Femek2902 schreef:@MarliesR: Haha, dat is inderdaad wel toevallig. Vervelend dat het niet zo goed gaat met je jonkie! Wat heeft hij? Hopelijk voelt tie zich snel beter iig.
Fijn dat de wintertrack vrij goed blijft! Zitten jullie op zandgrond? Heb je nog iets gedaan om ervoor te zorgen dat deze track goed blijft? Ik ben benieuwd idd wat het frezen doet, hopelijk werkt het zoals gewenst, maar iig fijn dat je een alternatief hebt mocht het nodig zijn.
Nee helaas nog niet, eigenaar heeft haar gisteravond nog naar de kliniek gebracht (ze stond hier in de opfok), dus ze is in elk geval wel in goede handen nu!
Wij zitten inderdaad op zandgrond, maar hebben wel een fractie leem erdoor (grondonderzoek laten doen het eerste jaar).
Ik ben ook erg benieuwd wat het open trekken gaat doen (in dit geval dus met cultivator ipv frees). Vorig jaar de "rijbak" (stukje wei) laten frezen en dat bleef wel heel lang goed. Het is alleen de vraag of het nu niet veel te dicht op/in de natte periode is. Maar vind het nu ook niks, dus verlies er anders ook niet veel aan
. De eerste winter waren we hier net komen wonen (paarden kwamen rond kerst naar huis). Toen vanuit de paddock langzaam steeds meer paadjes toe gaan voegen, alles hield zich toen goed maar was dus ook nog maar weinig belopen. Afgelopen winter (de tweede winter) hebben we veel meer regen gehad en vooral ook weken achter elkaar door. Ik merkte al wel dat sommige delen verdicht waren door de paarden (voornamelijk rond de voerbakken) maar het was doenbaar. We gaan nu dus de derde winter in. Rond de voebakken heb ik wel al moeten aanpakken. Op 1 plek hebben we pallets ingegraven met zand er over (goedkoper alternatief voor palletmatten). Ben er nog niet grandioos tevreden over, maar het is ook een "laag gelegen voerpunt" op de lage track (wintertrack). Bij de andere voerplekken heb ik een paar kuub extra zand gestort. Tot dusver houdt zich dat redelijk. De paden zelf is nog niks aan gedaan.
Ik heb wel de mazzel dat mijn terrein voor het grootste deel afwatert naar de natuurpoel die er al was. Daarnaast zitten we hoger dan de omliggende akkers, dat scheelt ook! Vorig jaar overstroomde onze poel overigens wel compleet toen het weken achter elkaar regende
Hier stond mijn man op de track rond de poel

Maar door de opzet van het terrein kan ik dat deel track dan heel makkelijk afsluiten. Vorig jaar heb ik hem geloof ik ongeveer twee maanden dicht gehad (vandaan "zomertrack" & "Wintertrack").
Nu vind ik nattigheid en blub op een deel van het terrein niet erg. Zolang er maar voldoende droog overblijft. Ze hebben daarnaast ook een ruime inloopstal en aangrenzende paddock. Ze hebben dus de keus. En zolang het niet dágen achter elkaar regent is het grootste deel hier over het algemeen na een paar uur ook weer droog. De 'zwakkere' stukken duren wel wat langer na flink wat water.
We willen in de loop der jaren het liefst het hele terrein zo maken dat het vrijwel jaarrond droog blijft, maar dat vraagt fikse investeringen en kan dus niet in 1x. We hopen als eerste stap volgend jaar de wintertrack te kunnen laten keren en wat meer afwateropties toe te voegen (er ligt bijvoorbeeld een slootje die ik wil doorgraven naar afwaterpunt van hoge track zodat een heel deel van het water wat nu over de lage track en wei naar de poel loopt, dan via die sloot wegloopt). Daarnaast gaan we heel veel groen aanplanten, wat ook gaat helpen met water onttrekken.