Paard op stal wel zo zielig??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 15:42

Lovely schreef:
pmarena, dat is dus wat je noemt een kul-argument.

Vind jij ;) Maar ook jouw waarheid hoeft geen feit te zijn toch?

montoya

Re: Paard op stal wel zo zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 15:54

ik denk dat dit een discussie is van oneindig:S
een ieder doet het op zijn of haar manier .
ik zou mijn paard geen 24 uur op de wei willen hebben .
maar hij moet van mij wel +/_4 uur vrije beweging hebben .
en ik ben het er zekers mee eens dat als je je paard in pension hebt er drukker mee bent als 24/7 op de wei .

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 16:08

montoya schreef:
en ik ben het er zekers mee eens dat als je je paard in pension hebt er drukker mee bent als 24/7 op de wei .

Zo simpel is het natuurlijk niet.

Ik ken situaties van mensen die hun paard op pension misschien 3x per week een uurtje zien , en mensen die bij hun paard op de wei 3 uur per dag bezig zijn om alles netjes te onderhouden. En dat zijn absoluut geen uitzonderingen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 16:12

Tja en dan zijn er ook mensen met een paard in volpension die er elke dag 3 uur mee bezig zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 16:12

Mindim schreef:
Lovely schreef:
pmarena, dat is dus wat je noemt een kul-argument.

Vind jij ;) Maar ook jouw waarheid hoeft geen feit te zijn toch?

En je punt is?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 16:16

Lovely schreef:
Tja en dan zijn er ook mensen met een paard in volpension die er elke dag 3 uur mee bezig zijn.

Juist :)

Komen we uit op het punt dat ik al een keer gemaakt heb : dat het onzinnig is om te roepen dat mensen met een paard op de wei het maar makkelijk of goedkoop of wat dan ook hebben , en het dier er maar een beetje laten verpieteren / ze er niks voor over hebben.

De vorm van huisvesting zegt weinig over hoeveel tijd / moeite / geld / zorg je in je paard steekt :)

Van beide kanten is het dus flauw om dat steeds maar weer te generaliseren.

Je andere reactie vind ik een loze opmerking met je kul-argument , ik vind dat duidelijk niet het geval , jij wel....dus daar kan ik verder ook weinig mee , een reactie daarop heeft weinig zin , dan gaan we alleen maar verder over steeds hetzelfde , heeft geen nut dus dat doe ik dan ook maar niet :)

Active

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 16:21

Mindim schreef:
[

Welk punt bedoel je precies en waarom schort dat bij de NH meute volgens jou?

Ik vind, dat goed leren paardrijden absoluut een must is mbt welzijn van je paard. Bij de NH meute merk ik dat door onkunde ze vaak naar NH gaan grijpen en daar lopen een hoop kwakzalvers bij.
De opmerking, mijn paard houd niet van een bit, dat is alleen op bokt al een veel gehoorde. Als je die mensen dan op een paard ziet zitten, dan snap ik dat die paarden niet blij zijn met de hand van de ruiter.

Als ik zie hoeveel ellende er alleen al komt van natuurlijk bekappen, dan springen mij de tranen in de ogen. DE groep die zichzelf de king vind mbt paardenwelzijn, die slopen hun paarden het meest.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 16:27

Ik denk dat er in de hele paardenwereld veel kwakzalvers, betweters en prutsers rondlopen, niet alleen in de NH.
Daar gaat het waarschijnlijk ook fout, iedere gek koopt op vandaag een paard.
Kijk maar eens op Marktplaats, het gemiddelde paard is goedkoper dan de gemiddelde hond.
Paardje aanschaffen is het probleem dus niet, maar dan...............
Dan wordt er ineens gegrepen naar de zo goedkoop mogelijke manier die arme dieren te houden.
Voor de ene is dit een hokje en de ander een weitje, ik denk dat de mensen in dit toppic het over het algemeen prima voor elkaar hebben voor hun paarden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 16:32

Active :

Ach kom , dat is ook wel weer heel erg kort door de bocht :)

De dingen die je nu opnoemt die komen inderdaad wel voor , maar zeer vergelijkbare voorbeelden kunnen gegeven worden in de "traditionele" hoek. Is toch niet nodig om iedereen in een bepaald hoekje weer over 1 kam te scheren , komop :)

