Zorgen maken om wolf...

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mysa

Berichten: 10652
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 08:27

Precies, en Nederland heeft de wolf nog veel minder te bieden, qua ruimte en jachtterrein, dan genoemde landen. Mens en wolf zullen elkaars pad hier veel vaker kruisen als het straks om meerdere roedels gaat. Ik zie regelmatig (soms vrijwel dagelijks) herten, vossen, reeën, zwijnen en klein wild, dus waarom zou ik in de toekomst niet even vaak een wolf zien? En ik woon niet eens in de middle of nowhere, want die bestaat niet in ons mini-landje.

Quir

Berichten: 17408
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 09:46

Karl66 schreef:
Nee, de meeste mensen in die landen gaan niet met een geweer de wildernis in. Weet je waarom niet? Omdat het niet nodig is. De meeste roofdieren hebben een vrij goed idee over rangorde en welk zoogdier de king of the jungle is en laten ze door hebben dat dat de mens is. Je zit hier het hele topic al mensen angstvisioenen aan te praten en het armageddon te verkondigen, terwijl het over een voor de meeste mensen verwaarloosbaar klein risico gaat.

Het risico om een psychopaat tegen het lijf te lopen is veel en dan ook echt veel groter. En ja de regels voor TBS worden misschien wel steeds strenger, maar weet je? Ze moeten toch echt eerst een misdaad plegen voor ze TBS krijgen en tot die tijd lopen ze gewoon op straat en kan je ze elk moment tegenkomen...

De laatste keer dat ik de samenstelling van de tweede kamer bekeek, toen hadden de rewilders toch echt geen Kamermeerderheid. Aan de andere kant zag ik dat de partij voor de agrariërs, ook wel bekend als het CDA zelfs in de regering zit...


Vrijwel iedereen hier in het wolven gebied op het platteland heeft een jacht geweer of delen deze met enkele buren, ter bescherming van zichzelf, familie en vee ten opzichte van de wolf.

Zijn geen angst verhalen, maar gewoon simpel feiten. Maar jij zit aardig dicht bij onwaarheden.

Overigens is de kans hier juist heel vele malen groter om een wolf (of stuk kleiner, maar nog altijd groter, een beer of lynx) tegen te komen dan een psychopaat. Niet te vergeten dat de wolf hier zo'n 40 jaar geleden ook uitgestorven was. Wat als er in NL over 20/30/40 jaar ook zoveel wolven zijn?

Ze fokken als konijnen en hebben geen vijanden.

Zweden is qua oppervlakte 10x groter dan NL (450.000m2 tegen 42.000m2), maar hier wonen maar 10 miljoen mensen waarvan de helft in de drie grote steden (Stockholm, Malmö, Göteborg).
De wolven leven voornamelijk in 4 "provincies", Värmland, Örebro, Dalarna en Gävleborg. Deze 4 provincies samen hebben ongeveer 1.000.000 inwoners met een grotere oppervlakte dan NL (ongeveer 55.000m2). Dat is heel weinig en kijk eens hoeveel problemen de wolf hier al geeft...
Wat als er 17x meer mensen wonen op een iets kleinere, maar zeg voor het gemak even groot, gebied?

Wolven zijn niet schuw, maar wel uiterst intelligent. Vooral in groepen zijn ze simpelweg dodelijk.

De zomers zijn overigens meestal het probleem niet, dan hebben ze makkelijke prooien genoeg in het bos (hier in Zweden). De winters, wanneer het moeilijker wordt is het probleem, dan komen ze naar dorpen en gaan op zoek naar vee en dergelijke, want dat is makkelijk eten. Wolf doet geen moeite als het niet echt nodig is.

Loretta
Berichten: 8906
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 11:17

Quir schreef:
Karl66 schreef:
Nee, de meeste mensen in die landen gaan niet met een geweer de wildernis in. Weet je waarom niet? Omdat het niet nodig is. De meeste roofdieren hebben een vrij goed idee over rangorde en welk zoogdier de king of the jungle is en laten ze door hebben dat dat de mens is. Je zit hier het hele topic al mensen angstvisioenen aan te praten en het armageddon te verkondigen, terwijl het over een voor de meeste mensen verwaarloosbaar klein risico gaat.

