Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 22:52

Dus als jouw werkgever morgen beslist de paarden in stands te zetten en al zijn weides te verkopen, dan zeg jij nog steeds niets en heb je daar niet echt een mening over?

Je hebt niet een visie in jouw hoofd van hoe paarden verzorgd en gehouden zouden moeten worden?
Laatst bijgewerkt door Gini op 30-12-17 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-17 22:53

Blijkbaar niet, gezien de discussie die hier nu al een paar pagina's loopt. En ik opende dit topic uit nieuwsgierigheid, jammer dat er zo over gedaan moet worden.

Zuchini schreef:
Lieshorses schreef:
Inderdaad, ben zeker niet per se pro 24/7 buiten maar wanneer iemand zijn paard 23 uur per dag op stal heeft staan dan geef ik daar mijn ongezouten mening over want ik vind het belachelijk om een dier zo lang op te sluiten.

Echter werd het sfeertje pas grimmig toen er over tientallen posts woorden werden verdraaid en er iemand de boel nogal ging dwarsbomen..

TS je weet denk ik best hoe 'Bokt' hier over denkt. Jij hebt er blijkbaar zelf ook al een ongezouten mening over. Ik heb me al eerder afgevraagd waarom je dit topic op deze manier opende, en het is me nu in elk geval duidelijk.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 22:55

Gini schreef:
Dus als jouw werkgever morgen beslist de paarden in stands te zetten en al zijn weides te verkopen, dan zeg jij nog steeds niets en heb je daar niet echt een mening over?

Je hebt niet een visie in jouw hoofd van hoe paarden verzorgd en gehouden zouden moeten worden?

Waarom moet ik zeggen wanneer iets voor mij niet meer aanvaardbaar is, dat is hetzelfde logische verhaal als dat jij mij gaat vertellen wanneer 24/7 buiten voor jou niet meer aanvaardbaar is. En dan zeggen noemen we allebei de extremen van onze geloven op, jij gaat het hebben over paarden in de blub zonder schuilstal en geen droge ligplekken, ik ga het hebben over paarden in te kleine donkere stallen die een keer per dag een half uurtje buiten komen, als het baasje dr doos van de barkruk kan krijgen dan. Het heeft geen meerwaarde om mijn grenzen aan te geven, want ik vertel waarom ik het zo zoals het nu gaat prima vind, en ook de waarom.

Tango1979

Dat vind ik serieus echt heel erg. Dat iemand het tegenwoordig nog aanvaard dat een paard structureel 20u of meer op stal staat. Ik hoop dat dat verboden gaat worden. Om de paarden tegen de mens beschermen. En om jonge toekomstige paardenhouders te leren en begeleiden.

Nouvel

danzzz schreef:
Nouvel schreef:
Wat voor wedstrijden lopen jouw paarden, hoe vaak en op wat voor niveau?
Even uit interesse..

ik werk op een kleine springstal van een int springruiter.

Oké dank voor je antwoord!
Maar de manier van houden van deze paarden is dan volgens de visie van de eigenaar neem ik aan?
Jij deelt deze visie dan volledig omdat je ziet dat het werkt?
Of zou je het zelf anders doen als het jouw eigen paarden waren?
En als je nog eigen paarden zou hebben, wedstrijdpaarden of niet, hoe zou je ze dan houden als je de keuze had?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 23:03

danzzz schreef:
Gini schreef:

Waarom moet ik zeggen wanneer iets voor mij niet meer aanvaardbaar is,

Omdat je zelf hopelijk normen en waarden hebt? En dat je daardoor voor jezelf bepaalt waar je je ok bij voelt en waar niet? En dat je daarnaar leeft en handelt?

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 23:06

Gini schreef:
xMalibu schreef:

Maar er wordt hier gezegd dat er een wet moet komen die 4-6 uur vrije beweging per dag moet verplichten. Hoe moet dat dan?

