Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

amiette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 14:47

Kirrr schreef:
Weet niet meer wie het vroeg, maar hij gaat niet helemaal kaal.
Benen en een groot stuk nek/hoofd blijven in het winterhaar. Hij staat altijd buiten en we hebben geen warme stallen. Dus helemaal kaal vind ik geen optie.

Dat vroeg ik.! :+
Ik was alleen benieuwd of je al klaar was met je KLUS.
Maar je hebt helemaal gelijk hoor, ik zou ze dan ook niet helemaal kaal doen

Kirrr

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 14:52

Ga vanavond nog even kijken of ik nog wat extra doe aan de nek en onder zijn buik.
Ik had al zoveel rugpijn van onder paard te hangen en het was al laat en moest nog hooi geven en opruimen, dus dat ga ik straks even bekijken.

amiette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 14:55

Kirrr schreef:
Ga vanavond nog even kijken of ik nog wat extra doe aan de nek en onder zijn buik.
Ik had al zoveel rugpijn van onder paard te hangen en het was al laat en moest nog hooi geven en opruimen, dus dat ga ik straks even bekijken.

Succes.!! :j

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 15:07

Oh wat een fijne kachel, met zo'n bankje ervoor <3 Lijkt me echt heerlijk in de winter :j

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 15:27

Hahaha, Jos is leuk!! (Al vind ik dat van alle katten)
De eigen katten liggen het liefst de hele winter voor de gaskachel, iets minder groot dan de groene die ik voorbij zag komen maar zo'n lekkere warmte!
Gisteren naar de les geweest, volgens mij gaan we altijd 'samen' kristelhans. Meer gekletst dan gelesd en paard mocht lekker met z'n vriendjes knuffelen . Prima avond dus!

Nat hooi wordt hier stug genegeerd.

Beterschap [***]!

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 15:28

Succes Kirr! Nu weet ik weer waarom ik iemand betaal om dat te doen bij mijn paarden. :+ Wat een gedoe!

Zo, weiland schoon, nieuw stuk gras bij gegeven voor morgen en de stallen uitgemest en de hooinetten voor vanavond gevuld. Zo mijn merrie maar eens zadelen en die ga ik in de natte bak rijden, alleen stappen, halthouden en gymnastiseren oefenen. Gisteren was ze echt een heks en mijn bijrijder heeft vanaf vandaag een eigen paard dus die lest voorlopig niet op die van mij (wel buitenritten maar les wil ze met haar eigen pony en dat snap ik). De baas moet er maar weer aan geloven, het is een lastig paard om te rijden en ik heb het steeds uitgesteld/verschoven maar nu wil ik haar echt door dit gedoe heen gaan rijden. En we beginnen zo direct! Mijn ruin ga ik even rondslingeren, wordt lachen want die haat blubber. :')

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 15:34

Ik zou toch graag zelf een scheermachine aanschaffen. Als je een paar keer iemand moet laten komen heb je het zo bij elkaar.
Plus dat mijn paarden ook veel rustiger zijn bij mij. Zeker mijn merrie, die krijgt een vreemde nooit geschoren en ik wil niet beginnen aan verdoven.

Succes met rijden Kristelhans.

Hoe vervoeren jullie je paarden als ze bezweet zijn trouwens?
Voorlopig stap ik haar zo goed mogelijk uit en heb altijd meer dan 1 deken bij, zodat ik vlak voor vertrek een droog deken kan leggen en soms onderweg ook nog eens.
De trailer potdicht vind ik maar niks.. maar wind/trek is ook niet goed natuurlijk.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 15:39

Ik heb zelf een apparaat maar vind het echt verschrikkelijk werk. Ik ga naar een meneer toe en binnen 1,5 uur is het paard superstrak en netjes geschoren en hij mag de troep houden. Ik kijk toe met een kopje thee. :')

Ik heb de trailer aan de achterkant altijd open, weer of geen weer, en de raampjes voor ook altijd. Ik doe gewoon een zweetdeken op en als ze thuis nog steeds warm en nat zijn wissel ik de deken maar als ze afgekoeld zijn doe ik de winterdeken weer op, ook als ze nog niet helemaal droog zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 15:43

Ik heb zelf een scheermachine en doe mijn oude merrie in het voorjaar kaal scheren, want die komt niet meer door het haar heen. Ik heb 2x iemand laten komen en voor dat geld heb ik nu ook een eigen scheerapparaat gekocht. Een 2e hand Hauptner. Zwaar ding, maar doet het perfect. Ik heb alleen maar 1 stel messen, dus die moet ik elk jaar laten slijpen, maar dat doen ze bij de Welkoop terwijl ik wacht voor 5 euro.
Het geeft idd wel troep en je zit zelf onder de haartjes en ik weet niet hoe snel ik onder de douche moet komen daarna :D

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 15:43

Pfff. Zelfs met de intro hier blijft het een droom.
Elke pensionstal heeft wel iets dat me niet bevalt :o ben ik nou zo kieskeurig? :o
Ben nu in contact met iemand die een stallencomplex verhuurd in geheel (met bak en wei enz), maar of dat wat gaat worden... geen idee..

