Paard op de manege zonder weidegang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Paard op de manege zonder weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 13:36

Sammie, wat heeft 'politiek correct' nou te maken met het feit dat MIJN paard gewoon niet happy is op stal? Ik hou zielsveel van hem, dus hou ik hem buiten. Hier in de buurt zijn meer plekken met stal, maar ik heb doorgezocht tot ik DE plek vond. Er zijn er meer, hoor, dus als ik hier weg zou moeten (zie het niet gebeuren), verhuis ik naar een ander weiland. Als ik mijn paard dit leven niet kan bieden, zoek ik een liefdevol tehuis voor hem die hem dat wel kan bieden.
Ik zou het echt niet over mijn hart kunnen verkrijgen om hem op stal te zetten. Waarom kunnen mensen dat niet aannemen? We zijn niet allemaal hetzelfde, dat is wel duidelijk. Knipoog

Gelukkig hoef ik me er niet druk over te maken, want ik zou niet zonder mijn paard willen, maar ALS ik hem dit leven niet meer kan bieden, denk ik toch echt aan mijn paard. En niet aan mezelf. Noem het "politiek correct'' geklets of noem het gewoon onvoorwaardelijke liefde voor mijn paard en zijn karakter.

Jouw paard vind het wel prima. Dat zal dan een heel ander type paard zijn dan de mijne. Haha!
Dat kan, dat mag.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 13:39

Nadya als jij echt merkt dat jouw paard op stal niet gelukkig is dan geef ik je idd gelijk dat je hem lekker buiten houdt Ja

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 13:43

Kelly_Taco schreef:
Nadya als jij echt merkt dat jouw paard op stal niet gelukkig is dan geef ik je idd gelijk dat je hem lekker buiten houdt Ja

Dank je wel.... Lachen

Elinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 13:49

mijn paardje staat de hele dag buiten, en s'nachts binnen.
dat vind ik (& is voor mijn paard) de beste oplossing.

en paarden de hele dag op stal houden, met een uurtje rijden?
niet te geloven gewoon Scheve mond

Urchinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 13:51

Oeh ik heb waarschijnlijk een oplossing voor mijn weidegang probleem.
Ik moet zoals ik al zei van stal veranderen en de stal (manege) die onze aandacht trekt heeft zowel
weidegang als ruime paddocks.
Ik ben dan ook erg nieuwsgierig hoe het er in het echt uit ziet. ^^
Tis wel een redelijk dure stal maargoed.

Miichelle90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 13:55

Ja het is hier in de randstad gewoon heel moeilijk om een stal met weidegang of een weidegang met een inloopstalletje te vinden. Ze mogen hier alleen maar in de zomder op omdat ze anders het land vertrappen.
Kijk het liefst heb ik de Paarden gewoon lekker op een landtje staan, maar het kan niet anders. Maar daarom zorg ik er nog wel voor dat ze genoeg uit der box komt.
En in de zomer gaan ze 4 @ 5 maanden naar het land, en hebben daar zeg maar een soort van vakantie. Bijna niet op gereden.
En dan komen ze weer terug naar stal toe.
En de paarden staan er ongeruster bij op het land als in stal, dus ik maak de paarden er niet blij mee om ze een heel jaar op het land te zetten.
Kijk naar Femke, die ging ook het land op omdat we een stal met weidegang hadden gevonden.
Maar die is liever in stal als op het land, we zetten der wel elke dag fftjes een uurtje op het land. Maar dat moet toch echt niet langer duurder, want ze gaat alleen maar staan weven. Zelfde geldt voor paddock.
Zij wil gewoon liever dat je der lekker aan het poetsen ben, en Wandelen longeren en soms nog lekker aan het werk.
Ze is 20 jaar en heeft al bij een rusthuis gestaan, maar daar is ze weg gegaan omdat ze het niet naar der zin had. Zij heeft liever gewoon een box en lekker vertroetelen.
Land maak ik haar niet blij mee.

Kijk ik zie het maar zo, Paarden in een omgeving waar het wel kan (gaat meestal uit richting waar veel boeren enzo zijn, niet banketstaaf bedoeld hoor Bloos Haha! )
En die mensen hebben makkelijk praten, Maar wij hier hebben niet zoveel ruimte om zoveel paarden op een land te zetten. Dus voor ons een moeilijker probleem.

