Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Lorette_

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 19:41

Geweldig!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 20:05

Super yontheke! !

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 21:06

Thx iedereen. Het is en blijft toch een apart paard hoor :)

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 22:37

kvulden schreef:
Oh ja dat brengt me op een vraag. Ons nieuwe tinker veulen kunnen we in oktober ophalen. Nu wil de verkoper dat ik met een dichte trailer kom. Mijn trailer is boven de laadklep open. Iemand een idee hoe ik dat handig even kan oplossen. Ze wil namelijk dat ik het veulen er los in zet. En die opening dus dicht zodat ze het niet in haar hoofd krijgt er uit te klimmen.

.

Wij gaan in November 2 paarden ophalen (400km), een veulen en een jaarling (trekpaarden, dus geen kleintjes). We hebben wel een rek voor achterop de klep, maar het lijkt me geen veilige situatie als ze samen los staan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 08:55

Wat een super nieuws yontheke! Lekker weer aan de slag met hem. Veel plezier!.

Palen om mijn bak staan ook gewoon recht. Drainage om de 2 meter volgens mij. Diameter weet ik eigenlijk niet.....

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 08:59

Dat is geweldig nieuws Yontheke!!

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 09:13

Yontheke super!!
Geef hem op voor wonderpaard van de Bit.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 09:43

Jeeej Yontheke, super!

Ik heb es een vraag: binnenkort starten wij met de bouw van ons bijgebouw/inloopstal. Ben nu nog met de plannen bezig. Het wordt een simpel rechthoekig gebouw met zadeldak van 6,5 op 13, waarvan een gelijkvloers met tuinberging, zadelkamer, poetsplaats en inloopstal, en op het verdiep (onder dak dus) hooiopslag (kleine baaltjes droog hooi).

Nu zit ik in dubio met de dakisolatie: ik wou graag het dak isoleren, dus gewoon een 15 cm glaswol tussen de spanten, maar nu zit ik te vrezen dat het hooi mss toch te warm gaat liggen... Dacht dan in elke tipgevel sowieso wel een ventilatieopening te voorzien, zo'n rond gat met rooster in à la:

Afbeelding

Maar is dat dan uiteindelijk genoeg?
Zou ik dan mss beter de zoldervloer isoleren en het dak niet? Dacht daar wel gewoon betonnen welfsels met druklaag te leggen eigenlijk, dan zou ik dat moeten vervangen door een houten constructie....

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 10:13

Ik heb inderdaad geen zeil aan mijn trailer. Ik heb een metalen kap die iets over steekt. Ik zou niet weten wat ik als oplossing kan verzinnen. Aan de zijkant van de kap zit wel een naar binnen staande rand. Daar zou ik bv gaatje in kunnen maken en daar iets tussen doen, dan blijft er een stuk vrij van ik denk 20cm aan de bovenkant.

Yontheke wat een goed nieuws zeg.

Ik heb mijn palen om de rijbak ook gewoon recht. Nooit geen problemen mee gehad. Drainage heb ik niet. Ik hoop deze winter mijn bak te kunnen keren. Hebben jullie daar ook een vergunning voor aangevraagde?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 10:32

@miezelke: zo'n simpel gat werkt alleen als je 'trek' hebt. Beter is het dan iets van geforceerde luchtcirculatie te maken.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 10:42

2 gaten tegenover elkaar, heb je dan geen trek?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 10:43

Hoe meer bewegende lucht er op een hooizolder kan komen hoe beter het is eigenlijk.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 10:46

Nu dat ik er zo wat meer begin over na te denken.... mss heb ik wel gewoon helemaal geen isolatie nodig?
Als ik mijn hooibalen uitspreid over de zoldervloer, en de onderste laag dus laat liggen voor op 't laatste, heb ik eigenlijk wel een super dakisolatie boven het gelijkvloers :)* En het hooi op zich heeft mss inderdaad gewoon beter geen dakisolatie nodig, hoe "opener" het dak, hoe luchtiger natuurlijk. Hmmm.... *denkt verder na*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 10:59

miezelke schreef:
Nu dat ik er zo wat meer begin over na te denken.... mss heb ik wel gewoon helemaal geen isolatie nodig?
Als ik mijn hooibalen uitspreid over de zoldervloer, en de onderste laag dus laat liggen voor op 't laatste, heb ik eigenlijk wel een super dakisolatie boven het gelijkvloers :)* En het hooi op zich heeft mss inderdaad gewoon beter geen dakisolatie nodig, hoe "opener" het dak, hoe luchtiger natuurlijk. Hmmm.... *denkt verder na*

Bij mijn oude pensionstal legden ze vaak eerst een laag stro balen of los stro op de zoldervloer en dan pas de hooibalen erop.