Dat is nou een goede vraag. Wat nou wanneer je echt een uitzondering hebt.
Maar stel dat deze regel er al was toen jouw paard nog een veulen was en alle voorgaande eigenaren zich hieraan dus moesten houden, zou jouw paard dan nog een uitzondering zijn of zou die 4, 6 of misschien wel meer uur gewoon buiten te houden zijn? Uiteraard kan je die vraag niet met 100% zekerheid beantwoorden, want je kan de tijd niet terugdraaien noch in een glazen bol kijken. Maar ik denk dat als paarden standaard minstens 4 uur vrije beweging krijgen (in goede omstandigheden en vanaf geboorte), dat er dan veel minder en ik durf zelfs zeggen geen uitzonderingen meer zouden zijn.

Maar hoe het moet met mensen die nu dus wel al een volwassen uitzondering hebben, dat is een goede om over na te denken.

Ik denk dat als mijn paard inderdaad zijn hele leven minimaal 4-6 uur per dag buiten gestaan zou hebbben dat het nu geen probleem geweest was, maar 100% zeker weet ik dat niet. Maar goed het is nu wel een probleem en dat zal voor meer paarden zou zijn. Er zijn dus enkele uitzonderingen, wellicht ook bij bepaalde blessures. Maar wie bepaald dan of een paard een uitzondering is? En stel dat diegene die dat bepaald mijn paard toch geen uitzondering vindt, dan zou ik strafbaar worden om hem binnen te houden terwijl zolang buiten gewoon echt geen optie is. Dan denk ik dat het beter is dat een geen wet komt, maar dat er gewoon meer aandacht komt voor buitenstaan. Ik zie nu al meer paarden buiten staan en stallingen veranderen, als die trend zo doorzet denk ik dat er over een paar jaar al amper stallen meer zijn die 23/7 binnen aanbieden. gewoon omdat de vraag ernaar kleiner wordt. Want zelfs al komt er een wet, mensen die er écht tegen zijn die proberen het toch wel te omzeilen. Want er zal niet overal dagelijks gecontroleerd worden, je kan altijd zeggen dat ze al buiten zijn geweest of nog buiten gaan oid. Ik denk echt dat standaard meer buiten het beste kan komen door een toenemende vraag en een daarop passend aanbod. En voor de duidelijkheid, ik ben echt niet tegen buiten staan. Mijn pony stond ook in de winter zo lang het licht was buiten op de wei met een lekker groot schuilhok met een dikke laag stro. Daar had ik geen bak, maar liever mijn pony buiten. Dus luxe hoeft voor mij echt niet als daardoor weidegang wegvalt. Behalve bij mijn paard, want dat is gewoon een geval apart zoals eerder beschreven.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 23:10

Nouvel schreef:
Oké dank voor je antwoord!

graag gedaan

Citaat:
Maar de manier van houden van deze paarden is dan volgens de visie van de eigenaar neem ik aan?
ja, evenzogoed moet de visie van de eigenaar mij natuurlijk ook passen. Ik kan mijn werk niet doen als ik niet blij wordt van mijn werk, want dan is de passie eruit. Dus visies moeten wel in grote mate overeen komen.

Citaat:
Jij deelt deze visie dan volledig omdat je ziet dat het werkt?

Ja, alhoewel ik hem niet volledig deel maar in grote lijnen kan ik het heel goed volgen

Citaat:
Of zou je het zelf anders doen als het jouw eigen paarden waren?

Citaat:
En als je nog eigen paarden zou hebben, wedstrijdpaarden of niet, hoe zou je ze dan houden als je de keuze had?

