Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AbbyBlues

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 12:35

Ik vond het al veel. Had gerekend dat Stef zo'n 15 kilo nodig had, Mel en de schapen beide 1,5 dus in total 18 kilo per dag.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 12:36

Lynn_Nikita schreef:
https://www.google.nl/search?q=cranenbr ... lYTgCdfknM:

ow 55- zie ik hier, werkt prima, alleen niet te hard door de bochten gaan, zo heb ik dus een volle vak kunstmest om laten vallen.... oeps

Die van Van Cranenbroek ziet er nog wel aardig uit.
Ik had inderdaad die van Bumac gezien gisteren.

Wij dromen ook nog even door over een kleine trekker.
Eerst hier de zolder en de beneden verdieping verbouwen.
Volgend jaar maar eens kijken of er geld is voor een trekker.
Voor nu moeten we het doen met de zitmaaier. En dat wil tot nu toe nog wel.

Quir, ik heb hetzelfde voerbak idee als Selka alleen dan gemaakt van een ibc tank.

Hier gaat er 250 kilo hooi per week door ongeveer.
Melle weegt zo'n 600 kilo. Amel 450 kilo en de minis samen een 350 kilo.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 12:51

Jenny_S schreef:
@idifix: zijn toch kunststof stal planken 23 of 32 mm, heb je in bruin en zwart

Ja toch ? Maar is duurder als hout zeker ?
Iemand mailde me 400 euro per wand.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 12:52

@pb: haha, zo'n trekker kunnen we hier echt niet kwijt :n :') Ik kan me goed voorstellen dat jullie hier heel blij mee zijn trouwens :)
@quir: ook hier zo'n soort bak, maar dan idd van een halve ibc tank. Ligt een rooster op met mazen van 7,5 x 7,5 cm. Is meer om de verspilling tegen te gaan, slowfeeden is het niet :n

Ik doe een week of 2 met een grote baal voordroog in de winter, met 2 kleine paarden die beide ongeveer 500 kilo wegen.
In de zomer leven ze eigenlijk helemaal van het gras, dus ik heb per jaar een keer maximaal 13-14 balen nodig :)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 13:15

Wow, niet zo snel :wow:

Oooh heerlijk Quir, ooit....

Dankje Licor :)

Duimduimduim Lynn!

Ik heb net zo'n hooibak als Selka en dan een net erin waar een hele baal hooi in past, ideaal!

Lees ik schapen AB? Iemand noemde eerder al testen op leverbot bij Stef, zou dat zeker doen want dat komt vaker voor waar paarden en schapen samen leven.

Afbeelding

Er passen als het moet zelf twee baaltjes naast elkaar in :)
Afbeelding

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 13:27

Lynn, ik voel het aan mijn theewater, dat gaat helemaal goedkomen

Trekker met voorlader is ideaal, maar duur helaas.

Verder weinig nieuws te melden....regen regen regen hier

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 13:39

Ik heb hier eerder weleens meegelezen, toen het heel hard ging een keer afgehaakt. Maar ik vind het toch wel erg leuk hier. Afbeelding
Afbeelding
Zo wonen mijn dames.
Afbeelding
En dit zijn mijn dames.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 13:44

Ik voer 1 ronde baal in ongeveer 9 dagen op.
Binnenkort gaat mijn land op de schop. Ooit 10 jaar geleden ingezaaid al land om te hooien voor melkkoeien, sinds 4 jaar staan onze paarden er op. Het wordt glad getrokken op bepaalde stukken en ik wil echt heel graag een trainingsveld voor de zomer wedstrijden,40 x 80 redden we helaas niet. Maar 30 x 60 red ik me ook wel op hihi. Nu strijd met de loonwerker. Die wil er horsemaster in zaaien en ik wil dat niet omdat de samenstelling niet bekend is. Waarmee hebben jullie de wei ingezaaid? Ik zit nu te denken aan ten have .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 13:58

