Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 14:45

russel schreef:
O jee, de thuis kosten aan materieel en onderhoud reken ik ook niet hoor, anders word ik ook gek...hoort bij huis zeg ik dan....

Maar daardoor lijkt thuis staan dus goedkoper dan in pension staan.
En dat maakt dat veel mensen zeggen dat je paarden bij huis goedkoper is.
Die grond bij je huis is gekocht om paarden te houden. Het hypotheek gedeelde van dat stuk land en alle kosten om het te onderhouden enz horen dus eigenlijk bij de paarden kosten :=
Rekenen je dat dus mee plus de kosten van aanschaf en onderhoud van tractor enz en water en energie dan denk ik dat je pas echt kan uitrekenen wat je paarden bij huis echt kosten. En of het goedkoper is :D

Anoniem

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 15:04

Ja en nee, wij kochten een oude kiet...als alles is zo als we het willen, zal het mee vallen.

Zo heb ik dus 7 weken met een baal hooi van 50 euro gedaan en minder dan de helft aan houtkorrels als in de winter...

Stel we doen alles zoals ik bij de boerenpensions waar ik heb gestaan, dan knappen we dus niet op, dan is her zoals het is en dan kost het idd niks....dat is een keuze..

Maar deze 6 jaar was duur ja.. :D

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 15:04

cam schreef:
russel schreef:
O jee, de thuis kosten aan materieel en onderhoud reken ik ook niet hoor, anders word ik ook gek...hoort bij huis zeg ik dan....

Maar daardoor lijkt thuis staan dus goedkoper dan in pension staan.
En dat maakt dat veel mensen zeggen dat je paarden bij huis goedkoper is.
Die grond bij je huis is gekocht om paarden te houden. Het hypotheek gedeelde van dat stuk land en alle kosten om het te onderhouden enz horen dus eigenlijk bij de paarden kosten :=
Rekenen je dat dus mee plus de kosten van aanschaf en onderhoud van tractor enz en water en energie dan denk ik dat je pas echt kan uitrekenen wat je paarden bij huis echt kosten. En of het goedkoper is :D

Ja tractor, platte kar, cultivator, bakvlakker etc ook nog niet meegerekend. En wij hebben geen boerenbedrijf dus alles voor de paarden aangeschaft.

Ik zag een post van iemand die schreef dat sommigen het zelf idioot duur maken. Nou, mijn paarden staan dus thuis, ik schrik van het bedrag waarin echt de basiskosten berekend zijn. Basiskosten voor ruwvoer zijn bij mij een enorme post. Ik red het niet om van mijn eigen wei hooi te halen, heb een hectare dus zou kunnen maar dan ontzeg ik mijn paarden een groot deel weidegang waardoor ik weer hooi moet bijvoeren. Dus voor mij niet rendabel. Betekent dus dat ik ruwvoer gewoon zelf moet inkopen en ik wil wel dat ze de hele dag kauwen. Dus ontkom ik niet aan die grote bedragen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 17:14

Zo is het bij mij ook. Ik heb geen grasland, hij staat 24/7 in de paddock. Dat betekent dat de grote en de 2 kleine samen bijna een baal per dag eten. Dat moet allemaal ingekocht worden.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 22:41

Ik maak het zelf idioot duur.Maar daar geef ik dan niets om.
Ik koop graag en niet het goedkoopste.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 22:45

Ik koop ook graag maar moet je er wel het geld voor hebben.

mygoldeneye

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 10:15

Weet er iemand hoeveel kg hennepstrooisel er in een stal gaat die dan nog helemaal leeg is?
Of hoeveel je per maand/jaar aan hennepstrooisel uitgeeft?

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 12:48

het is veel geld, je krijgt er ook n'hoop voor terug.
Bovendien ben ik geen vakantie mens, dus daar haal ik de winst vandaan.
Maar de vaste lasten horen erbij als je een dier wilt.

Kaffez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 16:00

Floorloves4 schreef:
Weet er iemand hoeveel kg hennepstrooisel er in een stal gaat die dan nog helemaal leeg is?

