Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HT2009

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 11:30

Mijn oplossing zou zijn koop een bosmaaier en ga zelf aan de slag. Kun je mooi om alle paaltjes heen maaien :D

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 11:41

joyce B schreef:
De Nederlandse website over Paddock Paradise door Marja is klaar!
Zou leuk zijn als jullie je Paddock Paradise daar bij zouden zetten!

http://www.paddockparadijs.nl/

Ik heb het bekeken, ziet er puik!

Keeltje135

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 11:51

bluebeauty : weet niet hoeveel grond , maar we krijgen een groot stuk.. want we krijgen 3 tot 4 paarden , daar moet je wel wat grond voor hebben

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 12:40

HT2009 schreef:
Mijn oplossing zou zijn koop een bosmaaier en ga zelf aan de slag. Kun je mooi om alle paaltjes heen maaien :D

hihihi, in mijn geval zou dat zo'n 600m2 hoog gras op het pad zijn :P Dat kan ik echt niet maaien met een bosmaaier. Veel te zwaar ding.

Ik heb de draad van het pad weggehaald en het een stukje verder weg in de binnenwei gezet zodat ze het straks op kunnen eten zonder dat ze elkaar klem kunnen lopen. Maar eerst moeten ze het gras naast de bak opeten... Dat gaat niet zo hard met strookbegrazing. Heb nog zo'n 15 meter te gaan, kan nog wel een paar weken duren...

Hoop dat we snel weer een droge periode krijgen. Dan kunnen we onze paddock vergroten en eventueel nog een extra paddock maken met verbindingspad ertussen. Ben mijn man aan het "bewerken" Ik twijfelde nog omdat het ook weer een stuk gras kost, maar hij merkte nuchter op dat ik 's zomers genoeg gras heb (eerder teveel) en 's winters het land toch vaak erg nat is, dus dat ik dan die extra loopruimte wel kan gebruiken voor de paarden. Was wel blij met dat duwtje in de rug. Hopen op een mooie augustusmaand!

bluebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 13:02

joyce B schreef:
De Nederlandse website over Paddock Paradise door Marja is klaar!
Zou leuk zijn als jullie je Paddock Paradise daar bij zouden zetten!

http://www.paddockparadijs.nl/

Mooie site zeg! Als mijn paddock paradise af is zet ik hem ook op de site!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 22:11

Zeg , wat paddock-paradise / weide-technische vraagjes :)

Een wei waar flink wat JKK en Bereklauw op groeit , wat zegt dat ?
Een heleboel losse bereklauwtjes verspreid over een wei vind ik best apart.

En even hypothetisch : met zo'n decadente zitmaaier (mannenspeelgoed :P ) kun je daarmee goed hoge (niet opgegeten) stukken gras afmaaien ? En wat stuggere dingen zoals dus berenklauw , JKK , zuring e.d. ? (Zuring staat er nauwelijks op trouwens !)

En een mooi vlak "gat" graven als voorbereiding op het leggen van bestrating , is daar nog een handige manier voor om dat makkelijk supermooi vlak uit te graven , zonder meteen een graafmachine in te huren ? :P

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 22:57

Zo'n decadente zitmaaier gaat snel stuk hoor met hoog gras en ze zijn duur in aanschaf. Wij gebruikten op ons vorige weiland zo'n huscvarna zitmaaier maar die was niet echt geschikt voor hoog gras, je moest dan echt in etappes maaien want hij kreeg het niet kort.
We hebben nu een mini-tractor en daar vandaag een weidebloter bijgekocht voor de lange stukken, maar nog niet gebruikt dus ik weet niet of dat goed bevalt.

Voor graafwerk zou ik toch een mini-kraantje huren, zijn vaak niet zo duur om te huren hoor.

Geen idee wat berenklauw zegt over de toestand van je bodem, ik weet wel dat het hele nare reacties op de (wit behaarde) huid oplevert in combinatie met zonlicht, dus uitroeien dat spul ;-). JKK groeit vaak op schrale, weinig bemestte zandgrond.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 08:39

denk dat bereklauw zo raar verspreid door het maaien en dat er dan zaad of restjes verspreid worden door de wei. Misschien ook nog ondergrondse uitlopers?

Wel balen! Dat is echt rotspul!
Dat Jakobskruiskruid toch proberen uit te graven/Steken en gelijk verbranden of afvoeren in gesloten "verpakking"

Een vrouw waar ik vroeger in de bak reed had een speciaal soort zitmaaier. Er zaten van die haaientandenmessen voor op. Dus niet zo'n rondgaaande schijf, maar driehoekjes die over elkaar heen snijden. Zo kon lang gras ook gemaaid worden en het gras kneusde niet en kon ook nog aan de paarden gevoerd worden. Heel handig! Is wel al zo'n 20 jaar geleden dat ik daar reed, maar misschien bestaan dit soort systemen nog?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 11:14

De grap is : het is juist slecht onderhouden klei-grond , waar de eigen paardemest over uitgespreid is :P

Uit kosten-besparende overwegingen.... zo zal er ongetwijfeld ook niks aan verder weide-onderhoud gedaan zijn.

