Tarieven verzorgster/bijrijdster

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_nvds

Re: Tarieven verzorgster/bijrijdster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 18:15

ja dat las ik net ook. Vindt ik ook niet normaal. Maar ze hoeft niks te betalen en ze kan zo opzeggen ?

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 18:22

Er rijdt een meisje op mijn pony, haar ouders betalen alleen af en toe de hoefsmid en dit alleen omdat zij dit zelf graag willen. Ze heeft hem volledig tot haar beschikking en mag er mee doen wat ze wil. De pony staat op een pensionstal en ze hoeft dus niet te voeren/uit te mesten.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 19:22

Mindim schreef:
Als je allemaal de zelfde regels hanteert misschien niet. Alleen als iets bij de een wel mag en bij de ander niet, als de een meer op zit rijdt en de ander meer met de teugels, dan lijkt me dat zeer verwarrend voor een paard. Wordt misschien gestraft om wat hij bij de een niet mag, terwijl de andere het toe staat. Het ou mijn voorkeur niet hebben in ieder geval en ik geloof ook niet dat het voor elk paard geschikt is. Jij zelf rijdt ook nog op het paard?

Ik heb 2 meiden die op mijn manier op het paard rijden. Ik zelf rijdt er niet op of in ieder geval niet noemenswaardig.
Overigens is er in de omgang wel degelijk een verschil tussen alle 3. En mijn paard weet dondersgoed wat ze wel bij de ene amazone mag maar niet bij de andere.
Grote lijnen bepaal ik hoe en wat met het paard. Maar ik sta best open voor suggesties hoor.
De manier van rijden komt in grote lijnen van beide ook wel over een. Maar in andere opzichten dan weer niet.
Maar ook dat weet het paard te onderscheiden.

Batman_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 19:37

happyjoyce schreef:
Er rijdt een meisje op mijn pony, haar ouders betalen alleen af en toe de hoefsmid en dit alleen omdat zij dit zelf graag willen. Ze heeft hem volledig tot haar beschikking en mag er mee doen wat ze wil. De pony staat op een pensionstal en ze hoeft dus niet te voeren/uit te mesten.

Zo hebben wij het destijds ook opgelost,hoefsmid en 1 keer per 2 weken les nemen op het bijrijdpaard

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 19:58

swartbeessie schreef:
Dat is lastig.
Ik ben gek op dit paard, maar als de eigenaresse financieel krap zit is dat haar probleem.
Heel banketstaaf, maar het is haar paard, haar verantwoordelijkheid.
Die paar tientjes in de week gaan geen substantieel verschil maken daarin.

(reactie op emr)

Tja, en als zij dan een tegemoetkoming in de kosten wil in ruil voor het uitlenen van haarpaard, dan is dat haar keuze en moet jij een ander paard zoeken waar geen kosten aan zijn verbonden en zij iemand die wel financieel bij wil springen. Simpel toch?

en die paar tientjes per maand kunnen net wel dat verschil maken als het in het spaarpotje wordt gestopt en opgespaard, om die vervelende dierenarts rekening te betalen na een keertje pech met een wond of een lichte koliek aanval... Of om ijzers te kunnen betalen om lekker te kunnen buitenrijden zonder gevoelige voeten in plaats van alleen bekappen. Het maakt het wellicht net even makkelijker.

Dahlia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 22:31

ilovejewel schreef:
Nee maar ik bedoelde ook , om lekker met de pony bezig te zijn.. gewoon poetsen en die dingen. En niet hoi paard , zadel eropknallen en weg wezen?
Ik zou niet graag zo'n iemand hebben hoor als verzorgster

Ik zou zo iemand ook niet hoeven :n

Snap ook nooit zo waarom veel mensen zo'n drama maken van wat drollen scheppen?
Dat hoort er toch bij? Bij mij is het 10 minuten werk, 15 a 20 als hij écht, écht vies is, dus alle natte plekken eruit en een nieuwe baal vlas erbij.
Als eigenaar mest je toch ook (tenzij je volpension staat, maar daar heb ik het nu dus niet over ;) ).