Hoeveel je per maand/jaar uitgeeft aan strooisel is puur afhankelijk van je verbruik :D laat ik het zelf zeggen 'ik ben een dure'. Met een hele lege stal (afm. 3 x 3.5) start ik met 4 balen Hempbed van 15 kg, dagelijks haal ik het mest eruit en wanneer ik de natte plek voel soppen dan haal ik alleen die plek eruit. Op die plek gooi ik de nieuw baal, verdeel over de plek en het oude strooisel wat misschien wel bruin is maar nog steeds droog verdeel ik door de hele stal.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 16:05

Floorloves4 schreef:

Hier gaan er minimaal 5 balen Hempbed in een lege stal (10 m2) en dan de ene keer 1 baal per week erbij, de andere week 2 balen.
Hoeveel het kost ligt aan de prijs per baal... :)

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 16:13

ambre schreef:
Ik maak het zelf idioot duur.Maar daar geef ik dan niets om.
Ik koop graag en niet het goedkoopste.

Hier ongeveer hetzelfde, alleen de betere/fijnere merken (horseware/pikeur/ariat/eurostar/anky) maar dan het liefst wel zo goedkoop mogelijk. :D

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 16:45

Hier ook paard aan huis. Staat overdag op gras tussen 6 uur in de ochtend en 21.00 uur in de avond ongeveer. Krijgt in de nacht een halve baal hooi die ik voor 3 euro per baal koop. Vaak eet hij het niet eens helemaal op dus zo doe ik ongeveer een maand met 10 balen. Dat maakt 30 euro per baal. In de stal liggen 7 pakken zaagsel van 7,50 euro per stuk maar een gedeelte is 'kaal'. Daar mest het paard wat ervoor zorgt dat ik wel 3 maanden doe met stalvulling. Daarna haal ik er twee kruiwagens uit en stop ik twee pakken zaagsel terug. Zijn dus de kosten niet.
Dan nog zak voor waar ik eerlijk gezegd de prijs niet eens van weet ;-)
Hoefsmid eens in de 8 weken 25 euro.

Komende maanden weer duurder omdat hij ergens in training staat omdat ik met een gebroken enkel zit.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 17:58

Popke schreef:
Hier ook paard aan huis. Staat overdag op gras tussen 6 uur in de ochtend en 21.00 uur in de avond ongeveer. Krijgt in de nacht een halve baal hooi die ik voor 3 euro per baal koop. Vaak eet hij het niet eens helemaal op dus zo doe ik ongeveer een maand met 10 balen. Dat maakt 30 euro per baal. In de stal liggen 7 pakken zaagsel van 7,50 euro per stuk maar een gedeelte is 'kaal'. Daar mest het paard wat ervoor zorgt dat ik wel 3 maanden doe met stalvulling. Daarna haal ik er twee kruiwagens uit en stop ik twee pakken zaagsel terug. Zijn dus de kosten niet.
Dan nog zak voor waar ik eerlijk gezegd de prijs niet eens van weet ;-)
Hoefsmid eens in de 8 weken 25 euro.

Komende maanden weer duurder omdat hij ergens in training staat omdat ik met een gebroken enkel zit.

En de mest voor over het grasland. Dat was gratis. En als je af en toe de wei maaien na het over zetten dat doe je met de hand of heb je daar een apparaat voor aangeschaft. Ontwormen, of wormen onderzoek. Water, en stroom voor je weideklok. Onderhoud van je weide afzetting enz. Of maak je die kosten nooit ?

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 18:29

Hier een grondwaterpomp voor het water. Houten omheining en een stroomdraad maar stroom staat er eigenlijk nooit op. Stroom voor stal op zonnepaneeltje.
Maaien hoeft niet en eens per jaar voor een paar tientjes wat kunstmest en eveneens besproeien tegen onkruid.
Dat zijn geen maandelijkse kosten en omdat het niet zo groot is ook niet meer dan een paar tientjes.

Exit, wacht nog wel op een rekening voor verwijderen van een wolfstandje.
Ontwormen komt er volgende maand aan.

MiesWen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 21:19

Leuk om t eens bij te houden. En het is me redelijk gelukt.