Een jaar of 8 geleden zag de wei er nog uit als een schitterend groen biljartlaken , die huurders destijds hielden het blijkbaar heel goed bij. Tussendoor heeft er iemand op gestaan met chronisch geldgebrek (heeft ook nog heel wat schuld openstaan van de weide-huur....) dus ik neem aan dat die verder niks geïnvesteerd heeft in onderhoud , zoals kunstmest o.i.d.

De huidige huurder heeft het nu ruim een jaar in gebruik , Rena komt er over een week bij in , en ik wil niet dat ze tussen het JKK loopt dus ben druk bezig met dat te verwijderen. Het is veel en kost heel wat uurtjes maar is wel goed te doen.

Die bereklauw is echt moeilijk te verwijderen , laat zich er niet uittrekken dus die zal er uit gespit moeten worden denk ik :\

Het is de kleine soort. Gelukkig niet die grote monsters.
En dan staan er nog heel wat stukken dood hoog gras , en de schrikdraad geeft geen stroom omdat er zoveel begroeiing tegenaan staat.... nog niet echt ideaal dus.

Eigenlijk zou er een maaier overheen moeten maarja waar laat je dan al dat afgemaaide hoge gras eigenlijk , gewoon op de wei zodat ze er wellicht nog wat van gaan eten / het weer opgenomen wordt door de grond ?

Lijkt me ook niet ideaal ivm. het verstikken van nieuw gras !

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 12:11

en heel gevaarlijk als je misschien kleine plantjes zoals jkk over het hoofd gezien hebt, en dat dus zo voor het oprapen/opeten ligt voor de paarden. Niet maaien en laten liggen dus! :n
Buiten de wei gooien, op de mesthoop, wegbrengen, opstoken...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 15:10

zou het oude gras ook maaien en dan op een hoop gooien aan de andere kant van het hek in de berm iod, of anders in een hoek van de wei die je afzet. Het vergaat dan wel een keer. Als het veel is en je laat het liggen verstikt het inderdaad het gras eronder. En krijg je gras wat heel raar op dat oude grashoopje gaat groeien en geen mooie zode aan kan maken.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 15:46

Zou geen gemaaid jjk in mijn wei willen hebben. Dan kan het nog beter gewoon blijven staan.
pmarena die maaier klinkt inderdaad wel interresant.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 16:44

@Pmarena: Maaien met een opvangbak en die idd langs de randen leeggooien ter compstering en tegenhouden van nieuwe aangroei.
Investeer in een bosmaaier om het dan bij te houden. Ik heb een heel handig apparaatje wat vandaag ook zijn investering al heeft opgebracht :)
Als na het maaien het onkruid weer omhoog komt kun je dit doodpuiten met Round-Up en na een paar weken uitsteken.
Koop voor JKK zo'n handige Rag-fork bij PD of Paardnatuurlijk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 17:47

Ragfork heb ik al :P

Maar je trekt het er ook vrij makkelijk uit en dan heb je vaak meer wortels te pakken ook :)

Uiteraard ga ik geen gemaaid JKK laten liggen :P

Zit wel heel erg te twijfelen tussen alle hoge-gras-stukken met de bosmaaier doen of een loonwerker vragen om die af te maaien... Het is al een heel eind met de bosmaaier om alle schrikdraad vrij te krijgen , en als die hoge stukken gras dan ook nog moeten. Bovendien liggen er toch nog be-hoor-lijk wat hopen stront in de wei , dat is wel balen.

De bosmaaier van de huurders van de wei doet het niet , ik ben dus zelf aan het kijken voor een bosmaaiertje maar heb geen idee wat goed is , zou dit wat zijn denken jullie....?

http://www.tuin-tools.nl/garland-bt330- ... -2755.html

Moet dus hoog oud gras , berenklauwen , JKK , zuring , dat soort spul aankunnen.

Zaak is om het nu eerst allemaal netjes kort te krijgen , dan is hetvan daaruit veel makkelijker bij te houden.

Ik heb er al enorm veel stengels uitgehaald maar het gaat toch niet op tijs lukken om alles er tussenuit te vlassen omdat er zoveel andere hoge rommel omheen staat.

Dus dan maar zoveel mogelijk uit de grond trekken , en de rest ommaaien , en dan met meer zicht erop en alles goed bijhouden , nieuwe planten toch weer fanatiek uit gaan steken...