Op een goede manier op je paard zitten is belangrijk , maar voor wat hobbelritjes hoef je mijns inziens niet in een bvb. perfecte volgens-de-boekjes-dressuurhouding op je paard te zitten , als je het dier maar niet in de weg zit en een beetje soepel houdt , dan kan het rondtuffen van de niet zo enorm hoog geschoolde recreatieruiter weinig kwaad , meestal stellen die ritjes toch maar weinig voor , wanneer de ritten inspannender worden gaan de ruiters zich meestal toch weer verdiepen in allerlei zaken :)

Dan zijn de wannabe-Anky's die maar weinig talent / geduld / inzicht hebben vaak erger , daar komt ook enorm veel kwakzalverij voor en dat is over het algemeen een graadje vervelender voor het paard dan iemand die het dier maar een beetje staat te aaien vanaf de grond :P

Ellende van natuurlijk bekappen heb je ook alleen maar bij mensen die het verkeerd doen , dat is geen probleem van natuurlijk bekappen an sich :) Dat is gewoon weer vergelijkbaar met de hoefsmid die maar wat in het wilde weg staat te hakken en zich al jaren niet meer fatsoenlijk heeft bij laten scholen , de paarden tot bloedens toe bekapt , de hoeven domweg uitholt en er een te klein ijzer onder timmert waarbij de nagels in het leven gaan.

Prutsers heb je overal :)

Active

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 16:47

pmarena schreef:
Acbvb. perfecte volgens-de-boekjes-dressuurhouding op je paard te zitten ,)

Weet jij waarom die zit heel lang geleden bedacht is?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 16:50

Er zijn meer manieren van rijden dan alleen die in de Engelse / Duitse dressuursport hè :)

Wellicht zijn die andere manieren ook wel beter ontwikkeld voor rijden in het terrein dan het op zich best rare lichtrijden e.d. van de dressuursport :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 16:51

pmarena schreef:
Op een goede manier op je paard zitten is belangrijk , maar voor wat hobbelritjes hoef je mijns inziens niet in een bvb. perfecte volgens-de-boekjes-dressuurhouding op je paard te zitten , als je het dier maar niet in de weg zit en een beetje soepel houdt , dan kan het rondtuffen van de niet zo enorm hoog geschoolde recreatieruiter weinig kwaad , meestal stellen die ritjes toch maar weinig voor , wanneer de ritten inspannender worden gaan de ruiters zich meestal toch weer verdiepen in allerlei zaken :)

Meen je dit serieus, want hier krijg ik toch wel een beetje een onaangenaam gevoel van.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 16:57

Jeps , meen ik serieus :)

Welke rijstijl je precies aanneemt op je paard zal mij worst zijn , als je het dier maar niet stoort in zijn evenwicht en het juiste gebruik van zijn lichaam. Of iemand dan in een springhouding , dressuurhouding , Spaanse houding , westernhouding , gangenpaardenhouding of voor mijn part als een Mongoolse strijder op zijn paard zit maakt dan geen fluit uit.

Je ziet bijvoorbeeld veel recreatieruiters met hun knieën zowat in hun nek zitten. Moeten ze vooral doen als ze op die manier lekker zitten en hun paard zo min mogelijk in de weg zitten , en het dier dan ook nog op een fijne manier kunnen sturen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 17:00

maar hoezo denk jij dan dat ik alleen maar iets weet van 'de dressuurhouding'??? Het maakt mij trouwens wel wat uit hoe iemand op zijn paard zit, maar ik zie in een oogopslag of het gaat om iemand die wijs is met zijn lijf op het paard of iemand die maar wat doet en het niks uitmaakt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 17:05

Ehm lovely , ik heb jou op geen enkele manier aangesproken over die dressuurhouding , ik had het tegen active in de quote waar je er over begon hè ;)

Ik heb geen idee waar je wel of niet iets van af weet en vind het ook niet zo'n interessant onderwerp om er hier over te praten eigenlijk , daar het best een beetje richting off-topic gaat omdat het niet zo heel veel met het op stal houden van een paard te maken heeft.

Dit is gewoon mijn mening , was niet bedoelt om een discussie over op te starten. Was alleen maar een aanvulling op de post van Active , die het wellicht ook helemaal niet over een typische dressuurhouding heeft :)

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 17:06

Lovely schreef:
maar hoezo denk jij dan dat ik alleen maar iets weet van 'de dressuurhouding'??? Het maakt mij trouwens wel wat uit hoe iemand op zijn paard zit, maar ik zie in een oogopslag of het gaat om iemand die wijs is met zijn lijf op het paard of iemand die maar wat doet en het niks uitmaakt.