En ja ik weet dat er inderdaad eigenaren zijn, die heel makkelijk zijn en het mesten dus lekker aan de verzorgster/bijrijdster overlaten, en het zelf dus niet doen. Maar dat vind ik belachelijk, en echt niet netjes :n

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 22:49

We hebben juist ooit verzorgsters gehad die zelfs de lessen betaald kregen, maar ze moesten dan 2x per week helpen met de stallen... Bak werd gehuurd en alles.... Maar dat ene meisje kwam echt puur om te rijden.... was het echt hard nodig dat het hoofdstel/zadel van haar verzorgpaard werd ingevet, zouden we dat samen gaan doen... "Ik ben wat later..." (kwartier voordat we afgesproken hadden...) Na een uur "ik ga het niet halen"... Was ondertussen al bezig dus ook nog eens haar spullen gedaan :S

Daar staat tegenover dat we ook bij een man paarden verzorgde en die liet gewoon voortaan alles liggen...Fijn met 3 paarden in een paddock wat uitgemest moet worden :')

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 22:51

voor 2 dagen is dat echt wel veel hoor.. ik zou eens met de eigenaar praten over de kosten wat zij per maand kwijt is en daar een compromie uit halen :)

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 08:22

Toch blijf ik er bij dat ik zelf vind dat er niet voor betaald hoeft te worden.
Ik word uit de nood geholpen als mijn bij rijdster voor me rijd.

Blijf ik wel bij dat het mijn regels zijn. Nu is mijn bijrijdster met beste vriendin en heeft ze ook mijn vorige paard gereden. Dit ging altijd al onwijs goed dus met de pony die ik nu heb vertrouw ik haar ook voor 300%
Ik wil wel dat ze meld als er een andere vriendin mee gaat en bijvoorbeeld wilt uitstappen. Wil niet dat jan en alleman op me paard zit.. en omdat ik een 3 jarige heb die ik net helemaal zelf heb ingereden wil ik ook niet dat er gesprongen wordt. en voor nu alleen nog naar buiten langs de weg als ik er bij ben..
Oja en wat ze ook moet doen is uitmesten maar dat hoort er gewoon bij vind ik!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 08:39

Ja, maar jij laat haar dus een klusje doen...
Mijn bijrijder hoeft alleen maar te poetsen, te zadelen en te rijden (of longeren) en verder niks....
Jij vraagt een bijdrage in natura ik in een geld bedrag... Whats the different?

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 08:42

Mijn verzorgster hoeft ook niet te betalen en niets te doen (volpension)...

Alleen moet ik zondag toch echt weer eens alles gaan invetten :p want ze hoeven dus echt niets te doen dan alleen het paard te verzorgen/rijden....

En het superhypocriete :') als ik hier in de buurt zelf iets zoek, dan is het minimaal 100 euro lijkt het wel :s

irmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 08:56

Ik zelf ben een verzorgster.
Ik help de eigenarresse met al de paarden bezigheden.
Soms doen we het samen en regelmatig doe ik het alleen.
Als dank hiervoor krijg ik les of mag ik vrij rijden.
Ik hoef niets te betalen en zij is blij met de hulp.
Ik kom om te verzorgen. Rijden is bijzaak.
Door mijn vele bezigheden heb ik helaas dan geen verzorgpaard. Maar wel een band met alle paarden en ik kan een potje maken voor een eigen paard!

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 09:00

M_D_H schreef:
Ja, maar jij laat haar dus een klusje doen...
Mijn bijrijder hoeft alleen maar te poetsen, te zadelen en te rijden (of longeren) en verder niks....
Jij vraagt een bijdrage in natura ik in een geld bedrag... Whats the different?

Tsja uitmesten hoort bij mijn stalling dat moet gewoon elke dag gedaan worden Dus dat hoort ook bij het poetsen opzadel en rijden..
Enige wat ze hoeft te doen op de dagen dat ze komt even drollen uit de stal halen.. ik mest 1 keer in de week zelf helemaal uit..

Dahlia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 10:26

_Naomii_ schreef:

Blijf ik wel bij dat het mijn regels zijn. Nu is mijn bijrijdster met beste vriendin en heeft ze ook mijn vorige paard gereden. Dit ging altijd al onwijs goed dus met de pony die ik nu heb vertrouw ik haar ook voor 300%
Ik wil wel dat ze meld als er een andere vriendin mee gaat en bijvoorbeeld wilt uitstappen. Wil niet dat jan en alleman op me paard zit.. en omdat ik een 3 jarige heb die ik net helemaal zelf heb ingereden wil ik ook niet dat er gesprongen wordt. en voor nu alleen nog naar buiten langs de weg als ik er bij ben..

Bij jou is het dan misschien een ander verhaal.. Aangezien jij dan in nood zit..

