Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wildgirl

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 19:54

Ik denk dat ik bij één van de weinigen hoor waar de paarden nog wel in een droge weide lopen,enkel iets modder bij ingang maar je zakt er niet in. Ook hier staan de paarden jaarrond op de weide.
Onze buitenbak is niet gedraineerd maar gekeerd verleden jaar en is bij dagenlange regen iets nat maar binnen 24 ook weer droog, we hebben ook een binnenbak dus ik kan altijd rijden.
Op deze stal is idd ook het halster om beleid, ik heb daar ook even aan moeten wennen in het begin als eigenaar.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 19:58

Afbeelding
Hier staan ze nog wel op het land, dit mogen ze redelijk stuk lopen, trekt elke zomer weer makkelijk bij. Alleen om die wei in te komen heb je 10 meter pure bagger. Daar baal ik altijd van en wil ik eigenlijk van die grindmatten gaan plaatsen als het iets droger is.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 20:01

Ja en wettelijk gezien mag een bepaald % onder water lopen. Dat dat dan altijd ons stuk is: Mag van de wet :+ . Maar we betalen wel mee aan alles om de polder droog te houden, eigenlijk zouden wij betaald moeten worden als tijdelijke wateropslag :')

Haha de badeendjes neem ik mee :')

Het is gewoon een gek idee, maar 400 jaar geleden was er nog gewoon een meer op de plek waar wij nu 100 paarden staan. Het is een van de eerst drooggemalen gebieden in NL. Voor wie echt niks te doen heeft mog een stukje info:

https://www.zoetermeeractief.nl/nieuwsh ... meerpolder

Edit: dat land hierboven kwijl ik van :+ . Hebben :') !

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 20:14

Haha hemelsbreed is dat heel zo ver niet. Maar de eerste 10 meter heb je je volledige kaplaarzen nodig om binnen te komen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 20:20

LovingTweety schreef:
Haha hemelsbreed is dat heel zo ver niet. Maar de eerste 10 meter heb je je volledige kaplaarzen nodig om binnen te komen.

Nee, hemelsbreed is het niks :D Ach, er zit niet heel veel op dan te roeien met de riemen die je hebt, kom ik ook wel weer op terug in dit topic :)

De ingang is inderdaad dramatisch als we ze langer op het land laten. En we hebben ook een aantal paarden staan met ijzerformaat grondschep die altijd als het nat is denken: 'Ik trek hier even 4 sprintjes' en dan van je land een akkergebied maken....

We willen het gewoon zo goed mogelijk doen, dat betekend een weideseizoen vanaf 1 mei tot soms november, maar ook wel eens eind augustus :)

Als ik er gewoon 4 van mezelf had zou ik het misschien nog wel wagen hier in de polder, gewoon, omdat Dravers kleinere voetjes hebben :')

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 20:24

Haha ja dat scheelt. Hier staan er 4 zwaargewichten (2 fjorden, 1 tuiger en een zware) op en 3 kleintjes (falabella en 2 kruising shetjes). Maar ik mag niet klagen. We hebben het land ooit ‘bol’ laten leggen dus waar dat nog is merk je dat het redelijk droog blijft. Alles wel ijzerloos trouwens.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 20:26

ruitje schreef:
De ingang is inderdaad dramatisch als we ze langer op het land laten. En we hebben ook een aantal paarden staan met ijzerformaat grondschep die altijd als het nat is denken: 'Ik trek hier even 4 sprintjes' en dan van je land een akkergebied maken....

Om vervolgens bij de mens te komen klagen dat die hun gras hebben gejat. :j

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 20:31

ruitje schreef:
Als ik er gewoon 4 van mezelf had zou ik het misschien nog wel wagen hier in de polder, gewoon, omdat Dravers kleinere voetjes hebben :')

Dan kan ook een nadeel zijn. Iets met druk per cm2

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 20:33

Dat was ook meer sarcasme dan realiteit hoor, vooral die Dravers beginnen met het sprintje trekken waardoor de rest van de kudde mee rent :+

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 01:38

ruitje schreef:
Over de halsters: Al 30 jaar is bij ons het beleid: halster om. Uiteraard hebben wij daar wel nog eens kritisch naar gekeken met de komst van de loopstallen.

