Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rover_

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 18:47

Hopelijk trekt het snel weg DF.

Wat een leuke poezels en puppy’s , smelt…

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 19:32

Karin_deB schreef:
Puppy's <3

En wat een plaatje van een kat! <3

Hier net paar hele felle flitsen, flinke donder, geschrokken paarden en weer net zo snel over als het begon :Y)

Dat belooft een hele hoop regen of sneeuw.

Ik heb vandaag bij de grote een dekentje op gedaan. Normaal staat ie dekenloos maar met al die nattigheid en de gure wind had hij het toch wel koud. Dan kun je natuurlijk gewoon uit de wind in de schuilstal gaan staan, maarja... Zijn vriendje stond buiten bij een hooibak.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 13:29

Morgen 15 tot 17 graden. *\o/*
Ongelooflijk hè :=

Maandag 8.30 heb ik een afspraak op radiologie. Ik ga er eigenlijk vanuit dat t gewoon verstuikt is en het tijd nodig heeft, maar ik wel een beetje de grenzen op kan zoeken qua beweging. Maar, als het anders is, dan is het wel goed om te weten.

Mir heeft nu 4 dagen regumate gehad. Toeval of niet, maar ik kan nu gewoon bij haar in de stal komen en haar aaien en op de deken kloppen zonder dat ze bijt of boos wordt.
Moet wel duidelijk naar haar zijn, maar t is al een verbetering.
Stond net met een maatbeker muesli over te scheppen van de ene bak naar de andere bak. Normaal staat ze onwijs te drammen en met d’r hoef tegen de wand te tikken, maar ze keek en was stil. Zou bijna denken dat ze ziek is :=

Mijn rijles van morgen wordt omgezet naar longeerles/ grondwerkles en mijn vriend gaat t proberen. Als t niet lukt, neemt mijn instructrice Mir over.

Mijn vriend is het binnen gedeelte voor de stal aan het herinrichten. Ik had ineens een goed idee en dat past precies. Links een dubbele zadelkast, voerkist en dan nog een zadelkast. Dus alles op 1 wand.

We hebben nu een zee van ruimte over en kunnen gemakkelijk een vaste poetsplaats en het in de toekomst zo aanpassen dat het ook nog een wasplaats kan worden door een afvoer.
Iemand nog een suggestie voor fijne vastzet lijnen?
Het stuk is 3.60 breed, dus ze moeten wel wat lengte hebben.

Ook nog een ideetje over de hooiopslag waardoor er 2 grote balen extra kwijt kunnen. Daar ga ik zo eens even naar kijken. Onze schuur is 23m x 7,5m, maar toch niet heel gemakkelijk qua indeling.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 13:43

@boemel: als je ze dan in het midden vast wilt zetten heb je 2 lijnen van 1.80 nodig?? Ik weet dat je elastische hebt, maar geen idee hoe lang die zijn.
Is een ijzeren vastzetbalk of een simpele grote ring in de muur niets ??

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 13:51

Aan 1 kant komt een ring in de muur voor de vastzetlijn.
Aan de andere kant aan de stalwand.

Ik denk dat ik volgend jaar volledig nieuwe stalwanden doe, dus dan wordt t toch een beetje anders.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 13:56

Als je geen lange vastzetlijnen kunt vinden kun je voor tijdelijk altijd gewoon een stevig halstertouw met handvat gebruiken.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 13:57

Ja, dat begrijp ik. Halstertouwen zat, maar ik zoek juist iets handigs en fijns en moois :D

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 15:21

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 18:32

Oeps, staldeur niet goed op slot gedaan.
Mir is door een kleine deur de schuur gaan verkennen.
Heeft wat kussentjes verplaatst en heeft zich op een m2 ook weer netjes omgedraaid om door een nog kleiner deurtje de weg naar buiten te vinden.
https://www.instagram.com/reel/DCuHP8HA ... V2NnppcA==

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 18:36

:oo
Maar ze doet het wel in alle rust zeg.

