[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 08:48

Robijntjah schreef:
Herkenbaar.

Wat is dan wel het goede moment om alles los te trekken? Ik leer graag voor ik daar zelf aan begin :+

In ieder geval niet als het nat is, dan wordt het 1 groot moeras.
Als je het beste rendement wilt hebben voor de winter, zou ik zeggen aan het eind van de zomer als het nog droog is (buitje kan geen kwaad, maar niet blijvend nat zoals nu) en in de winter alleen slepen, niet lostrekken.
Net als je met een rijbak zou doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 08:51

Thanks! Gaan we doen :D

neile

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 09:14

Dat zijn terechte redenen om je paard te verplaatsen, dat kan ik zeker begrijpen dan.

Hier heb ik het modderprobleem aangepakt door op verschillende plaatsen te verharden, met betonplaten en met paddockroosters. Ik zit op zand, het droogt hier snel om. De paden zijn niet gekeerd. Mijn paddock paradise is ook nog niet helemaal klaar (maar bij wie is dat wel :p ) want ik wil nog wat meer uitbouwen op termijn, maar echt keren gaat er niet in zitten tenzij misschien de piste.
Ik heb allemaal droge hooiplekken, maar gebruik ze ook naargelang het weer. Als het echt nat weer is, geef ik mijn hooi liever in de schuilstal. Ik zie ze ook gebruik maken van de schuilstal, waar ze ruim met twee in kunnen. Wat voor mij het voordeel is, is dat ik met een fijn en gerust gevoel paarden kan houden. Ik vind het belangrijk dat paarden écht veel buiten kunnen, minstens van 's morgens vroeg tot 's avonds laat maar ik vind het ook belangrijk dat dat buiten zijn dan ook op een paardvriendelijke manier is. Van paarden in pensionstallen op postzegelstukjes alleen, vaak in een paddockje met evengoed modder en een plukje hooi, word ik niet blij. En ik denk dat paarden daar ook niet blij van worden. Het geeft mij zielenrust om te weten dat ik veel doe om mijn paarden een fijn leven aan te bieden, ook als ik er niets mee doe. Het moet hier hun thuis zijn. Dat kost mij wel veel werk ja: het is simpeler om een paddock aan te leggen en die gewoon te onderhouden, samen met de stallen (al kost dat ook wel veel werk). Nu ben ik die track aan het aflopen, konijnenholen aan het toegooien, overal mest aan het rapen,... Ja, toffe hobby heb ik! Maar ik vind het niet erg en ik leg de lat ook wel hoog voor mezelf om het netjes te houden en ik vind het ook belangrijk dat mijn stuk grond een bijdrage kan leveren aan paardenwelzijn en de natuur. Dus ja.. Daarom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 09:37

Amen Neile. Ik wil graag paardrijden, dan heb ik ook de verantwoordelijkheid om mijn dieren een zo aangenaam mogelijk leven te geven.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 09:40

Ik heb de afgelopen week dit jaar voor het eerst modder, ik heb er nog niets aan gedaan :+ het is op dit moment alleen het eerste stukje, dat wordt volgend jaar ook nog wat opgehoogd. Verder ligt ons stuk een meter hoger dan dat van de buren, dus voor nu ga ik er even vanuit dat het zichzelf oplost als het iets minder regent. Verder staan die van mij snachts ook binnen, ik zie ze overdag niet liggen met dit weer.
Op pension heb ik ze ook wel op een paddock gehad, maar hier kunnen ze en eten, zie ik ze meer rondscharrelen omdat het ook kan, en ze kunnen de hele dag buiten ipv een dagdeel zoals gebruikelijk was. Ten opzichte van mijn vorige pension waar ze overdag in de wei stonden is het grootste verschil dat er nu ook gewoon wat te eten is ipv kapot gelopen sprietjes. Ik weet niet of ze op de track nu daadwerkelijk meer bewegen dan voorheen in een wei. Voor mij heeft het echter wel voordeel, want een deel van mijn perceel is bos, en zo kan ik het weiland bruikbaar houden voor het voorjaar

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 09:55

Femek2902 schreef:
@MarliesR: Haha, dat is inderdaad wel toevallig. Vervelend dat het niet zo goed gaat met je jonkie! Wat heeft hij? Hopelijk voelt tie zich snel beter iig.
Fijn dat de wintertrack vrij goed blijft! Zitten jullie op zandgrond? Heb je nog iets gedaan om ervoor te zorgen dat deze track goed blijft? Ik ben benieuwd idd wat het frezen doet, hopelijk werkt het zoals gewenst, maar iig fijn dat je een alternatief hebt mocht het nodig zijn.

