[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-23 06:37

Ir111 schreef:
Kwam een leuk stukje tegen op FB. Ik ben duidelijk geen oudere boer, ik heb geen actieve herinnering aan 1983... :Y)

Eerbeek groen IVN

Het is voor de meeste mensen lang geleden dat het voorjaar zo koud/nat verliep. De parallel met 1983 wordt inmiddels steeds vaker getrokken door ervaren (oudere) boeren. Ook aardappeltelers hebben 1983 in het geheugen gegrift staan. Om het feit dat veel aardappelen pas in juni werden gepoot.
Precies veertig jaar geleden sprak het KNMI over een moesson die van midden maart tot eind mei duurde. Het werd de natste en somberste lente van de twintigste eeuw.

Qua neerslag verliep vooral de meimaand veertig jaar geleden kletsnat, met 125 millimeter regen tegenover 50 millimeter gemiddeld.
Dit jaar staat de teller van het KNMI inmiddels op 312 millimeter neerslag. Daarmee is 2023 het natste jaar sinds 1901. Het totaal voor april komt op zo'n 80 tot 90 millimeter uit, waar 45 millimeter normaal is.

Wat wel opvalt in onze omgeving is de explosieve bloei van de paardenbloemen. Hele weilanden kleuren geel. De meeste weilanden zijn tegenwoordig productieweilanden. Ze worden intensief bewerkt en bemest. Het gras is snelgroeiend en heeft een hoge voedingswaarde. Als er bloemen in voorkomen dan is dat meestal één soort zoals paardenbloemen of boterbloemen.

Door de grond van bermen en weilanden te verschralen komen de bloemen en daarmee ook de insecten, vlinders en vogels terug.

Ik heb überhaupt geen herinneringen aan dat jaar :D er staat voor ren reden 1990 in mijn boktnaam :') maar deze snorkel lente zal ik wel onthouden voor als ik over 40 jaar de ervaren en oudere paardenhouder ben (73 dan :oo )

Onze wadi/poel was steeds volledig overstroomd, 1e jaar dat we hem hadden en incl afloop van regenwater van nieuwe stal dus dat was toch iets meer water dan gedacht.

Komend jaar weer wat inversteringen te doen, qua verbeteringen voor minder modder en minder water in die poel.

Hebben jullie nog plannen?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-23 06:44

Ir111 schreef:
Ja! Hier het filmpje! Toen ik begon met filmen (take 1) stond alles achter te suffen. Dat was natuurlijk snel afgelopen dus er lopen heel veel irritante paarden door het beeld heen. :')

Klik hier om bemoeizuchtige paarden in een gerenoveerde schuur te bekijken. :D

Super gaaf! Je hebt tevens, als het moet, een plek waar je je paarden wolf proof kunt zetten en toch bewegingsvrijheid? Mocht dat ooit nodig zijn. Heel mooi!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 10:10

SafeHaven schreef:
Wij hebben ook veel hazen. Wat een grote dieren zijn dat eigenlijk he, toen ik de pootafdrukken voor het eerst in het zand zag dacht ik even dat er een wolf op bezoek was geweest :=
)

Echt he.
Ik dacht de eerste keer dat ik herten in mijn bak had gehad. Of dat er een hond in de bak was geweest. Bleken ook hazen te zijn geweest.

Hier gaan we deze zomer ons 2e zandpad aanleggen. Mooie investering op de kleigrond. Hebben ze weer wat meer bewegingsruimte in de winter.
Nu moest ik dat pad meer afsluiten dan open zetten,omdat het spekglad was door de regen.

En in de winter weer een haag aanplanten van 100 meter.

Zijn er meer mensen die ook iepen hebben aangeplant in hun heg? Groeit snel en blijken ze erg lekker te vinden.

Zo doen we elk jaar een stukje verbeteren.

Gister als tip gekregen dat keuzes zorgen voor beweging.
Ik dacht extra lange paden. Maar heb nu dus wat extra openingen gemaakt. Dus de keuze om dan af te slaan of toch rechtdoor te lopen.

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 11:19

Wij maken ook steeds meer afslagen, het werkt momenteel een beetje als strookbegrazing elke keer een nieuw paadje wat ze kaal kunnen eten _O-

Afbeelding

of 'obstakels' in de grotere ruimten. Een stapel stenen, een ingegraven traktorband, een blokje hout:

Afbeelding

En dat is inderdaad verantwoordelijk
voor de helft van de beweging die ze krijgen omdat ze het aan alle kanten willen bekijken, verstoppertje spelen, etc := keuzes en obstakels zijn minstens zo belangrijk als lange paden vind ik.

Mits je de opstelling wel ook ruimtelijk houdt natuurlijk.

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 11:22

monsera schreef:
Zijn er meer mensen die ook iepen hebben aangeplant in hun heg? Groeit snel en blijken ze erg lekker te vinden.

