Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hilary

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 21:37

Afbeelding

Wij waren vandaag op de Shetlandkeuring in Bunschoten :)

Het was maar goed dat we geen trailer bij ons hadden :+

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 22:39

sakvis schreef:
Kvulden, niet rottig bedoeld, maar zou het aan je rijstijl kunnen liggen? Vooral de terugweg, heb je toen een keer te hard moeten remmen of te snel opgetrokken, net iets te streng de bocht ingestuurd?
Je hebt zolang geoefend en het zo rustig opgebouwd. Ik kan mij zo voorstellen dat er juist iets is gebeurd op de terugweg waardoor het paard het vertrouwen weer even kwijt is. Nu gewoon weer rustig oefenen en dan komt het vast weer goed.

Ik denk dat de mensen achter mij wel vinden dat er iets mis is met mijn rij stijl. Zo voorzichtig als ik rij met Marinka in de trailer. Ik heb ook een camera in de trailer en ze stond er heel rustig op toen we naar Bussloo gingen. Dus lijkt me dan niet.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 22:43

Antheman schreef:
Balen Kvulden... volgens mij woon je ver weg bij mij.... anders had ik je graag geholpen.

Geen idee haha. Ik zit tussen Apeldoorn en Deventer.

Morgen even kijken hoe het gaat. Er is dan ook iemand bij. Maar ze moet het gewoon ook doen als ik alleen ben. Meestal ben ik op mezelf aangewezen.

Zosamaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 01:29

Het huis tegenover ons moest opnieuw worden aangesloten op de waterleiding. Dit wastafel negen jaar geleden afgesloten door hetzelfde bedrijf en nu het verkocht is en wordt verbouwd moet dat ook weer klaar. Nog best interessant om te zien en horen hoe dat werkt. Ook ontzettend netjes achtergelaten Door de werklui dus dat is ook fijn!

leuk hilariteit! Die konden ook nog wel achterin de auto toch?? ^^

Toevallig, vandaag was Suzanne van Paardentaal hier. Vriendin heeft een halfbroertje van haar paard dus kwam zij hier samen met haar paard logeren. Daarnaast ook nog een hele interessante dag waar werd gewerkt aan allerlei 'issues' omtrent gedrag van verschillende paarden. Zo kwam het trailerladen ook voorbij. Desbetreffend paard hadden zo'n angst voor de trailer. Zij liet hem bewegen op de klep. Dus de energie naar links zodat het paard die kant ook opging. Vervolgens weer naar rechts en vice versa. Blijven bewegen en bij iedere beweging voorwaarts liet ze de druk los. Achterwaarts gebruikt ze echt als beloning omdat dat veelal de richting is die het paard prefereert. Ik vind echt dat ze ontzettend goed aan het werk gaat met het paard en ook samen met de eigenaar. Mooi om te zien. Naast dat het ook een heel prettig mens is weet ze ook wat ze doet! Ze komt bij Alphen adr. Vandaan dus wellicht kan ze ook eens meekijken?

Na het werk ook nog een lekkere rit gemaakt. Afbeelding
Zelf op jack en malibu uitgeleend. De twee halfbroertjes zijn de quarters :)

NiN_ME

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 09:56

Goedemorgen, ik volg het topic al een tijdje maar zou graag wat ervaringen van jullie willen horen.
Wij zijn bezig met een huis net ong 8000 m2 erbij voor onze paarden.
Hoeveel paarden houden jullie ong op zo'n perceel? Het plan is een bak maken, deel bestraat met uitloop bij de stallen voor s winters. Verder niet onbeperkt weidegang ivm hoefbevangenheid.
Waar hebben jullie de buitenstallen vandaan en welk prijskaartje hing hieraan? We zien door de bomen het bos niet meer.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 10:00

Buitenstallen bouwen we zelf :D Daar kan ik je dus niet mee helpen :n
Qua oppervlak: ik houd 2 paarden op een vergelijkbaar perceel. Onbeperkt weidegang in de zomer, in de winter voer ik (veel) hooi bij omdat het gras dan op is. In het verleden hebben hier meer paarden gelopen (vorige eigenaar).
@pauline: leuke foto! De lol spat er af, grappig is dat!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 10:40

Ik heb er nu 3 op vergelijkbaar stuk staan voorheen 4 (4e pony). Heb zelfs schuilstallen gebouwd wil ooit graag laten metselen als kosten te doen zijn

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 12:59

Ik heb ook zoiets, en heb er meestal 4 staan. Nou smokkel ik in de zomer wel dat ik ze ook bij mijn ouders heb staan, maar dan staan er ook nog 2 veulens bij.
Tussen 2 en 4 is te doen.