Ik heb dat niet :n Ik werk zelf 7 avonden per week, maar ben ook gewoon 7 dagen per week bij m'n paard.. Om te rijden, longeren, etc. Geen probleem, ik zit niet in tijdnood o.i.d.
Heb het in het andere topic ook al vermeld, maar ik heb dus geen 'hulp' nodig omdat ik geen tijd heb of iets.
Ik gung het graag iemand anders een super leuk bijrijdpaard te hebben, omdat ik hiervoor zelf ook altijd bijrijdpaarden heb gehad, en een geweldige tijd.. En veel geleerd. Dat is de reden dat ik nu sinds kort een bijrijdster heb (geheel onverwachts trouwens, iemand kwam er mee op stal :P ).

Helaas heeft paardlief nu een dik been, arme meid heeft maar 2 keer kunnen rijden. Hij moet nu gestapt worden, en ze bood zelf aan om 's avonds na haar werk langs te komen om hem te stappen.. Helemaal super toch? Daar ben ik echt heel blij mee omdat ik 's avonds werk. Dus ik kom overdag om met hem te stappen en te koelen, en zij na haar werk. En met dit helpt ze me dus wel :j
Dit kwam helemaal uit haarzelf, en dát vind ik echt geweldig. Goed voorbeeld van iemand die echt van paarden houdt, en er gelijk een goede klik mee had.
Zo kan het toch ook?

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 10:43

Dahlia schreef:
_Naomii_ schreef:

Bij jou is het dan misschien een ander verhaal.. Aangezien jij dan in nood zit..

Ik heb dat niet :n Ik werk zelf 7 avonden per week, maar ben ook gewoon 7 dagen per week bij m'n paard.. Om te rijden, longeren, etc. Geen probleem, ik zit niet in tijdnood o.i.d.
Heb het in het andere topic ook al vermeld, maar ik heb dus geen 'hulp' nodig omdat ik geen tijd heb of iets.
Ik gung het graag iemand anders een super leuk bijrijdpaard te hebben, omdat ik hiervoor zelf ook altijd bijrijdpaarden heb gehad, en een geweldige tijd.. En veel geleerd. Dat is de reden dat ik nu sinds kort een bijrijdster heb (geheel onverwachts trouwens, iemand kwam er mee op stal :P ).

Helaas heeft paardlief nu een dik been, arme meid heeft maar 2 keer kunnen rijden. Hij moet nu gestapt worden, en ze bood zelf aan om 's avonds na haar werk langs te komen om hem te stappen.. Helemaal super toch? Daar ben ik echt heel blij mee omdat ik 's avonds werk. Dus ik kom overdag om met hem te stappen en te koelen, en zij na haar werk. En met dit helpt ze me dus wel :j
Dit kwam helemaal uit haarzelf, en dát vind ik echt geweldig. Goed voorbeeld van iemand die echt van paarden houdt, en er gelijk een goede klik mee had.
Zo kan het toch ook?

Vervelend van zijn been! Maar zo bewijsd jou bijrijdster zich wel echt dat het niet alleen maar om rijden gaat maar puur om de omgang van het paard.
Het is ook niet zo dat ik persee iemand nodig heb want als ik wil kan ik ook gewoon 7 dagen per week.
Voor mezelf is het alleen wel gewoon lekker dat zij gewoon een vaste dag in de week heb dat ik ook ff kan zeggen vanavond doet joyce bon ik ga lekker bank hangen of ff met vriendinnen afspreken. En mocht er wel wat dringends tussen komen of wat dan ook dan hoef ik joyce maar een appie te sturen of ff te bellen en ze doet er! Dat bedoel ik met mij uit de nood helpen.. Op die manier vind ik het alleen maar fijn!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 10:59

xApple schreef:
Als je ook nog moet uitmesten, de pony is een 'simpele' pony,
en je hebt geen goede faciliciteiten (binnenbak bijvoorbeeld)
vind ik dat je helemaal niets zou moeten betalen .

Nou, nou... een IJslander is toch zeker geen simpele pony. Weinig reguliere ruiters krijgen ze correct aan het lopen in alle 4 of 5 gangen.
Er is meer dan een M of Z KWPN'er op de wereld ;-)
Wanneer je beelden van het WK ziet, realiseer je je dat IJslanders gewoon sportpaarden zijn... Niet meer en niet minder.

Vergoeding vind ik reëel. Paarden zijn schreeuwend duur. Wat kosten lessen op een manege 2x pw? Trek daar de helft af en dat lijkt me een prima bedrag.
Mijn bijrijdster betaald niets, maar moet lessen en de lessen dus zelf betalen...