Liet ze zich ook makkelijk pakken?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 19:21

Dat is zeker een 'oeps' ... kunnen ze daar niet zo de weg op lopen ??

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 19:24

Die blik van haar ook, haha.
Ze doet het wel op haar gemak.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 19:29

My god.. Al 3 dagen bezig met het aanleggen van verwarmde waterleiding voor de verwarmde drinkbak. Ze hebben nu zoon grote vlotterbak maar daar zit te weinig doorstroming in en heel moeilijk schoonmaken. Dus nu vervangen we die door een veel kleinere vlotter die verwarmd is.
De waterpompkast moet daarvoor anders ingedeeld worden, houders voor de waterslang, alles isoleren en omwikkelen met zilvertape, wamrtesnoer erom en isolatie spul maar op een of andere maniet hebben we steeds net de verkeerde maat voor iets belangrijks of het gaat kapot tijdens montage. Denk dat we al dik 6-7 uur verspilt hebben met naar de winkel rijden. Drama. Dus nu de paarden maar watergeven met emmers. ZUCHT.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 19:33

@Hutcherson: :(:)

Ik had konstant lekkage in mijn automatische waterbakken en heb ze er uiteindelijk gewoon uit gesloopt en geef nu altijd water met een gieter in een 12 liter hang-emmer op stal en buiten staat een metselkuip met een tuinslang er in (die ik wel eens vergeet om op tijd dichte draaien :o ).

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 19:39

Oeps Boemel, wat is Mir relaxed.

Wat een pech Hutcherson.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 19:59

boemel schreef:
Oeps, staldeur niet goed op slot gedaan.
Mir is door een kleine deur de schuur gaan verkennen.
Heeft wat kussentjes verplaatst en heeft zich op een m2 ook weer netjes omgedraaid om door een nog kleiner deurtje de weg naar buiten te vinden.
https://www.instagram.com/reel/DCuHP8HA ... V2NnppcA==

:') wat een geweldige uitstraling heeft ze trouwens zeg, echt heel aansprekend.

Ik baal even heel erg dat ik hier geen plek heb mocht je haar nog willen verkopen

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 20:01

Mir scharrelt wel heerlijk rond zeg. Heel relaxed. Hapje van je siergras, keurig omkeren. Heel beschaafd haha.

Hutcheron, vreselijk is dat! Sterkte ermee, echt rot als het zo tegenzit.

Wij hebben de nieuwe stallen gezet. Duurde ook een eeuwigheid. Het waren maatwerk bestelde stallen, maar er waren 2 kokers verkeerd om gelast en in een deur met raam waren ze ook gaten vergeten te boren.
En zoveel scherpe bramen, niet te doen. Uren bezig geweest met de dremel om de vlijmscherpe stukjes eraf te halen. Maar, nu is alles netjes en kunnen de nieuwe paardjes eindelijk komen!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 21:24

Mir is op zich ook een heel relaxed paard. Ze is voor de duvel niet bang. Soms wou ik dat ze wat banger was. :=
En ze is ook echt heel grappig. In de rijbak gaat ze uit zichzelf steeds balkjes lopen, maar springt ze ook rustig een hindernis. Ze jat de kruiwagen en het stalgereedschap dat achter 2 stroomdraden staat. Ik zie dan op de camera dat ze er heel lang mee gespeeld heeft, maar ze maakt nooit wat kapot.

Eh ja, ze kon gewoon naar de weg lopen. Dat is een eng idee.
Ze gaat namelijk rustig bij Diekke weg, het boeit haar niks om Diekke schreeuwend achter te laten.
Ik denk dat als ik het later ontdekt had, dat Mir zelfstandig een bosrit was gaan maken. Ze is gek op het bos.
Ze liet zich gelukkig meteen pakken en was heel vrolijk.