Het is natuurlijk niet zo, dat wij de paarden in stal alleen maar willen zodat we ermee kunnen werken. Nee zo zit dat niet wij hebben het liefst ook de paarden aantal uur per dag op het land.
Maar het kan nou gewoon niet anders.
En paarden die niet gewent zijn, tsja die weten in priciepe niet beter.
Ik bedoel er staan bij ons op stal Aardig wat hengsten, vooral vorige jaar.
Nou die konden het land ook niet op. Totdat de eigenaar van de stal zijn hengst naar Duitsland heeft gebracht om lekker te dekken en op het land testaan. vond die leuk een half jaar, maar daarna werd die er echt niet vrolijker zijn.
En er zijn paarden die het wel echt gewoon nodig hebben, die alleen maar saggo enzo worden in de box.
Maar bij ons hier is dat niet het probleem.
Ze komen aan hun rennen bokken en gekkigheid, maar ook aan hun sociale contacten.
want ze staan toch wel bijna elke dag los met elkaar.
Alleen de hengsten kunnen niet met andere los.
Maar komen ook aan hun sociale contacten want in de stallen hebben wij tralies tussenin en kunnen ze elkaar gewoon ruiken zien enzo.

Miichelle90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 13:57

Ohh in mijn bericht staan banketstaaf:S strange, maar dat moet dus niet banketstaaf*ig bedoeld hoor zijn:P

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 14:08

@Nadya.
Toen ik mijn paard kocht was het net een veulen en al 5 jaar oud. Ik heb 6 maanden op mijn oude stal gestaan, waar hij maar niet groeide en een héél lief braaf paard bleef, hij altijd wat, hoefzweren, mokinfecties en ga zo maar door.
Via via ben ik bij de stal gekomen waar ik nu sta, en inmiddels is het een 'echt' paard geworden, hij is veel ondeugender geworden, is meer zijn grenzen aan het opzoeken en krijgt al een dikke aars. Ik ben blij dat ik verhuisd ben ondanks de weidegang. Want wat zou jij doen in mijn geval? Je paard op een stal laten staan met weidegang waar je paard niet gelukkig is, of een stal waarvan je hoopt dat het beter gaat zonder weidegang. Ik ben bij mijn oude stal eigenlijk halsoverkop weggegaan omdat het allemaal niet ging.
Ik denk dat als een paard gewend is op het land te staan inderdaad doodongelukkig wordt op stal (zoals jouw paard) ik heb gelukkig een paard dat zich vrij makkelijk aanpast aan de situatie.
Maar ik ben blij als hij wel weer op het land staat (nog 7 weken gelukkig). En ja die van mij krijgt gewoon een waterdichtdeken op en die mag ook gewoon in de regen buiten staan.
In veel situaties bij paarden die niet op het land staan, kan het misschien ook wel niet anders.

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 14:09

Sammie, wat heeft 'politiek correct' nou te maken met het feit dat MIJN paard gewoon niet happy is op stal?

Ik had het meer over de mensen in het algemeen, er zijn er genoeg die in dit topic het hardst gillen van allemaal dat het mishandeling is om je paard niet op het land te zetten. Niet specifiek jouw paard Lachen

Miichelle90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 14:22

ja he sammie, terwijl sommige mensen er gewoon niks aan kunnen doen. en ik bedoel die mensen heben zelf ook vast leren rijden op manege paarde/pony's en die zullen ook heel dag en nacht op land staan:s

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 14:39

lOveeyOuu schreef:
ja he sammie, terwijl sommige mensen er gewoon niks aan kunnen doen. en ik bedoel die mensen heben zelf ook vast leren rijden op manege paarde/pony's en die zullen ook heel dag en nacht op land staan:s

Toevallig heb ik leren rijden op paarden/pony's die buiten stonden. Eind jaren 70, jaren 80. Mijn verzorgpaarden stonden over het algemeen ook meer buiten dan binnen. Knipoog

Miichelle90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 14:43

ja okee misschien ojij nadya, maar meetse mensen niet. En ik heb ook vroeger verzorgpaarden gehad, en toen die stonden ook buiten maar dat kwam omdat het aan huis was.

arjaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 15:08

Mijn paard staat in de zomer, zodra het land goed genoeg is, dag en nacht buiten. Vindt ze hartstikke leuk.
In de herfst gaat het land heel erg achteruit, dus moeten ze weer naar binnen, omdat anders het land helemaal kapot wordt getrapt en ze het jaar erna er niet op kunnen.
Swinters staat ze dus op stal. Ik vind dit geen enkel probleem. Er is constant toezicht op haar en ze vermaakt zich prima. Ik weet zeker dat ze zich niet minder gelukkig voelt doordat ze op stal staat.

Er zijn naar beide kanten(binnen en buiten staan) natuurlijk extreme kanten; paarden die helemaal hun stal niet uit komen en paarden die in een modderig landje weg staan te kwijnen. Alles daar tussenin is naar mijn idee prima. Zolang het paard maar de liefde en de aandacht krigjt die het nodig heeft.

