Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 09:43

Gave stal zeg Tess! Lekker ruim. Die andere 2 zijn ook mooi! Vind het altijd zo schattig die binnen stalletjes voor kleine pony's.
Carbid wordt hier ook op 100m van de paarden gedaan door de overburen.
Wennen ze wel aan. Hier staan ze gewoon 24/7 buiten. Rennen een paar rondjes en zijn wat drukker, maar opsluiten op stal zodat ze niets meer zien en alleen maar knallen horen lijkt me nog enger voor ze..

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 11:16

Haffiefreak, bedankt! Het doet ook gewoon enorm deugd de paarden er zo te zien staan, onder dak en met droge hoeven, heerlijk!
De stenen zijn Schalungssteinen: het zijn holle betonstenen die je op elkaar moet 'stapelen' (een beetje zoals Duplo in het groot :) ), dan ijzeren staven erin (horizontaal en verticaal) en dan vol beton gieten. (zie foto: http://www.baulinks.de/webplugin/2014/i/1616-jasto2.jpg ) Wij hebben dat gedaan om dat achter de stal en rechts naast de stal terug aarde tegen komt. Dat geeft 1) aanzienlijke druk, dus dan moet je een stevige muur hebben en 2) vocht, dus hout tot beneden was geen optie. We hebben er dan voor gekozen om rondom deze stenen te gebruiken, omdat we het niet slecht vonden dat het hout niet tegen de grond komt.
Wij hebben ze gehaald bij Gebr. Zieglowski (http://www.zieglowski.de/home/). We wonen zelf in Duitsland, ik weet niet of ze ook naar andere landen leveren.

LovingTweety, leuke stal hebben jullie gemaakt zeg!

Woppeke, dat ziet er mooi en degelijk uit! Je mini's hebben het maar getroffen!

Arabesk, zo'n soort tegels willen wij inderdaad ook graag, alleen zijn die niet goedkoop. We hebben nog een hele grote verbouwing voor ons (zie links in onderschrift :) ) dus dat zal even moeten wachten. Maar dat komt op termijn denk ik toch op elke weide voor de paddock :j

Zapje, dankje! :)
Het dak is opgebouwd uit sandichpanelen. Zo kwamen ze aan:

Afbeelding

Het zijn dus aluminium platen van 1m breed, lengte kan je zelf kiezen. Wij hebben gekozen voor 6cm isolatie, ook daar ben je flexibel in. De isolatie is vooral voor in de zomer, in de winter heeft dat niet zo veel zin natuurlijk, omdat de stal open is :D
Wij hebben ze besteld bij Schellekens bouwmaterialen (Geel, België). In Duitsland zijn die dingen vreselijk duur, het was goedkoper ze in België te bestellen en laten leveren, dan hier in Duitsland...
http://www.schellekens.be/sandwichpanelen.html

Afbeelding

Afbeelding

De bovenkant ziet er dan zo uit (dak van de schuilstal)

Afbeelding

De zijkanten worden dan afgewerkt met speciale afwerkingsplaten, zo ook de voor- en achterkant. Ik vind het heel netjes, het is zéér makkelijk te leggen en het werkt ook snel. Bovendien zijn ze een pak steviger dan van die "gewone" plastieken platen die je vaak ziet. Die hadden we eerst op onze andere schuilstal, mja, dat was buiten de stormachtige winden hier gerekend... Nu hebben we op de schuilstal ook van die aluminium platen liggen, weliswaar zonder isolatie.

Nadeel van zo'n hoge stal is inderdaad dat, als het miezert, het in de stal ook vochtiger is. Gewone regen is niet zo'n probleem, maar miezerregen wel, dat dwarrelt meer. De stal is diep genoeg, zodat de paarden bij regen echt uit de regen kunnen staan. We moesten onze stal zo hoog bouwen trouwens, regels in Duitsland zijn daar nogal streng op (schofthoogte van het grootste paard x 2).

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 12:51

Arabesk schreef:
Vandaag wees iemand me op deze http://www.bosrubber.nl/producten/paarden/paddock/

Die had ze in de paddock, werkte goed. Daardoor vermengen de paarden de ondergrond niet meer met het zand en ze zakken niet meer zo ver weg.

Dat ziet er goed uit. Ook hun stalmatten. Ben wel benieuwd wat de kosten daar van zijn.

LvA1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 13:45

Hierbij ook mijn paradijsje! Ik speel misschien een beetje vals. Rakker heeft een inloop stal in de tuin en een wei aan de overkant van de weg met een schuilstalletje. Momenteel staat hij een paar uur per dag op de wei en verder in de inloopstal. Vanavond gaat met al het vuurwerk even de deur op slot voor het geval dat.