Eerlijk gezegd denk ik ook dat je geen isolatie nodig hebt.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 11:02

Nee nu ik er zo over nadenk zou het zot zijn om geld te gaan uitgeven aan isolatie terwijl ik ze eigenlijk gewoon heb liggen o.v.v. hooibalen.... En het hooi waarschijnlijk beter ligt onder een ongeïsoleerd dak dan onder een geïsoleerd...

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 11:34

Hier ook palen ongeveer recht haha..scheelt nog wel eens wat aan mijn timmermans oog en je kunt het idee hebben dat je dronken bent..

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 11:37

Yontheke wat een goed nieuws!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 12:01

*zucht* Reactie van de zandleverancier nav het bericht dat onze advocaat had gestuurd. Moeilijkdoenerij weer... over alle punten die we als opmerking op hun voorstel hadden doen ze moeilijk.

1. we willen graag dat de loonwerker die de bak heeft aangelegd de herstelwerkzaamheden uitvoert. Hij is bekend met de bodem en het aanleggen van bakken. We zijn bang als zij zelf met een loonwerker komen dat het "ff snel" gebeurd en dus niet netjes, bang voor schade aan bijvoorbeeld het speciale doek dat onder het zand ligt, drainage, omheining etc).

2. we willen het zand pas laten onderzoeken op het moment dat het op ons terrein ligt en niet als het nog bij hun ligt. Want dan weet ik nog niet zeker of dat zand ook daadwerkelijk naar ons komt (ik vertrouw ze voor geen meter). Als hij vertrouwen heeft in het product dat hij gaat leveren zou dit geen probleem moeten zijn lijkt mij....

3. de kosten voor het onderzoek van het huidige zand willen we vergoed hebben. En dan komen ze er nog héél goed mee weg dat dit het enige aan schadevergoeding is dat we eisen. Denk aan alle tijd (veel!!) die deze kwestie heeft gekost, frustratie, energiekosten voor dagelijks sproeien met een pomp die op 380 netwerk is aangesloten, dieselkosten voor dagelijks slepen, 10 maanden achterstand in training van mijn jonge paard, etc.

Jemig wat zal ik blij zijn als dit gezeik achter de rug is zeg |o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 12:03

Oooooh het stoom komt bij mij al uit mijn oren als ik jouw verhaal lees.

Wat een gezeik inderdaad.

Sterkte :(:)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 12:22

Thanks! Ik ben er echt ZO klaar mee -:(-

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 13:24

Heeeel goed nieuws Yontheke!

Pfoe Daan, je bent nog erg braaf gebleven! Niet toegeven hoor!

Hier vertrekken de paarden in het weekend naar hun vakantie-adresje. We gaan 10 dagen op vakantie en zij gaan terug naar de pensionstal waar ze voorheen stonden. Hoewel ik daar 3 jaar elke dag over de vloer ben geweest vind ik het toch spannend om de paarden nu weer in andere handen over te laten. Gek hoe snel je je hecht aan 'alles zelf doen'..

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 13:53

Mallootje...je begrijpt toch zeker wel dat niemand zo goed voor je paarden kan zorgen als dat jij dat kan ;)

Daan... _-:(

Miezelke...Ik las iets over een hooizolder...ken al meerdere mensen die zo'n ding hebben maar er geen hooi op bewaren...toch teveel stof.
Kun je niet een halve vliering maken en daar de tuinspullen opslaan?Hooi gewoon opslaan van begane grond tot de nok?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 13:59

miezelke schreef:
Nee nu ik er zo over nadenk zou het zot zijn om geld te gaan uitgeven aan isolatie terwijl ik ze eigenlijk gewoon heb liggen o.v.v. hooibalen.... En het hooi waarschijnlijk beter ligt onder een ongeïsoleerd dak dan onder een geïsoleerd...

Dan krijg je condens bij koud nat weer, lijkt me ook niet handig

nts19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 14:49

Hier is het ook bijna zover. Het weekend ga ik eerst me fjord Falko halen en naar huis brengen en dan rond 1u hoop ik 2 lieve pony's in ontvangst te nemen als weide vriendinnetjes voor mijn fjord. Was eerst de bedoeling dat er maar 1 kwam maar al zou k met me fjord weg gaan zou de ander alleen komen te staan en dat vond ik ook niks.
En dit is moeder en dochter.

Heb met een boer kunnen afspreken om daar gratis mijn mest te brengen en hij heeft speciaal paardenhooi te koop. Ook komt hij volgende week als het goed is platen brengen voor op de wei zodat ze in de winter 24/7 buiten kunnen staan en gaat mij vader daar een stal opbouwen zodat ze wel droog kunnen staan. Ook is de bedoeling dat er zand komt maar dat moeten we nog even aankijken.
gelukkig hebben we met de boer een aantal goede ideeën en hij is bereid ons te helpen.
Heb er erg veel zin in om eindelijk me paardje aan huis te hebben. Voordat alles klaar is zijn we nog wel even verder... We maken het eerst een beetje leefbaar en tegen de tijd maken we het netjes.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 15:36

yontheke wat geweldig nieuws :)