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 11:07

Ninx schreef:
xApple schreef:
Als je ook nog moet uitmesten, de pony is een 'simpele' pony,
en je hebt geen goede faciliciteiten (binnenbak bijvoorbeeld)
vind ik dat je helemaal niets zou moeten betalen .

Nou, nou... een IJslander is toch zeker geen simpele pony. Weinig reguliere ruiters krijgen ze correct aan het lopen in alle 4 of 5 gangen.
Er is meer dan een M of Z KWPN'er op de wereld ;-)
Wanneer je beelden van het WK ziet, realiseer je je dat IJslanders gewoon sportpaarden zijn... Niet meer en niet minder.

Vergoeding vind ik reëel. Paarden zijn schreeuwend duur. Wat kosten lessen op een manege 2x pw? Trek daar de helft af en dat lijkt me een prima bedrag.
Mijn bijrijdster betaald niets, maar moet lessen en de lessen dus zelf betalen...

Ja Dat is logisch! Mijn bijrijdster betaald er lessen ook gewoon zelf! Zou wel heel gek zijn als je dat zelf voor haar gaat betalen.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 11:15

Voor mijn oude bijrijdster wel eens een lesje betaald, of gewoon allebei een half uurtje gereden :) (Dit vooral omdat ik het na een half uur in de bak helemaal zat was :+ maar ik merkte dat mijn pony wat meer vast kwam te zitten aan 1 kant :))

nomes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 11:21

Het blijft altijd een discussie die in mijn ogen twee kanten heeft, waar voor beide wat te zeggen valt.
Ik heb een bijrijder omdat ik graag 2 dagen per week iets anders wil doen (en naast mijn baan ook nog een vriend, een huishouden en een sociaal leven heb en ik dat persoonlijk anders niet red).

Zij bewijst mij inderdaad een dienst door mijn paard op die dagen aandacht en beweging te geven, waar ik erg blij mee ben. Aan de andere kant kan zij haar hobby uitoefenen en is alles geregeld (paard staat op volpension en ik zorg dat alle spullen in orde zijn dat hoefsmid en dierenarts komen etc.). Ik vraag haar hier geen geld voor, maar vind het wel fijn als ze wat meehelpt, door in de zomer haar binnen te halen van het land (op de dagen dat ze rijdt) en drollen te scheppen in het land. Ook vind ik het leuk als ze af en toe iets mee neemt voor mijn paard. Ik denk dan ook dat ik ook haar een dienst bewijs doordat zij op deze manier heel ongecompliceerd en goedkoop van haar hobby kan genieten (ze lest wel regelmatig en die betaalt ze zelf).

We zijn hier beiden dan ook tevreden over. Mijn standpunt is dan ook, bij mij hoeft een bijrijder niet te betalen, maar het is absoluut niet zo dat alleen zij mij een dienst bewijst, als een bijrijdster dat uitstraalt houdt voor mij de samenwerking op ;-)

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 11:21

Dahlia schreef:
ilovejewel schreef:
Nee maar ik bedoelde ook , om lekker met de pony bezig te zijn.. gewoon poetsen en die dingen. En niet hoi paard , zadel eropknallen en weg wezen?
Ik zou niet graag zo'n iemand hebben hoor als verzorgster

Ik zou zo iemand ook niet hoeven :n

Snap ook nooit zo waarom veel mensen zo'n drama maken van wat drollen scheppen?
Dat hoort er toch bij? Bij mij is het 10 minuten werk, 15 a 20 als hij écht, écht vies is, dus alle natte plekken eruit en een nieuwe baal vlas erbij.
Als eigenaar mest je toch ook (tenzij je volpension staat, maar daar heb ik het nu dus niet over ;) ).

En ja ik weet dat er inderdaad eigenaren zijn, die heel makkelijk zijn en het mesten dus lekker aan de verzorgster/bijrijdster overlaten, en het zelf dus niet doen. Maar dat vind ik belachelijk, en echt niet netjes :n

Nee daar geef ik je groot gelijk in! Op mijn oude stal waar is stond met mijn pony was ik alle stallen van stal aan het done omdat ik geen nee kon zeggen haha..... maar ja nu stal ik vol pension dus mijn verzorgster hoef niks te doen dan alleen mijn lieve powny aandacht te geven en beweging :D