Zijn weilandje. Op de grootste foto zie je een overzicht van zijn wei. Hij heeft vooraan een hoop zand om te rollen, een paar hindernissen, een groot stuk boomstam als blok voor vrijheidsdressur, een schuilstalletje, zijn oude menwagentje ter decoratie en in de achterste wei een longeerring.
Afbeelding

Zijn stalletje, bij ons in de tuin.. Niets zeggen tegen je ouders, maar gewoon maken, werkt het beste.. :Y). Hij past precies onder het zoldertje, waar momenteel hooi/stro opgeslagen ligt. Het is niet groot, maar ruim genoeg. Het voorste deel van zijn stal heeft geen zolder, dus kan hij gewoon met zijn hoofd omhoog. Als het hooi te dicht op de rand ligt, is hij ook heel zelfvoorzienend en plukt hij het hooi van zolder.. :') Achterin zijn stal zit een luik, wat open kan om te luchten en waar zijn pis naar buiten geloodst wordt. Op de foto's nog niet te zien, maar inmiddels ligt 2/3 van de 'paddock' vol met grindtegels om de natheid tegen te gaan. Werkt super! Er staat nog een paal met een touw in de paddock waaraan je hem vast kunt klikken om te poetsen of wat dan ook. Naast zijn stal staat de opslag voor hooi. Van deze baal wordt geregeld een deel afgehaald en als voorraad op zolder neergelegd.
Afbeelding

En dan de droom van ieder paardenmeisje.... Het uitzicht vanuit mijn slaapkamer! Vanaf de woonkamer/keuken heb ik trouwens ook zicht op zijn stal in de tuin..
Afbeelding

Als het weer wat beter weer wordt, wordt er op stuk land links van zijn achterste wei een bak uitgezet en het stuk achter zijn wei, zonder bomen wordt benut voor vaardigheidsparcoursje... :) De bomen zijn ideaal om een soort cross/marathon idee te oefenen.. :)

kvulden

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 17:39

Ziet er heel leuk uit allemaal.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 18:21

LvA1993: ziet er mooi uit. Maar waar staat het weidemaatje van Rakker?

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 13:42

Alle paarden nog heel na het vuurwerk van vorige nacht?

Hier toch meer onrust dan verwacht: er werd vuurwerk op straat afgeschoten en dat was toch wel kortbij.
Na een paar minuten heb ik dan besloten m'n Haflinger vast te houden tot het ergste voorbij was, en dat bleek een goede keuze. Leidster rustig, kudde rustig. Heeft tot half 1 geduurd ongeveer en dan was het weer rustig.

Ik mis ook een weidemaatje voor Rakker?

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 19:22

Ook ik vraag mij af of rakker alleen staat, wel een heel schattig stalletje!

Hier de pony's los laten staan maar wel tussen 12 en 3 bij gebleven. Meestal is het na een half uur rustig maar ze bleven nu maar door gaan met flinke knallen.

LvA1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 20:23

Eef_Bam schreef:
LvA1993: ziet er mooi uit. Maar waar staat het weidemaatje van Rakker?

Nopee... Het ideaalplaatje van een weidemaatje is helaas niet mogelijk.. Wenselijk is misschien anders dat weet ik ook, maar het moet ook realistisch blijven... :o Daarbij, nee hij is niet zielig en hij is wel geregeld in contact met andere paarden/pony's en natuurlijk spelen met de hond!

Rakker heeft zich wel weer voorbeeldig gedragen met vuurwerk. Niet anders verwacht maar toch maar keer extra langs gegaan en wat extra hooi gegeven. Hij zit dan lekker met mond vol hooi naar buiten te turen.. Braaf dier! :)

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 20:32

Sorry dat ik even inbreek maar toen ik in je post las "het moet ook realistisch blijven" verslikte ik me even in mijn koffie. :+
Je zal me wel een zeikerd vinden maar serieus, een paard/pony zet je niet alleen neer. En nee, ik ben geen overbezorgde penny maar ehh..sorry...dit kan toch niet. Je pony zal gerust niet zielig zijn en geregeld contact hebben met andere paarden maar een paard is een dier dat niet zonder een ander paard kan.

Ik ken ook iemand die 1 pony heeft en werkelijk waar, daar heb ik medelijden mee. Arme dier staat daar maar alleen, geen fysiek contact met andere paarden, geen kroelen, niet achter elkaar aan lopen, niet bij elkaar staan, gewoon de dingen die paarden met elkaar plegen te doen en die noodzakelijk zijn voor hun welzijn.

Misschien moet je de opmerking "het moet ook realistisch blijven" vervangen door "ik weet dat ik niet realistisch ben" want als ik me niet vergis is het zelfs strafbaar om een paard/pony alleen te houden.
Als ik je fotos zo zie ziet het er superleuk uit en is er ruimte genoeg voor een vriendje voor Rakker.