Dat is knap, zeg..............heb je wel eens gehoord vaan een moment opname? Of iemand die net een nieuw paard heeft en erg wennen moet?
Ik heb met mijn vorige paard M dressuur gereden, met mijn nieuwe paard voelde ik me nog minder dan een B ruiter..ik hobbelde maar wat rond. Overigens is dat ook weer goed gekomen.

Active

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 17:07

pmarena schreef:
Ehm lovely , ik heb jou op geen enkele manier aangesproken over die dressuurhouding , ik had het tegen active in de quote waar je er over begon hè ;)

Ik heb geen idee waar je wel of niet iets van af weet en vind het ook niet zo'n interessant onderwerp om er hier over te praten eigenlijk , daar het best een beetje richting off-topic gaat omdat het niet zo heel veel met het op stal houden van een paard te maken heeft.

Dit is gewoon mijn mening , was niet bedoelt om een discussie over op te starten. Was alleen maar een aanvulling op de post van Active , die het wellicht ook helemaal niet over een typische dressuurhouding heeft :)

Ik heb het over de onafhankelijke zit.
Iemand met zijn knieen zowat in zijn nek, heeft dat niet, die zit achter de beweging en stoort zijn paard daar juist mee.

Er is een reden, waarom de houding en zit bedacht is. Dat is niet voor niets.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 17:10

montoya schreef:

Ben ik totaal mee oneens :)
Natuurlijk als je je paard op de wei hebt en er niet naar omkijkt heb je het rustig. Maar zal een paard wat op de wei staat niet bereden worden? En hoeveel tijd denk je dat mestruimen kost? De bedrading en het hekwerk in orde houden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 17:11

[url][/url]
mirim schreef:
Lovely schreef:

Dat is knap, zeg..............heb je wel eens gehoord vaan een moment opname? Of iemand die net een nieuw paard heeft en erg wennen moet?
Ik heb met mijn vorige paard M dressuur gereden, met mijn nieuwe paard voelde ik me nog minder dan een B ruiter..ik hobbelde maar wat rond. Overigens is dat ook weer goed gekomen.

Dat is echt totale onzin. Als je kan zitten, dan kan je dat op elk willekeurig paard en elk willekeurig zadel. Het maakt niet zoveel uit of wel of geen M hebt gereden, maar het is belangrijker hoeveel paarden je in totaal ooit onder je bips hebt gehad en of je hebt gereden of alleen maar meegelift. Dat laatste zie je helaas veel bij mensen die zogenaamd alleen maar fijne paarden hebben nagereden, die weten zich op een minder fijn paard ook geen raad.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 17:50

Mindim schreef:
Waarom zou je er niets aan hebben? Mijn paarden staan in de zomer 24/7 buiten, denk je dat ze dan niet willen komen? Staan braaf te wachten hoor, komen uit de kudde naar mij toe. Voor iemand die probleempaarden uit de knoop haalt, vind ik het een vreemde uitspraak: 'sommige mensen vinden dat een paard paard moet zijn.' Hoe los jij problemen op als je dit niet erkent.
Het ging daar even om uitgangspunten van de mensen die paarden hebben die hun keuzes beinvloeden wat huisvesting betreft. Meer niet. Het goedkrijgen van probleempaarden gaat in beide situaties prima. Bij mij kunnen ze prima paard zijn op stal en in de wei en gecombineerd... Ik zeg nergens dat ze van mij geen paard mogen zijn.
Citaat:
Inderdaad mensen hebben het recht een paard als gebruiksdier te hebben, ook de plicht om goed voor het dier te zorgen.
Dat heb ik ook op verschillende manieren gezegd, alleen valt bij mij goed verzorgen niet automatisch onder 24/7 buitenhouden.

Citaat:
Schijnbaar in jou denkwijze heeft toch niet iedereen het recht. Mensen die geen les nemen, mogen volgens jou geen paard en alleen de mensen met geld (want daar komt elitesport op neer)? Wie zegt dat mensen met geld beter voor hun dieren zorgen?