Hier veel iepenziekte in de omgeving dus nog niet aangedurfd. Staat wel een goudiep in de voortuin die nogal uitzaaid dus daar heb ik er een paar van uitgestoken.

belle_boef

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 11:31

Ik heb geen iep staan. Maar das meer omdat die hier nog niet stond toen we er kwamen wonen. Ik heb geen enkele boom aangekocht.
Hier vooral wilgen in allerlei soorten, Els en verschillende soorten berk.
Vooral waterminnende bomen en struiken doen het hier heel goed.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 15:53

Ik wil achterin 3 palen neer zetten. Elke paal een andere hoogte om een hooi net aan te hangen. Welke dikte zou ik daar het beste voor kunnen gebruiken?

Mijn fruitboom paaltjes zullen daar wel niet tegen bestand zijn hihi.

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 15:58

Als ze wat aan de dikke kant zijn moet het wel lukken hoor, centimeter of 8 a 10. Maar wij hebben geen slowfeeders dus ook niet echt gefrustreerde paarden of veel gesjor aan de netten.
Je kan ook een bundeltje van 3 palen neerzetten :=

Al is het wel een goed excuus om mooie nieuwe kastanje palen te halen :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 16:24

Bij mij leefden de fruitboompalen een halve dag :+
Ik heb dikke geschilde kastanjepalen voor dit door. 10-12cm. 80cm in de grond 100cm er boven.
Afbeelding

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 17:08

Ja daar was ik al bang voor dat die niet zo lang mee zouden gaan. Ik zat ook al aan 10 te denken maar twijfelde of ze niet nog iets dikker moesten. Zeker die langste.

Ik wil de hoogste op een meter of 2 dan 1 op 1.5 meter en eentje op een meter. Die hoogste moeten netten aan waar ze makkelijk het hooi uit moeten krijgen.
Omdat ze al gaan rekken en strekken moeten ze niet ook nog kracht moeten zetten om het er uit te krijgen.

Dus op zoek naar ongeknoopte netten van 6x6 cm

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 17:12

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 17:17

4,5x4,5cm werkt ook prima op hoogte. Hebben ze hier in ieder geval geen moeite mee. En de hooitassen van harry’s horse zijn hier ook perfect voor. Ik had veel verspilling met 6x6cm op hoogte.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 17:31

Vanaf 4.5x4.5 is slow functie er echt af, maar het hooi blijft nog wel redelijk goed in het net met eten of wind. Groter zou ik niet voor kiezen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 17:51

Ik heb deze hangen: https://www.agradi.nl/harrys-horse-hooi ... m0QAvD_BwE
Die heeft een 5x5 maas. 1 kant is dicht, dus ze moeten ‘m soms nog draaien. Maar deze heeft weinig verspilling en ze kunnen er makkelijk uit eten. Ik heb er 1 die hangt nu een jaar en is nog als nieuw, op wat viezigheid na dan. Inderdaad geen slowfeeding, maar dat is voor hoogte ook niet echt de bedoeling. Dan wil je meer passive physio en minder de moeite doen om te eten. De echte slowfeeders hangen bij mij laag.
Afbeelding

Ik heb ook deze hoger hangen. Investering, maar die is wel echt sloopbestendig :D
Afbeelding

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 19:14

tamary schreef:
Vanaf 4.5x4.5 is slow functie er echt af, maar het hooi blijft nog wel redelijk goed in het net met eten of wind. Groter zou ik niet voor kiezen.

Wij willen niet slowfeeden maar wel morsen voorkomen, de 6x6 liggen vast in palletboxen en dit werkt voor ons perfect. We stomen al het hooi ivm een hoester, dan is het handig om in netten te voeren.

Die hooitassen zien er goed uit, handig vullen ook denk ik.

Maartje1990 schreef:
Super gaaf! Je hebt tevens, als het moet, een plek waar je je paarden wolf proof kunt zetten en toch bewegingsvrijheid? Mocht dat ooit nodig zijn. Heel mooi!

Ja dat paddockje achter de stal inderdaad. Dat kan als het moet wolfwerend afgezet worden. :j Ik heb daar deze winter ook langs 1 kant een meidoornhaag geplant. Later al ie groot is ga ik die leggen/vlechten. Hopelijk wordt dat dan zo dicht dat het wolfwerend is.

Als het moet kunnen ze op stal. Dan zouden we er 2 los kunnen doen in het loopstal deel en 2 in de stallen. En dat dan wisselen om de dag. Zo hoeven ze zo min mogelijk opgehokt te staan.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 19:26

In de palletbox heb je ook minimale verspilling. Maar hoog aan een paal valt wel veel op de grond met een 6x6. Als ze dat veilig op kunnen eten (dus tegels er onder bijvoorbeeld) is dat niet zo erg. Maar zo op de grond of zand zou ik wel spannend vinden. En hier ook wel zeikerds die hooi van de grond niet per sé meer eten :+

Die hooitassen zijn zeker handig. Past precies een plak van een baaltje in, hengsel dicht klikken en ophangen. Geen gedoe met knopen enzo :D

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 19:35

Oh dat is dan wel weer erg weinig, 1 plakje. Maar goed, voor de fysio wel leuk.