Het spijt me maar ik moest hier gewoon op reageren.

LvA1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 21:20

Tosadog schreef:
Sorry dat ik even inbreek maar toen ik in je post las "het moet ook realistisch blijven" verslikte ik me even in mijn koffie. :+
Je zal me wel een zeikerd vinden maar serieus, een paard/pony zet je niet alleen neer. En nee, ik ben geen overbezorgde penny maar ehh..sorry...dit kan toch niet. Je pony zal gerust niet zielig zijn en geregeld contact hebben met andere paarden maar een paard is een dier dat niet zonder een ander paard kan.

Ik ken ook iemand die 1 pony heeft en werkelijk waar, daar heb ik medelijden mee. Arme dier staat daar maar alleen, geen fysiek contact met andere paarden, geen kroelen, niet achter elkaar aan lopen, niet bij elkaar staan, gewoon de dingen die paarden met elkaar plegen te doen en die noodzakelijk zijn voor hun welzijn.

Misschien moet je de opmerking "het moet ook realistisch blijven" vervangen door "ik weet dat ik niet realistisch ben" want als ik me niet vergis is het zelfs strafbaar om een paard/pony alleen te houden.
Als ik je fotos zo zie ziet het er superleuk uit en is er ruimte genoeg voor een vriendje voor Rakker.

Je bericht komt nog al aanvallend over, ik ga er van uit dat dat niet zo bedoeld is. Maar ja.. Zoals ik al zei, het is niet wenselijk. Ben ik volkomen mee eens. Op een foto kun je moeilijk de situatie afleiden zoals die is, dus ook de mogelijkheden tot een extra maatje. Niet dat ik rijk ben, maar geld speelt geen rol voor een eventuele andere pony. Maar helaas zijn de mogelijkheden er domweg niet. Ik ga niet heel mijn hebben en houden online zetten, maar ik weet zeker dat hij het treft met het plekje waar hij is.. :)

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 21:29

Er kan toch best een mini/shet bij? Dit is erg sneu! Echt hoor.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 21:47

Jammer inderdaad. Een paard is echt een groepsdier.
Je hoeft je hele hebben en houden niet online te gooien.
Maar qua ruimte zal het niet liggen. Wellicht iemand erbij nemen die in pension gaat ofzo?

Hier zijn de paardjes perfect het vuurwerk geknal doorgekomen.
Mijn bollie stond zelfs in de stal vanochtend! Die wordt steeds minder eng :)

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 22:08

Realistisch is dat je een paard niet alleen kan houden. Als je niet de mogelijkheid hebt om 2 paarden te houden (om wat voor reden dan ook) dan kan je beter geen paard houden. Of je paard op een stal bij andere paarden zetten.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 22:33

LvA1993 schreef:
Tosadog schreef:

Je bericht komt nog al aanvallend over, ik ga er van uit dat dat niet zo bedoeld is. Maar ja.. Zoals ik al zei, het is niet wenselijk. Ben ik volkomen mee eens. Op een foto kun je moeilijk de situatie afleiden zoals die is, dus ook de mogelijkheden tot een extra maatje. Niet dat ik rijk ben, maar geld speelt geen rol voor een eventuele andere pony. Maar helaas zijn de mogelijkheden er domweg niet. Ik ga niet heel mijn hebben en houden online zetten, maar ik weet zeker dat hij het treft met het plekje waar hij is.. :)

Nee ik bedoel het niet aanvallend en natuurlijk hoef je niet alles van jezelf online te gooien want dat gaat ons helemaal niks aan maar wat hierboven ook gezegd wordt, als je om wat voor reden dan ook geen maatje kunt houden, ja dan wordt het wel erg moeilijk natuurlijk.
Je kunt een paard simpelweg niet in zijn uppie houden.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 00:22

Ik heb jaren mijn pony alleen gehouden, 7 jaar om precies te zijn, toen kwam mijn haflinger erbij. Beestje is zo opgebloeit!! Echt ik had toen ook niet het idee dat hij zielig was, maar tegenwoordig weet ik beter. Na het overlijden van mijn haflinger stond er een maand later weer een nieuw paard, voor hem zo snel want wilde niet meet dat hij lang alleen staat. Maargoed ts zal vast afhankelijk zijn van haar ouders maar het gaat wel ten koste van de pony

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 01:17

Het is niet strafbaar om een paard/pony alleen te houden. Maar wenselijk inderdaad ook niet. Maar niemand kan bij een ander in het huishouden kijken.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 08:31

Ik heb ook extra een shet gekocht zodat mijn veulen niet alleen zou staan. Mijn keus was het niet. Maar mijn veulen alleen zetten. Nee dat is gewoon zielig.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 09:39

Ik kan werkelijk waar geen enkele goede reden bedenken om een paard of pony alleen te houden. Een kleine pony erbij kost bijna niks, zeker niet als je zoveel gras hebt en als het het geld niet is, dan zie ik niet wat het dan wel kan zijn op dingen die in de "ja, maar" oftewel slappe smoezen categorie vallen na. Het is gewoon onwijs egoïstisch. Als je de mogelijkheid niet hebt op je paard/pony van een maat te voorzien kun je geen paard/pony houden. Zo simpel is dat.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 10:35

Fabster schreef:
Het is niet strafbaar om een paard/pony alleen te houden. Maar wenselijk inderdaad ook niet. Maar niemand kan bij een ander in het huishouden kijken.