Dat is geen feit, maar een makkelijke schifting als je van een teveel afwilt... ;) Het zijn ook maar voorstellen die zo'n teveel kunnen laten inbinden, geen wet... (Ik ben zelf trouwens arm!)
Citaat:
Kinderen van onder 11 kunnen prima onder begeleiding een pony hebben, maak ze spelenderwijs bekend met de behoeften van een paard, geef ze steeds meer verantwoording. Jonge kinderen die niet met dieren zijn opgegroeid, maken vaak een hoop meer fouten met dieren dan de kinderen die je van jongs af aan mee laat opgroeien. Alleen ben je als ouder verantwoordelijk voor het welzijn van de pony uiteindelijk.

Uiteraard, maar dan heb je het over een thuis/gezinsvorm met begeleiding en niet een manegelessituatie waar ik het over had.
Citaat:
Recreatiepaarden zijn afgekeurde paarden en moet je maar opruimen? waarom scheer je alles over een kam?
Achteraf gezien, zie ik dat je het zo kunt lezen, maar ik bedoel dus afgekeurde paarden die voor recreatiepaard nog door moeten ploeteren.
Een paard wordt niet voor niets afgekeurd. Vroeger werd een paard dat door de verzekering werd afgekeurd ook gewoon verplicht geutaniseerd/naar de slacht gebracht. Op een gegeven moment is men begonnen met terugkopen. Dit heeft een hele handel teweeg gebracht die gewoon niet zou mogen bestaan. Een ding is als je je afgekeurde sportpaard gewoon bij je houdt (hoewel ik toch de grens trek bij lijden), een ander als het de handel in gaat als recreatie paard! Ik bedoel niet gezonde paarden die recreatief gebruikt worden. Sorry voor dit misverstand.

Citaat:
Wat ik niet snap dat je schijnbaar niet vind dat een paard paard moet zijn

Dat is een conclusie die jij trekt. Waar het om ging is dat het paard ook gewoon een paard kan zijn in een andere situatie dan 24/7 in de wei. Wellicht heb ik me daar ook ongelukkig uitgedrukt . Het is dus niet tegenstrijding met je in het paard verdiepen.

Citaat:
Ik vind uit je post sowieso arrogantie spreken en scheer je daadwerkelijk alles over 1 kam. Wie ben jij ook om uit te maken of en dier een prettig pensioen heeft? Ik ben fel tegenstander van je afgedankte paard de handel ingooien met alle gevolgen van dien, zodat je zelf lekker kunt slapen. Maar om elk paard wat met pensioen gaat maar af te laten spuiten, omdat wanneer het met pensioen gaat het ook wel niet meer zal functioneren, dat gaat nergens over. Generaliseer niet zo, dat haalt sommige van je goede stukken tekst erg onderuit.
Ik ben het er mee eens dat prijzen van paarden omhoog mogen om impulsgedrag tegen te gaan.

Nogmaals het zou het paardenbestand goed verminderen en een hoop leed laten verdwijnen. Een paard dat is afgekeurd heeft een ongemak, heeft pijn. Het gaat niet over niet met pensioen laten gaan van paarden, maar over met pensioen laten gaan van LIJDENDE paarden. Ik kan me niet voorstellen dat een mens met hart voor paarden daar voor is en zelf wil je dat ook niet, begrijp ik.
Het over een kam scheren is dus meer een gevolg van hoe je dingen leest dan wat ik werkelijk bedoel, en wellicht is het een een gevolg van slecht neerzetten wat ik bedoel.
Over die arrogantie, dat hoor ik wel vaker. Ik hoop dat ik kan duidelijk maken dat ik hier niet zit om een mening door te drukken of mensen een lesje te leren, maar om gewoon info te geven waar mensen op kunnen reageren, op welke manier dan ook. Maar ik besef dat zelfs het neerzetten van die zin, bij bepaalde mensen als vanzelf als arrogantie overkomt. Of wellicht komt het omdat ik even de ervaring erbij haalde, maar dat is alleen om duidelijk te maken dat ik mijn standpunten niet in een dag gevormd heb, niet uit 1 boekje heb of van 1 leermeester.