Het risico om een psychopaat tegen het lijf te lopen is veel en dan ook echt veel groter. En ja de regels voor TBS worden misschien wel steeds strenger, maar weet je? Ze moeten toch echt eerst een misdaad plegen voor ze TBS krijgen en tot die tijd lopen ze gewoon op straat en kan je ze elk moment tegenkomen...

De laatste keer dat ik de samenstelling van de tweede kamer bekeek, toen hadden de rewilders toch echt geen Kamermeerderheid. Aan de andere kant zag ik dat de partij voor de agrariërs, ook wel bekend als het CDA zelfs in de regering zit...


Vrijwel iedereen hier in het wolven gebied op het platteland heeft een jacht geweer of delen deze met enkele buren, ter bescherming van zichzelf, familie en vee ten opzichte van de wolf.

Zijn geen angst verhalen, maar gewoon simpel feiten. Maar jij zit aardig dicht bij onwaarheden.

Overigens is de kans hier juist heel vele malen groter om een wolf (of stuk kleiner, maar nog altijd groter, een beer of lynx) tegen te komen dan een psychopaat. Niet te vergeten dat de wolf hier zo'n 40 jaar geleden ook uitgestorven was. Wat als er in NL over 20/30/40 jaar ook zoveel wolven zijn?

Ze fokken als konijnen en hebben geen vijanden.

Zweden is qua oppervlakte 10x groter dan NL (450.000m2 tegen 42.000m2), maar hier wonen maar 10 miljoen mensen waarvan de helft in de drie grote steden (Stockholm, Malmö, Göteborg).
De wolven leven voornamelijk in 4 "provincies", Värmland, Örebro, Dalarna en Gävleborg. Deze 4 provincies samen hebben ongeveer 1.000.000 inwoners met een grotere oppervlakte dan NL (ongeveer 55.000m2). Dat is heel weinig en kijk eens hoeveel problemen de wolf hier al geeft...
Wat als er 17x meer mensen wonen op een iets kleinere, maar zeg voor het gemak even groot, gebied?

Wolven zijn niet schuw, maar wel uiterst intelligent. Vooral in groepen zijn ze simpelweg dodelijk.

De zomers zijn overigens meestal het probleem niet, dan hebben ze makkelijke prooien genoeg in het bos (hier in Zweden). De winters, wanneer het moeilijker wordt is het probleem, dan komen ze naar dorpen en gaan op zoek naar vee en dergelijke, want dat is makkelijk eten. Wolf doet geen moeite als het niet echt nodig is.


Dat is nu wat ik bedoel met verhalen uit het buitenland. En die verhalen liegen er niet om. Nu blijkt dus toch dat de mensen in Zweden wel degelijk een geweer hebben. Het regent gewoon met praktijkervaringen uit andere landen die duidelijk maken dat nederland maar weer eens bezig is om gigantische problemen te creëren

Wie zijn wij als eigenwijze Hollanders toch altijd om het denken beter te weten dan de mensen uit de praktijk. Kijk naar zo'n zelf benoemd wolvendeskundige als Glenn Lelieveld waarvan iedere keer weer blijkt dat hij het bij het verkeerde eind had. Zijn voorspellingen blijken continu weer niet te kloppen met de praktijk.
Het zijn allemaal mensen met theoretische kennis. Ook wel boekenwijsheid genoemd. maar enige moeite om te kijken naar het buitenland en te luisteren naar de mensen met ervaringen uit de praktijk blijkt te moeilijk.

Wat kunnen Nederlanders toch eigenwijs zijn.

Wat ik nog wel het ergste vind dat is dat uit de ervaringen uit het buitenland keer op keer blijkt dat het vrijwel onmogelijk is je dieren goed te beschermen. En dat zeggen de mensen met praktijkervaringen.