Absoluut, maar ik heb dat gebruiksdoel ook niet, zouden dit mijn eigen paarden zijn.Mijn eigen paarden zouden dag en nacht buiten staan, met een goede schuilstal op een goede ondergrond, want ik zou er verder niks mee doen dan suikerklontjes geven. En dan bij voorkeur ergens in de Ardennen ofzo.
Laatst bijgewerkt door danzzz op 30-12-17 23:19, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 23:16

Mijn merrie heb ik dus nooit zien liggen in de wei. Maakt niet uit welk tijdstip ik kom. (Of anderen) Altijd wakker en altijd staand/grazen. Op stal ligt zij wel. Nu staat zij vrijwel boven aan in rang, maar er liggen sowieso maar weinig paarden bij ons. Ik ben wel benieuwd hoe dat komt

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 23:39

Gini schreef:
danzzz schreef:

Waarom moet ik zeggen wanneer iets voor mij niet meer aanvaardbaar is,

Omdat je zelf hopelijk normen en waarden hebt? En dat je daardoor voor jezelf bepaalt waar je je ok bij voelt en waar niet? En dat je daarnaar leeft en handelt?

En ik moet mijn normen en waarden aan jou uitleggen precies waarom??

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 23:43

Wat een grote onzin. Dat mensen dit geloven zeg......

Een paard voelt zich helemaal niet veiliger in stal. Als een paard in een stal gaat liggen ziet hij helemaal niks en is praktisch alleen.

Juist in een wei of paddock in een stabiele kudde is er rust, omdat ze de omgeving kunnen overzien. Die van ons liggen ook languit. Soms ook rustig alle 4. En soms 2 of 3. Je kan er zo naartoe lopen en bij gaan liggen of zitten, dus ja hoor......die zijn echt van plan om elk moment op de vlucht te slaan.

Daarbij is het echt niet zo dat als mn druiloor eens schrikt, dat de rest gelijk mee doet.

Even terug moesten we een stuk afzetten en kwamen er grote graafmachines en die vonden ze hartstikke interessant. Ze konden het zien en reageerden totaal niet. Daarom laat ik ze in het bos ook helemaal los en overal naar kijken. Er heeft er echt nog nooit eentje de benen genomen.
Vorig jaar reed ik met iemand die haar paard steeds strak had en die ging aan de haal........tja.

Je kan gewoon over paarden leren. Niet alles laten aankletsen door anderen, of gelijkgestemden, maar zelf je best doen om wat te leren over het paard.
Ik heb ruim 40jr geleden ook hele andere dingen geleerd dan de afgelopen jaren.

Maar mensen die nu 1 uurtje buiten oke vinden, kletsen over een paar jaar echt anders. Dat is altijd zo.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 23:46

Danzzz, nee, dat moet niet, maar is wel handig als je deelneemt in een discussie over de huisvesting van paarden. Wat is jouw norm qua paardenhuisvesting? Jij hebt heel dit topic lang verdedigt dat je het helemaal geen probleem vindt dat paarden 20 uur en langer op stal staan en dat je de behoefte niet ziet om een paard langer buiten te hebben. En nu opeens heb je niet echt een uitgesproken mening? Beetje hak op de tak zo.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 23:52

xMalibu schreef:
Gini schreef:

Dat is nou een goede vraag. Wat nou wanneer je echt een uitzondering hebt.
Maar stel dat deze regel er al was toen jouw paard nog een veulen was en alle voorgaande eigenaren zich hieraan dus moesten houden, zou jouw paard dan nog een uitzondering zijn of zou die 4, 6 of misschien wel meer uur gewoon buiten te houden zijn? Uiteraard kan je die vraag niet met 100% zekerheid beantwoorden, want je kan de tijd niet terugdraaien noch in een glazen bol kijken. Maar ik denk dat als paarden standaard minstens 4 uur vrije beweging krijgen (in goede omstandigheden en vanaf geboorte), dat er dan veel minder en ik durf zelfs zeggen geen uitzonderingen meer zouden zijn.

Maar hoe het moet met mensen die nu dus wel al een volwassen uitzondering hebben, dat is een goede om over na te denken.

