Ir111 schreef:Kwam een leuk stukje tegen op FB. Ik ben duidelijk geen oudere boer, ik heb geen actieve herinnering aan 1983...![]()
Eerbeek groen IVN
Het is voor de meeste mensen lang geleden dat het voorjaar zo koud/nat verliep. De parallel met 1983 wordt inmiddels steeds vaker getrokken door ervaren (oudere) boeren. Ook aardappeltelers hebben 1983 in het geheugen gegrift staan. Om het feit dat veel aardappelen pas in juni werden gepoot.
Precies veertig jaar geleden sprak het KNMI over een moesson die van midden maart tot eind mei duurde. Het werd de natste en somberste lente van de twintigste eeuw.
Qua neerslag verliep vooral de meimaand veertig jaar geleden kletsnat, met 125 millimeter regen tegenover 50 millimeter gemiddeld.
Dit jaar staat de teller van het KNMI inmiddels op 312 millimeter neerslag. Daarmee is 2023 het natste jaar sinds 1901. Het totaal voor april komt op zo'n 80 tot 90 millimeter uit, waar 45 millimeter normaal is.
Wat wel opvalt in onze omgeving is de explosieve bloei van de paardenbloemen. Hele weilanden kleuren geel. De meeste weilanden zijn tegenwoordig productieweilanden. Ze worden intensief bewerkt en bemest. Het gras is snelgroeiend en heeft een hoge voedingswaarde. Als er bloemen in voorkomen dan is dat meestal één soort zoals paardenbloemen of boterbloemen.
Door de grond van bermen en weilanden te verschralen komen de bloemen en daarmee ook de insecten, vlinders en vogels terug.
Ik heb überhaupt geen herinneringen aan dat jaar

Onze wadi/poel was steeds volledig overstroomd, 1e jaar dat we hem hadden en incl afloop van regenwater van nieuwe stal dus dat was toch iets meer water dan gedacht.
Komend jaar weer wat inversteringen te doen, qua verbeteringen voor minder modder en minder water in die poel.
Hebben jullie nog plannen?