Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Lynn_Nikita schreef:https://www.google.nl/search?q=cranenbr ... lYTgCdfknM:
ow 55- zie ik hier, werkt prima, alleen niet te hard door de bochten gaan, zo heb ik dus een volle vak kunstmest om laten vallen.... oeps
AbbyBlues schreef:Ik vond het al veel. Had gerekend dat Stef zo'n 15 kilo nodig had, Mel en de schapen beide 1,5 dus in total 18 kilo per dag.
MiniMeLona schreef:Even voor de duidelijkheid Abby;
Bij mij ging er dagelijks voor in totaal 900 kg paard (Lona 700 kg en MiniMe ruime 200), als ze geen gras hadden, dagelijks anderhalve kleine baal droog hooi in. Toch zon 25 kg per dag aan hooi en dan was ik nog altijd aan het beperken ook, omdat ik BBW's had...![]()
Als je dan al voordroog hebt, wat dus altijd meer vocht bevat dan droog hooi, kom jij nooit aan de minimale hoeveelheid van 1,5 % droge stof per 100 kg lichaamsgewicht, wat je minstens moet voeren per dag aan een paard.
Sterker nog; die 1,5% wordt zelfs gebruikt om een IR paard af te laten vallen, om maar een voorbeeld te noemen.
Als hij zo aan het invallen is, zijn er een paar dingen die je eerst kunt en eigenlijk ook moet doen, voor je een DA erbij haalt;
Een goede wormenkuur erin en als ik het goed gelezen heb, is het al lang geleden en heb je ook die tegen de lintworm nog niet gegeven dus haal de pramox (praziquantel en moxidectine), overdoseer die. dus tel er een paar 100 kilo bij op qua lichaamsgewicht.
Geef ze beide eens een zandweg kuur van vlozaad, vooral omdat ze niet op het gras komen, dus wellicht ook wel te veel zand binnenkrijgen.
En ga het hooi en de sp opvoeren.
MiniMeLona schreef:Even voor de duidelijkheid Abby;
Bij mij ging er dagelijks voor in totaal 900 kg paard (Lona 700 kg en MiniMe ruime 200), als ze geen gras hadden, dagelijks anderhalve kleine baal droog hooi in. Toch zon 25 kg per dag aan hooi en dan was ik nog altijd aan het beperken ook, omdat ik BBW's had...![]()
Als je dan al voordroog hebt, wat dus altijd meer vocht bevat dan droog hooi, kom jij nooit aan de minimale hoeveelheid van 1,5 % droge stof per 100 kg lichaamsgewicht, wat je minstens moet voeren per dag aan een paard.
Sterker nog; die 1,5% wordt zelfs gebruikt om een IR paard af te laten vallen, om maar een voorbeeld te noemen.
Als hij zo aan het invallen is, zijn er een paar dingen die je eerst kunt en eigenlijk ook moet doen, voor je een DA erbij haalt;
Een goede wormenkuur erin en als ik het goed gelezen heb, is het al lang geleden en heb je ook die tegen de lintworm nog niet gegeven dus haal de pramox (praziquantel en moxidectine), overdoseer die. dus tel er een paar 100 kilo bij op qua lichaamsgewicht.
Geef ze beide eens een zandweg kuur van vlozaad, vooral omdat ze niet op het gras komen, dus wellicht ook wel te veel zand binnenkrijgen.
En ga het hooi en de sp opvoeren.
missanita84 schreef:Zoooo jullie gaan hard zeg.
Hier voer ik Super mooi droog Voordroog hooi. Eerste snee. Heel blij mee. Wbt mest ik gooi het in het bos naast ons, op het land (ingeteerde mest) en de mestbult. Graszaad wil ik nog even een keer extra inzaaien dit jaar. Wat ik heb gelezen koop ik het dus ook hier in dl. Bemesten doe ik met perkla. 1nadeel ik heb op 1plek heermoes staan .. Klein stukje maar staat er wel. Iemand tips om het weg te krijgen? Pure varkensmest zou helpen las ik..
Fabster schreef:kvulden schreef:Kun je met zo'n kalk en zaad strooier ook droge paardenmest strooien?
Nou, het is mij niet gelukt. We hebben zelfs het gat waar het doorheen moest vallen, groter gemaakt, maar nog miest je het er doorheen proppen. Ikmvondvt dus geen succes.