Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 11:50

Gaaf Utopia, heerlijk genieten zo te zien!!!

Mooie serre Belle boef.

Weinig ervaring met uitbrekers. Dus heb ook geen tips voor jullie.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 11:51

@xXutopiaXx: Ziet er heerlijk uit, zo kun je fijn de winter in.

Ik heb even een proefje gedaan om te zien of alle nootjes uit de bomen zijn door via het net even alles naar het midden te dirigeren. Kan ik morgen mooi zien of er op het 'schone' net weer nieuwe nootjes/eikels liggen.

Voor

Afbeelding

Na

Afbeelding

Het neerleggen van die netten is even werk, maar het verwijderen van de noten gaat daarna zóveel sneller.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 12:02

Jeetje wat veel DD :oo

Mooi Utopia! Ik zag ze al op Instagram langs komen

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 12:08

Thanks allen :D

Maartje_M schreef:
Mooi Utopia! Ik zag ze al op Instagram langs komen

Oh leuk! :D Ja, daar ben ik vaak wat vlotter met delen :D

Jeutje wat een eikels! :oo Ik moet ook nog iets verzinnen voor volgend jaar, voor op de wei.... }:0 Ergens wel zonde om 't niet te kunnen laten liggen en de grond in laten verteren... ofzo :') Want de grond onder de bomen is duídelijk een stuk vruchtbaarder dan elders :)) Gras had moeite om te groeien, behalve daar :=

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 12:10

Ja, ik sluit de PP niet voor niets af :) én het worden er elk jaar meer én ze komen verder op de wei te liggen omdat de boomtakken langer worden.
En dan straks al het blad nog....

En dat voor 15 dagen waarbij je blij bent met de schaduw :D

Maar hopelijk worden ze ooit nog eens omgezaagd omdat ze té dik worden en té dicht langs de weg komen te staan. Iets wat ze een kilometer verder op ook al gedaan hebben

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-20 12:10

Alleen verteerd eikenblad een stuk langzamer dat is wel een nadeel

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 12:11

En die nootjes/eikels zijn potentieel nieuwe bomen ;)

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 12:22

Ik vraag me af of het zinvol is eens bloed te laten prikken bij de mijne, met oog op eikels eten.
Meeste is nu wel gevallen maar ze zoeken er nog steeds gericht naar.
Ze vertonen verder geen enkel symptoom en zijn gewoon fris, energiek en vol eetlust (en geen donkere urine e.d.)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-20 12:32

Vooral groene eikels zijn gevaarlijk. de bruine Rijpe eikels zijn ook niet geheel veilig maar kunnen ze dus best een paar van eten.

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 12:32

haha, toch eigenlijk wel grappig, hoe paarden omgaan met stroomdraad. Mijn merrie kan rustig achter een draadje van 30 cm blijven staan. Shettemans ook. Groot deel van de zomer staat er geen stroom op de draad.

Maar vorige week stond mijn merrie ineens in het verkeerde stukje land, daar waar het gras nog hoog staat.. Ze gaat dan over de draad heen hangen om het lange gras op te eten en dan buigen die prikpaaltjes wel eens beetje mee. Hoe ze het heeft gedaan weet ik niet. De draden hingen slap maar niet stuk.
En shettemans stond nog gewoon in het oude kale stukje.. _/-\o_ die had het niet door..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 12:36

@karin: de ene zegt dat het altijd zinvol is om jaarlijks een uitgebreid bloedbeeld te laten bepalen zodat je kunt wat ze te kort komen (of teveel hebben), dan kun je je voerbeleid er op aanpassen.
Maar voor een gezond ogend recrea-paard is het een hoop geld (rond de 125 euro) en daar kun je een hoop voer voor kopen :)

Wel wissel ik hooi af door verschillende partijen te kopen en door ook regelmatig van brok te veranderen. Dat geeft toch een andere samenstelling en daardoor hopelijk minder kans op tekorten/overschotten door eenzijdig voeren.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 12:41

Dais, wat balen van de kraan! Zul je altijd zien, zit je klaar... werkt het weer niet. En blijkt de oplossing iets banketstaaf te zijn, haha! Herkenbaar.

