Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 22:11

Moderatoropmerking:
Ik zal het nog even in het groen plaatsen. Ook in dit topic is het niet de bedoeling offtopic te gaan. Dit topic gaat over strokorrels, verdere offtopic reacties zullen zonder melding worden verwijderd

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 22:12

Vraagje: heb je de eerste foto zonder flits genomen ofzo? het verschil is wel erg groot qua helderheid. Ik had vorige week nl. ook zo'n foto alleen deed de flits het toen niet :+
Na het mesten een nette stal, toch?

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 22:21

Volgens mij is die gewoon met flits genomen. Hier nog eentje, ik sta alleen weer zo charmant in beeld. De kleur van de bodem is echt de kleur zoals die in de stal te vinden was, ik was echt verbaast dat de bodem van zo donker toch weer zo licht is geworden. De laag is denk ik iets dikker dan 15cm waarvan de bovenste 3 cm donker is en de rest gewoon nog onwijs licht en daar vind ik ook nog korrel in. Dus als je gaat woelen dan wordt de bodem toch weer een stuk lichter, wat ik zelf er veel netter uit vind zien.

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 22:24

De foto's zijn zonder flits gemaakt :)

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 22:37

Wat is het nou zussies?? met of zonder flits....... haha...

Nou ja maakt ook niet uit, het blijkt maar weer dat je niet te snel moet denken dat de stal niets meer is..heb ik hier ook al een aantal keren gehad. Bij binnenkomst schrik je je rot en na het uitmesten is het toch een prima stal! Dat is het wonder van de korrels misschien wel :+

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 00:37

Onze moederoverste de viespeuk staat nog steeds schoon!!!! en vooral droog. Dat maar met 1 zak stro korrels en een halve baal gehakselt stro en wat er nog in lag.
Morgen gaat er bij de andere viespeuk een zak korrels op de piesplek.
Wordt vervolgt!

diana1

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 10:32

Bijgewerkt verslag + FOTO's van de korrelstallen dag 36 en dag 16 zijn geplaatst op mijn website.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 19:43

Wat is het hier rustig! Niemand strokorrelnieuws vandaag?

Ik heb in beide boxen vandaag weer een natte plek weg moeten scheppen. Ik vind dat je heel goed het verschil merkt tussen droog of nat weer. Dat heeft gelijk zijn weerslag op de korrels.

Jennyk, hoe bevallen de Dolsma-korrels in verhouding tot de Top-korrels?

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 19:45

Hey Fitz...de echt korrelmensen blijven over, haha.
Ik heb vanochtend de opzet voor vandaag gegeven, geen aanvullingen. Foto's zijn ook maar 1-2 x bekeken, korrelmoeheid???
Het weer heeft zeker invloed, bij mij merk ik dat alleen in de eerste stal trouwens. Dat is wel gek opzich.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 19:48

diana1 schreef:
korrelmoeheid???

_O- , waar heeft u last van :+

Ik heb je foto's ook nog niet bekeken eerlijk gezegd :o , word ik alleen maar jaloers van.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 20:00

@ Fitzroy:
Vlg. mij is dit ons "vergelijkingsmateriaal":

Jouw boxen:
Box 1 zit op 60 dagen?
Box 2 zit op 47 dagen? met een verbruik van 11,5 zakken.

Mijn box 1 zit op 36 dagen met een verbruik van 11 zakken.
Mijn box 2 zit vandaag op 16 dagen met een verbruik van 7 zakken. (nog geen reden om bij te strooien)

Als je dit bij elkaar pakt en weet dat mijn paarden 24 uur op stal staan (behalve het uurtje eruit voor het rijden dan) gaan we toch aardig gelijk op.

Nog even ter info: uitleg over strokorrelkwaliteit geplaatst in Paard & Spul:
http://paardenvragen.come2me.nl/943114/En-toen-waren-er

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 20:10

Hoho, ik ben er natuurlijk ook nog! Sóms hebik het nog wel eens druk met werken en mijn kinderen.
Nu moest ik vanmiddag ook nog even "mijn" winterweide klaar maken voor de buurman. Wij lenen altijd 2ha van hem en dat wil ik wel netjes aan hem teruggeven.

Update komt eraan.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 20:23

.
Laatst bijgewerkt door Meert op 17-10-22 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 20:35

@Flosje,

De stal van Kayleigh blijft zeker licht! Kan er niets aan doen, haha. Is gewoon een net paard die niet door haar stront heen loopt, alles op een bult gooit en op één plek plast. Hierdoor is het om de paar dagen ook makkelijk te verwijderen, is het gewoon een koek. Vanochtend, zoals gemeld, verwijderd.