Kale stal 170€ (incl hooi)
Stro per baal €6 x10(doordat ie op t land staat)
Voer 15€
Dit zijn de vaste kosten per maand. In de winter wat meer doordat ik meer stro nodig heb. (€235)
Daarnaast nog:
Smid 130€ om de 2/3 maanden.

En als aankopen:
Kingslandspringschoenen 20€
Wormenkuur 15/20€

Valt nog mee gelukkig. Alleen binnenkort tijd voor een nieuw zadel en een bezoekje van de tandarts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 22:59

Deze maand was vreselijk. Even zoeken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 23:04

Januari
Stalling: €330,-
Beenbeschermers: €22,-
Slobber €32,-
Afbetalen: €100,-
Les: €120,-
Wortels: €10,50
KNHS Instructieweek: €345,-
Totaalbedrag: €959,50

Februari
Stalling: €330,-
Hoefsmid: €65,-
Les: €60,-
Afbetalen: €100,-
Tandarts (visite en controle, verder niks): €30,90
Eskadron Springschoenen (andere gesloopt) €31,85
Voorbeschermers Pro Max: €37,95
Rijbroek: €89,95
Nieuwe halsterset: €36,75
Clinic: €50
Eskadron Cotton €26,75
Slobber: €16

Totaalbedrag: €875,35

Maart
talling €330
Les €75
Afbetalen €100
Naald&Draad/snoepjes: €9,95
Zadelmaker €105
Frontriem: €29,95
Lederolie: €6,95
Petrie's van marktplaats: €85
Totaalbedrag: €741,85

April
Stalling €330
Hoefsmid: €65
Wedstrijd: €20
Les: €60
Snoepjes&Draad: €10
Plastron&speld, haarnetje en witte handschoenen: €56,- (flinke korting)
2 eskadron cottons en bontje: €58
Afbetalen: €100
Trailerhuur: €15
Enting en mestonderzoek; €35
Wortels en appels: €7
Springschoenen: €27

Totaal april: €783

Mei
Stalling €330
Weekend weg: €200
Les: €60
Wedstrijd: €20
Afbetalen: €100
Trailerhuur wedstrijd: €35
Trailerhuur weekend weg: €45
Slobber: €32
MSM & VIT E SELENIUM: €53,90
Tandarts: €61,00
Voerton: €6
Reiskosten zadelmaker: €35
Kingsland shirts: €35
Divoza (dekje en kwast met korting) €22
Hoefsmid: €65

Totaalbedrag €1099,90

Vreselijk dus hihi. Maar was allemaal echt nodig. Aankomende maand instructieweek dus minder les maar er komt aankomende maand (met een beetje geluk) een nieuw zadel en anders de maand erna..

Ik wil het eigenlijk niet meer bijhouden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 23:05

Ik vind bij jou iedere maand verschrikkelijk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 23:31

Haha. Als je het zo bekijkt wel! Maar als je een sloper hebt en 30 kilo bent afgevallen in een jaar heb je veel nieuwe dingen nodig, en ook als je geen eigen trailer hebt en daar dus al €35 voor betaald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 23:32

En er staan niet eens gekke dingen tussen *klopt af*. Verzekering betaald mijn moeder dalijk, anders was dat er nog bijgekomen. Die is er vanaf volgende maand.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 07:32

Vjestagirl schreef:
Ik vind bij jou iedere maand verschrikkelijk...

Maar als je in de basis (stalling) al meer kwijt bent dan sommige anderen voor het totale plaatje, dan loopt het heel hard op!
Gezien waar Jorienn zegt te wonen, dat is zo ongeveer de meest ongelukkige plek (kostentechnisch) om een paard te willen houden......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 08:16

Klopt Ikke!

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 08:20

Kleding voor mezelf tel ik niet mee hoor. Die kosten had ik zonder eigen paard ook gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 08:22

Nou ik had dan geen Kingsland polos gekocht om in te rijden :+

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 08:39

Jorienn schreef:
Nou ik had dan geen Kingsland polos gekocht om in te rijden :+

Wat had je dan aangetrokken?
Of zou je dan niet rijden? Ik reed vroeger minstens net zoveel als nu met eigen paard..