Ik wil graag nog even wat noemen waar misschien niet genoeg bij wordt stilgestaan, maar een paard kan meer last hebben van desinteresse van de mens, dan van de huisvesting op zich. Paarden kunnen kwijnen, omdat ze aan mensen hechten. Er zijn mensen die beweren dat dit hechten slecht is of onnatuurlijk, maar in een wereld waarin paarden opgroeien tussen mensen en samenwerken met mensen is het niet meer dan logisch, lijkt mij.
Er zijn verhalen bekend van paarden die niet presteren als een bepaalde groom niet mee gaat...
In dit verband kan ik ook zeggen dat in de tijd dat ik groom was van de stalpaarden hier, die paarden allemaal rustiger en meewerkender waren als voorheen en daarna, tot er een nieuwe groom kwam. De paarden hebben dus aanwijsbaar baat bij dat stuk aandacht voor de rest van de dag, het heeft invloed op hun totale gedrag. Dit soort ervaringen zijn me meer waard dan meningen.
Ik kan ook zeggen dat mijn paard daar op stal stond en nog staat. Hij is daar tweemaal lange periodes in training geweest. Wat heet, er werd op het laatst niet meer op gereden omdat hij "moeilijk" "overgevoelig" "niet goed bij het hoofd" zou zijn. Toen ik aan hem begon en er aan het halster op ging (omdat hij angst voor het bit had en het zijn gaan dus beinvloedde), werd er drie maal gevraagd of ik wel zeker wist dat ik het zou doen, alsof een bit het enige middel is om een paard onder controle te hebben. Paard had daar nog nooit normaal gelopen onder een ruiter, kon alleen dribbelen en galopperen, maar nu kon het plots stappen aan een lange teugel en normaal draven, hoewel het een tijd geduurd heeft voordat hij echt de rug los liet (door opgelopen lichamelijke ongemakken door verkeerd gereden zijn). Opstappen op zich was al een probleem, hij liet zich achterover vallen. Daardoor werd hij vooral gelongeerd. Dit paard was binnen korte tijd een schoolvoorbeeld van "rustig" "netjes opgevoed" "kalm in het hoofd" voornamelijk door dwang weg te laten en eigenwaarde naar boven te laten komen. (Kan ook weer gewoon met bit rijden).
Dit is dus niet te danken aan weidegang of te wijten aan op stal gehouden worden, maar het "raar" zijn van het paard was totaal te wijten aan verkeerde omgang, verkeerde instelling van de mens. En dat is wat ik nog steeds erg belangrijk vind om te verkondigen. Het is niet zozeer de huisvesting die zorgt dat een paard tevreden/gelukkig of moeilijk/ongelukkig is, maar de omgang, de instelling van de mensen waar het mee te maken heeft.

In dat verband wil ik een klein voorbeeldje noemen wat instelling betreft die paarden erg kan beinvloeden.
Paard is bang voor een situatie.
Ruiter 1 laat het paard kijken, en stelt het gerust. Paard merkt dat er verder niks angstigs met hem gebeurt en besluit er langs te gaan en wordt beloond. Dit is een positieve bevestiging. Paard zal voortaan angstige dingen met meer vertrouwen benaderen.
Ruiter 2 slaat het paard. Paard verbind het slaan met het enge, is uiteindelijk banger van de ruiter dan van het enge en gaat erlangs en krijgt al of niet beloning, maar dit maakt niet uit op de voor hem bevestiging dat het enge HEM pijn voortbrengt. De volgende keer gaat hij een enge situatie met dubbele angst tegemoed. Het is bang voor de situatie en voor wat de ruiter gaat doen. Dat is negatieve bevestiging. Het zijn dat soort situaties waar probleemgedrag vooral uit voorkomt. Het niet vertrouwen van de mensen die met hem omgaan. Niet het feit dat het paard op stal slaapt of in een wei.
Overigens is het voor de ruiter niet eens altijd duidelijk dat hij negatieve bevestging geeft als dingen uiteindelijk succesvol (lijken te)verlopen en een raadsel waarom het paard een volgende keer zo opspeelt en paard gaat door voor "dwars" . (Een en ander is natuurlijk voor allerlei situaties toepasbaar).

Ik wil ook nog even wat kwijt over aangeleerd gedrag. Dit wordt vaak genoemd als het om binnenhalen van paarden gaat.
Dezelfde Catita, toevallig, heeft een winter zonder andere schuilmogelijkheid dan andere paarden en bomen doorgebracht en dit leverde haar rainscald op. Sindsdien kwam ze zelf binnen bij regen toen ze die mogelijkheid had. Aangeleerd gedrag, of simpelweg de ervaring dat een nat pak haar vervelende dingen met haar huid deed?