Ik ga ook wat extra voerpunten (hoger) creëren, nog even kijken hoe ik dat ga aanpakken. Ik heb eindelijk mijn wederhelft zo ver dat het 'mag'. :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 19:44

_O-
Ik heb er een blog over geschreven. Die komt binnenkort online. Niet alleen het hoog hangen van netjes, maar ook het waarom, inclusief de onderzoeken van wat het doet in het lichaam. Misschien heb je er nog wat aan.
Die tas is overigens zo leeg. En het zijn wel grotere plakken, formaat van die van Hans zeg maar. Van een normaal baaltje kunnen er 2 plakken in denk ik. Maar ik kan hooinetten op maat maken met 3 en 4,5cm maas, dus mocht je iets nodig hebben, let me know.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 19:47

Hooitas besteld. Mooie korting erop.
Had niet over verspilling nagedacht. Dat zal inderdaad wel meer zijn dan dat ze lager hangen. Er komen rubberen matten onder dus het kan wel wat hebben maar meestal eten ze dat helemaal niet meer op.

1 plakje is niet erg het is een extra hooi plekje. Je wil ook niet dat ze 4 plakjes zo hoog staan te eten. Dat kunnen ze wel op andere plekken.

Ook deze nog mee besteld. Kijken of het wat is. Leuk prijsje.

https://www.agradi.nl/excellent-slowfee ... 0x75cm.htm

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 19:56

Nee precies. Als je de 80-20 regel maar aanhoudt. 80% tot ongeveer kniehoogte en 20% hoog om te browsen. Dan zit je goed.
Ik heb 2 grote bulknetten laag hangen waar de helft van de dagelijkse portie in kan. En dan nog 2-4 grote netten aan een paal, een snacknetje met hooi of geplukte kruiden/planten en een hooitas hoog in de boom.
Zo hebben ze altijd de keuze. Dat is het belangrijkste, dat ze ook laag kunnen eten als ze dat willen. Zeker als ze het nog niet gewend zijn, is dat wel fijn. Bijzondere is overigens dat ze bij mij altijd eerst uit een hoog net of de tas gaan staan eten en pas als deze half leeg is switchen naar laag.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 20:02

Daihyo schreef:
_O-
Ik heb er een blog over geschreven. Die komt binnenkort online. Niet alleen het hoog hangen van netjes, maar ook het waarom, inclusief de onderzoeken van wat het doet in het lichaam. Misschien heb je er nog wat aan.
Die tas is overigens zo leeg. En het zijn wel grotere plakken, formaat van die van Hans zeg maar. Van een normaal baaltje kunnen er 2 plakken in denk ik. Maar ik kan hooinetten op maat maken met 3 en 4,5cm maas, dus mocht je iets nodig hebben, let me know.

Ik ga m sowieso laten lezen!

Als ik iets hooinetterigs nodig heb laat ik het weten!

@Monsera: de hooinetten van Equiculinair die ik als tip gaf heb ik zelf ook. Ik heb er eigenlijk teveel dus mocht je er 2 willen overnemen, dat mag (10euro per stuk, niet kapot). Ze zijn oerdegelijk, sommige heb ik al 5 jaar en nog niet kapot!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 20:19

Heb jij ook netten in de stal hangen? Of wil je dat daar juist niet?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 20:21

Voor de verbouwing had ik daar af en toe netten hangen. :j Daar is morsen ook niet erg, want dat veeg je zo op. Nu (nog) geen ringen maar is wel weer de bedoeling.

Wij hebben binnen 3 hooibakken (zo komt er geen ruzie) en buiten over 3 plekken verdeeld 5 hooibakken. Die vullen we nu allemaal dagelijks. Ik wil of wat minder in de bakken voeren of wat vaker een bak leeg laten en dat opvangen met wat verschillende voerpunten die bv hoger zijn.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 20:29

En dan voor groter volume of kleiner zodat ze vooral meer lopen? Een paal is zo geslagen, waar je een net aan kunt hangen. Ik heb een net van Paardeerlijk van iemand overgenomen, dat hangt bij mij aan de paal. Kunnen zeker 4 plakken in van een baaltje. Dan kun je toch best een aardige hoeveelheid voeren. Alleen die omhoog tillen is wel zwaar haha. Ik heb ‘m dus ook niet zo hoog hangen. Aan die paal heb ik overigens boven een ring en kun je ook 2 netten of tassen aan hangen. Je paal moet dan alleen wel dik en stevig zijn.
Of je zou binnen zo’n lange tunnel op kunnen hangen waar ze ook met 2 of 3 op hoogte van kunnen eten.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 20:33

Ik wil andere houdingen én meer lopen. Ik heb nog lange kastanje palen liggen (3 mtr oid van 10/12cm), die wil ik gebruiken. Maar dan wel even kijken hoe ik dat doe met morsen. Ik heb ook nog paddockroosters en matten over dus materiaal genoeg om mee te stoeien.