Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 18:20

Ik heb hier nog nooit mest laten onderzoeken, misschien straks als we schapen hebben.

Ontwormen doen we gewoon standaard omdat er nu voor het mooie net wat te veel paarden op onze wei staan. Ook is de wei erg nat dus dat maakt de kans op wormen ook weer groter.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 18:40

Ik ontworm ze hier ook gewoon, over het algemeen 2* per jaar. Mocht er dan veel in de mest zitten aan dode wormen dan stop ik er na twee maanden nog een spuit in maar dat is in 10 jaar nog maar 1* gebeurd.
Ik gebruik wel altijd equimax, daarmee zie ik het meeste resultaat bij mijn pony's.

Ik heb ook 1* mest onderzoek laten doen maar ik vind het eigenlijk weggegooid geld. Dingen als aarsmaden komen daar niet in naar voren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 18:44

Ik heb er teveel gezien die ondanks mestonderzoek toch vol wormen zaten. Ik ontworm ook 2 x per jaar en soms als ik twijfel of van stal verhuis een keer extra.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 19:00

Misschien domme vraag, maar waar halen jullie een kuur zonder leeronderzoek?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 19:19

Ik bestel ze in het buitenland!

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 19:38

Wij doen ook geen mest onderzoek, volgens ML pure onzin.
Wij ontwormen 3 a 4x per jaar.

Hier druk aan het inpakken en klussen, zo handig zo'n trailer, nu al een week elke dag de trailer vol mee naar het nieuwe huis meegenomen.
Ik moet nog even een kast opmeten maar denk dat die ook wel in de trailer past.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 19:40

Ik woon aan de grens en kan ze daar halen en er zijn hier zelfs div winkels die ze vanachter de toonbank verkopen

ik ben bezig om een vloer van mijn loods te regelen, waarschijnlijk beton ipv platen. Wie heeft ook een schuur of loods en zelf de vloer laten plaatsen?
Ik wilde in eerste instantie platen maar nu hebben diverse bedrijven aangegeven dat een volledig betonnen vloer beter zou zijn omdat er ook een autobrug in komt te staan

Stallen komen op een ander stuk, deze lood sis eigenlijk een garage/ opslag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 19:52

Ik moet daar wel bij zeggen dat ik de weide poep vrij probeer te houden trouwens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 19:57

Ik ontworm in het najaar met pramox en de rest van het jaar op basis van mestonderzoek. Nu zijn wij hele fanatieke uitmesters, de wei wordt direct uitgemest als ze er hebben gestaan en ook de rest wordt minimaal twee keer per dag uitgemest. Dat merk je wel in de wormbesmetting :) Zelf onderzoeken durf ik niet, ben bang dat ik daar niet kundig genoeg voor ben en toch wat mis.

Mijn ruin is net opgehaald door z'n nieuwe eigenaar. Voor het eerst dat ik een paard heb verkocht, maar ik weet nu wel dat het niks voor mij is... ;(

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 20:38

Ik mest ook dagelijks, soms wel 2 keer par dag uit

Jitskee sterkte, nooit leuk als er 1 weggaat om welke reden dan ook

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 20:50

Ik doe ook geen mestonderzoek. De 3 dierenartsen die ik heb/heb gehad verkopen allemaal gewoon wormspuiten zonder onderzoek .
Ze hebben het vorig jaar wel een keer geprobeerd om me een mestonderzoek aan te smeren.
Maar toen ik zei dat dat gewoon niet betrouwbaar genoeg is, kreeg ik de spuiten gewoon mee.

Van mijn vorige da kreeg ik ook inentingen zo mee.
Melle is moeilijk te prikken door da's (hij vindt ze doodeng) en helemaal als het mannen zijn, daarom entte ik altijd zelf.
Vorige keer is hij gesedeerd omdat ik die bult op pielemans wilde laten nakijken dus toen zat de enting er ook zo in natuurlijk :')
Verdovingsspuit duurde wel bijna 3 kwartier voor die er in zat _O-

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 21:09

Dit was bij ons het tafereel vanmiddag:
Afbeelding

Wat een weer! Na deze nog een paar korte buitjes gehad, maar deze was toch wel heel pittig.

Alsnog de hele dag lekker buiten bezig geweest: gazon behandeld met de verticuteer machine, daarna bijgezaaid en mestkorrels gestrooid en ja toen moest mijn nieuwe sproeier nog even getest worden, die doet het prima :D

Verder nog een boom omgezaagd, ongeveer 30 takkenbossen naar het paasvuur gebracht, hout gekloofd en netjes opgestapeld in een hoek van de schuilstal.

Nu ben ik wel goed moe, heerlijk bij de houtkachel nu 8-)

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 21:49

Druk geweest Judith.

Hier sneeuwde het even om 18u.
Was op het werk, keek naar buiten en dacht echt: WTF :wow: _O-

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 21:57

Ik ben de hele dag aan het werk geweest dus nauwelijks wat van meegekregen. Toen ik thuis kwam en even bij de paarden kwam kijken had iemand de deur niet goed dicht gedaan en liep er een paard los in de schuur. Gezien het gebrek aan schade nog niet heel lang.

Hier krijg ik de wormen spuiten zo mee. Ook als ik vertel dat ik zelf wormen heb aangetroffen in de mest. De assistentes aan de telefoon zijn wel wat moeilijker dan de DA zelf.

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 22:27

Libera schreef:
Vraagje...