DD, hebben jullie zoveel water gehad?

[***], oooh ze werken echt heel traag! Steeds wachten, wachten, achteraan bellen, wachten etc...

Namiro, Ja we wachten op het kadaster, aanvraag gaat via de makelaar.

Belle_boef, daar kunnen ze mooi droogstaan.

MarliesS, Onlangs hadden we de benzine grondboor van de loonwerker te leen. Merk weet ik zo even niet, maar dat werkt inderdaad als een trein!
Zeker als je zoveel gaten moet maken is zo'n ding ideaal. Misschien kan je het huren?

Tarzan, leuk hè die minnies... om achter het behang te plakken soms. Ik heb geen tips, hier staat ook zo'n uitbreker.. :')
De afrastering wat DD rondom heeft zou ik ook nog wel graag willen, maar pfff duuur grapje.

Utopia, nou ik geloof je dat je er blij mee bent, wat gaaf! Heerlijk zo'n bak.
Als ik je foto's zie, zit ik er toch aan te denken om ergens een stukje te laten keren als paddock. Want dat is toch wel heel ideaal en mooi.

Dd, dat is een slim idee van de netten. Ben benieuwd hoe het bevalt.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 12:42

belle_boef schreef:
Vooral groene eikels zijn gevaarlijk. de bruine Rijpe eikels zijn ook niet geheel veilig maar kunnen ze dus best een paar van eten.

Toen de bomen echt nog vol hingen aten die van mij echt handenvol per dag.

@DD, ik zou dan voornamelijk de nierfuncties willen laten bepalen met oog op eikels eten.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 13:15

Ziet er geweldig uit Utopia, heerlijk! Wat een mazzel dat je die optie hebt, scheelt heel veel gedoe/kosten.

Wat een berg DD, handig die netten!

Vervelend dat de paarden zoveel eikels eten Karin, zou daar zelf zenuwachtig van worden...
Kan je volgend jaar voorkomen dat ze erbij kunnen?

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 13:18

Wauw Utopia wat ziet dat er gaaf uit! Die bak van je lijkt bizár groot :))

En je schrijft ‘gekeerd’, jullie zitten op geel zand? (Echt strontjaloers hier hahaha)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 13:34

Die netten heb ik nu 3 jaar en hebben hun geld al wel opgebracht in minder werk wat ik er aan heb om die krengen uit het zand te houden.

@karin: voor een goede nier/leverfunktie geef ik jaarlijks een kuurtje Mariadistel.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 13:46

Olympia96 schreef:
Wauw Utopia wat ziet dat er gaaf uit! Die bak van je lijkt bizár groot :))

En je schrijft ‘gekeerd’, jullie zitten op geel zand? (Echt strontjaloers hier hahaha)

_O- Haha :D Hij is 20x40 met hier en daar wat meters bij gesnoept :D dus zó groot issie niet :D
We hebben hier inderdaad een 30cm zwart zand en daaronder geel zand/leem :D

Afbeelding

Chasey schreef:
Utopia, nou ik geloof je dat je er blij mee bent, wat gaaf! Heerlijk zo'n bak.
Als ik je foto's zie, zit ik er toch aan te denken om ergens een stukje te laten keren als paddock. Want dat is toch wel heel ideaal en mooi.