Mijn moeder was verbaasd over het feit dat de pony die ik aan huis heb, een goede weersvoorspeller bleek te zijn. Voordat het gaat regenen, kwomt hij binnen, of weigert hij naar buiten te gaan (ik heb hem 'snachts binnen om diverse redenen).100% accuraat. Aangeleerd gedrag, of ervaring dat droog staan lekkerder is dan in de regen, en weten wanneer die regen komt?
Waarom zou een paard niet gewoon kiezen voor comfort?
Er zijn ook genoeg situaties waarin paarden de ene keer kiezen voor comfort en de andere keer voor hun spel.

Ik wil ook even wat zeggen over de in het wild gehouden oerponies hier. (Dichter bij de natuur kan het niet).
Hierbij is gebleken dat als je ze langer dan 3 jaar na hun geboorte in de kudde laat, ze nooit zo "tam" worden of op mensen gericht als eentje die voor die tijd uit de kudde is gehaald. En ook, dat hoe jonger je ze eruit haalt, hoe makkelijker de opvoeding is, maar dat is logica en gaat op voor alle jonge dieren. Hoe vroeger je begint, hoe makkelijker resultaat. Ze hebben nu eenmaal een periode in hun jeugd waarin ze totaal zijn ingesteld op leren. Maar de driejarigen laten zich gemakkelijk inrijden en zeten zich enorm in met werk.
Maar nu komt het: Het maakt totaal niet uit of de dieren verder in het land of op stal gehouden worden. Zelfs de ponies die dus "uit het wild" komen, passen zich totaal aan, al zouden sommigen dat "erbij neerleggen" en "het opgeven" noemen. Deze ponies worden gemakkelijk gezond tot 40 jaar oud buiten of binnen. Dus waar kan men dan daar uit concluderen dat op stal houden op zich altijd slecht zou zijn?

Er wordt snel de schuld gegeven aan op stal houden, terwijl oorzaken elders kunnen liggen. Op stal houden wordt soms als zielig gezien (met name door mensen die er zelf niet aan moeten denken om in zo'n ruimte te moeten staan, maar een paard heeft niet dezelfde behoeften en hersenactiviteit als een mens) terwijl de paarden het zelf niet als verschrikkelijk hoeven te ervaren.

In dit opzicht wil ik ook even het eerder genoemde (al of niet betere) uitzicht in het weiland noemen. Een paard geeft niet om zijn uitzicht zoals een mens dat doet. Het zicht is het minst belangrijke zintuig! Ze krijgen de info die ze belangrijk vinden via reuk, gehoor en tast binnen. Ze leven in een andere wereld dan wij die zo op zicht ingesteld zijn. Op stal kunnen ze in de meeste gevallen gewoon van die belangrijke zintuigen op aan.

Bij het "zielige" wordt vaak ook graag gewezen naar paarden die de stal (haast) niet uitkomen en dus feitelijk ook emotioneel verwaarloosd worden, precies zoals zielige toestanden bij weidepaarden tegen weidegang wordt gebruikt. Maar nogmaals, dat heeft niet met de huisvesting te maken, maar weer met die desinteresse van de mens (eigenaar/verzorger) waar het paard feitelijk veel meer onder lijdt! Een paard dat opgewekt en eerlijk tegemoed wordt getreden zal gelukkiger zijn dan een paard dat met veel negativiteit benaderd wordt en oneerlijk behandeld. Ongeacht waar het gehuisvest is. Als een paard de kont toe keert in de stal of zich niet laten pakken in de wei, is dat meestal een teken dat er iets mis is met hoe je het benaderd en/of wat je er mee doet als je het eenmaal in handen hebt. Soms niet eens de schuld van huidige eigenaar maar oudere ervaringen.

Heel vaak zijn problemen te herleiden naar iets heel anders dan de huisvesting.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 19:09

Kanonne , wat een lange post Lusitana :P

Paar puntjes waar ik op wil reageren / nuanceren :

een paard dat afgekeurd wordt door de verzekering is niet per definitie een paard met pijn.
Ik heb regelmatig verhalen gehoord van sportruiters die hun paard af laten keuren voor het gebruiksdoel : sportpaard.
Deze dieren kunnen dan bvb. het pittige trainings- en wedstrijdschema niet meer aan , zijn snel overbelast.