Even voor de duidelijkheid Abby;

Bij mij ging er dagelijks voor in totaal 900 kg paard (Lona 700 kg en MiniMe ruime 200), als ze geen gras hadden, dagelijks anderhalve kleine baal droog hooi in. Toch zon 25 kg per dag aan hooi en dan was ik nog altijd aan het beperken ook, omdat ik BBW's had... ;)

Als je dan al voordroog hebt, wat dus altijd meer vocht bevat dan droog hooi, kom jij nooit aan de minimale hoeveelheid van 1,5 % droge stof per 100 kg lichaamsgewicht, wat je minstens moet voeren per dag aan een paard.
Sterker nog; die 1,5% wordt zelfs gebruikt om een IR paard af te laten vallen, om maar een voorbeeld te noemen.

Als hij zo aan het invallen is, zijn er een paar dingen die je eerst kunt en eigenlijk ook moet doen, voor je een DA erbij haalt;

Een goede wormenkuur erin en als ik het goed gelezen heb, is het al lang geleden en heb je ook die tegen de lintworm nog niet gegeven dus haal de pramox (praziquantel en moxidectine), overdoseer die. dus tel er een paar 100 kilo bij op qua lichaamsgewicht.
Geef ze beide eens een zandweg kuur van vlozaad, vooral omdat ze niet op het gras komen, dus wellicht ook wel te veel zand binnenkrijgen.
En ga het hooi en de sp opvoeren.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 14:17

Mooie huisvesting Ipsilonka.

Interessant om te lezen hoeveel hooi jullie paarden eten. Mijn paard zit nu op 1 baaltje per dag (ca 17 kg) uit een slowfeedernet.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 14:19

AbbyBlues schreef:
Ik vond het al veel. Had gerekend dat Stef zo'n 15 kilo nodig had, Mel en de schapen beide 1,5 dus in total 18 kilo per dag.

Die van mij krijgen al bijna 15 kgper dag pp
Hooi 1 tot 1.5% lichaamsgewicht en voordroog is natter en zwaarder dus 2%
Maar met afvallen zou ik onbeperkt geven (en bloed ed mest laten maken)

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 14:20

MiniMeLona schreef:

Bij mij ging er dagelijks voor in totaal 900 kg paard (Lona 700 kg en MiniMe ruime 200), als ze geen gras hadden, dagelijks anderhalve kleine baal droog hooi in. Toch zon 25 kg per dag aan hooi en dan was ik nog altijd aan het beperken ook, omdat ik BBW's had... ;)

Als je dan al voordroog hebt, wat dus altijd meer vocht bevat dan droog hooi, kom jij nooit aan de minimale hoeveelheid van 1,5 % droge stof per 100 kg lichaamsgewicht, wat je minstens moet voeren per dag aan een paard.
Sterker nog; die 1,5% wordt zelfs gebruikt om een IR paard af te laten vallen, om maar een voorbeeld te noemen.

Als hij zo aan het invallen is, zijn er een paar dingen die je eerst kunt en eigenlijk ook moet doen, voor je een DA erbij haalt;

Een goede wormenkuur erin en als ik het goed gelezen heb, is het al lang geleden en heb je ook die tegen de lintworm nog niet gegeven dus haal de pramox (praziquantel en moxidectine), overdoseer die. dus tel er een paar 100 kilo bij op qua lichaamsgewicht.
Geef ze beide eens een zandweg kuur van vlozaad, vooral omdat ze niet op het gras komen, dus wellicht ook wel te veel zand binnenkrijgen.

Super bedankt voor de uitgebreide uitleg _/-\o_
Ontworming wordt op dit moment aan gewerkt, die krijgen ze deze week. Vlozaad ga ik even naar kijken. En rantsoen gaat omhoog. Maar wat moet ik doen als hij het niet allemaal op eet? Want er blijft nu niet veel liggen maar wel iets.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 14:23

Gewoon aanvullen. Fijnste is als het droog blijft dus over een afdak oid gevoerd word.

