Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 15:45

Thx iedereen. Vandaag voor het eerst gelongeerd met rekje aan en wat wilde hij fijn sjouwen. Hij liep inderdaad super tactmatig en ruim. Zaterdag had ik hem nog even gelongeerd aan het touwwhalster zodat hij niet stijf als een plank mee naar de kliniek moest maar vandaag liep hij een pak fijner.

Wat een gedoe met je rijbak Daan. Hopelijk lossen ze het wel gewoon fijn op.

Wat een punten om aan te denken als je hooi wil stockeren. Andor heeft een tijdje aan huis gestaan aan mijn moeder en stiefvaders huis en daar hadden we een gigantische hooizolder waar we wel 500 balen hooi op zouden kwijt kunnen. Maar daar trok de wind inderdaad deftig doorheen :)

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 15:50

Mmmm ja het zal toch zo worden Tinky, gelijkvloers tuinberging en paardendingen, en boven hooistockage. Momenteel ligt mijn hooi bij mijn oom op de hooizolder, en dat is ook geen probleem om daar op te kruipen of ivm overvloedig stof of zo. Zal inderdaad in een deftige verluchting moeten voorzien, en dan inderdaad toch iets van isolatie om condens tegen te gaan.

Nick1963

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 18:31

Mooi dat je paard weer lekker loopt Yontheke
Daan wat een gedoe met die leverancier ....... Dit is wel sneu. , de gedachte dat het opgelost zou worden en dan een hoop moeilijk gedoe......

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 21:07

Haai! Ben net terug van vakantie. Wat hebben jullie een hoop gekletst. Vakantie was heerlijk. En nu weer heel blij om mijn paardjes weer te zien!

Wij laten binnenkort een volle vracht hooi komen. Zijn zo'n 400 baaltjes. Met wat opruimen kunnen we dat makkelijk kwijt gelukkig. Nu alleen nog mensen vinden die willen komen helpen sjouwen :+

Misschien is het al wel een keer voorbij gekomen maar heeft er iemand ervaring met bijvoeren van tarwestro? Heb al wel wat info gevonden en op basis daarvan 2 grote balen besteld. Maar ben benieuwd naar jullie ervaringen als die er zijn.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 21:13

Niet met tarwe stro. Wel met gerstestro. Eten ze hier liever. Ligt in stal en geef het ook bij in slow feeder.

Tarwestro is harder en korter en heeft geen volume op de boden. Gerstestro is langer en lijkt meer, voller

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 21:18

Ik heb weinig ervaring met stro. Ik durf bij de boer wel eens een baaltje meenemen om eens wat te mengen met het hooi voor wat extra structuur. Geen idee of het gerstestro of tarwestro is.
In de stal gebruik ik Allspan houtkrullen in de winter.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 21:19

Ik wil het in de slowfeeders stoppen inderdaad. Niet als bodembedekking. Dat heb ik niet.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 21:21

Sure_lee...Hier krijgen ze zo goed als onbeperkt tarwestro...altijd een knabbeltje.
Ze schransen met z'n 3en ruim een groot AJ-slowfeedernet leeg :P

Langzaam opvoeren totdat ze zich er niet mee volproppen en voordat je de partij laat komen,laat ze eerst even proeven.Niet al het tarwestro wordt goed gegeten.Ben ook al eens op mijn snufferd gegaan,ze hebben een voorkeur voor goudgeel en niet witgeel blijkt.

Ook een jaar gerstestro gehad...waren mooie balen en ze vonden het ook heel smakelijk.Mijn boerman is niet zo'n fan van grote balen gerstestro omdat het soms klontert en toch wat te vochtig is ingepakt.Als ik echt wil besteld hij het wel voor mij maar als ze de tarwe ook goed eten ga ik niet moeilijk doen :)

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 21:22

Als ikhet meng met hooi eten ze het op maar als ik het apart geef, zijn ze er niet zo gek op.