Nee helaas nog niet, eigenaar heeft haar gisteravond nog naar de kliniek gebracht (ze stond hier in de opfok), dus ze is in elk geval wel in goede handen nu!

Wij zitten inderdaad op zandgrond, maar hebben wel een fractie leem erdoor (grondonderzoek laten doen het eerste jaar).

Ik ben ook erg benieuwd wat het open trekken gaat doen (in dit geval dus met cultivator ipv frees). Vorig jaar de "rijbak" (stukje wei) laten frezen en dat bleef wel heel lang goed. Het is alleen de vraag of het nu niet veel te dicht op/in de natte periode is. Maar vind het nu ook niks, dus verlies er anders ook niet veel aan :+ . De eerste winter waren we hier net komen wonen (paarden kwamen rond kerst naar huis). Toen vanuit de paddock langzaam steeds meer paadjes toe gaan voegen, alles hield zich toen goed maar was dus ook nog maar weinig belopen. Afgelopen winter (de tweede winter) hebben we veel meer regen gehad en vooral ook weken achter elkaar door. Ik merkte al wel dat sommige delen verdicht waren door de paarden (voornamelijk rond de voerbakken) maar het was doenbaar. We gaan nu dus de derde winter in. Rond de voebakken heb ik wel al moeten aanpakken. Op 1 plek hebben we pallets ingegraven met zand er over (goedkoper alternatief voor palletmatten). Ben er nog niet grandioos tevreden over, maar het is ook een "laag gelegen voerpunt" op de lage track (wintertrack). Bij de andere voerplekken heb ik een paar kuub extra zand gestort. Tot dusver houdt zich dat redelijk. De paden zelf is nog niks aan gedaan.

Ik heb wel de mazzel dat mijn terrein voor het grootste deel afwatert naar de natuurpoel die er al was. Daarnaast zitten we hoger dan de omliggende akkers, dat scheelt ook! Vorig jaar overstroomde onze poel overigens wel compleet toen het weken achter elkaar regende :+

Hier stond mijn man op de track rond de poel _O-
Afbeelding

Maar door de opzet van het terrein kan ik dat deel track dan heel makkelijk afsluiten. Vorig jaar heb ik hem geloof ik ongeveer twee maanden dicht gehad (vandaan "zomertrack" & "Wintertrack").

Nu vind ik nattigheid en blub op een deel van het terrein niet erg. Zolang er maar voldoende droog overblijft. Ze hebben daarnaast ook een ruime inloopstal en aangrenzende paddock. Ze hebben dus de keus. En zolang het niet dágen achter elkaar regent is het grootste deel hier over het algemeen na een paar uur ook weer droog. De 'zwakkere' stukken duren wel wat langer na flink wat water.

We willen in de loop der jaren het liefst het hele terrein zo maken dat het vrijwel jaarrond droog blijft, maar dat vraagt fikse investeringen en kan dus niet in 1x. We hopen als eerste stap volgend jaar de wintertrack te kunnen laten keren en wat meer afwateropties toe te voegen (er ligt bijvoorbeeld een slootje die ik wil doorgraven naar afwaterpunt van hoge track zodat een heel deel van het water wat nu over de lage track en wei naar de poel loopt, dan via die sloot wegloopt). Daarnaast gaan we heel veel groen aanplanten, wat ook gaat helpen met water onttrekken.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 10:14

Hier een paddock van woudzand die voor 75% droog is. Hier zit ook nog een stuk bestrating. Het pad achter de schuilstal is lager en dus nat. De schuilstal ligt hoger en is bestraat dus droog. Tussen de bomen is droog. Het eerste stuk track (rest zetten we in het voorjaar wel uit) is stukgelopen weide. Redelijk droog doordat het hoog ligt en we op zandgrond zitten. Doordat de paddock tussen de bomen zit blaas ik nu het blad weer het bos in. Door de grond schoon te houden van blad en hooi blijft die ook mooi los. Ergens in maart huren we een hand rotoreg en gaat de bovenlaag weer los.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 12:15

Ik zat voor de gein net even te kijken naar de hoogte viewer, https://www.ahn.nl/ahn-viewer.