Popstra
Berichten: 13986
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 12:33

Het mooiste is nog dat het gezegd word door mensen zonder dieren die buiten lopen. Mensen die überhaupt helemaal niet van een boerderij komen

Loody
Berichten: 2622
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: @home

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 12:39

Popstra schreef:
Het mooiste is nog dat het gezegd word door mensen zonder dieren die buiten lopen. Mensen die überhaupt helemaal niet van een boerderij komen


Oh nou dat denk ik niet. Ik kom zelf van de boerderij af :)
Dus dat is echt onzin

Kymalin

Berichten: 3058
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 12:46

Loody schreef:
@kymalin, thnks ik wil het zeker voor je onderbouwen. Merk alleen als er met feiten of visie van voorstanders van de wolf, meteen niet goed opgereageerd wordt.

Mijn visie is dat de wolven inderdaad niet kunnen leven ( grote groepen dan ) in Nederland.
Dus zal er een goed beheerplan moeten komen om te zorgen dat het onder controle blijft.
Ik kan mij niet voorstellen dat de wolvenpups die er nu zijn op de Veluwe blijven. In ieder geval de reupups blijven niet. Die worden verstoten door de vader. De kans is dus heel groot dat die weer terugtrekken naar Duitsland of andere landen.
De wolven groepen in Europa zijn op zoek naar elkaar. De Italiaanse wolven trekken nu ook uit Italië weg om te kunnen paren met de wolven die bijv in Duitsland leven. Dat de wolf nu in Nederland is heeft niets te maken met het zoeken naar voedsel of makkelijk voedsel maar heeft te maken met voortplanting.

Ik denk ook echt dat de wolf niet blijft in Nederland. Of misschien de 2 op de Veluwe wel maar dat moet nog blijken.

Ik vind heel veel reacties echt wel terecht. Maar om te gaan gooien met opmerkingen dat kleuters straks niet meer veilig zijn en zo uit je handen getrokken wordt vind ik te ver gaan.
Dat de wolven vee zullen doden om te eten of om de pups te leren jagen, tja dat zal vast gebeuren maar nogmaals ik vind echt dat de regering de veehouders en diereneigenaren in bescherming horen te nemen met eventuele schadevergoeding.
Klinkt misschien stom maar ik heb liever dat mijn paard, hond of kip wordt aangevallen door een wolf dan dat een mens mijn dieren iets aan zou doen. Daar zou ik nooit vrede mee hebben.
En de kans is groter dat de mensen mijn dieren iets aan doet of dat ze verongelukken.
Nogmaals voor mij zijn de wolven welkom in Nederland maar wel beheersbaar.

Ik vind je onderbouwing nuchter en redelijk maar van dit vet gedrukte stukje schrok ik :oo serieus? Jij hebt liever dat een groep wolven je paard levend aanvreet of dat je hond door een roedel aan stukken wordt gescheurd dan dat een mens ze wat aandoet? Ik vind beide vreselijk. Op dit moment is een mens wellicht degene die bij onze dieren her meeste kwaad kan aanrichten, maar moeten we daarnaast dan nog maar een extra predator introduceren zodat er nog meer risico's ontstaan? Dat snap ik echt niet.

Kymalin

Berichten: 3058
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 12:55

Loody schreef:
De opmerking ik fok geen wolvenvoer vind ik echt onzin.. :( en uit de lucht gegrepen.
Je fokt toch wel mensenvoer.

Iemand die sportpaarden fokt fokt ze in 1e instantie toch voor de sport en niet voor consumptie? En ook niet alle andere dieren worden voor consumptie gefokt.

Als de dag komt dat ik door ouderdom of blessures mijn paarden moet laten gaan dan zie ik ze toch liever gaan met een schietmasker of injectie dan dat er een groep wolven op springt die ze levend opvreten.