Ik denk dat als mijn paard inderdaad zijn hele leven minimaal 4-6 uur per dag buiten gestaan zou hebbben dat het nu geen probleem geweest was, maar 100% zeker weet ik dat niet. Maar goed het is nu wel een probleem en dat zal voor meer paarden zou zijn. Er zijn dus enkele uitzonderingen, wellicht ook bij bepaalde blessures. Maar wie bepaald dan of een paard een uitzondering is? En stel dat diegene die dat bepaald mijn paard toch geen uitzondering vindt, dan zou ik strafbaar worden om hem binnen te houden terwijl zolang buiten gewoon echt geen optie is. Dan denk ik dat het beter is dat een geen wet komt, maar dat er gewoon meer aandacht komt voor buitenstaan. Ik zie nu al meer paarden buiten staan en stallingen veranderen, als die trend zo doorzet denk ik dat er over een paar jaar al amper stallen meer zijn die 23/7 binnen aanbieden. gewoon omdat de vraag ernaar kleiner wordt. Want zelfs al komt er een wet, mensen die er écht tegen zijn die proberen het toch wel te omzeilen. Want er zal niet overal dagelijks gecontroleerd worden, je kan altijd zeggen dat ze al buiten zijn geweest of nog buiten gaan oid. Ik denk echt dat standaard meer buiten het beste kan komen door een toenemende vraag en een daarop passend aanbod. En voor de duidelijkheid, ik ben echt niet tegen buiten staan. Mijn pony stond ook in de winter zo lang het licht was buiten op de wei met een lekker groot schuilhok met een dikke laag stro. Daar had ik geen bak, maar liever mijn pony buiten. Dus luxe hoeft voor mij echt niet als daardoor weidegang wegvalt. Behalve bij mijn paard, want dat is gewoon een geval apart zoals eerder beschreven.

Duidelijk en ben het ermee eens. Zoals je zegt, is het inderdaad onmogelijk om te controleren. Het is dan inderdaad hopen op meer inzicht bij de paardenliefhebbers zelf. We staan al ver, maar er is toch nog steeds een lange weg af te leggen om dat inzicht wijdverspreid te krijgen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 23:58

Danzzz dank voor je reactie, voor je eigen paarden veel buiten en voor de paarden van je werkgever dus niet...

Wat veranderen van stallingsmogelijkheden betreft, hier met weinig ruimte zie je helaas nog zat maneges en pensionstallen waar de paarden altijd binnen staan en die staan nog gewoon vol...
Onbegrijpelijk...

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 00:14

Gini schreef:
Danzzz, nee, dat moet niet, maar is wel handig als je deelneemt in een discussie over de huisvesting van paarden. Wat is jouw norm qua paardenhuisvesting? Jij hebt heel dit topic lang verdedigt dat je het helemaal geen probleem vindt dat paarden 20 uur en langer op stal staan en dat je de behoefte niet ziet om een paard langer buiten te hebben. En nu opeens heb je niet echt een uitgesproken mening? Beetje hak op de tak zo.

Als je terug leest dan weet je het. En als er een consistent is ben ik het wel want ik zeg al echt de hele tijd hetzelfde

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 01:07

Hahaha daar sla je de spijker op de kop. _O-

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 01:29

Stallen gaan echt wel veranderen hoor. Eerst was het vrij standaard om 3x biks te geven en maar 1 of 2x daags wat hooi.
Ik heb al meer dan 10 jaar moeten vechten voor eerst hooi, vaker hooi en voor de nacht hooi. En ik wilde eigen voer, want dan vulde ik het ochtend bakje met een compact gras/gras mix of iets dergelijks.

Nu zie je al veel meer dat ze meer ruwvoer geven, dus een hele verbetering.

Mensen willen hun paard niet met andere paarden, omdat ze bang zijn voor ongelukken of zoals ik laatst hoorde, omdat ze bang zijn dat hun dure deken kapot gaat. Dat is natuurlijk een hele goeie reden en loop ik maar weg.....
Gek genoeg heb ik geen paarden die elkaar schade toe brengen, dus dat risico neem ik maar.