Vlozaad bestel ik op een duitse site. Makana.de

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 14:23

Langzaam opbouwen. Zodra je merkt dat er over gaat blijven, weet je dat je niet verder hoeft op te hogen...
En haal dan gelijk 2 wormenkuren, want je moet die kleine ook gelijk even doen en dan heb je wel genoeg om ze beide te kunnen overdoseren.

Ik bestelde het vlozaad bij Pit&Pit.com. Oh en ook daar voor geld; bij zandbesmetting 100 gram per 100 kg lichaamsgewicht aan vlozaad er in voor 7 dagen lang. Maak er maar een lekker slobbertje van met ruim voldoende water.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 14:27

Die site ken ik nog niet. Altijd handig om te vergelijken thx minime

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 14:50

Kun je met zo'n kalk en zaad strooier ook droge paardenmest strooien?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 14:57

MiniMeLona schreef:

Ik zou juist niet ontwormen als je da wilt laten komen, want een deelvan de onderzoeken wordt dan onbetrouwbaar/onmogelijk....

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 15:06

kvulden schreef:

Poeder en korrels wel. Echte mest niet. Is maar kleine gleuf waar het doorheen gaat

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 15:38

kvulden schreef:

Nou, het is mij niet gelukt. We hebben zelfs het gat waar het doorheen moest vallen, groter gemaakt, maar nog miest je het er doorheen proppen. Ikmvondvt dus geen succes.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 15:55

missanita84 schreef:
Zoooo jullie gaan hard zeg.
Hier voer ik Super mooi droog Voordroog hooi. Eerste snee. Heel blij mee. Wbt mest ik gooi het in het bos naast ons, op het land (ingeteerde mest) en de mestbult. Graszaad wil ik nog even een keer extra inzaaien dit jaar. Wat ik heb gelezen koop ik het dus ook hier in dl. Bemesten doe ik met perkla. 1nadeel ik heb op 1plek heermoes staan .. Klein stukje maar staat er wel. Iemand tips om het weg te krijgen? Pure varkensmest zou helpen las ik..

Ik heb onderstaande gebruikt. Wel 2 a 3 weken heb ik ze niet op dat gedeelte gelaten. Werkte super goed overigens!
Het tast je gras overigens niet aan.

Afbeelding

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 16:00

Fabster schreef:
kvulden schreef:

Nou, het is mij niet gelukt. We hebben zelfs het gat waar het doorheen moest vallen, groter gemaakt, maar nog miest je het er doorheen proppen. Ikmvondvt dus geen succes.

haha! _/-\o_ :D Wel jammer, had mij ook wel wat geleken. Heb ook zo'n karretje, via MP gekocht na tips hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 16:47

Ik heb midi balen van zo'n 150 á 200 kg en daar doen mijn 3 jongens 5 á 6 dagen mee. Heb wel veel verlies en zou graag een hooistolp hebben. Helaas zijn deze in België niet te koop. Ofwel moet ik eens een dag naar Nederland komen, of ik laat er toch 1 thuis leveren. Ben nog even aan het rondkijken of ik nog een andere oplossing vind. Paardjes stoppen trouwens uit zichzelf met eten, anders zou het met mijn jongens echt wel een slecht idee zijn om onbeperkt hooi te geven. Ik kantel en rol mijn bollen alleen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 17:22

Kan iemand even de kraan uit zetten! Sjees, wat n water, man! Niet normaal! Alles staat blank.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 17:40

Zeg dat wel Fabster. Ik vind het nu écht niet leuk meer -O-

Kom amper de "weide" nog door met mijn kruiwagen. Het is geen weide meer te noemen.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 17:42

Ik heb de paarden net 2 uurtjes buiten staan maar echt leuk vinden ze het niet. Ze kunnen schuilen onder de bomen maar toch :(
Moet zo met de honden uit.daar heb ik zo geen zin in.