Alleen moet ik dan dus een fijne bosmaaier hebben :)

Nou , vrijdag wat palen gezet en een begin gemaakt voor een pad om de wei , moeten nog wat meer palen in de komende week.

Gisteren 2 aanhangers klinkers gehaald en 3 aanhangers zand , het zand achter het begin van het pad gegooid en klinkers bij de ingang van de wei , om het daar een beetje te verstevigen want na een buitje ga je daar al gigantisch glibberen :P

Vandaag het boogstalletje van tackroom.nl geplaatst op het stuk zand , is een leuk ding hoor !!

Zit nu boven het begin van het pad en dus met stroomlint ernaast tegen het schuren. Maarja er staat dus totaal geen stroom op :( Omdat er zoveel hoog gras en onkruid tegen de draad aan staat....we hadden gehoopt dat de huurder van de wei het inmiddels wel aangepakt zou hebben maar die krijgt z'n bosmaaier dus niet aan de praat....

Dat is dus het eerste dat er nu moet gebeuren : die draad vrijmaken ! Dit is gewoon niet verantwoord zo , de kleinste van de 2 ponies die er al staan hebben ze al een paar keer buiten de wei moeten vangen....beest sloopt ook echt alles en staat gewoon op de stroomdraad te kluiven :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 19:03

@Pmarena: ik heb van deze verkoper dit ding gekocht
http://cgi.ebay.de/Heckenschere-Motorsa ... 7C294%3A50
Hij heeft er nog verschillende in diverse kleuren.
Het inelkaar zetten is even een puzzel, maar vandaag heeft de bosmaaier (grote blad) zijn vuurdoop gehad en hij doet het super !!!

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 08:38

joyce B schreef:
HT2009 schreef:

hihihi, in mijn geval zou dat zo'n 600m2 hoog gras op het pad zijn :P Dat kan ik echt niet maaien met een bosmaaier. Veel te zwaar ding.
Ik heb de draad van het pad weggehaald en het een stukje verder weg in de binnenwei gezet zodat ze het straks op kunnen eten zonder dat ze elkaar klem kunnen lopen. Maar eerst moeten ze het gras naast de bak opeten... Dat gaat niet zo hard met strookbegrazing. Heb nog zo'n 15 meter te gaan, kan nog wel een paar weken duren...

Hoop dat we snel weer een droge periode krijgen. Dan kunnen we onze paddock vergroten en eventueel nog een extra paddock maken met verbindingspad ertussen. Ben mijn man aan het "bewerken" Ik twijfelde nog omdat het ook weer een stuk gras kost, maar hij merkte nuchter op dat ik 's zomers genoeg gras heb (eerder teveel) en 's winters het land toch vaak erg nat is, dus dat ik dan die extra loopruimte wel kan gebruiken voor de paarden. Was wel blij met dat duwtje in de rug. Hopen op een mooie augustusmaand!

In mijn geval betreft het een omheining van 10ha welke gedaan wordt en dan niet te zwijgen over alle percelen daar tussen in. Je hebt ook lichtere, vrouwvriendelijke bosmaaiers met zelfs een steunwieltje :D En moet je nagaan, ik werk er overdag nog gewoon bij :o

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 10:12

fijn dat je zulke luxe bosmaaiers hebt, zo'n ding hebben wij helaas niet... Dus roei je met de riemen die je hebt. :D

Als je al die m2 met de bosmaaier maait, gaat dat gras kapot en moet je het opruimen terwijl het prima gras is. Veel werk en zonde van dat gras. Nu kunnen ze er straks zo'n 2 weken lekker van eten.

De brandnetels langs de omheining hier vlak bij huis heb ik laatst met een elektrische heggenschaar gedaan, dan kon ik ze ook nog gedroogd aan de paarden voeren. Vonden ze erg lekker overigens. Gras eten ze hier vrij goed onder de omheining vandaan. Wat lang tegen de omheining staat brand kapot omdat we er veel stroom op hebben (kon ik mooi zien bij de rest van de brandnetels die ik nog weg moet halen) en wat er dan nog overblijft onder de omheining wat niet gegeten wordt, daar wordt dan als het nodig is de bosmaaier nog voor gepakt. Zo ook voor de greppels langs de bak.

En ik maai, vanwege gebrek aan trekker, rustig de hoge mestplekken in de wei met een tuinmaaimachine, is ook wat uurtjes werk, maar dat ding rolt wel en ik loop erachteraan en stuur. Dat is best te doen :P

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 15:06

joyce B schreef:
fijn dat je zulke luxe bosmaaiers hebt, zo'n ding hebben wij helaas niet... Dus roei je met de riemen die je hebt. :D

Als je al die m2 met de bosmaaier maait, gaat dat gras kapot en moet je het opruimen terwijl het prima gras is. Veel werk en zonde van dat gras. Nu kunnen ze er straks zo'n 2 weken lekker van eten.

