Wie heeft zijn paard nu nog min. 4 uur buiten staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe veel uur per dag staat je paard buiten (paddock of weiland)?

Helemaal niet, alleen als ik rij komt ze uit haar box
32 (1%)
1 á 2 uur
104 (3%)
2 á 3 uur
132 (4%)
4 uur of meer
1678 (55%)
24 uur per dag
1069 (35%)

Totaal aantal stemmen: 3015

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 08:39

Kim_Evendi schreef:
Nikass schreef:
Er is een leuke stal vlakbij Aerdenhout, volgens mij is dat in Vogelenzang ofzo (???) daar staan de paarden veel buiten.

's winters staan er veel te veel paarden in een te kleine paddock, zeg maar 50 paarden in een paddock met 3 of 4 hooiruiven, pff heb daar al zo veel paarden gewoon aan gort getrapt zien worden :n om maar niet te spreken over het aantal paarden dat daar gevaarlijk te zwaar is.

Dat is nu niet meer he, het is gehalveerd en er staan 4 ruiven. De paarden zijn nu een heel stuk rustiger dan vorig jaar.

Vorige week was ik bij een andere stal waar ze swinters dag en nacht op stal staan bij slecht weer, :') en zag een fjord die het dikste paard bij ons overtrof. Ik schrok me een apelazerus... Dikke paarden is (meestal) niet te verwijten aan een stal maar aan de eigenaar.

prinero

Re: Wie heeft zijn paard nu nog min. 4 uur buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 17:48

Mijn paard staat sinds ong. 2 maanden op een nieuwe plek waar hij 24/7 buiten loopt met een aantal anderen. Ze staan nu op een (kale) wei met bomen en schuilstal (waar ik ze nog nooit in heb zien staan) en er is een grote paddock met bomen waar ze evt ook 24/7 kunnen staan. De paarden hebben wel allemaal een eigen box voor als het nodig is. Ik ben heel blij met 24/7 buiten en merk dat mijn pony ook veel rustiger is.

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 18:52

Millanka schreef:
's winters staan er veel te veel paarden in een te kleine paddock, zeg maar 50 paarden in een paddock met 3 of 4 hooiruiven, pff heb daar al zo veel paarden gewoon aan gort getrapt zien worden :n om maar niet te spreken over het aantal paarden dat daar gevaarlijk te zwaar is.

Dat is nu niet meer he, het is gehalveerd en er staan 4 ruiven. De paarden zijn nu een heel stuk rustiger dan vorig jaar.

Vorige week was ik bij een andere stal waar ze swinters dag en nacht op stal staan bij slecht weer, :') en zag een fjord die het dikste paard bij ons overtrof. Ik schrok me een apelazerus... Dikke paarden is (meestal) niet te verwijten aan een stal maar aan de eigenaar.

Goed punt, ik ben er inderdaad lange tijd niet geweest, maar dat is wat ik me herinner van de grootste loopstal van de gemengde kudde...

En (ja ik ben omslachtig) ik heb vandaag toch de keuze gemaakt voor vd peet. M'n pony komt in de ruinenloopstal, met zo'n 20 paarden in een hele mooie paddock met schuilstal.*\o/* 24/7 buiten en onbeperkt hooi

lievebuddies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 20:43

tja was vandaag prachtig weer,stonden ze binnen omdat de weien te nat waren snik snik paddock ook helemaal nat ja wat moet je dan doen? ik zou ze gerust nog wel buiten hebben gezet maar helaas wil de eigenaar het niet

biancatjuh27

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 21:39

Ik heb zelf geen paard, maar op mijn werk hebben we ze wel. Daar staan een aantal paarden nog dag en nacht buiten en aantal staan zolang het droog is overdag in de paddock

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 21:40

Iedere dag sta ik om 6 uur op omdat de staleigenaar anders om tien uur ze eens buitenzet, en ik ze zo om 7 uur al op de wei op in de paddock kan zetten. Hij vindt die paar uurtjes niet zo uitmaken, maar ze gaan rond 1700 weer naar binnen, dus die drie uurtjes extra is toch wel fijn, althans zo voel ik het.

Soms scheld ik weleens op de wekker, maar ach, ik word lekker fris wakker als ik aan het mesten en voeren ben en de paardjes vinden mij dan weer lief!

Kodaloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 21:48

Het is geen mishandeling hoor :o Want het is beter dat je paard 1 à 2 uurtjes op de wei staat dan helemaal niet.