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 11:27

maar ik vindt ook dat het vaak ligt aan wat je moet betalen per maand? ik stond hiervoor bij een stal waar ik zowat 330 pm moest betalen en ik had een buitenbak waarvan de bak zwaar was en mijn pony stond heel de dag behalve als ik kwam in stal. ik had dus bijna niks ? moest ook mijn eigen stal mesten en me paard voeren. -O- :x :x . maar nu sta ik op een stal waar ik alleen zondag en feestdagen moet mesten de rest wordt alles gedaan betaal ik 230 pm? moet alleen wel een eind fietsen en vanaf vrijdag sta ik lekker dicht bij huis, volpension 205 dus dan vraag ik aan mijn bijrijder niet zoveel ? 50 pm vindt ik wel netjes aangezien het bij manege's ofzo ook heel duur is en dan mag je zo weinig ? Maar iedereen heeft zijn mening ..

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 11:43

Het hangt er ook zo erg af van waar je woont :s (sommige prijzen van stallen... en dan heb je nog niets en moet je nog alles zelf doen.. Maf gewoon :p)

(Als ik hier mijn paard veel buiten wil hebben 185 euro, met een natte bak en alles erbij, nauwelijks uitrijmogelijkheden (nouja over de dijk waar auto's asociaal hard rijden :S) en dan is het alles zelf doen (voeren, buitenzetten, binnenhalen, mesten etc) en dan komt er nog hooi/stro/vlas/voer bij :S dan ben ik zo'n 260 euro per maand kwijt? En dan nog alles zelf doen en nog niets hebben... daarvoor sta ik nu volpension, binnenbak, buitenbak, bossen in de buurt :s dus mjah... waarvoor ik hier 185 euro betaal, betaal ik bij mijn ouders in de buurt 70 euro voor? :S) dus er zit daar al zo'n groot verschil in...

Vandaar ook als je hier in de buurt iets zoekt, dat je bijna niets "gratis" kunt vinden.. maar is ook wel logisch met die prijzen.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 06:29

niks!!!
de paarden eigenaren hebben zelf geen tijd om hun eigen paard (dus hun verantwoordelijkheid) over dat paard te nemen. jij kan het voor hun oplossen en in ruil daarvoor mag je rijden. dat jij moet betalen is dus belachelijk terwijl jij hun helpt!
ik heb vanaf mijn 15e verzorgpaarden gehad en heb er nooit voor hoeven betalen, moest ik dat wel, dan was ik weg.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 08:37

Het is niet altijd geen tijd, hele lange tijd altijd meegegaan met verzorgmensjes, dat ik meer deed in de stallen terwijl zij gingen rijden bijvoorbeeld :) Dus dat gaat al niet op :p (Was overigens ook gewoon gratis) Maar dat meisje gunde ik gewoon echt een leuk beestje om op te rijden :)

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 09:53

hunter87 schreef:
niks!!!
de paarden eigenaren hebben zelf geen tijd om hun eigen paard (dus hun verantwoordelijkheid) over dat paard te nemen. jij kan het voor hun oplossen en in ruil daarvoor mag je rijden. dat jij moet betalen is dus belachelijk terwijl jij hun helpt!
ik heb vanaf mijn 15e verzorgpaarden gehad en heb er nooit voor hoeven betalen, moest ik dat wel, dan was ik weg.

Ben ik het niet mee eens. Het is ook jouw hobby en jij hebt er een hoop plezier van. Als een eigenaar zijn paard niet beschikbaar zou stellen zou je aangewezen zijn op de manege en zou je ook gewoon flink moeten lappen.

Mijn paard kost me ongeveer 15 euro per dag, zo'n 450 euro in de maand. En dan heb ik het alleen over stalling, verzekering, en hoefsmid en dergelijk dus nog geen extra's. Als ik dan een (toekomstige) bijrijder zo'n 25 euro per maand zou vragen voor 1 dag in de week, dus zo'n 5 euro per keer lijkt me dat een hele goede deal. Dan leg ik er nog 10 euro zelf op toe als iemand anders rijd. Dus dat is dan mijn idee het stukje verandwoordelijkheid dat ik zelf neem. Mensen die het daar niet mee eens zijn gaan maar gewoon lekker terug naar de manege en daar voor 19 euro per uur met zijn 12en in een groepsles rijden. Ik ga niet voor ander mans hobby betalen. Ik heb nu een niet betalende bijrijder, maar zij is erg waardevol voor mij en ze heeft me toen ik mijn paard had erg goed begeleid, dus zij zal ook nooit hoeven te betalen. Maar de 1st volgende wel.