Stro-korrel experiment objectief inc. fotos en updates

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

india

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. fotos en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 11:11

maar als de brokken er 1 dag liggen heb ze al een behoorlijke laag hoor,

ik had er 6 zakken in en dat was super dik

geerke

maar wat ik me afvraag....alle bodembedekkers die verzadigd zijn met urine nemen toch geen vocht meer op?
dan krijg je z'on sop toestand.
Of moet je dan over die sopplek droge korrels gooien,en dan word het weer droog?
Urine verdampt niet jammergenoeg...

DubbelFun

@russel: Mijn ervaring op die manier is goed. Het neemt idd beter vocht op als vlas. Mijn bodem bleef mooi droog iig.
Alleen bij mij gingen ze dus de oude bovenlaag aan de kant neuzelen om alsnog de korrels te kunnen eten.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 11:58

Sjemira, in de teststallen gebruik ik ook rubberen tegels als ondergrond en hieroverheen de strokorrels.
De vloer zelf is van klinkers, zonder afwatering. Ik heb met de strokorrels geen last van natte plekken die onder de stal doorkomen (was bij vlas wel het geval) en ben er derhalve zeer tevreden over. De urine trekt niet echt in het hout (dat zit in een stalen Uprofiel) dus ik heb nergens problemen mee.
Als je wilt zien hoe het er bij mij uitziet ónder de strokorrel, moet je even klikken op de link in mijn onderschrift (Staltegels te koop) want daarin zie je het precies.

Als jullie een lijstje willen maken met leveranciers en prijzen, heb ik daar geen problemen mee, alleen ík mag er niet aan meewerken. Dus: ga je gang!

"Merkloos" heb ik nog niet aan de lijn gehad, dus ik kan hier nog niets over zeggen.

phietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 13:06

in het andere stropellet topic.staan al veel overzichten prijzen en gewichten leveraciers genoemd.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 13:48

Misschien kun je hier een link plaatsen naar het topic waar deze prijzen in staan. Dit is wel zo handig omdat de meeste bokkers op dit topic kijken volgens mij.
Anders ben ik evt. wel bereid een lijstje te maken.
Als Imker het goed vind dat ik het op haar topic zet wil ik het hier wel plaatsen.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 14:02

Fitzroy schreef:
@jennyk: wanneer ga je aan die 'groene' korrels beginnen?
Ik moet nl. binnenkort weer nieuwe zakken en als het niets is ga ik ergens anders op zoek.

Nou.... die zouden in een stal voor de "nieuwe" pony komen en die is er nog niet (ik ga morgen weer bij een andere kijken, ben geloof ik een beetje erg veeleiseisend Bloos ). Op welke termein ze gebruikt worden weet ik dus nog niet want bijstrooien is in mijn stallen nog niet nodig.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 21:45

Is iedereen korrels aan het kopen? Het is stil hier Haha!

Ik weet het al...iedereen heeft de laatste update van Imker net gezien en is in afwachting van morgen Clown

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 21:57

Haha, ja. Iedereen is er helemaal stil van...

Morgen zal de update aan het einde van de ochtend waarschijnlijk komen, als ik wat bijgekomen ben van de koude buiten....

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 22:01

Tja...iedereen zit lekker bij de kachel nu Bloos

Zou je verwachten met laptop op schoot maar dat schijnt niet zo te zijn Verdrietig

We blijven strax nog met ons 2tjes over, haha....volhouders...

Doe morgen dikke handschoenen aan, sjaal om en wintermuts op, komt het vast goed! Ach gut

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 22:14

Nee hoor, ik ben er ook nog Haha! , zit idd met laptop bij de open haard Knipoog
Heb alleen niets te melden.

Het komt gewoon steeds op hetzelfde neer bij mij: het is heel veul werk. Ik ben er nog niet uit of ik het hierbij houd.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 22:16

dan eerst maar lekker bezig met het hout Haha!

even melig hoor, sorry.....

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 22:16

Gelukkig hoef ik niet met kruiwagens in de weer, maar heb mijn gemotoriseerde vriendje bij de hand. Scheelt me een hoop in duwen en plukken met dit koude weer.

Fitz, maken jouw paarden er zo'n zootje van of is er iets anders wat je veel werk bezorgt?

*ik zit trouwens met laptop voor TV en gashaard, glaasje witte wijn erbij en een Tucje. Vriendlief is naar het ijshockey kijken dus heb ik het rijk voor me alleen* Schijnheilig

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 23:34

Ik ben vandaag ook aardig in de weer geweest. Een stalgenootje heeft de stal 2 dagen voor mij gedaan, omdat ik geen tijd had ivm werkdrukte en zij heeft alleen de drollen weggehaald, verder niks. Vond het vandaag een zooitje en vooral erg donker van kleur.
Ik heb er ruim 2 kruiwagens aan plakkaten uitgehaald en de rest weer lekker losgewoeld. Het werd gelijk weer een heel stuk lichter en daarmee ook weer frisser qua uitstraling.
Heb er een halve zak nieuwe korrels overheen gedaan. Ik had de plakkaten er nog niet hoeven uithalen, omdat het nog lang niet verzadigd is naar mijn idee, ben ook nergens rode plekken tegengekomen. Maar omdat ik van lekker fris hou ben ik toch maar aan de slag gegaan. Ben nu dus in 2.5e week 7 zakken kwijt.