Zijn er hier mensen die hun eigen mestonderzoek doen? Met meerdere paarden lijkt het mij dat het uit kan, financieel gezien, om mijn eigen microscoop etc. aan te schaffen?

Dan kan ik ook gelijk zien of er resistentie in mijn kudde aanwezig is. Zag dat ik voor $200 al een hele mooie microscoop kan krijgen en de rest van de spulletjes zijn ook niet heel duur...

I do... ontworm al jaren alleen pramox in het najaar. Doe mestonderzoek bij mijn twee paarden en mijn kippen.. ik vind het een aanrader hoor.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 23:04

Hier ook echt een paar hele stevige hagelbuien en af en toe ook sneeuwbuien. Het was op een gegeven moment behoorlijk wit!

De ochtend begon wel weer heel mooi
Afbeelding

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 23:11

Goh ik las net weer een nieuwsbericht over esdoorn vergiftiging. 5 paarden in 1 dag overleden...
wij hebben vorig jaar veel esdoorns weg gekapt maar het is net onkruid! Het schiet weer van alle kanten uit de grond... we gaan ze er volgens weekend (en heel veel weekenden daarop) er iit halen maar de buren hebben er ook genoeg staan en die laten ze staan.... dus dat word gewoon een groot terug kerend probleem...
Door de droogte afgelopen jaar hebben de bomen schijnbaar ook extra veel zaden afgegeven.
Wat een ellende Zeg!
Vorig jaar zijn er hier in de buurt ook 3 pony’s aan overlevenden... triest :(

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 01:58

Wormkuren (en entingen ook trouwens) kun je hier gewoon in de winkel halen. Doe ik ook meestal, want 1x een mestonderzoek vind ik ook niet heel betrouwbaar nee. Vooral omdat het zo precies komt, moet verse warme mest zijn, moet samples nemen van verschillende mestballen die de grond niet geraakt mogen hebben, en het is een beetje een moment opname. Vandaar dat ik het zelf wil doen, dan kan ik het bijvoorbeeld meerdere dagen achter elkaar doen, en ook na een ontworming om te zien of het effectief is geweest. Ben me er van bewust dat niet alle wormeitjes in de mest te zien zijn, maar ik ontworm sowieso met moxidectine en praziquantel in het voorjaar, en ivermectine/praziquantel jn het najaar. Geen idee welke merken dat zijn in NL, hier zijn het Quest Plus en Equimax...

Greendragon wat voor microscoop heb jij en ben je er tevreden over? Doe je McMasters methode?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 07:04

Robijntjah schreef:
Ik bestel ze in het buitenland!

Waar als ik vragen mag?

Twijfel of ik het nu wil laten doen ivm nieuwe pony, maar ik heb geen idee welke meer van wie is en aangezien ze altijd buiten mesten heb je dus geheid mest die de grond geraakt heeft :=

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 07:14

mentjuh schreef:
Goh ik las net weer een nieuwsbericht over esdoorn vergiftiging. 5 paarden in 1 dag overleden...
wij hebben vorig jaar veel esdoorns weg gekapt maar het is net onkruid! Het schiet weer van alle kanten uit de grond... we gaan ze er volgens weekend (en heel veel weekenden daarop) er iit halen maar de buren hebben er ook genoeg staan en die laten ze staan.... dus dat word gewoon een groot terug kerend probleem...
Door de droogte afgelopen jaar hebben de bomen schijnbaar ook extra veel zaden afgegeven.
Wat een ellende Zeg!
Vorig jaar zijn er hier in de buurt ook 3 pony’s aan overlevenden... triest :(

Hier schieten ze ook de grond uit!
Ik heb er 2 in mn paddock staan maar hopelijk blijven de netten hun werk goed doen..beetje eng vindt ik het wel.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 08:17

Ik bestel wormkuren ook uit het buitenland. Uit Ierland meestal, bij Orchard equestrian.
Laatste keer heb ik met iemand mee besteld via het topic wat hierover loopt op bokt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 08:43

Equipetstores.com

maximosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 08:53

Hallo mensen. Ik volg al even deze topic. Ik heb sinds afgelopen woensdag mijn paard en een pony thuis staan. 2 fijne stallen, grote en een kleinere. En een fijn stuk weide naast huis. Afgelopen weken hard gewerkt om alles in orde te maken. Nieuwe palen om de wei. 3 hoog schrikcord, nieuwe isolatoren, poortgrepen. De kleine pony is nieuw voor mij. Is woensdag gebracht. Heb haar op een klein afgezet stuk staan. Grenzende aan het grotere stuk waar mijn paard staat. Nu moeten ze bij elkaar komen te staan. Wat is de beste manier. Ben benieuwd of jullie tips daarvoor hebben.

Afbeelding

Zo staan ze er bij.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door maximosa op 14-04-19 09:12, in het totaal 1 keer bewerkt

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 08:56

Je kan de onderste draden open laten zodat de kleine kan vluchten onder de draad door.
Staan ze wel al rustig naast elkaar?

maximosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 09:04

Ze staan rustig naast elkaar. Lekker te grazen. De grote stond gister wel steeds bij het draad te graven. Was al een kuil geworden(tsja Duits :D ) bovenste draad eraf zodat de kleine wat meer kontakt kan maken. Aan get eind van de dag even de draden weg maar dat was wel een vlieg partij. Ze maar weer gescheiden. Dieter, de grote heeft normaal altijd in een kudde gelopen. En was daar nooit dominant ofzo. De kleine is net een jaar.