En dan kan men zeggen ja dat is de natuur, daar worden de zwakste gedood maar onze dieren zijn gedomesticeerd en daar is al niet zoveel natuurlijks mee aan dus daar hoort ook een net einde bij.

Loretta
Berichten: 8906
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 13:05

Kymalin schreef:
Als de dag komt dat ik door ouderdom of blessures mijn paarden moet laten gaan dan zie ik ze toch liever gaan met een schietmasker of injectie dan dat er een groep wolven op springt die ze levend opvreten.

En dan kan men zeggen ja dat is de natuur, daar worden de zwakste gedood maar onze dieren zijn gedomesticeerd en daar is al niet zoveel natuurlijks mee aan dus daar hoort ook een net einde bij.


dat vind ik ook. een schietmasker gaat een heel stuk sneller en humaner dan een doodstrijd met de wolf. Ik snap ook werkelijk waar niet dat een schietmasker gezien wordt als een grote misdaad terwijl een roedel verscheurende wolven gezien wordt als iets schitterends. Misschien moet je het dan beide maar eens naast elkaar gezien hebben denk ik dan.

eigenlijk zouden al die idealisten die de natuur zo romantiseren eens een tijdje in een echte wildernis moeten leven waar het er echt keihard aan toe gaat. Ver van de bewoonde wereld af en daar eens leven als de oermens. Het is allemlaa zo makkelijk praten vanuit een kantoorpand aan de grachtengordel of vanuit je flatje 7 hoog achter.
Laatst bijgewerkt door Loretta op 06-07-19 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Kymalin

Berichten: 3058
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 13:06

Karl66 schreef:
Hoeveel honden gaan er per jaar dood in het verkeer? Door bijtwonden van andere honden? Door verwaarlozing? En zo kan je nog wel even een poosje doorgaan. De wereld is een stukje groter dan Nederland en de rest van de wereld is over het algemeen een stuk minder druk bevolkt. Het gevolg is dat er in grote delen van de wereld er een hele andere verhouding tussen grote roofdieren, mensen en (landbouw)huisdieren is. In de rest van de wereld sluiten ze hun kinderen niet op hun slaapkamer op en hun dieren in de stal, want er is prima een balans te vinden in het op een normale manier leven met grote roofdieren.

Wederom aan jou ook de vraag: natuurlijk zijn er een heleboel dingen op te sommen waaraan mens en dier hier in Nederland jaarlijks sterven maar waarom zou je daar nog een extra risico aan toe willen voegen?

Zoals jij nu redeneert kun je alles wel afdoen als overdreven. Laten we ook maar geen autogordel meer om doen want kijk eens hoeveel auto's er in Nederland rijden en hoe weinig ongelukken zijn er dan verhoudingsgewijs?
Waarom nog kinderen inenten (ook zo'n interessante discussie) want hoeveel kinderen sterven er nog aan ziekten, en degene die dan toch sterven dat kun je dan rekenen onder natuurlijke selectie.

Ik weet het. De 2 hierboven genoemde voorbeelden zijn wat flauw maar zo voelt het voor mij ook een beetje als ik jouw tegenargumenten lees over de tegenstanders.

Janneke2

Berichten: 23091
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 13:12

Citaat:
Citaat:

Ik kan mij niet voorstellen dat de wolvenpups die er nu zijn op de Veluwe blijven. In ieder geval de reupups blijven niet. Die worden verstoten door de vader. De kans is dus heel groot dat die weer terugtrekken naar Duitsland of andere landen.
De wolven groepen in Europa zijn op zoek naar elkaar. De Italiaanse wolven trekken nu ook uit Italië weg om te kunnen paren met de wolven die bijv in Duitsland leven. Dat de wolf nu in Nederland is heeft niets te maken met het zoeken naar voedsel of makkelijk voedsel maar heeft te maken met voortplanting.

Ik denk ook echt dat de wolf niet blijft in Nederland. Of misschien de 2 op de Veluwe wel maar dat moet nog blijken.

