Problemen weide met droogte?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MizzMontana

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 08:39

Dat had ik gisteren ook Zinzi. De hele dag een laagje aan of uit trekken. Maar ik heb het er voor over, kom maar door met de regen, je ziet de wei hier groen worden.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 08:58

Hier in zeeuws vlaanderen hebben we redelijk wat regen gehad de afgelopen dagen, en ik sta te kijken van de veerkracht van de natuur, ook de bermen worden in rap tempo weer groen, je ziet het hier gewoon verkleuren. Prachtig.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 09:24

Hier van de week een beetje regen gehad en gaat het weer richting de 34 graden vandaag.
Zo is de zomer hier :+

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 12:28

Gisteren van ellende maar kalk gestrooid op de wei. Graszaad van het voorjaar doet nog steeds niks en het geklepelde onkruid komt alweer op -O-

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 13:43

Daar hadden wij het gisten ook over, onkruid heeft zijn kans waargenomen terwijl het gras last heeft van droogte.

Ik vraag mij dan ook meteen af waarom het gras tussen de tegels dan wel weer doorgroeit??

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 13:59

Bij mij wordt het al weer aardig groen... maar helaas wel van het onkruid. :') Ik ga het denk ik nog een keertje maaien en dan misschien nog een keer bemesten.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 18:23

Hier een stuk wei waar al weer wat gras op staat zowaar, vanaf morgen gaan ze daar een paar uurtjes per dag op, kan de wei waar ze nu steeds staan een beetje bij komen.
Hopen dat alles nog even door groeit!

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 18:53

Zou je kunnen bemesten met vlas/paardenmest? Zat op voorraad....en het composteert. Van bemestingskorrels heb ik de shet bevangen gehad daarna op het gras.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 18:55

tiwi1969 schreef:
Daar hadden wij het gisten ook over, onkruid heeft zijn kans waargenomen terwijl het gras last heeft van droogte.

Ik vraag mij dan ook meteen af waarom het gras tussen de tegels dan wel weer doorgroeit??

Omdat de wortels onder de stenen zitten? Blijft langer vochtig dan?

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 20:39

palousa_boy schreef:
Was wel makkelijk poetsen op de rug :P

We hebben hier een stroompje door de wei in de winter (inmiddels staat hij weer droog) , dit is naast dat stroompje waar hij onze wei binnen komt. Op een of andere manier is het daar altijd erg zacht.

Het paard loopt er vreemd genoeg graag, ze zakt echt tot de voorknie en sprong in de grond weg en gaat dan rustig staan eten. Ze trekt ook zelf dr benen er ook weer uit dus ik heb er geen werk aan. De eerste keer dat ik het zag ben ik er wel even bij gebleven :+

heftig hoor!

RSDICBS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 09:43

Onze kleine weide, waar we normaal de paardjes altijd met strookbegrazing gras geven was al 1.5 maand op.
Wij zitten in het oosten en het is hier verschrikkelijk droog.
We hebben dit jaar 2 veulentjes en wilden ze toch wat ruimte en indien mogelijk ook gras geven dus hebben we gezocht naar een grotere weide.

Die hebben we gevonden op nog geen 5 minuten van huis en deze is tot en met juni begraasd en heeft daarna dus 1.5 maand de droogte te verduren gehad.
Inmiddels hebben we 2 buitjes gehad en duimen we voor meer zo dat de kleine weide maar ook deze grote weer wat kunnen bijtrekken..

Afbeelding
Dit is de kleine weide

Afbeelding
Dit de grote weide, in totaal ongeveer 8x zo veel land als we gewend zijn.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 09:45

Hier begint het gras ook alweer te groeien, wanneer kunnen ze het beste erop, als het gras lang is of als het kort is?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 09:45

Gras minimaal 5-7cm en gewoon rustig opbouwen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 09:47

Ik heb gister de merries weer op de ( kale) wei gehad. Ze kwamen er met een enorm ronde buik vanaf! Zat te eten dus. Denk dat wij zelf er meer een probleem van maken dat het kaal is dan de paardjes zelf

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 09:49

De mijne gaan af en toe een uurtje op het gras dat weer aan het doorschieten is en dus weer groen wordt, voor de rest zet ik ze op de droge kale weide. Staat wel nog wat op maar is eigenlijk gewoon hooi-kwaliteit qua gras. Hier en daar wel weer een groene spriet.