Ik lig echt weleens wakker, maar zeg altijd; liever dat ze als paard overlijden dan hebben liggen creperen in een stal. Dan moet ik daar ook achter staan en risico's accepteren. Hoewel die niet groter zijn dan op stal.

Stallen zouden regels moeten hebben voor aantal paarden per m2. Wij hebben naar wat paardenspul gekeken en zijn echt verbaasd. Stallen met 7000m2 en 30 stallen bijvoorbeeld. Tja, wat verwacht je dan?

Hier zijn de pensionstallen echt slecht. Of ze staan te weinig buiten, OF ze geven slechte kuil, OF te weinig ruwvoer Of de bak is echt slecht of alles bij elkaar. Meesten zijn heel stug, dus valt niet mee te praten. Daarom zijn wij een aantal keren verhuisd en hebben ook verder weg gestaan. Nu huren we iets prive. Verre van ideaal voor ons, maar paarden staan lekker zo.
Mijn man en ik doen alles samen, onze zoon helpt regelmatig, dus ik sta er niet alleen voor. Met 4 paarden is het echt wel wat werk om alles netjes en schoon te houden, dus je moet echt een beetje gestoord zijn en steun van elkaar hebben.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 08:19

superpony schreef:
Wat een grote onzin. Dat mensen dit geloven zeg......

Een paard voelt zich helemaal niet veiliger in stal. Als een paard in een stal gaat liggen ziet hij helemaal niks en is praktisch alleen.

Juist in een wei of paddock in een stabiele kudde is er rust, omdat ze de omgeving kunnen overzien. Die van ons liggen ook languit. Soms ook rustig alle 4. En soms 2 of 3. Je kan er zo naartoe lopen en bij gaan liggen of zitten, dus ja hoor......die zijn echt van plan om elk moment op de vlucht te slaan.

Daarbij is het echt niet zo dat als mn druiloor eens schrikt, dat de rest gelijk mee doet.

Even terug moesten we een stuk afzetten en kwamen er grote graafmachines en die vonden ze hartstikke interessant. Ze konden het zien en reageerden totaal niet. Daarom laat ik ze in het bos ook helemaal los en overal naar kijken. Er heeft er echt nog nooit eentje de benen genomen.
Vorig jaar reed ik met iemand die haar paard steeds strak had en die ging aan de haal........tja.

Je kan gewoon over paarden leren. Niet alles laten aankletsen door anderen, of gelijkgestemden, maar zelf je best doen om wat te leren over het paard.
Ik heb ruim 40jr geleden ook hele andere dingen geleerd dan de afgelopen jaren.

Maar mensen die nu 1 uurtje buiten oke vinden, kletsen over een paar jaar echt anders. Dat is altijd zo.

Dat ben ik niet met je eens. Mijn paard heeft nog nooit buiten gelegen. Niet in paddock en niet in de wei.

Zet je hem op stal gaat hij heerlijk liggen.

Als ik hier in mij omgeving kijk zou ik niet weten hoe maneges en stallen meer buiten zouden moeten realiseren.

Ze hebben allemaal helemaal geen grond.

En nee ik zou er niet willen staan maar dat is niet door het stallen maar door het voerbeleid.

Ze voeren hier bijna allemaal 2x per dag ruwvoer en dat vind ik te weinig. Ook heb ik meerdere keren in de winter op een pensionstal gestaan zodat ik gewoon kon rijden. Helaas ook vaak te weinig uitmesten strooisel etc.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 09:04

Controle van een eventuele wet op buitenstaan is niet zo moeilijk hoor. Dat is gewoon een kwestie van bepalen hoeveel grond nodig is per paard voor 6 uur vrije beweging. Heeft een stal die hoeveelheid niet tot zijn beschikking? Dan een boete erop, tijd geven tot herstellen en anders sluiten.