Als je in de lagen de AHN3 maaiveld blauw/groen dynamisch aanzet en goed inzoomt op je terrein dan kun je goed zien waar je hoogteverschillen zijn. Handig als je nog een stal wil bouwen of een poel wil graven. Ik heb best veel plaatselijke verschillen in hoogte in mijn terrein, en kan ook duidelijk zien dat de buurman gelijk had toen hij zei dat er een zandafgraving is geweest op mijn terrein, die lijnen zijn duidelijk te zien.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 12:19

Femek2902 schreef:
Is het uiteindelijk niet veel makkelijker en rendabeler om de paarden iig snachts op stal te zetten en overdag in een gedraineerde paddock? Wat levert het paddock paradijs volgens jullie meer op dan bovenstaande optie? Het lijkt me bijvoorbeeld ook nogal een uitdaging om dagelijks de hele track rond te moeten met dit weer en daarbij ook stukken te moeten overwinnen met modder.

Ik vind dat een paard als het enigszins kan 24/7 de mogelijkheid moet hebben om zelf te kiezen wat hij doet. In NL moet dat helaas binnen bepaalde grenzen, de grens van je weiland/paddock dan dus. Wij hebben een schuilstal, stuk weide en track. Als ik zie hoe ze de hele dag op verschillende plekken zijn om te eten, chillen, spelen, slapen... en ook hoe ze regelmatig hun dolle 5 minuten hebben en als idioten heen en weer scheuren. Onbetaalbaar! Het leven is wel echt interessanter voor ze door de verschillende plekken en situaties die er zijn. Veel interessanter dan een paddock die relatief klein en erg overzichtelijk is.

Door een blessure moesten ze deze zomer een paar weken s nachts op stal en overdag in een klein afgezet stuk (een paddock zeg maar). Ik had daar meer dagelijks werk aan dan wanneer ze 24/7 buiten lopen.

Ik zal straks eens foto's maken van hoe het er nu bij ligt qua nattigheid. Tot nu toe hebben we nog geen klagen!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 12:28

Ik moet twee keer per jaar altijd erg lachen om onze paarden: op nieuwjaarsdag en op de dag dat we de track frezen. Op die momenten (oudjaarsdag vanaf schemer tot nieuwjaarsdag uur of 9, en tijdens het frezen) hebben ze 'paddockarrest'; ze kunnen bij de schuilstallen (die aan de paddock liggen) en in de paddock, maar niet op de track.
De verontwaardiging is groot, zeker als ze na een half uurtje hooi eten erachter komen dat de hekjes naar de track dicht zitten. Er wordt dan regelmatig even gecheckt of het hekje écht dicht zit, en of het andere hekje óók dicht zit. Omstebeurt staan ze een tijdje over het hekje naar de track te staren, een soort 'vol verlangen klopt ons hart'. En als een mens naar het hekje loopt, komt het hele groepje er opgewekt achteraan, want het hekje gaat nú vast open.
En gaat het hekje dan open, dan wordt er een gezamenlijke verkenningsronde gedaan, even checken of alles nog hetzelfde is, en doen mijn ruin en een van de merries daarna nog een ererondje in galop.

Op alle andere dagen kunnen ze kiezen; schuilstal, stoepje voor de stallen, paddock, track. In de zomer komt daar de wei bij. Ook dan zien we ze regelmatig op verkenning. Even kijken of er hooi in de achterste bak zit. Even kijken wat we zien in het weiland van de buurman (opties: reeën, ganzen, koeien, de buurman met of zonder shovel of trekker), en even kijken of de parkeerplaats langs de weg aan de overkant benut wordt. Ze hebben zo hun voorkeuren voor soezen (niet altijd even handige plekken als je er eentje medicatie moet geven :+ ).