Ik kan in het afgelopen jaar 3 situaties aangeven waarbij dit noodzakelijk bleek in de loopstallen. Het gaat dan om paarden die je er snel tussenuit moet kunnen pakken, of waar je als mestende pensionklant niks/lastiger wat had kunnen doen als ze je kruiwagen willen omverduwen. Bij elk paard horen gemiddeld 2 mensen, wij zijn met een team. Dat zijn minimaal 25 mensen die per week die paddock in en uit moeten :) . Ik vind dat persoonlijk anders dan wanneer je er 4 van jezelf heb staan. Ik ga nu niet een hele cursus 'ga uit mijn aura' staan geven aan een paard als ik stro moet geven, dan pak ik er 1 bij het halster en zet 'm in de paddock :)

Uiteraard betekend dat wel dat wij al 30 jaar letten op hoe je je stallen en paddocks/weides inricht. Voor zover je normaal al moet opletten op geen uitstekende zaken natuurlijk :)

Trouwens, 70% in de loopstal heeft zo'n klittebandhalster aan, dat is een soort compromis denk ik. Want ik vind het ondingen om mee te werken, zeker als paarden lastig zijn, maar ik denk dat het voor klanten wel een fijn idee is :o

Op de rest van stal zie ik ze weinig. Als van de 100 pensionpaarden er 20 met zo'n halster lopen heb ik het wel denk ik.

Ik weet niet hoe het komt dat dingen die op Bokt vaak een ding zijn, bij ons op stal niet zo'n ding zijn. :o

Tenminste, mag aannemen dat je dan als klant wel zo'n halster zou omdoen :)

Helder en duidelijk
Klitteband halsters zijn zeker een goede oplossing.

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 03:14

TinkerTreas schreef:
Ik las dat jullie ook klanten uit Katwijk eo hebben.
Is het een beetje te doen vanuit Katwijk? Ik woon vlakbij de N206, maar voor mijn gevoel staat het in leiden altijd vast.
Want in principe vind ik jullie stalling er wel heel aantrekkelijk uitzien.

Ik doe het andersom: woon in Leiden (aan de kant van Leiderdorp) en paard staat in Katwijk. Prima te doen, zolang je een beetje buiten de spitsmom rijdt. Kost me eigenlijk zelden meer dan 30 min, meestal binnen 20 min op stal. Het is dat ik nu een hele fijne stalling heb vanwaar ik zo naar het strand kan rijden, anders zou ik de stal van Ruitje absoluut overwegen!

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 11:10

pairadice schreef:
TinkerTreas schreef:
Ik las dat jullie ook klanten uit Katwijk eo hebben.
Is het een beetje te doen vanuit Katwijk? Ik woon vlakbij de N206, maar voor mijn gevoel staat het in leiden altijd vast.
Want in principe vind ik jullie stalling er wel heel aantrekkelijk uitzien.

Ik doe het andersom: woon in Leiden (aan de kant van Leiderdorp) en paard staat in Katwijk. Prima te doen, zolang je een beetje buiten de spitsmom rijdt. Kost me eigenlijk zelden meer dan 30 min, meestal binnen 20 min op stal. Het is dat ik nu een hele fijne stalling heb vanwaar ik zo naar het strand kan rijden, anders zou ik de stal van Ruitje absoluut overwegen!

Dat klinkt goed. Waar sta jij?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-21 11:19

Ja, het strand <3 . Ik was laatst bij Paridon, toen dacht ik oh wow, even de weg oversteken en je bent er.