Mijn paard komt op de manege eigenlijk niet naar buiten nu, omdat de wei dan stuk gelopen zou worden( Zo nat is de wei helemaal niet dus ik begrijp er niets van..)
Ik ga daarom ook nu naar een andere stal waar ze elke dag de paddock of de wei in gaat (behalve in noodweer). En 's nachts gaat ze daar weer lekker haar box in.

Maar het is beter dat je paard enkele uurtjes op de wei staat dan helemaal niet. zolang hij/zij maar niet 22 uur p/d op stal staat en als ze dan uit stal komt ze alleen word gepoetst en gereden, want dat vind ik persoonlijk niet oké en daarom hebben wij gekozen voor een andere stal. Maar meningen verschillen.

Maar het ligt inderdaad aan de conditie van de wei en aan de behoeften van het paard zelf :D

En nogmaals beter even op de wei dan helemaal niet!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 21:51

Beter even op de wei dan helemaal niet, zo is alles goed te praten natuurlijk :)

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 21:57

Kodaloverr: Het is maar net waar je genoegen mee neemt. Heel misschien zou het voor het paard prima zijn om 1 uurtje buiten te komen want dat is immers beter dan niets. Voor mij is dat niet genoeg dus ik zou daar geen paard neer zetten :)

lievebuddies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:40

ja ik baal er wel van, ik ben net al naar een andere stal verhuist omdat ik op die andere stal gek werd van het verkeerde voeren en nog meer gezeik en nu werd beloofd iedere dag buiten maar nu staan ze al weer 2 dagen binnen, t is overal wat maar ik heb er wel stress van, verder is alles leuk en perfect maar ik weet niet wat een ander er van vind, hij is heel zuinig op zijn weien maar ja

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 23:21

balen dat mensen zulke beloftes niet nakomen. Ik ben ook zuinig op mijn wei, maar daar hebben we paddocks voor toch?!

Ik raad mensen vaak aan ergens vaak langs te rijden in natte perioden van het jaar en info te vragen aan mensen die de stal goed kennen.
Je hebt grote verschillen in hoe lang paarden buiten komen, of ze echt altijd buiten komen of onder bepaalde omstandigheden niet, en waar ze buiten lopen (modderwei, droge wei, zandpaddock, maisland, verharde paddock of verhard kavelpad...)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 08:13

Ik moet er ook niet aan denken dat mijn paard 22 uur per dag opgehokt zou moeten staan, volop te vreten zou krijgen (hoezoooo kweken we vette paarden) en geen tot amper beweging? Nu heb ik de beschikking over een binnenbak dus kan altijd rijden, maar er zijn er ook meer dan genoeg die alleen een buitenbak hebben en bij elke druppel het paard alsnog laten staan. Liever dan maar meer bijvoeren op stal en minder gras maar wel beweging en een geestelijk gezond paard hoor.

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 09:31

denice schreef:
Iedere dag sta ik om 6 uur op omdat de staleigenaar anders om tien uur ze eens buitenzet, en ik ze zo om 7 uur al op de wei op in de paddock kan zetten. Hij vindt die paar uurtjes niet zo uitmaken, maar ze gaan rond 1700 weer naar binnen, dus die drie uurtjes extra is toch wel fijn, althans zo voel ik het.

Soms scheld ik weleens op de wekker, maar ach, ik word lekker fris wakker als ik aan het mesten en voeren ben en de paardjes vinden mij dan weer lief!

Echt goed dat je dat voor je paard over hebt hoor!! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 10:06

Als de stalbaas ze voor me buiten zet is dat tussen 8u en 9u. Ze krijgen eerst hun hooi en als dat op is gaan ze naar de paddock. Ik dacht eraan om ze toch bij te voeren daar omdat ze anders zo lang buiten staan zonder eten en ach, ze plukken echt elk sprietje op dus het blijft netjes.
Mis gedacht. Als het regent wordt dat onderste hooi dus nat van modder en zand en de rest van de regen. En natuurlijk zijn mijn kerels zo kieskeurig dat ze hooi laten liggen dat te nat is naar hun zin, maw, ik heb overal losse plukken hooi vertrapt in het zand. Met nog een hoopje mest er overheen als het kan. Dit ruimt erg moeilijk op (zand kleeft erg als het nat is) en ik begrijp de stalbaas erg goed dat ie dan liever geen hooi daar wil, het is gewoon niet netjes.

Dus zit ik alsnog te tobben hoe ik het kan doen met regenweer. Dan maar allemaal na 4u wisselen en dus 4u paddock zonder ruwvoer, of gewoon op stal houden met ruwvoer en aan het werk 's avonds en even alles samen losgooien in de buitenbak?