In België en Nederland inderdaad niet... Ga naar Zweden en daar mag je een paard/pony niet alleen houden! Maar goed, dat is buiten de kwestie.

Ik heb mijn Haflinger ook een paar jaar alleen gehouden, je zag er op zich niets aan, maar nu ze in haar kudde staat, merk je toch wel een groot verschil... Een paard is nu eenmaal een kuddedier!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 11:01

tess_84 schreef:
Fabster schreef:

In België en Nederland inderdaad niet... Ga naar Zweden en daar mag je een paard/pony niet alleen houden! Maar goed, dat is buiten de kwestie.

Ik heb mijn Haflinger ook een paar jaar alleen gehouden, je zag er op zich niets aan, maar nu ze in haar kudde staat, merk je toch wel een groot verschil... Een paard is nu eenmaal een kuddedier!

Helemaal waar hoor. Ik heb een pony gehad, die jaren daarvoor alleen had gestaan. Dat is wel sneu. Die was blij met vrienden. Hier in de omgeving veel paarden alleen. Mijn hart breekt altijd. Vaak gaat het om ponies die al zo lang van die eigenaar zijn, dat ze het zielig vinden om hem te verkopen.De vraag is dan wat zieliger is. Maar het gebeurt vanuit een goed hart. Ze zijn echt begaan met die pony en mag 'lekker bij hen oud worden'.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 12:37

Toen ik hier kwam wonen met mijn paard. Kwam ze van een pension stal. De buren hebben hier ook paarden, maar die kon ze niet echt zien. Wel ging ik op buitenrit met anderen. Het was niet de bedoeling haar alleen te zetten. Ik was aan het rondkijken naar een maatje. Maar zelfs in die hele korte tijd werd mijn paard doodziek van het alleen staan. Omdat het zo slecht ging hebben we met spoed er een shet bij gezet. En dat een hele goede beslissing. Ik wilde er eigenlijk liever een rijpaard bij, maar dat wilde ik niet met spoed regelen. Inmiddels is de shet al bijna 29 en heb ik er nu 16 jaar later een veulen bij gekocht. Zodat al er eentje komt te overlijden. Mijn merrie is ook al bijna 22. Dat er geen alleen komt te staan en ik weer met spoed iets moet zoeken. Elk paard is natuurlijk anders, maar de mijne werd al ziek na een week.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 12:43

Ondanks dat ik het wel met jullie eens ben, moet dit natuurlijk geen zeurtopic worden.
Ik denk dat de boodschap wel duidelijk is en dat we nu weer over onze paarden en hun stalling kunnen hebben.

LvA1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 13:19

Jammer om al jullie reacties te lezen. Het komt best aan om te zeggen dat ik niet realistisch ben, egoïstisch en noem maar op. Jullie punt is in ieder geval meer dan duidelijk.. :) Ik heb foto's erop gezet omdat ik trots ben om wat ik in al die jaren heb bereikt en kunnen maken. En waarvoor het topic bedoeld is, ik ben trots op ons kleine winterparadijs en wilde het graag met jullie delen. Niet om vervolgens lang door te gaan of het wel/niet correct is een pony alleen te houden.

Misschien nu een idee om door te gaan met waarvoor het topic is, onze winterparadijsjes showen! Want wat zijn er een prachtige plekjes!

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 14:24

Je hebt echt een mooi plekje voor je paardje gemaakt. Bij mij is het ook niet ideaal. Ik heb bv niet al te veel ruimte. Werk er hard aan, maar ook niet ideaal. En zo heeft iedereen wel wat. Ik doe het voor mijn gevoel goed. Ik heb er een goed gevoel bij. En jij oom. Ik wilde mijn verhaal er alleen bijzetten. Hoe ik me toen vergis heb in mijn merrie. Toe ze voor het eerst bij huis stond. Dat was dus een probleem en ik heb daarop gehandeld. Als het geen probleem was geworden was de situatie denk ik ook nog wel een tijd zo gebleven. Bij jou is het blijkbaar niet echt een probleem. En ik ga er vanuit dat je handelde als dat nodig is. Het ziet er in ieder geval mooi uit.