Ik vind heel veel reacties echt wel terecht. Maar om te gaan gooien met opmerkingen dat kleuters straks niet meer veilig zijn en zo uit je handen getrokken wordt vind ik te ver gaan.
Dat de wolven vee zullen doden om te eten of om de pups te leren jagen, tja dat zal vast gebeuren maar nogmaals ik vind echt dat de regering de veehouders en diereneigenaren in bescherming horen te nemen met eventuele schadevergoeding.
Klinkt misschien stom maar ik heb liever dat mijn paard, hond of kip wordt aangevallen door een wolf dan dat een mens mijn dieren iets aan zou doen. Daar zou ik nooit vrede mee hebben.
En de kans is groter dat de mensen mijn dieren iets aan doet of dat ze verongelukken.
Nogmaals voor mij zijn de wolven welkom in Nederland maar wel beheersbaar.

Jij hebt liever dat een groep wolven je paard levend aanvreet of dat je hond door een roedel aan stukken wordt gescheurd dan dat een mens ze wat aandoet? Ik vind beide vreselijk. Op dit moment is een mens wellicht degene die bij onze dieren her meeste kwaad kan aanrichten, maar moeten we daarnaast dan nog maar een extra predator introduceren zodat er nog meer risico's ontstaan? Dat snap ik echt niet.


Wolven vreten geen dieren aan. Een roedel jaagt als het moet urenlang, men grijpt het dier dat het 'stomste' is in het "spelen van het spel" en binnen 2 seconden is dit dier dood en binnen een paar minuten compleet aan stukken.

Leuk is anders - maar het is de natuur.

Wolvenpups leren jagen op de Veluwe, denk ik zo, want daar eten hun ouders dieren uit het bos.
Ik snap de angst wel: "als ze maar van mijn dieren afblijven" - maar het is vooral angst.
Goede informatie en gezond verstand helpen dan. (Ik ben niet tegen een schadefonds, maar ik schat in dat er een uiterst beperkt beroep op wordt gedaan - honden niet meegerekend.)

Verder "worden wolven niet geïntroduceerd".
Dat doen ze helemaal zelf.

Loretta
Berichten: 8906
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 13:19

Janneke2 schreef:
Goede informatie en gezond verstand helpen dan. (Ik ben niet tegen een schadefonds, maar ik schat in dat er een uiterst beperkt beroep op wordt gedaan - honden niet meegerekend.)


Welke informatie dan? De informatie van Glenn Lelieveld en consorten blijkt keer op keer niet te kloppen. De informatie uit het buitenland geeft een totaal ander beeld. Alleen al in Frankrijk waar iedere wolf gemiddeld voor zo'n 15000 euro schade aanricht. Dat kan ik niet echt beperkt meer noemen.

Zoveel informatie uit het buitenland. Maar de Hollander weet het altijd beter.


Janneke2 schreef:
Verder "worden wolven niet geïntroduceerd".
Dat doen ze helemaal zelf.


Het beleid was er al jaren op gebaseerd om de wolven te lokken. Ze hebben complete natuurgebieden proberen op te zetten in de hoop dat de wolf zich liet lokken. de wolf is op zijn minst wel een handje geholpen.

Kymalin

Berichten: 3058
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 13:21

@Janneke2 zie mijn quote hieronder. En zo zijn in dit topic meerdere linkjes naar berichten waarin staat dat dieren levend aangevreten worden
Hasjam_Poe schreef:
Net weer gezien op Facebook; het zoveelste veulen uit Spanje. Wolven houden graag hun grotere prooi "vers". En passen dan daarom helemaal geen 'nekbeet" toe, zoals de zogenaamde experten steeds vertellen. Ze beginnen gewoon met eten, als ze de kans krijgen ;( https://www.facebook.com/david.alvarezg ... TgzMTM2Mg/

Janneke2

Berichten: 23091
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 13:29

Oud grapje, ik eet als vegetariër geen dode dieren.
...maar roofdieren eten doorgaans levende dieren.