Momenteel is het vrij nat, we vinden het op de track nu te nat om te voeren. Op zich valt het mee, maar het wordt sneller drekkig, ze knoeien wat met hooi op de grond (ondanks de slowfeeders), stampen dat door de aarde. En als je dat weg haalt, neem je veel aarde mee, waardoor je uiteindelijk een kuil krijgt, die lang(er) nat blijft. We kiezen er nu dus voor om in de paddock te voeren. Ondanks dat, staan ze ook regelmatig op de track. Ze gaan langs de randen op zoek naar gras, soezen op de track en staan er op de uitkijk. Liggend slapen doen ze in de paddock, die is nagenoeg altijd droog.

Horsier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 12:44

Vorig jaar was het eerste jaar hier en toen hebben we veel modder gehad.
Nu heb ik grond later keren en een stuk verhard voor de stal.
Er is een heuvel en poel gemaakt, en alles is nog droog.
De bodem van de poel is nat maar zelfs daar kun je nog op je schoenen door lopen :Y)

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 13:04

Wat een ontzettend leuk topic!
Ik ga volgen.
Volgende zomer maak ik mijn eigen paradijsje *\o/*

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 13:35

Bij mij op stal (nou ja PP) maar ik noem het toch altijd stal haha, zijn ze de afgelopen dagen de hele track aan het opvullen en ophogen. Heb wat foto's van de eigenaresse gekregen. Ben benieuwd hoe het is als het helemaal klaar is en hoe lang het dan mooi droog blijft. Kan het zelf dit weekend pas bij licht zien.

Omdat er met veel grote vrachtwagens en dergelijk wordt gereden zijn alle paarden verdeeld over 3 weides. Dat wordt van het voorjaar inzaaien want die stukken zijn nu helemaal kapot gelopen.Afbeelding
Afbeelding

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 13:36

Vraagje als dat mag - als het meezit staan de paarden met 4 weken aan huis. Ben bezig met nu de tracks creëren en buitenste omheining wordt komende week geplaatst. Nu wil ik in ieder geval paddock deel frezen in komende week of 2 maar nu is het dus gewoon echt grasland. Met een frees, zal dit zo over grasland kunnen en het als het ware een paddock maken? We zitten op zandgrond dus er zit wel zand onder. Ik zie van die foto's met daarbij dat alleen gefreesd was maar wilde toch even zien wat jullie ervaring was hiermee. Eenmaal gefreesd neem ik aan dat gras er dan los op ligt dus dan kan ik het weg harken? Hebben jullie verder nog wat gedaan of alleen gefreesd en geharkt? Of ook gerolt?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 13:36

Dat is wel een groot verschil met die bagger bende ernaast!

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 13:39

Klopt ja, ernaast ligt nu inderdaad veel bagger want voor ze begonnen hebben ze eerst de blubber die op de track lag naar de zijkanten geschoven.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 13:42

Zo dat is een verbetering! Ziet er goed uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 13:43

Nou inderdaad zeg. Heb je iets meer informatie over hoe en waarmee zij ophogen?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 13:46

Lotte_Wessel schreef:
Vraagje als dat mag - als het meezit staan de paarden met 4 weken aan huis. Ben bezig met nu de tracks creëren en buitenste omheining wordt komende week geplaatst. Nu wil ik in ieder geval paddock deel frezen in komende week of 2 maar nu is het dus gewoon echt grasland. Met een frees, zal dit zo over grasland kunnen en het als het ware een paddock maken? We zitten op zandgrond dus er zit wel zand onder. Ik zie van die foto's met daarbij dat alleen gefreesd was maar wilde toch even zien wat jullie ervaring was hiermee. Eenmaal gefreesd neem ik aan dat gras er dan los op ligt dus dan kan ik het weg harken? Hebben jullie verder nog wat gedaan of alleen gefreesd en geharkt? Of ook gerolt?

Ik zou in deze tijd van het jaar niet freesen. Gok dat het een grote modderpoel wordt dan.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 13:46

Robijntjah schreef:
Nou inderdaad zeg. Heb je iets meer informatie over hoe en waarmee zij ophogen?