Ik denk ook overigens dat een deel van de mensen die in Leiden wonen toch ook naar het bollengebied trekken vanwege de prijs, die kant op is alles net wat goedkoper. En je hebt daar ( nu nog, want dat zijn ze aan het aanpakken) meer ' kleine rommelstalletjes' . Dat klinkt wat onaardig, zo bedoel ik dat niet. Maar ik denk dat als je kijkt naar het hele gebied Rotterdam/Westland/Den Haag: dat daar bijna niet meer van dat soort plekjes zijn.
Je weet wel, gewoon zeecontainer, caravan als kantine en lekker alle dagen buitenrijden( zo waren wij 30 jaar geleden :+ )

Ik denk, dat het in het Westen een beetje op slot zit qua vergunningen. Vroeger begon iemand nog eens wat, dat zie je nu amper meer :o

Toevallig kwam een stalgenoot vorige week vragen of ze een strandit voor stal mocht organiseren. Het is zo'n 20/25 minuten met de trailer. Is niet ver rijden, maar als er per jaar 5 naar het strand gaan is het veel denk ik. Dus vond het wel een leuk initiatief, misschien als mensen weten waar je heen kan, dat ze dan toch eerder gaan?

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 11:29

TinkerTreas schreef:
pairadice schreef:

Dat klinkt goed. Waar sta jij?

Bij Van Paridon. Hele fijne stal met veel mogelijkheden om buiten te kunnen staan. Wij staan met een kudde van 8 paarden op een stuk land een stukje van stal vandaan, maar kunnen wel alle faciliteiten gebruiken.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-21 11:41

Heb jij Another Fanatic en Anne dan ook gekend? Kleine wereld altijd weer :)

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 11:59

ruitje schreef:
Heb jij Another Fanatic en Anne dan ook gekend? Kleine wereld altijd weer :)

Jazeker! Fanatic was het beste vriendje van mijn pony en Anne is nu mijn bijrijder. Wat een geweldig dier was Fanatic!

Fillis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 13:15

ruitje schreef:
Ik weet niet hoe het komt dat dingen die op Bokt vaak een ding zijn, bij ons op stal niet zo'n ding zijn. :o

Heel eerlijk? Ik heb nog nooit meegemaakt dat dingen die op Bokt een ding zijn, IRL ook een ding zijn :')

Maar misschien is dat de regio...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 13:25

Ik denk dat dat is omdat het op Bokt uitgesproken wordt. Over de halsters bv. ik wil mijn paard ook geen halster aan op de wei. Ze is een deugniet en haalt al wel eens dingen uit, dus zij zou echt zo het paard zijn van het gaat 100 keer goed en de 101ste keer hangt ze zichzelf op aan het een of ander.
Maar in real life ga je dat natuurlijk niet ongevraagd zomaar uit het niets met iedereen delen. :') Je zoekt er gewoon je stal op uit dat die zo veel mogelijk aansluit bij wat je wilt en klaar. Het moment dat mijn stalhouder echter morgen zou zeggen dat het verplicht is halster aan te laten op wei, zou ik wel in discussie treden, vragen naar het waarom en mijn tegenkantingen opwerpen.

Op Bokt komen al die mensen met al die voorkeuren op 1 plek samen en daarnaast heeft dit medium juist als doel om informatie uit te wisselen, te kijken in andermans keuken, te leren en te adviseren etc. Dus ergens is het dan logisch dat er af en toe dingen opgeworpen worden die voor persoon A doodnormaal lijken maar waar persoon B nooit bij heeft stilgestaan.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 13:54

@pairadice: Ik heb ook jaren bij paridon gestaan. En ook een tijdje op de hofwei (ik neem aan dat jij daar staat).
Maar bij John hebben ze nu een wachtlijst van ruim 2 jaar hoorde ik.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 15:50

TinkerTreas schreef:
@pairadice: Ik heb ook jaren bij paridon gestaan. En ook een tijdje op de hofwei (ik neem aan dat jij daar staat).
Maar bij John hebben ze nu een wachtlijst van ruim 2 jaar hoorde ik.

Dan heb je nog een wachtlijst.

Onze stalhouder doet daar al niet meer aan. Daar zou je dan zomaar 5 jaar op kunnen staan; nou tegen die tijd is het meestal niet meer relevant.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 16:34

@Gini, dat zou ook kunnen hoor. Ik weet het niet :) .