Natuurlijk nemen de korrels ook het vocht uit de vloer op, dit verklaart ook gelijk dat bij regenachtig weer de stal vochtiger is.

Een knoerharde bodem? Dat is bij mij niet zo maar nou hark ik elke dag de vloer ook met de mestvork. Om de paar dagen "spit" ik deels de bodem om zodat ie los blijft.

Dat je een stuk natte plek weg hebt geschept is niet zo gek hoor. Het paard plast natuurlijk ook tig liter per dag!
Laatst bijgewerkt door diana1 op 19-02-09 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 20:37

In de ene stal ligt het nu één week en ik heb vanochtend een nat plekje er uit geschept.
In de HIT-stal ligt het nu 2 dagen en ook daar heb ik al een natte plek uitgeschept.
Let wel in deze stal ligt alleen achteraan bedding, dus een hogere concentratie urine-opvang.
Deze korrels zijn voor het grootste deel nog niet uit elkaar gevallen.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 20:45

Het is heel verschillend, ik heb wel stallen met een harde koekbodem, maar ook 2 met losse fluffie bodem.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 21:15

imker schreef:
Het is heel verschillend, ik heb wel stallen met een harde koekbodem, maar ook 2 met losse fluffie bodem.

En dat is niet merk gerelateerd?

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 21:28

Volgens mij is het meer paard gerelateerd. Bij mij wel tenminste.

Wat me verder meevalt is dat zelfs als de stal niet meer te redden lijkt, hij enorm opknapt na het wegscheppen van de ergste nattigheid en een paar zakken nieuwe korrel.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 21:39

Bij mij staan beide paarden op dezelfde Ecobodem korrels.

Het paard, de vervuiler, bepaalt!

Inderdaad is het zoals Sharani schrijft dat korrels bijstrooien soms een verrassend resultaat oplevert.

Je kunt beter een keer extra bijstrooien dan dat je te lang wacht .... uit bezuiniging. Dit is uiteindelijk duurder.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 21:58

Nee, niet merkgerelateerd.
Ik ben het met het bovenstaande eens, beter te vaak bijstrooien als 1x te weinig.

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 22:37

diana1 schreef:
Hey Fitz...de echt korrelmensen blijven over, haha.
Ik heb vanochtend de opzet voor vandaag gegeven, geen aanvullingen. Foto's zijn ook maar 1-2 x bekeken, korrelmoeheid???
Het weer heeft zeker invloed, bij mij merk ik dat alleen in de eerste stal trouwens. Dat is wel gek opzich.

de trekruiter vervolgt het topic wel,maar ik zit op buitenrijden aan het afspreken met ruiterclub'de grensgevallen' voor de buitenritten.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 22:41

Bij mij is het ook wel een koek, alleen de bovenlaag is los.
Dat maakt geen verschil per paard, is bij allebei hetzelfde.

Diana, dat heb je goed bijgehouden :j
Box 1: 60 dagen en 13 zakken
Box 2: 47 dagen en 11 zakken (ik heb me bij deze box verteld)

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 22:42

Je bent (wederom) erg duidelijk Trekruiter...ik denk dat iedereen jou snapt.

@Fitzroy.
Ik doe mijn huiswerk goed :D

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 22:49

Strokorrelmoe..?
Nee, helemaal niet, maar wel even de balen van dat opgeheven vingertje als iets ook maar even een zijstapje maakt en off-topic gaat - zó schooljuffig.. ik heb echt een hekel aan dat betuttelen.
Zo vind ik de zijlijn over hooinetten helemaal niet zo irrelevant: het voorkomt dat een paard z'n hooi door de strokorrels schoffelt en de kans dat je paard vanzelf leert de korrels mee te eten is aanwezig. En hoe je 't ook wendt of keert dat kan toch een probleem zijn.
Het topic keert vanzelf weer terug naar de korrels - voor de geïnteresseerde lezer is aanvullende info alleen maar handig.

Anyway, ik heb bijna de drie weken gehaald ( vanaf 5 februari) en zie nu harde, natte schijven ontstaan. Dat is verduveld lastig om te verwijderen, daar heb je echt een schop voor nodig. Morgen ga ik die harde plekken eruit halen en dan mijn eerste zak (per stal) bijstrooien.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 22:54

Ik ben het helemaal met je eens, JP, voor wat betreft de zijwegen. Ik vond die tips over die netten juist superhandig. We zijn toch geen kleine kinderen :n :n
Welk merk had jij ook alweer, Strovan dacht ik toch?