Lijkt wel steenpuin

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 13:48

Ik zal het vanavond eens vragen. Ze hebben in ieder geval een wegenbouw bedrijf ingehuurd. Ze noemen het granulaat. Maar welke soort het precies is weet ik niet.
Ze hebben eerst de blubber eraf geschoven, toen opengewerkt, daarna het granulaat erover en daarna met een wals.
Dat is wat ik nu weet.
Zijn er specifieke dingen die jullie willen weten? Dan vraag ik het.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 13:49

Lotte_Wessel schreef:

Wij hebben grotendeels eerst heeeeel kort laten maaien en gras afgevoerd. Daarna met de frees erover. We huren er een bij Boels, de eerste keer de zwaarste versie die ze hebben, daarna altijd een slag lichter. Na de eerste keer heb je vrij weinig wortels meer waar je doorheen moet.
Harken doen we inderdaad ook, met de bladhark in droge grond werkt het fijnst. De graspolletjes gooi ik in de wei ernaast.

Wij rollen nooit, maar vooral omdat we daar geen materiaal voor hebben. Het liefst had ik alles voor achter een trekker (frees, rol, sleep, cultivator, grondbakje etc), maar dat vind ik voor een gehuurd stuk grond iets te veel investering.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 14:27

Hier echt ontzettend natte grond. Gewoon paden afzetten zonder te keren oid is niet mogelijk in de herfst/winter(al eens geprobeerd, never again :+ )
Maar de track die we deze zomer gekeerd hebben houd zich tot nu toe echt heel goed. Ja er liggen plassen in maar de bodem is gewoon stevig zand, geen zuigende of gladde modder.
Zelfs het zinkgat waar mijn vader dit voorjaar voor het keren de trekker nog compleet in vast had gereden(lees: wel een meterdiep vastgezogen in de modder) heeft nu gewoon een stevige zandbodem, al is het nu wel een poel in plaats van een droog stuk track :')

Stuk track met achteraan het zinkgat
Afbeelding

ander stuk track
Afbeelding

het natste stuk track, wel plassen maar geen modder
Afbeelding

De paden in het bosje die de paarden van de zomer hebben gemaakt zijn wel modderig maar door de boomwortels die overal zitten zakken ze niet verder dan een hoef weg op de ergste plekken en er is genoeg ruimte om de modderpaden te vermijden, ik kan er met de kruiwagen ook gewoon bij langs.
Afbeelding
Afbeelding

En daarnaast is het in de stal en op de verharde voerplek altijd droog.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 14:32

Lotte_Wessel schreef:
Vraagje als dat mag - als het meezit staan de paarden met 4 weken aan huis. Ben bezig met nu de tracks creëren en buitenste omheining wordt komende week geplaatst. Nu wil ik in ieder geval paddock deel frezen in komende week of 2 maar nu is het dus gewoon echt grasland.

Ik zou nu niet frezen! Wij zijn vorig jaar jan op onze stek komen wonen en hadden alleen gras en de schuilstal. We hebben gewoon een klein stukje gras aan de schuilstal geplakt zodat ze wel wat te scharrelen hadden. Elke dag een stukje erbij gegeven. Het gras is in januari niet zo voedzaam dus dat ging prima. Het is nu te nat om de bodem los te trekken.

We zijn aan het experimenteren hoe we onze track het beste kunnen bewerken in de winter. We hebben 2 weken terug hem iets losgetrokken (pinnen die zo'n 8cm de grond in gaan). Geen succes, blijft natter dan de stukken die alleen gevlakt zijn.

@Van, ben je niet bang dat het slecht voor je bomen (wortels) is als ze met de nattigheid zo op de paden lopen? Omdat je zegt dat de wortels het opvangen?

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 14:36

Oke dus beter afwachten met frezen tot het voorjaar dan denk ik. Het was medio november nog gemaaid omdat het zo hard groeide dus het is redelijk kort gelukkig. Heb een pony die 3 maanden geleden bevangen is geworden en PPID heeft en nog herstelde is vandaar dat ik het wilde frezen. Misschien hem maar op klein stukje zetten, hij staat zo met 2 andere paarden die het vast wel kort houden