Je kan met zo'n palenboor ff een gaatje maken om te kijken of je ook zulk zand hebt, en hoe die het dan ong. zit. Dan weet je al gelijk meer of het ook een optie is bij jullie :D Als je de mogelijkheid hebt, zou ik het zeker doen!! Ik heb bijna spijt dat we 't niet gelijk vorig jaar hebben gedaan, toen we hier kwamen wonen :P En we nog 1 winter letterlijk hebben aangemodderd :=

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 13:54

Bij ons vorige huis hadden we het ook laten doen.
Hier zouden we het ook doen volgens onze ontwerpen, maar het waait hier constant en soms heel hard. Dus ik weet niet of dat verstandig is. Want dan wordt je gezandstraald denk ik.
Nog even over nadenken. Daan gaat vandaag (weer) bellen wanneer de grond nou eens gemeten wordt. Ik wil de overdracht!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 14:06

Heel mooi geworden, Utopia. Echt geluk dat je op zulke grond zit!

Tarzan, ik heb 2 uitbrekers. Zowel Jolly als Miracle inspecteren dagelijks meerdere keren de draden en als er ergens een lek zit zijn ze foetsie.
Punette heeft in het verleden ook wel eens zo'n groot ijzeren landhek opgetild en open gezet waardoor ze heerlijk met zijn allen op pad konden.
Wat voor stroomklok heb je? Hier moet er altijd een enorme klap stroom op staan, klok op zo'n ronde batterij geeft bijvoorbeeld echt standaard veel te weinig stroom.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 14:46

Mijn merrie is vorig weekend opgehaald en mijn ruin was haar constant aan het zoeken. Die ging dan gewoon door de omheining heen. Stroom of niet, extra barricade, maakt allemaal niet uit. Hij weet dat het wel knapt als hij er doorheen beukt op ramkoers. Uiteindelijk hebben we alles maar open gelaten, zodat hij de hele dag in de stal kon kijken of ze alweer terugkwam. Ik vond het te sneu om boos te worden... Hij stond soms de hele dag in haar stal te wachten.

Die kleine pony's zijn niets voor mij. Ooit een shet gehad als gezelschap bij revalidatie, maar wij zijn helemaal niet berekend op die kleintjes. Qua voerbehoefte en omheining vind ik dat echt een drama. Doe mij maar grote paarden. Ik ben dan ook wel benieuwd hoe iedereen ijzerdraad door de manen vlecht en er dan voor zorgt dat er genoeg uitsteekt om het draad te raken.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-20 15:10

@lotette bij een paard met paniek zo situatie gebonden vind ik het anders dan wanneer ze uitbreken omdat er gras groener is. Tenzij hij het hierna blijft doen als de rust er weer is.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 15:40

Dat is het ook. Bij een gewone uitbreker, zeker de vreterds die snel teveel eten, ging ik ook echt niet alles open houden. :+ Ik vind dat machtig irritant. Toch lijkt het me wel beter op te lossen dan eentje die in paniek overal doorheen rent, want daar kun je vrij weinig aan houden en hoe sterker de omheining, hoe groter de kans op serieuze beschadigingen.

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 15:51

DD handig die netten zo. Mag ik vragen waar jij die netten vandaan hebt. Wij hebben ook veel eikels in de wei en willen volgend jaar ook met netten gaan werken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 16:04

Ik zou niet meer weten waar ik ze vandaan heb, want ik heb ze al een aantal jaar :)
Maar het zijn geen vogel- of vijvernetten; die zijn veel grover.

Die van mij zijn 3x15/20 meter en het lijkt wel een soort voile-gordijn/vitrage, maar dan groen :D
Steigernet lijkt er nog het meeste op. Maar ik zie ze ook voor fruitbomen bescherming.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 16:48

belle_boef schreef:
@lotette bij een paard met paniek zo situatie gebonden vind ik het anders dan wanneer ze uitbreken omdat er gras groener is. Tenzij hij het hierna blijft doen als de rust er weer is.

Dit inderdaad, de mijne wil gewoon gras vreten terwijl ik op 2 plekken hooi aanbied, vervreten pony dus gewoon :Y)

DD, slim zeg die netten!
Utopia, echt prachtig die bak en paddocks <3