[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Safiera

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 13:50

Er is/was hier iemand met zo'n construcie. Die bakken kon je ook nog op een timer zetten en dan viel het hooi pas op de piramide/puntdakje.

Kan even niet vinden wie het was.

Ik heb zelf hooibakken met verticaal gaas gehad met een schuine plank, maar het lastige is dat het hooi niet altijd even goed zakte.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 13:57

Kwam dat door de ruwheid van je plank, of in constructie dat het hooi niet goed zakte?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 14:01

Was een gladde betonplex plank. Heb een kist met een nog schuinere plank gemaakt toen, hielp ook niet echt.

Kwam door het hooi. Kuil ging wel goed (zwaarder en plakte beter aan elkaar). Hooi bleef soms gewoon achter tegen de plank zitten als ze het voorste bij het gaas op hadden.
Mijn pony had er echter wat op bedacht: gewoon tegen de kist bonken en dan kun je er weer bij :+

Doordat dat zo'n lawaai maakte (overlast buren) ben ik nu overgestapt op hooinetten.

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 13:32

Originele uitvindingen komen hier voorbij zeg.
Ik wil graag palletboxen aanschaffen om het hooi in te gaan voeren. Heeft iemand enig idee hoe stevig en veilig de bodem daarvan is, mocht er een paard in willen gaan staan? Ik heb er zo een die ik daar wel voor aan zie namelijk.. :+

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 11:29

Weet iemand hier misschien nog een adresje waar ze gebruikte palletboxen wegdoen in de omgeving van gelderland? Op marktplaats staat op het moment niet zoveel.. En iemand die ik gebeld heb, dat waren waterdichte boxen, dus niet geschikt..

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 11:50

die waterdichte zijn zo aangepast toch? paar gaten in de bodem boren!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 10:59

Wij hebben nu een kist gemaakt met deksel erop . Voorkant is net van een overleden hooinet.
Schuiven gaat niet heel fantastisch . Nu gaan we een balk maken met een lichte houten plaat ertegen om die achter het hooi te leggen .
In mijn verbeelding gaat dat werken .
Alleen weet ik nu al dat we het net een keer gaan vervangen omdat hooi net net niet echt stevig is .

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 11:41

Hebben er hier mensen een aantal voorbeelden voor mij van slowfeeders in het land en dan met net gemaakt.
(dus niet met een kist ofzo)

Overdag word er op het land wat hooi gevoerd en nu met de droge perioden is het niet zo erg, maar straks als er weer natte periode aan komt is het niet zo fijn en willen we toch iets in het land om verspilling tegen te gaan. Palletbox is ook een optie, maar netten zijn als het goed is beschikbaar momenteel dus wil ik eerst kijken of ik daar wat geschikts voor kan vinden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 11:56

Paal in de grond met zo.n aanbindring er aan en daar het hooinet aan bevestigen. Nadeel is 1 vaste plek met daardoor eerder modder en als je wilt voorkomen dat het hooi in de modder valt zul je iets onder het net moeten leggen, zoals rubber matten of tegels of kunststof roosters.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 12:02

Pallet box waar je net in vast maakt .
Paal met net daaraan . Metselkuip met net erin .

Als je je fantasie de vrije loop geeft zijn er mogelijkheden zat :D

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 14:06

Ik heb 3 netten ophangen aan palen van de stal, een ander net heb ik aan boven en onderkant met een musketonhaak vastgeklikt in een open 100 ltr vat waar oogjes aan de bodem zijn vastgemaakt

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 14:46

Even een stipje :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 15:13

Ik heb een hooinet aan een paal hangen inderdaad, er onder een rubber mat...

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 07:57

Ik heb nu een poosje van die palletbakken met een raster erop naast ook nog hooinetten. Qua eten bevalt het mij super. Alleen mijn pony's zijn nogal vindingrijk en gooien de bakken ondersteboven. Iemand een idee wat je daar tegen kunt doen? En meer mensen daar last van?

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 08:05

Gaatje boren in de bak en vastmaken aan palen?

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 09:18

Ik heb 2 grote stoeptegels onderin liggen.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 09:30

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 09:47

Ah hotchocolat! Dat is idd wel een slimme toevoeging! Als je die koopt, laat je dan weten wat je bevindingen zijn?

Dyonne: wij hebben de hooibak verzwaard met houten balken. Die hebben we aan de voeten gemonteerd waar zeg maar de lepels van de hoe-heet-zo'n-machine-eigenlijk doorheen gaan. Dat is twee jaar heel goed gegaan, maar nu hebben we heel lang hooi in een moeilijke nettenconfiguratie waaraan ze zo hard stonden te trekken dat de hele hooibak mee omhoog kwam en soms ging hij idd ook om. Dus hebben we beton in de onderkant tussen de balken gestort. Nu staat hij als een huis :D .

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 09:56

Ze hebben ook nog deze staan. Die ziet er eigenlijk ook wel ideaal uit

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 10:10

Leuk ding, maar niet echt slow, en het hooi kruimelt er natuurlijk aan alle kanten uit en komt op de grond terecht...

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 10:19

Je kan de hooibaal nog in een hooinet zetten. Maar volgend jaar wil ik eigenlijk helemaal overgaan op grote rechthoekige balen. De plakken daarvan passen niet in dat systeem.

Ik heb net even op het Reitforum wat bijgelezen.

Door het metaal worden de tanden sneller aangetast en het geeft problemen in de winter (het kan hier goed vriezen).

Ik denk dat een hooinet in de HayBar veiliger is. Het pluspunt voor mij van de HayBar is dat de shet er niet bij kan. Zo kunnen die andere twee meer eten zonder dat de shet explodeerd

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 10:44

Ik zou het metaal ook niet willen nee. Ik heb nu een hooiruif, ook metaal, maar het meeste voer ik uit hooinetten. En idd, het winter probleem heb ik ook al gehoord, dan bevriest het metaal en krijgen ze er niets meer uit (of blaren misschien wel in de mond, tong vast enzo, ik zie het al voor me :o )

original

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 11:47

Wat een handige oplossingen komen er hier voorbij.
ik wil zelf een slowfeeder voor op stal hangen. Sta op een pensionstal en daar krijgen ze 2x op een dag kuil en wil hem graag zelf 's avonds nog wat hooi extra gaan voren zodat hij 's nachts wat te doen heeft..

heeft iemand ervaring met deze: http://www.paardendrogist.nl/product/18 ... 5551/51836 tas?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 11:55

pmarena schreef:
Leuk ding, maar niet echt slow, en het hooi kruimelt er natuurlijk aan alle kanten uit en komt op de grond terecht...

En ik heb het vermoeden dat het ding niet op zijn plek blijft staan, én dat het lawaai maakt met dat ijzer op ijzer.
Die haybar met rek ziet er dan beter uit, al zou ik eerder voor een net gaan. Gaat nog wat langzamer, en kun je op de plaats waar je je hooi opslaat al vullen. Hoef je niet meer met een kruiwagen los hooi de stal in.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 11:58

pmarena schreef:

dan zou hij aan zijkanten dicht moeten zijn, dan wel