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 00:39

geerke schreef:
maar wat ik me afvraag....alle bodembedekkers die verzadigd zijn met urine nemen toch geen vocht meer op?
dan krijg je z'on sop toestand.
Of moet je dan over die sopplek droge korrels gooien,en dan word het weer droog?
Urine verdampt niet jammergenoeg...

Mis poes,na de lente waren de paarden op de weide,en zoals gewoonlijk ,de stakken nog niet uitgemest.Na en 2 tal maanden kwam ik na een buitenrit tot de constatatie dat het s'avonds ging onweren.Zodus het paard moest binnen,!Tot mijn grote verwondering had de strokorrel zijn vocht afgestaan aan de mooie zomerdagen,en mijn box was 100% uitgedroogd.Het was alsof ik pas had ingestrooid.Verder moet ik opmerken dat recent onn-topic de opmerking is gemaakt dat door de vrieskou ,de boxen er droger bij liggen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 08:33

imker schreef:
Fitz, maken jouw paarden er zo'n zootje van of is er iets anders wat je veel werk bezorgt?

Ja, helaas wel. Ze poepen overal en lopen het vervolgens door de stal heen. Gevolg: overal mestballen en kleine stukjes mest. En voordat ik die eruit heb, ben ik zo drie kwartier tot een uur verder Rolleyes
In tegenstelling tot stro, daar was ik met een kwartier tot 20 minuten echt klaar.

Moet wel zeggen dat ik aan die box van de viespeuk nu niet meer zoveel doe. Die ziet er toch niet meer fris uit Bloos Daar schep ik alleen de drollen eruit die ik nog kan vinden en dat zijn er eigenlijk heel weinig.

phietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 14:16

diana1 schreef:
Misschien kun je hier een link plaatsen naar het topic waar deze prijzen in staan. Dit is wel zo handig omdat de meeste bokkers op dit topic kijken volgens mij.
Anders ben ik evt. wel bereid een lijstje te maken.
Als Imker het goed vind dat ik het op haar topic zet wil ik het hier wel plaatsen.

hierbij .. (wel ff zoeken hoor)

[VSW] Stro-korrels?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 14:18

Ik heb de strokorrels nog bij de cavia's in het hok liggen en moest vanochtend de bevroren stukken losbikken uit het nachthok Haha!
Ook hier vallen ze dus niet uit elkaar zolang ze niet vochtig worden.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 15:01

Is zeker zoeken dus toch maar even het beloofde lijstje:

Agrifirm: pallet 36 zakken a 20 kg. € 6,10 = € 0,305 p/kg

Dolsma: pallet 36 zakken a 20 kg € 6,20 = € 0,31 p/kg

Zeolite: pallet 60 zakken a 15 kg € 5,28 = € 0,352 p/kg

Ecobodem: pallet 50 zakken a 15 kg € 5,83 = € 0,388 p/kg
(koolzaadstro)

Strovan: pallet ? zak a 20 kg. € 6,50 = € 0,325 p/kg

Top diervoeders € 0,308 p/kg

Bellinco € 0,325 p/kg

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 15:03

Als je nu nog erbij zet wat een losse zak kosten en waar de korrel van gemaakt is ben je helemaal super Haha!

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 15:05

het is volgens mij allemaal tarwestro en het handigst om te vergelijken is natuurlijk de kiloprijs....de ene leverancier heeft zakken van 1 5 kg en de ander van 20 kg. en dus is het nog niet eerlijk vergelijken vandaar kiloprijs.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 15:09

Maar een palletprijs is anders als een losse zakprijs en ook die kun je terugrekenen naar kiloprijs (als je weet hoeveel er in een zak zit).
En verder is er uit het hele topic al naat voren gekomen dat er wel degelijk verschillen in de gebruikte materialen zitten en soms dat er soorten zijn met toevoegingen (al dan niet gewenste Haha! )

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 15:12

@Dubbeldun hoeveel zakken als basis heb je bij de cavia's er in gegooit?
En hoeveel moet je wekelijks bijvullen. Misschien is dit inderdaad een goedkoper alternatief dan zaagsel. Maak je het ook nat zodat ze het niet opeten.
En moet je het ook elke dag glad strijken.?

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 15:14

je verwacht toch zeker niet dat ik dat allemaal uit ga pluizen Tong uitsteken
ik heb het ook niet over toevoegingen etc....alleen over de verschillende leveranciers en hun prijzen dat was immers de vraag.

de prijs per zak is denk ik ook niet erg relevant omdat je voor een stal om te beginnen al minstens 6 zakken nodig bent.

Ecobodem levert (volgens mij als enige) korrels van koolzaadstro en zoals Imker ook aan heeft gegeven bestaan deze korrels en die van Strovan uit 100 % stro. Voor de rest weet ik het niet... misschien iets voor jou om uit te zoeken? Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 15:16

@Dinopino: Ik heb er een halve zak ingegooid (hok is 1 m2) en niet natgemaakt Ik heb niet de indruk dat ze het eten (niet gezien iig). Ik roer elke dag de keutels er wat door en in het nachthoek haal ik het los. Is het erg nat dan haal ik het er uit.

Bij de cavia's bevalt het me een stuk beter als bij de paarden Haha!

@diana1: hè jammer dat je er niet intrapt Tong uitsteken