En de spreekwoordelijke hongerige wolf/ wolven laten geen eten liggen. (Al zal er heus wel wat vlees achterblijven voor de lijkenvreters. Die moeten ook eten.)

Hasjam_Poe

Berichten: 435
Geregistreerd: 07-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 13:43

Janneke2 schreef:
Wolven vreten geen dieren aan. Een roedel jaagt als het moet urenlang, men grijpt het dier dat het 'stomste' is in het "spelen van het spel" en binnen 2 seconden is dit dier dood en binnen een paar minuten compleet aan stukken.

Janneke2, wat je nu beweert is echt een sprookje: binnen 2 seconden dood? Was het maar waar!!! Schapen -die vaker wel een keelbijt krijgen- leven vaak nog uren lang. Terwijl ze langzaam stikken. En veulens worden vooral van achteren gepakt (tijdens achtervolging) en "neergehaald"... En wat eenmaal ligt, krijgt écht niet 'eerst een "keelbijt" '. Wolven starten gewoon met eten als hun prooi ligt...

Voorbeeldje? Dit hier was een van de vele slachtoffers van wolven...
https://www.facebook.com/groups/115079015302113/permalink/1666251673518165/

En hier nog eentje, die niet binnen 2 seconden dood was...
https://www.facebook.com/1200681310106375/videos/vb.1200681310106375/306214096919622/?type=2&theater

En als je het nog steeds niet wilt geloven: gewoon even scrollen in de volgende link..... Voorbeeld na voorbeeld.... Triest maar wél de realiteit... https://www.facebook.com/groups/1503466479731717/post_tags/?post_tag_id=1876953499049678
Laatst bijgewerkt door Hasjam_Poe op 06-07-19 13:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Quir

Berichten: 17408
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 13:45

Grote onzin Janneke, wolf dood niet eerst, maar begint gewoon te eten en eet ook niet alles op. Genoeg half op gevreten karkassen hier in gebieden waar ze voor 99% zeker niet gestoord zijn.

Loretta
Berichten: 8906
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 13:56

Quir schreef:
Grote onzin Janneke, wolf dood niet eerst, maar begint gewoon te eten en eet ook niet alles op. Genoeg half op gevreten karkassen hier in gebieden waar ze voor 99% zeker niet gestoord zijn.


Dat krijg je nu als mensen alleen maar luisteren naar een select clubje rewilders die bewust en op heel effectieve wijze misinformatie verspreiden. Maar weigert te luisteren naar ervaringsdeskundigen uit het buitenland die in de praktijk te maken hebben met de gevolgen.

Hasjam_Poe

Berichten: 435
Geregistreerd: 07-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 14:03

Ik kan me voorstellen, dat het juist heel "natuurlijk" is om je grotere prooi te laten leven, terwijl je hem alvast gaat eten. Dan kan je -als de honger gestild is- daarna nog een keer terug komen en blijft het vlees lekker vers :7

Janneke2

Berichten: 23091
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 15:04

Quir schreef:
Grote onzin Janneke, wolf dood niet eerst, maar begint gewoon te eten en eet ook niet alles op. Genoeg half op gevreten karkassen hier in gebieden waar ze voor 99% zeker niet gestoord zijn.


Ehm, ik zei dat ik als vegetariër "geen dood beest eet", roofdieren doen dat wel.

En als een roedel wolven "gaat eten" (dwz iedereen zet er letterlijk de tanden in en trekt) is dat doorgaans doelijk voor het prooidier.


Dus waar is de grote onzin?
Wellicht in de half opgegeten karassen, honden eten nl ook dood beest....? (Botten begraven en weer opgraven.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 06-07-19 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Quir

Berichten: 17408
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 15:05

Janneke2 schreef:
Wolven vreten geen dieren aan. Een roedel jaagt als het moet urenlang, men grijpt het dier dat het 'stomste' is in het "spelen van het spel" en binnen 2 seconden is dit dier dood en binnen een paar minuten compleet aan stukken.

pien_2010

Berichten: 44036
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 15:21

Janneke2 schreef:
Oud grapje, ik eet als vegetariër geen dode dieren.
...maar roofdieren eten doorgaans levende dieren.