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 09:53

Popstra schreef:
Ik heb gister de merries weer op de ( kale) wei gehad. Ze kwamen er met een enorm ronde buik vanaf! Zat te eten dus. Denk dat wij zelf er meer een probleem van maken dat het kaal is dan de paardjes zelf

Ik zou wel oppassen voor zandkorrel en hoefbevangenheid met zulk kort gras.

En hoe korter het is hoe moeilijker het weer aangroeit.
Ik hoop toch de winter in te gaan met volle weides, zodat ze dan ook nog lekker wat te grazen hebben.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 10:05

Zulk suikerrijk gras kan ook flink voor gasvorming zorgen. Ik zou er dus ook uiterst voorzichtig mee zijn.

Hier maken we gebruik van deze kwetsbare periode door het land eindelijk te spuiten. Dan mogen ze er (in mijn ogen) toch 2-3 weken niet op. Een kwart van het land bestaat helaas uit zuring namelijk.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 10:24

Zo te lezen verschilt het nogal per gebied hoe erg het gras eraan toe was. Hier zit er in elk geval echt nog geen groei in.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 11:47

Lag er ook aan hoeveel paarden er op stonden. Hier maar 4 paarden dus zo kaal is het nu ook weer niet. Paarden hebben nergens last van, krijgen hooi op de paddock en verder 5 uurtjes weidegang opbouwend naar weer langer. Maak er niet zo een probleem van.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 11:52

Hier hoost het nu...

Vannacht niks gevallen, dus op zich wel weer even goed en hard nodig, maar ‘s nachts is fijner 8-)
Hier een stuk wei dat al groener begon te worden, daar staan ze vandaag voor het eerst een paar uurtjes op, kan de andere kant waar ze afgelopen weken hebben gestaan even bijkomen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 12:01

Ik heb nog wel wat regen nodig... Er heeft nog geen plas gestaan. Voor de grassprieten doet het wel iets, maar de bomen hebben het moeilijk.

De paarden heb ik nog op tropenrooster ('s nachts buiten) en dan is het beperken van grastijd i.v.m. fructaan wel een beetje ingewikkeld... Ik twijfel waar ik goed aan doe.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 12:11

Ja lastige zomer zo met die hitte, droogte, fructaan...

Hier staan ze ‘s morgens eerst een paar uurtjes in de paddock, dan 2 tot 3 uurtjes op het gras en dan weer in de paddock.
‘s nachts binnen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 12:30

Popstra schreef:
Lag er ook aan hoeveel paarden er op stonden. Hier maar 4 paarden dus zo kaal is het nu ook weer niet. Paarden hebben nergens last van, krijgen hooi op de paddock en verder 5 uurtjes weidegang opbouwend naar weer langer. Maak er niet zo een probleem van.

Ik heb het niet kaal laten lopen. Verder weinig verschil tussen de delen waar ze wel gelopen hebben de afgelopen maanden en de delen die ik dicht gehouden heb. Ligt hier dus echt aan meer droogte, minder regen en hoge zandgrond.

_Lorette_ schreef:
De paarden heb ik nog op tropenrooster ('s nachts buiten) en dan is het beperken van grastijd i.v.m. fructaan wel een beetje ingewikkeld... Ik twijfel waar ik goed aan doe.

Mijn paarden hebben er geen last van, zijn er weinig gevoelig voor. Mijn pony echter heeft al maanden niet meer op het gras gestaan (nog geen uurtje), die mag er voorlopig ook niet op.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 12:36

Wij hebben onkruid met de hand uitgetrokken.
Duizendblad gemaaid en kunstmest gestrooid.
De sproeiers erop en vanmiddag als het goed is flink regen.
Het was een weekend hard werken, maar hopelijk heb ik straks nog twee flinke weilanden m te begrazen voor twee paarden en twee pony’s. En sparen we nog wat hooi uit.
Fingerscrossed

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 13:05

_Lorette_ schreef:
Ik heb nog wel wat regen nodig... Er heeft nog geen plas gestaan. Voor de grassprieten doet het wel iets, maar de bomen hebben het moeilijk.

In het voorjaar zet ik de paarden ook altijd in de nacht op de wei omdat dan het fructaan minder is. Ik weet niet of dat nu ook hetgeval is? Maar anders lijkt het me juist prima dan zoals je het nu doet.

Ik heb ze wel fulltime op de wei nu, maar savonds krijgen ze een strookje extra gras erbij (niet veel, worden veel te dik) en ze kunnen onbeperkt hooi eten.