Edit: Ik stal mijn paard op een manege

Miichelle90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 15:10

ja daar ben ik het mee eens arjaaaa, bij ons gaan de paarden gewoon in de zomer het land op. en inderdaad in de winter kunnen de paarden hier ook het land niet op omdat ze het dan kapot trappen(wat ik al eerder heb gezegt)
maar goed zolang paarden de stal uitkomen, en niet aan lot worden overgelaten is het toch niet erg. Teminsten zo denk ik erover

Miichelle90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 15:12

Maar ieder voor zijn eigen. Kijk al zou ik ergens aan de andere kant van nl wonen, had ik ook wel gezorgd dat ze naar buiten gingen, maar hier zijn de omstandigheden er niet voor.
en mensen die beetje aan de weilanden wonen enzo kunnen het wel.
Maar dat maakt het voor onze paarden nog niet zielig bewijs van zeggen.
Want ze krijgen genoeg aandacht liefde enzovoort.

Miichelle90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 15:14

en niet dat ik het niet eens ben met sommige mensen hier.
ze hebben aan ene kant wel gelijk paarden horen buiten te lopen.
En sommige mensen zeggen wel dat het ego is of blablabla dat de mens dan alleen aan zichzelf denkt.
Maar inprecipe denken alle mensen die paardrijden alleen aan zichzelf.
Want van nature loopt een paard buiten in de duinen en over de weides enzo in kuddes. Maar we rijden er wel op. Als je in zown opzicht kijk zijn we allemaal verkeerd bezig toch??

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 23:38

onnatuurlijk is iets anders dan verkeerd. mijn paard loopt in een vaste kudde, in een situatie die het natuurlijk leven van een paard heel redelijk benadert imo. ik 'steel' hem vaak wel enkele uren weg uit zijn kudde, wat vreselijk onnatuurlijk is. dit is iets wat het paard kan leren, en waar hij aan kan wennen. zo zijn er ook veel paarden die kunnen wennen aan langere perioden op stal.

MIJN dieren vinden het heerlijk om uit hun kudde getrokken te worden voor een onderonsje met mij, ze komen altijd en zijn ook altijd enthousiast. het is en blijft echter aangeleerd gedrag. maar goed, zij hebben er vrede mee, en ik ook. waar ik géén vrede mee zou kunnen hebben is als ze 20 uur per dag op stal opgesloten zouden worden, ook al zouden ze er zelf geen problemen mee lijken te hebben.

het is aan de mens om keuzes voor het paard te maken, en daarin zijn meerdere goede en acceptabele mogelijkheden. ik denk, dat wanneer het belang en welzijn van het páárd, als PAARD zijnde, voorop gesteld wordt, het altijd goed is. een dure stal, binnenbak en stapmolen, dure beenbeschermers en een privéweitje (voor het evt. voorkomen van vervelende blessures) zijn dingen waar een paard niet om geeft.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 07:51

lOveeyOuu schreef:
Maar ieder voor zijn eigen. Kijk al zou ik ergens aan de andere kant van nl wonen, had ik ook wel gezorgd dat ze naar buiten gingen, maar hier zijn de omstandigheden er niet voor.

Ook bij jullie in de buurt kan het. Ik ken nog iemand die haar paard 24/7 buiten heeft staan in Den Haag, en er is nog een plek vrij op die wei ook.

En denk je dat het hier allemaal vanzelf gaat? Nee hoor, op het eerste gezicht is hier misschien wel meer ruimte, maar veel boeren willen geen paarden op het land. En veel pensionstallen hebben te weinig land.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 08:45

Precies Wendy, boeren zijn heel zuinig op hun land en terecht want paarden zijn landvernielers. Pensionstallen komen als paddestoelen uit de grond, maar er zijn ook zat ex-boeren die helemaal niet veel land hebben, maar wel een paar varkenskooien over hebben, zetten er een paar stallen in, zoveel mogelijk op een rij en maken er een paardenpension van. Dat ze alleen van het vetmesten van varkens verstand hebben, dat vermeld de goede man natuurlijk niet. Het kleine stukje wei dat hij dan misschien heeft, mag per toerbeurt wel eventjes gebruikt worden, maar wel zelf buiten en binnen en ook op de plaats blijven, dus ondoenlijk.

Regelvorming mag er wat mij betreft best komen. Zonder werk je nl wel dierenkwelling in de hand, geen mogelijkheid om voldoende beweging in de frisse lucht te hebben, kwaliteit voer laat vaak te wensen over, atmosfeer op stal is soms zo erg dat je er als mens al beroerd van wordt als je er een half uurtje vertoeft. Paarden staan in hun eigen drek, maar voor paarden is dat wel slecht voor de gezondheid, voor varkens en koeien zal dat ongetwijfeld anders zijn, dus aandacht op dat punt is m.i. zeker gewenst.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 08:50

Wendy schreef:
lOveeyOuu schreef:

Ook bij jullie in de buurt kan het. Ik ken nog iemand die haar paard 24/7 buiten heeft staan in Den Haag, en er is nog een plek vrij op die wei ook.