Hobbelen die beestjes echter wat in de wei en rijden ze recreatief dan hebben ze nergens last van.

Ik vind het dus wel goed dat terugkopen een mogelijkheid is , zodat prima paarden nog een kans krijgen als een veeleisende ruiter ze “wegwerpt” om het geld van de verzekering te innen...
het gaat immers om een dier met een eigen bestaansrecht en niet om een auto waarvan de dagwaarde zo laag is dat die bij een relatief klein gebrek als total-loss wordt verklaard...

Verder vind ik de manier van omgang tussen mens en paard en de huisvesting BEIDEN belangrijke zaken.
Het lijkt nu net alsof je zegt dat de manier van huisvesting ondergeschikt is aan de manier van omgang met de mens om het dier vrolijk tussen de oortjes te houden :)
Naar mijn mening moeten BEIDE zaken op orde zijn , net zoals veel andere dingen die ook belangrijk zijn voor het complete plaatje van welzijn :)

Over die regenschurft : ik denk dat veel mensen niet geloven dat een paard slim genoeg is om zover door te denken dat ze gaat schuilen met het idee dat ze zo voorkomt dat ze regenschurft krijgt.
Dat vind ik altijd wel een interessante discussie trouwens , hoe ver dieren nu eigenlijk doordenken en dingen aan elkaar koppelen enzo.
Er zijn er natuurlijk bij die nog te dom zijn om achterlangs het open hek door te lopen als je ze voorlangs staat te roepen met een bakje voer in je hand :P

Over het comfort : paarden kiezen daar inderdaad voor , en maken tijdens in principe dezelfde omstandigheden , de ene keer een andere keuze dan de andere keer.
Schitterend toch als ze die mogelijkheid ook krijgen om hun eigen keuzes te maken +:)+ Hier hobbelen ze de ene keer bij een klein spatje regen al naar binnen , en de andere keer staan ze he-le-maal de hersens in te hagelen....10 meter van stal :P

De ene keer zijn ze vies van een modderplasje en lopen ze een eind om om daar niet doorheen te hoeven , de andere keer gaan ze er volop in liggen rollen , schitterend toch :j

Over de ponies die met 3 jaar ingereden worden en dan op stal danwel de wei gaan : een beestje dat altijd buiten gelopen heeft kan onder de juiste omstandigheden en in de juiste sfeer natuurlijk ook wel gedijen in het leven “onder de mensen”.
Zouden die dieren echter nooit meer buiten komen zonder ruiter die er op of er aan vast zit dan vind ik dat een ongezonde situatie. Als ze dan toch nog 40 worden dan is dat leuk voor ze (of niet ? Met zoveel vrijheidsberoving kun je wellicht beter eerder het loodje leggen := ) maar echt het toppunt van gezond paardenhouden is het natuurlijk niet , het paardenlijf is niet gemaakt voor een leven op stal. Ik vind zulke dingen een beetje vergelijkbaar met de opa’s die altijd stevig gerookt hebben en toch oud geworden zijn :P

Uiteraard kunnen verschillende problemen een andere oorzaak hebben dan het op stal houden van de dieren. Maar dat neemt niet weg dat dat gegeven op zich in principe gewoon geen gezonde situatie is. De mensen die altijd stevig gerookt hebben en doodgaan aan longkanker hebben dat ook niet allemaal gekregen van hun sigaretjes..... maar dat maakt de sigaretjes nog niet minder slecht :)

Ik vind het wel of niet tevreden zijn van het paard overigens ook niet het belangrijkste punt om tegen te veel ophokken te zijn :)
Er zijn veel situaties waarin de betrokkenen best tevreden zijn , maar die eigenlijk gewoon totaal niet gezond zijn en die veranderd zouden moeten worden.

Dat een paard het fijn vindt om meer uitzicht te hebben vind ik wel een heel duidelijke waarheid :j

De dieren houden graag hun omgeving in de gaten en het biedt ook weer wat afleiding gedurende de dag. Ze zijn toch nieuwsgierig ingesteld en het is fijn als die nieuwsgierigheid wat geprikkeld wordt.
Maar ook hier moeten ze de keuze hebben of ze vanalles willen bekijken en in de gaten willen houden (of zich er zelfs tegenaan willen bemoeien :') ) of dat ze ergens rustig en veilig kunnen staan op een plek zonder al teveel prikkels.