En de spreekwoordelijke hongerige wolf/ wolven laten geen eten liggen. (Al zal er heus wel wat vlees achterblijven voor de lijkenvreters. Die moeten ook eten.)


Volgens mij is dit niet waar. Ik heb juist in die tent veel foto's gezien, waarvan een schaap gegeten was onder de kop tot aan de romp (de rest , dus rug met vier poten kont staart was heel en blijven liggen ), het merens veulen was een flinke homp uit de buik gegeten en stukje bil en juist geen een dier was echt goed aangevroten. Dat verbaasd enik in hoge mate. Maar dat blijkt volgens die fransman in die voorlichtingstent normaal te zijn.

Quir

Berichten: 17408
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 15:58

pien_2010 schreef:
Janneke2 schreef:
Oud grapje, ik eet als vegetariër geen dode dieren.
...maar roofdieren eten doorgaans levende dieren.

En de spreekwoordelijke hongerige wolf/ wolven laten geen eten liggen. (Al zal er heus wel wat vlees achterblijven voor de lijkenvreters. Die moeten ook eten.)


Volgens mij is dit niet waar. Ik heb juist in die tent veel foto's gezien, waarvan een schaap gegeten was onder de kop tot aan de romp (de rest , dus rug met vier poten kont staart was heel en blijven liggen ), het merens veulen was een flinke homp uit de buik gegeten en stukje bil en juist geen een dier was echt goed aangevroten. Dat verbaasd enik in hoge mate. Maar dat blijkt volgens die fransman in die voorlichtingstent normaal te zijn.


Klopt Pien, is inderdaad normaal. :j

mysa

Berichten: 10652
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 16:19

Grapje tussendoor? Ik ben het boek 'De wijsheid van wolven' aan het lezen en één van mijn honden heeft er zojuist overheen geplast. (hij heeft nog nooit eerder binnen geplast)

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 16:29

Janneke2 schreef:
[
Wolven vreten geen dieren aan. Een roedel jaagt als het moet urenlang, men grijpt het dier dat het 'stomste' is in het "spelen van het spel" en binnen 2 seconden is dit dier dood en binnen een paar minuten compleet aan stukken.

Leuk is anders - maar het is de natuur.

Hilarisch. Welnee, dat heeft niets met de natuur te maken, deze fantasievolle beschrijving, en alles met jouw geromantiseerde idee ervan.

Popstra
Berichten: 13986
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 17:33

Loody schreef:
Popstra schreef:
Het mooiste is nog dat het gezegd word door mensen zonder dieren die buiten lopen. Mensen die überhaupt helemaal niet van een boerderij komen


Oh nou dat denk ik niet. Ik kom zelf van de boerderij af :)
Dus dat is echt onzin

De zogenaamde kenners zitten vaak achter een bureau. Dat is ook zo met de bobo’s die bijvoorbeeld de Oostvaardersplassen bedacht hebben.

Zo ook de wolvenkenners die wel even beslissen hoe en wat moet in dit land. Deze hebben zelf geen kuddes van wat dan ook die ze noodgedwongen moeten beschermen.

Janneke2

Berichten: 23091
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 20:35

Citaat:
Volgens mij is dit niet waar. Ik heb juist in die tent veel foto's gezien, waarvan een schaap gegeten was onder de kop tot aan de romp (de rest , dus rug met vier poten kont staart was heel en blijven liggen ), het merens veulen was een flinke homp uit de buik gegeten en stukje bil en juist geen een dier was echt goed aangevroten. Dat verbaasd enik in hoge mate. Maar dat blijkt volgens die fransman in die voorlichtingstent normaal te zijn.


...eh - normaal voor een roedel?
Of voor een lone woolf?