Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Zuchini schreef:Lieshorses schreef:Inderdaad, ben zeker niet per se pro 24/7 buiten maar wanneer iemand zijn paard 23 uur per dag op stal heeft staan dan geef ik daar mijn ongezouten mening over want ik vind het belachelijk om een dier zo lang op te sluiten.
Echter werd het sfeertje pas grimmig toen er over tientallen posts woorden werden verdraaid en er iemand de boel nogal ging dwarsbomen..
TS je weet denk ik best hoe 'Bokt' hier over denkt. Jij hebt er blijkbaar zelf ook al een ongezouten mening over. Ik heb me al eerder afgevraagd waarom je dit topic op deze manier opende, en het is me nu in elk geval duidelijk.
Gini schreef:Dus als jouw werkgever morgen beslist de paarden in stands te zetten en al zijn weides te verkopen, dan zeg jij nog steeds niets en heb je daar niet echt een mening over?
Je hebt niet een visie in jouw hoofd van hoe paarden verzorgd en gehouden zouden moeten worden?
danzzz schreef:Nouvel schreef:Wat voor wedstrijden lopen jouw paarden, hoe vaak en op wat voor niveau?
Even uit interesse..
ik werk op een kleine springstal van een int springruiter.
danzzz schreef:Gini schreef:Dus als jouw werkgever morgen beslist de paarden in stands te zetten en al zijn weides te verkopen, dan zeg jij nog steeds niets en heb je daar niet echt een mening over?
Je hebt niet een visie in jouw hoofd van hoe paarden verzorgd en gehouden zouden moeten worden?
Waarom moet ik zeggen wanneer iets voor mij niet meer aanvaardbaar is,
Gini schreef:xMalibu schreef:
Maar er wordt hier gezegd dat er een wet moet komen die 4-6 uur vrije beweging per dag moet verplichten. Hoe moet dat dan?
Dat is nou een goede vraag. Wat nou wanneer je echt een uitzondering hebt.
Maar stel dat deze regel er al was toen jouw paard nog een veulen was en alle voorgaande eigenaren zich hieraan dus moesten houden, zou jouw paard dan nog een uitzondering zijn of zou die 4, 6 of misschien wel meer uur gewoon buiten te houden zijn? Uiteraard kan je die vraag niet met 100% zekerheid beantwoorden, want je kan de tijd niet terugdraaien noch in een glazen bol kijken. Maar ik denk dat als paarden standaard minstens 4 uur vrije beweging krijgen (in goede omstandigheden en vanaf geboorte), dat er dan veel minder en ik durf zelfs zeggen geen uitzonderingen meer zouden zijn.
Maar hoe het moet met mensen die nu dus wel al een volwassen uitzondering hebben, dat is een goede om over na te denken.
Nouvel schreef:Oké dank voor je antwoord!
ja, evenzogoed moet de visie van de eigenaar mij natuurlijk ook passen. Ik kan mijn werk niet doen als ik niet blij wordt van mijn werk, want dan is de passie eruit. Dus visies moeten wel in grote mate overeen komen.Citaat:Maar de manier van houden van deze paarden is dan volgens de visie van de eigenaar neem ik aan?
Citaat:Jij deelt deze visie dan volledig omdat je ziet dat het werkt?
Citaat:Of zou je het zelf anders doen als het jouw eigen paarden waren?
Citaat:En als je nog eigen paarden zou hebben, wedstrijdpaarden of niet, hoe zou je ze dan houden als je de keuze had?
Gini schreef:danzzz schreef:
Waarom moet ik zeggen wanneer iets voor mij niet meer aanvaardbaar is,
Omdat je zelf hopelijk normen en waarden hebt? En dat je daardoor voor jezelf bepaalt waar je je ok bij voelt en waar niet? En dat je daarnaar leeft en handelt?
xMalibu schreef:Gini schreef:
Dat is nou een goede vraag. Wat nou wanneer je echt een uitzondering hebt.
Maar stel dat deze regel er al was toen jouw paard nog een veulen was en alle voorgaande eigenaren zich hieraan dus moesten houden, zou jouw paard dan nog een uitzondering zijn of zou die 4, 6 of misschien wel meer uur gewoon buiten te houden zijn? Uiteraard kan je die vraag niet met 100% zekerheid beantwoorden, want je kan de tijd niet terugdraaien noch in een glazen bol kijken. Maar ik denk dat als paarden standaard minstens 4 uur vrije beweging krijgen (in goede omstandigheden en vanaf geboorte), dat er dan veel minder en ik durf zelfs zeggen geen uitzonderingen meer zouden zijn.
Maar hoe het moet met mensen die nu dus wel al een volwassen uitzondering hebben, dat is een goede om over na te denken.