Paarden die niet buiten kunnen, met een blessure staan, ziek zijn: ontheffing krijgen obv een DA verklaring.

Paarden hoeven niet te liggen om uit te rusten hè? Mijn paard ligt ook liever op stal dan buiten.Maar komt dat doordat hij alleen binnen zich ontspant? Nee volgens mij niet want ook buiten kan hij heerlijk staan soezen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 09:13

Mijn oude soms. Zij mag kiezen, vanmorgen wilde ze eruit. Maar soms is ze er met geen stok uit te krijgen. Dan mag ze lekker blijven als ze dat wilt.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 09:19

Tango1979 schreef:
Paarden hoeven niet te liggen om uit te rusten hè? Mijn paard ligt ook liever op stal dan buiten.Maar komt dat doordat hij alleen binnen zich ontspant? Nee volgens mij niet want ook buiten kan hij heerlijk staan soezen.

En toch zie ik een pony veranderen nu die een schone flink gestrooide schuilstal heeft. Wordt steeds relaxter in de uitstraling en gedrag. Doet momenteel ook maar 2 dingen, liggen of slapen. Normaal was ze onuitstaanbaar, door draden vliegen, spelen, klooien, ravotten, druk doen, etc. Lag wel elke dag even op de tegels maar kon blijkbaar niet afdoende ontspannen?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 09:27

Ik had een lusitano merrie die heel angstig was voor andere paarden en heel gevoelig voor prikkels uit de omgeving, ze lag buiten echt nooit en ze stond eigenlijk altijd allert.
Die had echt de de rust en veiligheid van de stal nodig om te kunnen ontspannen.

Mijn huidige lusitano is buiten ook prima relaxed en gaat in vertrouwende omgeving ook echt plat liggen buiten.

Afbeelding

Afbeelding

De ander is weer alerter en zie ik bijna nooit buiten liggen, hij staat wel regelmatig te soezen.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 09:27

Tango1979 schreef:
Controle van een eventuele wet op buitenstaan is niet zo moeilijk hoor. Dat is gewoon een kwestie van bepalen hoeveel grond nodig is per paard voor 6 uur vrije beweging. Heeft een stal die hoeveelheid niet tot zijn beschikking? Dan een boete erop, tijd geven tot herstellen en anders sluiten.

Paarden die niet buiten kunnen, met een blessure staan, ziek zijn: ontheffing krijgen obv een DA verklaring.

Dat ben ik niet met je eens. En daarom vind ik dus ook dat een paard altijd een droge schone stal / schuilstal moet hebben.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 09:29

Nouvel schreef:
Ik had een lusitano merrie die heel angstig was voor andere paarden en heel gevoelig voor prikkels uit de omgeving, ze lag buiten echt nooit en ze stond eigenlijk altijd allert.
Die had echt de de rust en veiligheid van de stal nodig om te kunnen ontspannen.

Mijn huidige lusitano is buiten ook prima relaxed en gaat in vertrouwende omgeving ook echt plat liggen buiten.

Ah <3 heerlijk zeg.

Mijn ponies lagen wel zo in de bak maar mijn paard echt alleen op stal.

[ [url=m/mxbsnf.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/2AqvJ9.jpg]Afbeelding[/url] ]

De ander is weer alerter en zie ik bijna nooit buiten liggen, hij staat wel regelmatig te soezen.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 09:39

Tango1979 schreef:

paarden moeten liggend kunnen slapen op botten, pezen, spieren en koppie heel te houden. Ook het lijf heeft rust nodig. Paarden verwerken net als mensen gebeurtenissen in hun slaap en het lichaam herstelt.

Staand soezen is op geen enkele manier slapen. Dat is hetzelfde verschil tussen je computer in sluimerstand hebben of uitzetten.

Wel fijn dat ook jij ziet dat jouw paard zich veiliger voelt op stal