En denk je dat het hier allemaal vanzelf gaat? Nee hoor, op het eerste gezicht is hier misschien wel meer ruimte, maar veel boeren willen geen paarden op het land. En veel pensionstallen hebben te weinig land.

niet echt......... geloof me Lachen ja of je moet genoegen nemen met een afbraakstal en een ongelovelijk slechte bak............. dan is het geen probleem

maar wil je IETS accomodatie EN land dan is dat moeilijk te vinden en zeker niet beneden de 350 per maand

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 08:53

Merrieveulen, mijn paard vind het heerlijk hele dagen buiten te zijn, hij mag nu vroeg naar buiten en is de enige, deert hem niet. De rest zal je daar geen plezier mee doen. Hij staat ook vaak apart van de groep te minimuttten op de grond, de rest staat in een kluitje te klieren. Hij is gewend door mij hele dagen buiten te zijn, altijd, weer en wind. Op stal is voor hem een straf, al moet hij even opdrogen en de rest staat buiten. Hij zal het nooit leren om alleen een paar uur op stal te staan.

Dan vraag ik mij wel eens af hoe het komt als paarden die eerst wel altijd buiten stonden en nu bv bij ons op pension komen en dus wel 3/4 van de dag binnen staan, het zo makkelijk en relaxed doen. Ik denk ook de aard van het beestje. M.i. is een paard veel gezonder als hij veel beweging in de frisse lucht heeft, dan maar een paar uur in dat hoekje op 3 benen denk ik wel eens.

Mijn smid vertelde dat er paarden zijn met rotstraal die er maar niet van af komen en dat dat niet per definitie door een vieze stal komt. Een voet moet bewegen, mijn paard heeft grote brede voeten en dat is goed, maar hij zei ook, jouw paard gaat dat nooit krijgen, je kan nl ook zien of een voet veel beweegt en dat is bij jouw paard het geval. Klopt, want ik rij bijna elke dag buiten, heb gelukkig wel de tijd er voor, een paard bij ons op stal komt maar niet van zijn rotstraal af, maar zij rijdt 1 keer per week en soms zelfs die week ook niet. Ze maakt er geen tijd voor en dan gaat die rotstraal ook niet over. Niet bewegen of weinig bewegen is gewoon een mindere weerstand en makkelijker vatbaar voor bacterien die hun slag slaan in het lichaam.

arjaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 09:13

Als we terug gaan naar het onderwerp, over manege paarden en pony's die geen weidegang krijgen. Dan vindt ik het jammer dat er zo negatief gepraat wordt over maneges...
Ik stal mijn paard op de manege, zoals je hierboven ergens heb kunnen lezen. De manege paarden en pony's staan in de zomer lekker in de wei, zodra het land er klaar voor is staan ze buiten en als het echt niet mer kan in de wei gaan ze naar buiten. Daarbij hebben ze in de zomer 3weken vrij en komen dus niet op stal, maar alleen in de wei. De meeste paarden rijden iedere dag, en ik zie dat ze er plezier in hebben! Natuurlijk zit er wel eens een paard tussen dat geen zin heeft, maar heeft een pension paard altijd zin, die heeft ook wel eens een slechte dag.

Ik lees in het topic reactie van, als je geen weide gang hebt, dan kan je met je paard gras gaan eten of gaan wandelen. Natuurlijk is het goed om op die manier paarden en pony's extra beweging te geven, maar hoe zie je dat voor je met een stuk of 40 manegepaarden en pony's?

Misschien heb ik toevallig te maken met een manege waar alles goed geregeld is(dat weet ik wel zeker), maar ik zie op de manege geen ongelukkige paarden.(ook al staan ze swinters niet in de wei)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 09:15

ach de manegepaarden zonder weidegang Lachen Lachen die beessies lopen 2 a 3 en soms wel meer uur per dag.......... okee dan wel onder de man, maar die leggen meer km per dag af dan menig paard wat op het land staat

arjaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 09:19

misschien een beetje off-topic, maar ik lees in een ander topic dat mensen die hun paard 24/7 op het land hebben staan, dat zij vinden dat ze niet iedere dag naar hun paard hoeven, omdat ze in het land staan. Wat vinden jullie hiervan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 09:20

Manegepaarden hebben over het algemeen een betere conditie dan de luxe pensionpaarden. De goede maneges voeren die dieren ook goed.