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 10:15

Misschien zorgen dat het niet in het zand kan komen? In een bak, met evt een hooinet die er niet uit kan. Het hooi dat te nat is kan je dan weggooien of in je stal gooien, dat kunnen ze snachts opeten.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 10:35

Idd, hooinet zal dat probleem verhelpen. Bij hooinet.nl verkopen ze ook grote hooinetten geschikt voor paddocks :)

Mijn paard is de laatste dagen enorm stijf en niet vooruit te branden met rijden en longeren. We denken dat dat of komt door de kou (heb daarom toch maar vast een 300 gr deken besteld) maar misschien ook door het veel op stal staan -O-

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 10:37

Bij ons gaan ze rond een uur of 8/9 naar buiten en komen ze dan rond 17 uur weer naar binnen. Er zijn wel uitzonderingen, als het vrijdag echt zo gaat stormen als ze zeggen zetten we ze pas rond een uur of 12 buiten ipv rond 8/9 uur. Net als van de winter als het gaat sneeuwen/ vriezen, dan wordt het ook anders. Daarintegen staan ze in de zomer weer langer buiten als het langer licht is.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 10:42

Mijn paard krijgt ook de volgende keer dat de smid komt sneeuwbeslag.
Ze heeft rondom ijzers en 2 jaar geleden had ze hele ijsklompen onder de hoeven vanwege de sneeuw.
Toen had ik haar uit nood maar weer snel op stal gezet, omdat ze gewoon liep te strompelen.
Dus sindsdien krijgt ze 's winters sneeuwbeslag en winiapuntjes.
Dan kan ze altijd naar buiten, ookal ligt er veel sneeuw.

lievebuddies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 10:55

ja wij zijn van een binnenbak naar buiten bak gegaan met de reden dat de paarden het beter zouden hebben, helaas loze beloftes, staan nu weer binnen omdat het regent en ik heb er stress van en alles is nat dat klopt, maar de paddock daar mag ook geen hooi in dus staan ze van het hout te eten, ik weet het niet meer, er is al niks bijzonders in de buurt van stalling want op een manege staan ze zo en zo binne hier

paulinevld

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 10:55

die van mij gaat sinds vandaag iedere dag naar buiten voorheen 3/4dagen zoveel ik tijd had.
gwn extra deken op en niet zeuren :j

en ook merk ik aan sommige paardjes die willen echt ff naar buiten om die energie der uit te gooien, laatst zetten ik er een buiten en die heeft een half uur lang alleen maar lopen stijgeren bokken trappen en niet meer stil gestaan :') Daarna was de benzine op geloofik

Taat_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 11:36

Mijn twee pony's staan 24/7 buiten het hele jaar door met een ruime schuilstal. :)

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 11:57

Varekaj, ze kunnen toch prima 4 uur zonder eten? Dus als dat dan de keuze is, liever 4 uur buiten en dan binnen weer hooi. Hooinet/hooiruif/hooibak kan ook helpen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 13:03

De andere pensionklanten zijn vandaag ook aangekomen. De paddock die ik gebruik was eigenlijk ook voorzien als longeerpaddock en dus was er gelijk iemand die zei "zo dat is mooi, dan kan ik hier overdag mijn paarden aan het werk zetten".

Nou mooi inderdaad, maar dat wil dan ook zeggen dat de mijne niet meer naar buiten kunnen. Denk niet dat ze het grappig gaat vinden als ze telkens eerst 2 pony's naar binnen moet brengen en nadien weer naar buiten. Daarnaast ligt het voorste deel dus al redelijk brak en ik hou mijn hart vast voor de rest van het stukje als daarin gelongeerd gaat worden. Het is maar 10x15m en dan is dat zo omgetoverd tot 1 grote blubberzooi.
Het is ook de enige paddock die ik kan gebruiken met mijn hengst. Zij heeft met haar paarden een graspaddock van 10x60m + buitenbak. Alleen verkiest ze dan liever de longeerbak/mijn paddock omdat haar paard dan niet met haar aan de loop kan gaan...

Ga het toch eerst even aankijken en bespreken, maar zou het erg zonde vinden als dat ook nog weg zou vallen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 13:20

10 x 15 kun je toch niet in longeren?

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 13:23

Je kan het idd bespreken en misschien valt het allemaal mee. Ik heb mij ook druk gemaakt toen er een prof ruiter bij ons op stal kwam staan.
Nou al de drukte voor niets geweest. Wat een leuk mens is het en wij komen er samen goed uit.