Wij hebben wel een wachtlijst nu, maar mijn ervaring is dat mensen meestal ondertussen iets anders hebben gevonden en dan niet nogmaals willen verhuizen. Dus meestal stelt die wachtlijst in het echt niets voor :o

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 16:55

Weer even een update over ons gevecht tegen water :')

Dit was de molen na afgelopen week.

Wij vinden een zandlaag in de molen wel zo fijn voor de paarden maar voor het werk kan je hem beter leeg laten denk, wat een bende word dat als ze er in mesten en het dan gaat regenen :+

Afbeelding

Gelukkig past de bobcat er in :)

Eerst al het oude er uit en nu met nieuw zand is hij weer als nieuw.

Afbeelding

Een van onze dravers wilde er niet in, want nieuw zand is heeeel anders dan oud zand. Dramaqueen :+

De bak is gelukkig weer droog

Afbeelding

Vandaag voor het slepen even de hoeken leeggehaald. Ik moest daar vroeger altijd goed doorheen rijden van mijn instructeur maar dat hoeft niet meer tegenwoordig denk ik :')

Vorige week dachten we: ' Goh, de ingang bij de ruinenloopstal word wat nat, laten we deze slepen'

Afbeelding

Okeeee, altijd fijn, beginnen met 1 probleem en eindigen met 2 problemen :+ . Uiteindelijk de trekker er uit gekregen en de paddock wel gesleept :)

Maar we zijn niet tevreden over het voorste stuk van de paddock. Je ziet het niet heel goed denk ik, maar ze zakken vinden wij teveel weg in de eerste meter na de straat.

Afbeelding

Dat betekend dat we het stuk wat verder willen bestraten. We denken dat het voornamelijk komt omdat dit vlak bij de buitenruif is en het hooi dan toch daar teveel in het zand komt. Maargoed, het blijft dus gewoon een zoektocht steeds. Je blijft bezig met verbeteren, ookal denk je soms: gewoon alleen 100 paarden verzorgen is gewoon ook wel genoeg :')
Afbeelding

Maargoed, hier doe je het dan toch weer voor. De hoogste en de laagste in rang lekker samen aan het eten :D

Afbeelding

We kunnen het pas wat verder bestraten als het net even iets droger is, als we dat gedaan hebben update ik weer! We hebben de ruinenloopstal in maart opgeleverd. Ik denk dus oprecht, dat hij een jaar later pas echt is zoals we willen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 18:06

Voor aquatraining in een molen wordt anders grof geld betaald O:) :D

Ik vind het er allemaal echt heel netjes uitzien hoor.
Oké, alleen de traktor die even een duwtje nodig had is niet meteen wat je verwacht natuurlijk maar uiteindelijk komt alles toch weer goed :')

Hier gezegend met zandgrond. Ik loop op mijn pantoffels even naar de weides :D
Keerzijde van deze medaille is dat mijn gras in de zomer verbrandt waar je bij staat als het een week niet regent :+

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 18:48

Dat hele lange hooirek van jullie is geweldig, dat zie je te weinig. Overal alleen maar ellendige mini bakken of netten met slowfeedermazen waar een paard metalen tanden voor nodig heeft... gewoon voldoende eetplekken met voldoende voer mogen meer stallen plaatsen, dat ruwvoer blijft toch een groot ding bij stalhouders. Fijn om te zien hoe het ook kan.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 19:19

Hannanas schreef:
Dat hele lange hooirek van jullie is geweldig, dat zie je te weinig. Overal alleen maar ellendige mini bakken of netten met slowfeedermazen waar een paard metalen tanden voor nodig heeft... gewoon voldoende eetplekken met voldoende voer mogen meer stallen plaatsen, dat ruwvoer blijft toch een groot ding bij stalhouders. Fijn om te zien hoe het ook kan.

Ik ben wel oprecht benieuwd of TS de paarden zo op gewicht kan houden? Tot nu toe is elke combinatie koudbloed + onbeperkt ruwvoer zonder slowfeeder hier bij ons nogal eh... ‘explosief’ gebleken.