Al begon Andor gisteren in de kliniek (had hem even in een box geparkeerd toen ze met het paard van mijn lesklant bezig waren) en daar begon hij wel vrolijk stro te eten.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 21:25

Afbeelding

Zulke netten dus...in de slowfeeder :)

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 21:29

Ik was van plan om te beginnen met een plukje in iedere slowfeeder en het dan uit te bouwen tot ongeveer de helft. De balen komen van een buurman en de hele buurt (koeienboeren) zijn fan van zijn balen. Dus mochten ze het niet eten dan kan ik het wel bij een ander kwijt. Ik vond het iig niet duur. 25 euro voor een grote baal. Daar gaan zo'n 13 kleine baaltjes in.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 06:32

O...als je ze makkelijk kwijt kan geen punt...ik mag bij een nieuwe lading altijd een plak proberen.Het is best een geprop om ze in mijn kapschuur te krijgen namelijk.En de balen zijn dusdanig van formaat dat je ze niet eenvoudig aan de kant schuift :P

Steeds wat meer erbij is perfect...heb ik ook gedaan en nu gewoon netten met alleen maar stro,makkelijker :)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 08:44

Phoe kan jullie in de klus vakantie niet meer bijhouden hior!
Yontheke, gaat fijn mat je paard
Daan, nog wat baktroubles

Ik heb wel een handige tip voor iedereen die een trekkertje heeft met spullen er voor of achter. Het was hier altijd zo'n gehannes net verwisselen en opbergen van baksleep, palletvork, weidesleep en nu grondbak. Alles moest zo staan dat je er met de trekker bij kon komen want die spullen zijn veel te zwaar om met de hand te verplaatsen. Nu staat alles op pallets met zwenkwieltjes er onder en kan het netjes naast elkaar staan en rijden we het benodigde materiaal gewoon zelf naar de trekker. Ook veel makkelijker met aankoppelen. Bespaart ook een boel ruimte.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 08:54

Polo: nóg handiger is het om een stevig rek te maken en daar de onderdelen op pallets in te stapelen :)
Heb je nog meer vloerruimte over. Je hebt alleen wel een palletheffer nodig om de pallets uit het rek te halen/plaatsen.

Stro heb ik nooit gevoerd, ik vind het zo grof :o Maar aangezien mijn merrie het eenmalige stro in de kraambox onder het veulen zijn kont vandaan vrat lust ze het duidelijk wel :D

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 08:59

Goede tip. Ik heb geen trekkertje -O- Wil ik zo graag, maar die aanschaf zit er nog even niet in.

Inmiddels staat de tweede rij ook al een paar maanden, maar ik had het eindresultaat nog niet laten zien, of wel?

Afbeelding
Afbeelding

Daan, wat een gezeur!!! Ik zou er ook helemaal zat van zijn. Pffffffffffff

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 09:01

@lorette: zijn zijn heel mooi.
Ik ben wel benieuwd of dat open-in-het-midden gaat bevallen. Het is lekker luchtig, maar vaak wordt alles toch nog nat.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 09:02

Wat prachtig Lorette!

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 09:04

Ik ben ook benieuwd. Ik probeer de overkapping van de middengang zo lang mogelijk uit te stellen, omdat de stallen grotendeels onder bomen staan (edit: dan wordt het zoveel donkerder door viezigheid en bladeren van de bomen). Maar als het te nat blijkt te zijn, dan komt er wel wat overheen.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 26-08-15 09:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 09:04

Wauw wat mooi Lorette!!

Wij hebben een shoveltje die we ook bij de paarden kunnen gebruiken, toevallig hadden we het er gisteren over om te kijken of we lepels kunnen kopen zodat we ook pallets ermee kunnen verplaatsen. Zou wel handig zijn, zetten we daar de balen voordroog op. Gisteren weer een nieuwe baal de stal ingerold, maar die was niet zo heel rond dus lekker lastig rollen :+

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 09:13

Prachtig lorette!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 09:22

Ziet er erg mooi uit lorette! Het is wel lekker open en fris op deze manier. En als het pad nat wordt is toch niet zo heel erg?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 09:24

Mooie stallen zeg! Die foto's kun je zo gebruiken voor reclame :D

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 09:26

Dat maakt inderdaad niet zoveel uit. Iets minder fijn vegen, maar als dat alles is... Alleen in de winter met sneeuw (of erger: regen en dan vorst) is iets wat een beetje spannend kan worden.
Ik heb altijd buitenstallen gehad en ik vind het ook fijn dat paarden zoveel mogelijk mee krijgen van hoe het buiten is.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 09:29

Ziet er mooi uit Lorette
Hier wee jaar geleden mijn paarden met stro gevoerd , om de weidegang niet al te hard aan te laten komen
Laatst bijgewerkt door Nick1963 op 26-08-15 09:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 09:29

Lorette bij vorst/sneeuw is dat stukje toch zo gestrooid of schoon geveegd, lijkt mij ook fijn zo :)