Ik heb hele fijne stallen uit Friesland, zal de naam even opzoeken, ookmet maatwerk waren die erg goedkoop en super kwaliteit

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 13:02

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 13:09

Wij hebben nu 4 paarden op 3ha staan maar dat is niet vergelijkbaar met een situatie in nl :P
Zeker nu aan het eind van de zomer als alles dor en dood is hebben we echt de 3ha wel nodig.
Hoop dat ze volgende week ofzo weer even over kunnen naar de andere wei, maar daar moet ik nog wel het eea doen voor de paarden er weer in kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 13:25

Ik heb totaal 15000 m2 grasland en ik heb ze op dit moment wisselend op de ene helft en na 2 weken zet ik ze weer op de andere helft. Ik heb 2 paarden en 1 pony.
In het voorjaar begin ik met strookbegrazing op 5.000 m2, zodat we de andere 10.000 m2 kunnen hooien en dat mijn paarden niet in één keer op het vette gras staan. Hier geen hb paarden, maar ze worden wel tonnetje rond.
In de winter gaan ze bij mij in de bak en komen ze niet meer op het land. Zit op keileem en als de grond eenmaal verzadigd is dan wordt het echt een hele grote, diepe prutbende als ik de paarden erop laat staan. Ik heb geen inloopstallen. In de zomer heb ik ze 24/7 buiten en in de winter gaan ze 's nachts op stal. En staan ze overdag van 6:00 tot 18:00 in de bak met ruwvoer. Eea is ook afhankelijk van het weer, want als het echt heel slecht is dan gaan ze eerder naar binnen. Ze gaan wel elke dag om 6:00 naar buiten omdat ik ze voor mijn werk uit, buiten moet zetten. Ik wil de stallen dan klaar hebben voor als ze weer naar binnen gaan.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 14:00

Over droogte gesproken... ik heb de sproeier zojuist maar weer aangezet. De komende dagen valt hier niks en dat kleine beetje wat wél gevallen is, is echt niet voldoende om het gras te laten groeien :n Dus dan maar weer sproeien!
Ook leuk, vanmiddag gaan we paardenmatrassen bekijken. Ik heb nav een topic hier op bokt een afspraak gemaakt met iemand die relatief in de buurt zit en die dingen al een paar jaar in gebruik heeft. Wil graag weten hoe dat bevalt, voor- en nadelen e.d.
Ik zit er namelijk aan te denken om die dingen ook te gaan gebruiken in de nieuwe stal :j Lijkt me veel makkelijker met uitmesten e.d. Beetje zoals spatter dat ook doet, mest in de hoek schuiven en in het weekend op de mesthoop :) Evt composteren....

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 14:58

Nou vandaag de uitdaging weer aangegaan. En ja hoor geen probleem. Marinka is wel 20 keer de trailer op geweest. Ik heb vooral ook geoefend met extra geluidjes in de trailer. Het ging prima. Ik heb niet de stang erachter gedaan. Maar ze stond ruim ver genoeg. Dus daar heb ik het vandaag bij gelaten.

Afbeelding

Vandaag Rosie haar sokken gewassen. Dat ging reuze goed eerst even wennen, maar ging prima. Daarna heb ik haar ook even kennis laten maken met de trailer.

Afbeelding

En zonder enige echte aanmoediging liep ze zo mee op de trailer.

Afbeelding

Marinka vond dit ook een hele uitdaging. Zal wel denken: doe ik zo mijn best om niet bij je weg te hoeven, stap jij zo de trailer in en rijdt jij weg. Nou dat hebben we nog niet gedaan, maar toch leuk geoefend.

Afbeelding

Rosie vond het niet bijzonder.

Afbeelding

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 14:59

Wendy, fijn dat je ergens kunt gaan kijken, ik geb 2 hitactiv matten liggen en ven op zich wel tevreden hierover

Kvulden, fijn dat het nu wel weer goed ging. Misschien pikt ze jouw onvewuste gedrag wel op. Nu hoeft ze er niet persé op en ben je misschien onvewust toch wat relaxer als dat ze er wel echt op moet

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 15:05

Paulineh leuk buitenritje ps hebben jullie die ruiter nog uit de coniferen moeten plukken na de foto

En shetlandermarkt/keuring us leuk het zijn zo'n kleine lollige dingen vask

Vanmorgen weer eens een clubles meegepikt en het ging eigenlijk wel goed. Ik merk wel dat ik zelf snel verstijf als ik iets akeliger vind. Maar goed, toch weer wat vaker oefenen gaan, ze doet het zo braaf. Ze werd helemaal enthousiast toen er balkjes op de grond gelegd werden

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 15:08

Ja misschien wel. Ik had zelf al bedacht dat ik de spullen, zoals zadel ed. Eerder in moet pakken. Zodat ze die link niet aan het trailer laden koppelt. Ze volgt me dan helemaal. Ik denk dat ze toen al door had dat er iets stond te gebeuren. ;-)

Zoefie leuk dat lessen.

Zosamaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 15:12

Haha die conifeerruiter ben ik zelf^^ het was ietwat krap. Vooral omdat bandito en malibu staan alsof ze maatje trekpaard hebben haha. Maar verder ging het prima ^^

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 15:27

haha hier ook al trailer laden geoefend, kan nu zelf laden en klep dicht en ben zelfs een rondje gaan rijden nu. Dinsdag voor het echie

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 15:40

Ik heb zaterdag weer een ritje gepland. Het zelfde al wat ik zaterdag zou doen. Dus even wat extra oefenen nog.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 15:47

Mag hier ook wel weer meer gaan oefenen. Caj is niet zo n fan van alleenin de trailer. Als mijn ruin mee gaat, is t geen probleem. Maar alleen doet ze wel moeilijk en moet ik echt zorgen dat ik niet achteruit geyrokken wordt door haar. Anders kan ik het wel vergeten. Proffessionele hulp bij gehad, en ook zij zeggen; ze heeft veel karakter..... <<) .

Vandaag weer voorhet eerst in 2 maanden met de trailer op pad naar vriendin om te rijden. Bij het zien van de trailer, die voor haar bedoeld was, had ze al geen zin meer... := >;) . De rit zag ze trouwens ook niet zitten. Zó sloom! Ik was meer aan het 'lopen' dan zij en ik werd er zo moe van! Op een gegeven moment deed ik even niks en dan staat ze gewoon stil! Beetje rond kijken....Ik rij nooit met zweep, maar mijn vriendin had er wel 1 mee. Dus die even geleend. Ik hoefde hem nog niet eens te gebruiken en er kon ineens wel gelopen worden.... >;) . Morgen koop ik meteen een zweep. Ik ben altijd erg van de positieve bekrachtiging. Rij ook met clicker enzo, maar hier word ik toch echt in de maling genomen >;) :roll: .

Hier trouwensook voor het eerst dit jaar de sproeier aan.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 15:55

Haha dat van die zweep ken ik ook met Marinka ik heb hem altijd in mijn laars. Al ik hem pak gaat het al goed. Soms hoef ik alleen mijn hand naar mijn laars te bewegen dan is het al voldoende. Wel fijn. Ze net iets meer kracht bij en je hoeft hem niet te gebruiken. En als ze erg ondeugend is dan leg ik hem tegen haar schouder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 16:14

Ziet er super uit kvulden +:)+ . Komt allemaal weer goed! En die Rosie <3 , wat een schatje.

Bij mijn vorige paard heb ik nooit met zweep gereden, die was ontzettend voorwaarts. Nu bij het jonkie rij ik ook niet met zweep. Vanaf de klasse M is een zweep niet meer toegestaan, dus ik wil eigenlijk voorkomen dat alleen het vasthouden van een zweep voldoende is :D . Ik moet eerlijk zeggen dat áls ik met zweep rij, ik dat dan tot nu toe per paard maar 1x gedaan heb...... Mijn insteek is dat 1 harde tik meer doet dan 10 zachte.
Dus als ik echt ALLES geprobeerd heb qua reactie op mijn been, dan neem ik onverwacht een keer een goede lange zweep in mijn hand, ik geef been en verwacht direct reactie. Krijg ik die niet dan haal ik 1x loeihard }> (en dan bedoel ik echt loeihard) uit met mijn zweep en laat hem ook meteen vallen :o . Vooralsnog heeft dit altijd gewerkt. De paarden waarbij ik dit gedaan heb, schieten als een idioot naar voren (soms met de nodige bokkesprongen :D ) en dat beloon ik uitbundig. Vaak doe ik op dit soort momenten even een beugelriem om de hals, zodat ik ze niet in de mond zit of tegenwerk bij het vooruit schieten en het bokken ;) . Daarna is licht been geven altijd voldoende geweest.

Alle andere ongewenste acties los ik op zonder zweep O:) . Voor mij is het een absolute voorwaarde dat een paard voorwaarts is.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 16:46

Voor Marinka komt de zweep pakken eens in de zoveel jaar voor. Dus dat is prima te doen.

Morgen gewoon weer Marinka op de trailer. Kijken of die dan weer dicht kan. Dan maar even oefenen qua tijd.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 16:47

Nou, bij mij eigenlijk ook. Ook nooit een zweep bij me gehad. Ik heb er geneens 1. Behalve een longeerzweep dan. Maar nu ga ik er dus wel 1 halen. Blijkbaar is dit een' liever lui dan moe' exemplaar.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 16:52

NiN_ME schreef:
Goedemorgen, ik volg het topic al een tijdje maar zou graag wat ervaringen van jullie willen horen.
Wij zijn bezig met een huis net ong 8000 m2 erbij voor onze paarden.
Hoeveel paarden houden jullie ong op zo'n perceel? Het plan is een bak maken, deel bestraat met uitloop bij de stallen voor s winters. Verder niet onbeperkt weidegang ivm hoefbevangenheid.
Waar hebben jullie de buitenstallen vandaan en welk prijskaartje hing hieraan? We zien door de bomen het bos niet meer.

Officieel mag je 7 paarden op 1 ha zonder dat je belastingen op mest etc moet betalen. Dan ben je nog particulier. Met meer dan 7 hoor je bij bedrijven en moet je dus extra belastingen betalen