Als een bosmaaier van ca 275 euro te duur is, maar een 2e paddock erbij niet, ligt het gewoon puur aan prioriteiten stellen en moet je niet zeuren over 600m2 gras wat blijft staan ;)

Overigens kunnen wij met onze cyclo maaier ( 350 euro 8e hands op de kop getikt) met onze tractor (3000euro ook 3e hands :D ) precies onder de omheining door maaien. Alleen het gras wat bij de houtenpalen blijft staan wordt gedaan met een bosmaaier. Anders zou ik dagen bezig zijn en zoveel "vrije" tijd heb ik echter niet.

"Vroeger" konden we nog niet onder de omheining doormaaien omdat de cyclo er niet onder door kon en deden we dat met de bosmaaier. Dat gras klauwden we gewoon naar binnen en werd maar al te graag door de paarden opgegeten. Vooral als het zonnetje goed zijn werk had gedaan. Maar toen hadden we maar 2ha land en geen 10 :o

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 16:56

hoho, ik zeurde niet over het gras :P
Ik zei alleen dat de boer het niet zo op mijn paaltjes manie had en dat hij niet mijn pad mee kon maaien dus dat we een andere oplossing moesten bedenken om het gras kort te krijgen, die had ik dus voor ons al bedacht. De paarden het werk laten doen en het plezier er van hebben ;)

We hebben al een bosmaaier, die heeft mijn man aangeschaft omdat hij er mee zou werken (viel beetje tegen geloof ik ;)) en dan kom je inderdaad bij prioriteiten stellen en die stel ik niet alleen :P

Maar goed, het ging over oud gras, dat weggemaaid moest worden. Dat kan met een bosmaaier, maar mijn ervaring is dat dat niet altijd mooi maait. Je slaat het gras er ook mee plat en kapot. Als het stuk groot genoeg is zou ik vragen aan een boer om het te maaien en langs de omheining met een bosmaaier te doen. Eventueel kun je die dingen ook huren. Dan het gras verwijderen en dan kun je het verder wel bijhouden met kleiner materiaal.

Een beetje zitmaaier is overigens vrij prijzig. Voor hetzelfde geld kun je tweedehands een tuintrekkertje kopen waar je vervolgens allerlei aparaten bij kunt sparen om zelf je onderhoud te doen. Je hebt er maaiers voor, kleine schudder/wierser, weidesleep en baksleep, borstelmachines etc.
Zo'n ding zou ik in de toekomst wel willen, maar voorlopig wil mijn man niet aan de trekker.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 17:07

Die japanse minitrekker wilde wij ook kopen. Je kunt er alles bij krijgen. Maar ik zou er nu toch niet meer voor kiezen en toch liever voor een normale trekker gaan. Want japans.... :D hoor toch dat dat niet zo super stabiel is.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 19:08

en mijn vader maar opscheppen over zijn japanse auto :P

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 19:27

Ja die hebben we ook. Toyota heerlijk. Roest je onder je bips weg maar de motor blijft heel. :D

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 07:57

@ Joyce
En jou paarden eten dat lange (stekelige?) gras tot op de grond toe schoon op? Waarom dan al die aanteigingen? Pfff.

Jammer dat het je man zwaar valt wat bosmaaien betreft, kun je hem altijd nog inruilen op de vrouwvriendelijke en ga je zelf aan de slag :D

Hmm wij hebben een trekker (merk Ford) voor het werk, onze auto`s (Audi Q7 en BMW X6) hebben we alleen om in te paraderen :D

Een hobby van mijn man is veilingsites doorlopen, veelal van faillisement verkopen. Staat veelal goed spul voor relatief weinig geld. Zijn nieuwste aanwinst is een kniklader welke hij gisteren heeft opgehaalt. 600 draaiuren met alles erop en er aan. Handig voor in het stro *D En ik zie het uitmesten nu ook een stuk makkelijker worden 8-)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 08:45

Dat is natuurlijk wel het gevaar van een tractortje o.i.d. : je wilt dan t.z.t. de hele set van toebehoren compleet hebben :P

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 08:58

Mijn vriend heeft dit weekend een nieuw maaidek voor achter zijn minitractor gekocht, gisteravond met een kennis de boel passend gemaakt een aangesloten, is de PTO van de tractor linksdraaiend en het maaidek rechtsdraaiend, ik denk dat ik al weet wat de volgende stap gaat worden (meneer wil graag een 4-wiel aangedreven ;-) ).

Wij momenteel bezig met nog een stuk grond erbij, dit stuk ligt lager dan ons eigen weiland, ik wil toch eens kijken wat de mogelijkheden zijn om een poel te maken daar.