Het woord uitzicht is natuurlijk niet alleen bedoelt voor het kijken , maar ze pakken bewegingen op , luchtjes , geluiden....dat vinden ze gewoon super interessant en is i.m.o. beter / leuker voor een paard dan alleen maar een saai en statisch plekje te hebben :)

Met je laatste alinea ben ik het helemaal eens , met daarbij dan wel ook weer de opmerking dat de huisvesting OOK belangrijk is. Op een leuke manier met je paard omgaan kan i.m.o. nooit vrije beweging vervangen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 19:48

Active schreef:
Mindim schreef:
[

Welk punt bedoel je precies en waarom schort dat bij de NH meute volgens jou?

Ik vind, dat goed leren paardrijden absoluut een must is mbt welzijn van je paard. Bij de NH meute merk ik dat door onkunde ze vaak naar NH gaan grijpen en daar lopen een hoop kwakzalvers bij.
De opmerking, mijn paard houd niet van een bit, dat is alleen op bokt al een veel gehoorde. Als je die mensen dan op een paard ziet zitten, dan snap ik dat die paarden niet blij zijn met de hand van de ruiter.

Als ik zie hoeveel ellende er alleen al komt van natuurlijk bekappen, dan springen mij de tranen in de ogen. DE groep die zichzelf de king vind mbt paardenwelzijn, die slopen hun paarden het meest.

Paardrijden ansich is niet een must om het welzijn van je paard te garanderen hoor. Je hoeft er niet op om een paard een fijn leven te geven. Ik ben het met je eens dat je wel moet weten waar je mee bezig bent, met het paard, in welke tak dan ook en in welke hoedanigheid dan ook. Er lopen heel wat 'oplichters' en kwakzalvers bij, niet alleen in NH (wat ik trouwens niet ben). Maar kijk eens hoeveel middelen alleen al worden aangeboden om je paard weer gezond te krijgen terwijl een DA dat niet kan.
Maar goed, het rijden op een paard of wat dan ook , heeft vanzelf weer niets met de huisvesting te maken, dus geloof niet dat dat in deze discussie thuis hoort. Ook daar is het de hand van de ruiter die de hulp streng of mild maakt.

Natuurlijk bekappen, nee hoor, ik neem gewoon een regulier bekapper. Wel wil ik dat hij rekening houdt met de hoeven van mijn paard en daar geen kwpn hoeven van kapt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 19:49

pmarena schreef:
Jeps , meen ik serieus :)

Welke rijstijl je precies aanneemt op je paard zal mij worst zijn , als je het dier maar niet stoort in zijn evenwicht en het juiste gebruik van zijn lichaam. Of iemand dan in een springhouding , dressuurhouding , Spaanse houding , westernhouding , gangenpaardenhouding of voor mijn part als een Mongoolse strijder op zijn paard zit maakt dan geen fluit uit.

Je ziet bijvoorbeeld veel recreatieruiters met hun knieën zowat in hun nek zitten. Moeten ze vooral doen als ze op die manier lekker zitten en hun paard zo min mogelijk in de weg zitten , en het dier dan ook nog op een fijne manier kunnen sturen :)

Rijden heeft verder toch niets met huisvesting te maken? Daar gaat het topic toch niet over?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 19:50

Mindim schreef:
Chaos schreef:
Ponylies: paarden op mijn werk waren ook altijd vrolijk in de molen. Maar dat waren allemaal jonge hengsten. Die staan in dichte boxen en mogen over het algemeen niet op de wei (wij hadden wel wat wei en 2 paddocks, maar bij lange na niet genoeg) dus logisch dat ze spetteren als ze kunnen. :j

Tja, sorry Chaos, maar dat vind ik ook geen manier van paarden houden dan.

Wat moet je dan met 150 paarden? :P
Allemaal jonge hengsten voor sport, handel en fokkerij. Gooi die maar met z'n allen op de kudde. ;)

Bovendien houden wij onze paarden anders. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 19:54

Chaos schreef:
Wat moet je dan met 150 paarden? :P
Allemaal jonge hengsten voor sport, handel en fokkerij. Gooi die maar met z'n allen op de kudde. ;)

Bovendien houden wij onze paarden anders. :)

Niet zo bijster ver hier vandaan staan idd kuddes met in totaal honderden paarden :D