Waar ik nu sta was op zich geweldig. Tot de winter komt en de weides dicht gingen, en dat niet gecompenseerd word door hooi. En ze t dus met 2 voerbeurten moeten redden.. om 8 en om 5.. :(
Zelf voeren mag niet..
Ze hebben wel een mooie betonnen uitloop en kunnen zelf stal in en uit.. maar ja, staan zich zo te vervelen dat ze van nood de stal zijn gaan aanvreten.

Doe mij maar een stal aan huis ;)

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 15:56

Ik ben volgende week jarig en wil van dat geld een eigen scheerapparaat kopen. Mijn merrie is vorig jaar door een vriendin geschoren, is super braaf dus dit jaar doe ik het zelf.

Ik heb ook altijd het achterzeil open de trailer ongeacht het weer. Tenzij op wedstrijd de wind precies via de achterkant erin waait en ze lange tijd op de trailer moeten staan. Voor raampjes heb ik eigenlijk nooit open. Heb eens gelezen dat het geluid bij open raampjes tijdens het rijden enorm is, het kan o.a. erg dreunend zijn.

Na de les doe ik altijd een zweetdeken op welke goed vocht opneemt. Heel veel mensen maken de fout dat ze de paarden te dik inpakken waardoor ze hun warmte juist niet kwijt kunnen. En in een trailer wordt het ook best snel warm met zo'n groot dampend paardenlichaam. Het is wel belangrijk om de natte deken, zodra je paard is afgekoeld, er direct af te halen en te vervangen voor een droge deken.

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 15:57

Dott ik snap hem even niet. Heb jij je paarden nou wel of niet bij huis?
Deel overigens wel je mening dat de voerbeurten zoals jij ze omschrijft veel te weinig zijn. Zeker als ze tussendoor niks te doen hebben.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 16:09

Antheman schreef:
Kvulden; ik neem verse mest en leg dat onder de microscoop. En daarna bel ik de Faculteit voor een wormkuur. Of als ik niets zie, dan bel ik niet.

Dat lijkt mij ook wel wat. Maar hoe weet je nou wat je zou moeten geven en wanneer wel en wanneer niet? Ik zal er ook even naar googlen.

Hier alles zeik nat. Jeetje wat is er veel water gevallen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 16:10

Ik heb "in m'n vrije tijd" ook nog weleens wat paarden geschoren hier en daar. Maar na veel gedoe met met botte messen of slijpen dat erg lang duurde, heb ik inmiddels 5 setjes liggen en dus altijd wel een reserve.
Ook niet iedereen z'n paard was even schoon, of zaten de korsten mest nog op door de lange haren. Dat is wel heel erg slecht voor je messen. (Buiten het punt dat er dus eigenlijk zeer weinig mee gedaan werd, maar daar kwam ik niet voor)

Buiten de aanschaf van de machine, de messen en een koffer om alle troep in te gooien, heb ik toch best wel wat verdient.
Voor een gemiddeld paard rekende ik €50 + de kilometers. Verdovingspasta was €5 geloof ik en zaken als manentrekken enzo kwamen er soms ook nog bij. Soms liep dat zelfs nog uit tot advies wat betreft tuigage of de aanpassing van de stal.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 16:14

Kirrr schreef:
Ik zou toch graag zelf een scheermachine aanschaffen. Als je een paar keer iemand moet laten komen heb je het zo bij elkaar.
Plus dat mijn paarden ook veel rustiger zijn bij mij. Zeker mijn merrie, die krijgt een vreemde nooit geschoren en ik wil niet beginnen aan verdoven.

Succes met rijden Kristelhans.

Hoe vervoeren jullie je paarden als ze bezweet zijn trouwens?
Voorlopig stap ik haar zo goed mogelijk uit en heb altijd meer dan 1 deken bij, zodat ik vlak voor vertrek een droog deken kan leggen en soms onderweg ook nog eens.
De trailer potdicht vind ik maar niks.. maar wind/trek is ook niet goed natuurlijk.

Wij doen de wedstrijdijslanders (van een vriendin) met zweetdeken op de trailer in. Trailer is vanboven dan open. Dat gaat tot nu toe altijd goed.