Ik heb net de advertentie van Mir verwijderd. Ik kan nu toch niks. Bovendien staat ze eerst 3 weken op de regumate om te kijken wat dat doet. Ik ben ook al die Pennies moe, die haar alle liefde van de wereld willen geven, samen met al hun vriendinnen. Tuurlijk. Daar is het ook echt het paard voor en dat bleek ook echt uit de advertentie :D

Over een maand halen we wel weer het net op hoe we er voorstaan.

Wat fijn dat het toch gelukt is Dais. Bramen zijn inderdaad rotdingen.

Oh en wat water betreft. We hebben een verwarmde drinkbak. Volgens mij van Kerbl. Bevalt tot nu toe prima.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 08:39

Vandaag verhuizen ze toch Dausy? Succes!

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 10:09

Haha die Mir, ze doet het echt relaxt en voorzichtig.
Als het een van die van mij was geweest had ik de tuin opnieuw kunnen aanleggen :=

@Hutcherson, klinkt mega frustrerend :(:)

@Dais, klinkt als veel gedoe maar fijn dat het nu af is!

Ik had gisterenavond een hardloopwedstrijd in Rotterdan. Stromende regen, kou, gure tegenwind, modder tot over mn enkels. Kwam bevroren thuis en zelfs een hete douche hielp niet :')

En nu is het hier droog, wel wind, en bijna 13 graden met vanmiddag zelfs 16 graden :oo
Ga zo de dekens maar van de paarden halen, die zullen het wel warm hebben.
Laatst bijgewerkt door Karin_deB op 24-11-24 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 10:38

@karin: knap dat je toch gegaan bent.

Toen mijn gaasheek gezet was hadden al die samengedraaide ijzerdraadjes aan de kant van de paarden zitten ipv aan de wei kant. Dus ik heb ze toen ook allemaal na moeten lopen en om moeten buigen zodat ze niet scherp meer zouden zijn.

Hier vanochtend meteen de dikke dekens afgedaan en de 'kale' regendekens op. Ondanks dat het nog maar 10 graden was voelde het gewoon warm aan.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 18:52

Hutcherson schreef:
My god.. Al 3 dagen bezig met het aanleggen van verwarmde waterleiding voor de verwarmde drinkbak. Ze hebben nu zoon grote vlotterbak maar daar zit te weinig doorstroming in en heel moeilijk schoonmaken. Dus nu vervangen we die door een veel kleinere vlotter die verwarmd is.
De waterpompkast moet daarvoor anders ingedeeld worden, houders voor de waterslang, alles isoleren en omwikkelen met zilvertape, wamrtesnoer erom en isolatie spul maar op een of andere maniet hebben we steeds net de verkeerde maat voor iets belangrijks of het gaat kapot tijdens montage. Denk dat we al dik 6-7 uur verspilt hebben met naar de winkel rijden. Drama. Dus nu de paarden maar watergeven met emmers. ZUCHT.

Wat een ellende zeg , balen.
Ik heb deze vlotterbakken https://agradi.nl/products/jfc-vlotterd ... m6EALw_wcB en ik kan zeggen, ideaal !
Ze slopen ze niet zomaar en heb nog nooit problemen gehad met vorst tot ongeveer -5 graden.
Ik laat dan zelfs mijn buitenbakken gewoon met water erop, ze bevriezen dan soms wel maar ontdooien ook zo weer en dan werken ze gewoon nog.
Heb ze al zeker een jaar of 5
Was het slepen met emmers zo zat en het kwam mijn lijf ook niet ten goede.

Die Mir :') gewoon op pad in haar uppie en zo relaxt.

Dais_ , Dat vraagt om een foto :D

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 19:44

Afbeelding

Meet Lunera en Dulce <3

Ze keken heel nieuwsgierig want Indy en Quinta kwamen binnen in de schuur en die hadden ze nog niet gezien :D

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 19:51

Wat een leukerds! <3

Vertel eens wat over ze.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 20:02

Leuke koppies :)