Ik denk dat als mijn paard inderdaad zijn hele leven minimaal 4-6 uur per dag buiten gestaan zou hebbben dat het nu geen probleem geweest was, maar 100% zeker weet ik dat niet. Maar goed het is nu wel een probleem en dat zal voor meer paarden zou zijn. Er zijn dus enkele uitzonderingen, wellicht ook bij bepaalde blessures. Maar wie bepaald dan of een paard een uitzondering is? En stel dat diegene die dat bepaald mijn paard toch geen uitzondering vindt, dan zou ik strafbaar worden om hem binnen te houden terwijl zolang buiten gewoon echt geen optie is. Dan denk ik dat het beter is dat een geen wet komt, maar dat er gewoon meer aandacht komt voor buitenstaan. Ik zie nu al meer paarden buiten staan en stallingen veranderen, als die trend zo doorzet denk ik dat er over een paar jaar al amper stallen meer zijn die 23/7 binnen aanbieden. gewoon omdat de vraag ernaar kleiner wordt. Want zelfs al komt er een wet, mensen die er écht tegen zijn die proberen het toch wel te omzeilen. Want er zal niet overal dagelijks gecontroleerd worden, je kan altijd zeggen dat ze al buiten zijn geweest of nog buiten gaan oid. Ik denk echt dat standaard meer buiten het beste kan komen door een toenemende vraag en een daarop passend aanbod. En voor de duidelijkheid, ik ben echt niet tegen buiten staan. Mijn pony stond ook in de winter zo lang het licht was buiten op de wei met een lekker groot schuilhok met een dikke laag stro. Daar had ik geen bak, maar liever mijn pony buiten. Dus luxe hoeft voor mij echt niet als daardoor weidegang wegvalt. Behalve bij mijn paard, want dat is gewoon een geval apart zoals eerder beschreven.
Gini schreef:Danzzz, nee, dat moet niet, maar is wel handig als je deelneemt in een discussie over de huisvesting van paarden. Wat is jouw norm qua paardenhuisvesting? Jij hebt heel dit topic lang verdedigt dat je het helemaal geen probleem vindt dat paarden 20 uur en langer op stal staan en dat je de behoefte niet ziet om een paard langer buiten te hebben. En nu opeens heb je niet echt een uitgesproken mening? Beetje hak op de tak zo.
superpony schreef:Wat een grote onzin. Dat mensen dit geloven zeg......
Een paard voelt zich helemaal niet veiliger in stal. Als een paard in een stal gaat liggen ziet hij helemaal niks en is praktisch alleen.
Juist in een wei of paddock in een stabiele kudde is er rust, omdat ze de omgeving kunnen overzien. Die van ons liggen ook languit. Soms ook rustig alle 4. En soms 2 of 3. Je kan er zo naartoe lopen en bij gaan liggen of zitten, dus ja hoor......die zijn echt van plan om elk moment op de vlucht te slaan.
Daarbij is het echt niet zo dat als mn druiloor eens schrikt, dat de rest gelijk mee doet.
Even terug moesten we een stuk afzetten en kwamen er grote graafmachines en die vonden ze hartstikke interessant. Ze konden het zien en reageerden totaal niet. Daarom laat ik ze in het bos ook helemaal los en overal naar kijken. Er heeft er echt nog nooit eentje de benen genomen.
Vorig jaar reed ik met iemand die haar paard steeds strak had en die ging aan de haal........tja.
Je kan gewoon over paarden leren. Niet alles laten aankletsen door anderen, of gelijkgestemden, maar zelf je best doen om wat te leren over het paard.
Ik heb ruim 40jr geleden ook hele andere dingen geleerd dan de afgelopen jaren.
Maar mensen die nu 1 uurtje buiten oke vinden, kletsen over een paar jaar echt anders. Dat is altijd zo.
Tango1979 schreef:Paarden hoeven niet te liggen om uit te rusten hè? Mijn paard ligt ook liever op stal dan buiten.Maar komt dat doordat hij alleen binnen zich ontspant? Nee volgens mij niet want ook buiten kan hij heerlijk staan soezen.
Tango1979 schreef:Controle van een eventuele wet op buitenstaan is niet zo moeilijk hoor. Dat is gewoon een kwestie van bepalen hoeveel grond nodig is per paard voor 6 uur vrije beweging. Heeft een stal die hoeveelheid niet tot zijn beschikking? Dan een boete erop, tijd geven tot herstellen en anders sluiten.
Paarden die niet buiten kunnen, met een blessure staan, ziek zijn: ontheffing krijgen obv een DA verklaring.
Paarden hoeven niet te liggen om uit te rusten hè? Mijn paard ligt ook liever op stal dan buiten.Maar komt dat doordat hij alleen binnen zich ontspant? Nee volgens mij niet want ook buiten kan hij heerlijk staan soezen.
Nouvel schreef:Ik had een lusitano merrie die heel angstig was voor andere paarden en heel gevoelig voor prikkels uit de omgeving, ze lag buiten echt nooit en ze stond eigenlijk altijd allert.
Die had echt de de rust en veiligheid van de stal nodig om te kunnen ontspannen.
Mijn huidige lusitano is buiten ook prima relaxed en gaat in vertrouwende omgeving ook echt plat liggen buiten.
Ahheerlijk zeg.
Mijn ponies lagen wel zo in de bak maar mijn paard echt alleen op stal.
[ [url=m/mxbsnf.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/2AqvJ9.jpg]Afbeelding[/url] ]
De ander is weer alerter en zie ik bijna nooit buiten liggen, hij staat wel regelmatig te soezen.
Tango1979 schreef:Paarden hoeven niet te liggen om uit te rusten hè? Mijn paard ligt ook liever op stal dan buiten.Maar komt dat doordat hij alleen binnen zich ontspant? Nee volgens mij niet want ook buiten kan hij heerlijk staan soezen.