Die sarcoïde ziet er niet goed uit, beterschap voor het paard, hopelijk te verhelpen :)

Het paardenterras wordt met dit weer volop gebruikt! Tot nu toe erg tevreden van. Dit weekend verkassen ze naar een nog groen stuk weide (achter de bomen op de foto), kunnen ze daar het gras gaan maaien.

Afbeelding

Wel jaloers op al die mooie droge bakken en paddocks die 'k op de foto voorbij zie komen!

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 16:15

Wat ligt er op de grond Solleke?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 16:17

Voor mensen die een scheermachine willen is het misschien een idee om eens op de Duitse Ebay te kijken. Die van mij was één week oud (eigenaar kon er niet mee overweg) en die kan ik kopen voor 125 euro (nieuwwaarde ong 300 euro).

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 16:17

Steenschotten :) was een gok of het niet te glad ging worden, maar ze galopperen er vrolijk overheen. Blijft tot nu toe ook heel stabiel liggen!

Het is natuurlijk een noodoplossing omdat we aan de grond niks mogen aanpassen, anders was 'k voor bestraten gegaan :)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 16:22

Moet dringend Duits leren :+.
Ga eens kijken op ebay, was 2e hands al aan het rondkijken geweest. Wil wel ineens een degelijke machine.

Bedankt voor de trailer/deken meningen.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 16:25

PPPeet schreef:
Dott ik snap hem even niet. Heb jij je paarden nou wel of niet bij huis?
Deel overigens wel je mening dat de voerbeurten zoals jij ze omschrijft veel te weinig zijn. Zeker als ze tussendoor niks te doen hebben.

Nee helaas niet, zou ik wel graag willen en ben dus aan t kijken voor een plek waar ik "eigen baas" kan zijn. Omdat ik dus moeite heb iets te vinden waar ik 100% tevreden ben.

Of is het dan niet de bedoeling dat ik hier meelees? :o

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 16:33

Tuurlijk wel Dott! Maar vandaar dat ik je vraag niet helemaal begreep ;)
Nou ik duim voor je dat je snel je eigen plekje hebt!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 16:54

Ik heb in het verleden ook paarden geschoren voor andere mensen. Ik vond het wel leuk om te doen en was een leuk zakcentje :) Trok altijd een regenpak aan zodat ik niet onder het haar zat haha.

Solleke handig gedaan zo! Ik ben weer jaloers op jouw mooie groene gras ;)

Dott ik begrijp het helemaal! De perfecte pensionstal ben ik ook nog niet tegen gekomen, niet dat het thuis perfect is maar daar heb ik tenminste wel alles zelf in de hand.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 17:20

DubbelDun schreef:
Voor mensen die een scheermachine willen is het misschien een idee om eens op de Duitse Ebay te kijken. Die van mij was één week oud (eigenaar kon er niet mee overweg) en die kan ik kopen voor 125 euro (nieuwwaarde ong 300 euro).

Oh, ik zat van de week daarop te kijken maar dan voor een zadel wat ik wel voor mijn merrie zou willen... in NL bijna niet verkrijgbaar maar daar heel veel! (Duits merk). Maar ik snap echt niks van e-bay. :+ Misschien vanavond toch maar eens kijken of ik er uit kan komen...

En wat een mooi paardenterras, heerlijk dat ze droog kunnen staan!

Dott, ik kon je berichtje ook niet goed plaatsen (dacht dat je misschien per ongeluk in het verkeerde topic had gepost :') ) Mijn oude pensionstal was wel echt super... nu ik wat meer 'ervaren' in de paarden ben zie ik dat pas.. echt een gouden plekje. Zo blij dat Beer daar jaren in alle heerlijkheid heeft gestaan!

Net de heks even gereden. Ze deed het goed, de eerste 10 minuten (ja, dan zijn we nog aan het instappen) had ze de kop al verkeerd staan.. trutje.. maar even doorgepakt en na een half uur had ik een schuimend, knabbelend paard die linksom en rechtsom netjes na kon geven. Alleen de rem was wat zoek maar met de herinstallatie is ook een begin gemaakt. Morgen maar weer. Korte sessies met lage doelen en dan zo maar opbouwen tot ze zich weer herinnert dat ze gewoon normaal moet doen. :')

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 17:22

Hare majesteit..
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 17:23

@kristelhans: stuur eens een linkje dan kan ik kijken of ik iets voor je kan doen :D

Lol... Fjorden is een vak apart. Aangezien ik er op heb leren paardrijden hebben ze altijd een zwak plekje bij me :D