[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ir111

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 18:07

Dank voor alle complimenten! Het is inderdaad heerlijk dat echt alles onder 1 dak hebben. Bij slecht weer doe ik alles binnen, zelfs de clicker training kan dan gewoon binnen. Zo luxe. Heel lekker.

Ethelate schreef:
Ridderzuring uitsteken en later in seizoen alleen afsnijden zodat ze geen zaad kunnen krijgen werkt wel! Had hier vorig jaar ook behoorlijk wat kruiwagens te gaan en nu denk ik 1. Helaas is dat zaad zeer hardnekkig dus kan zomaar dat het volgend jaar weer meer is, maar heb nu een mooie dichte grasmat.

Ja, bij ons werkte het in de andere weides perfect. Een jaar heel veel werk en daarna bijhouden maar das zo gedaan. :j

@Daihyo :') Lekker bezig

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 18:09

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 18:59

superpony schreef:
En we hebben hier nog steeds discussies over een leuke zoutblokken bar. Ik wil een dakje, maar mijn man vindt dat een beetje te spannend. Die is bang dat ze er toch langs gaan en zich beschadigen. Maar zonder dakje vindt hij ook niks ivm smelten.
Ik wil ze niet onder het afdak waar ze schuilen, want dan wordt het gebruikt om te schuren.

Had nieuwe blokhouders, maar misschien toch iets anders zoeken, zoals die emmertjes waar ze in rond kunnen draaien.

Wij gaan een zoutbar maken met een lap rubber half over de blokken heen. Zo blijven ze zo goed als droog maar kunnen de paarden er toch nog bij (desnoods duwen ze het rubber aan de kant).

Je zou eventueel een lage en smalle takkenwal voor de zoutbar kunnen zetten als je de blokken op shetlanderhoogte hangt, varkens hebben een iets kortere nek dan shetlanders als het goed is dus dan kunnen die er in ieder geval niet bij := ben je gelijk een paar van je takken kwijt.

Wow Ir111 wat heerlijk zeg! Echt mooi geworden. Loterij gewonnen soms??
Grappig ook dat je voor ons buiten in de hagel staat te filmen terwijl je paarden onder hun geïsoleerde dak staan te schranzen _O-

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 19:43

Ik lees nog steeds trouw mee , paddock paradise moet hier nog aangelegd worden.
Als het de komende tijd droog blijft wil ik half mei gaan frezen in mijn vakantie. Dan krijgen ze eindelijk een track.
Er staat nu veel gras op. Wat raden jullie aan, eerst doorspuiten, maaien of gelijk frezen?
Ik heb een frees voor achter de mini tracker. Gaat om +-1200 m2.

weslyjune

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 19:45

Ik moet heel erg lachen om die 3de draad. Vooral omdat ik het mezelf zo zie doen en dan eerst denk 'hu, waar is dat handvat nou'.

Ik ben super geinteresserd in dat deurtjessysteem dat hiervoor genoemd werd! Als je dat meer uitgebreid (of misschien zelf met video?) op bokt zou willen zetten zou ik heel dankbaar zijn.

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 19:53

horsii schreef:
Ik lees nog steeds trouw mee , paddock paradise moet hier nog aangelegd worden.
Als het de komende tijd droog blijft wil ik half mei gaan frezen in mijn vakantie. Dan krijgen ze eindelijk een track.
Er staat nu veel gras op. Wat raden jullie aan, eerst doorspuiten, maaien of gelijk frezen?
Ik heb een frees voor achter de mini tracker. Gaat om +-1200 m2.

Spuiten echt nooit of te nimmer doen hoor :) naast dat het ongekend slecht is voor het bodemleven (wat je een paar meter verderop weer wel wilt hebben voor je weide of bufferstrook) is het ook erg ongezond voor de paarden én onnodig: niets sloopt gras zo goed als paardenhoeven _O-

Wat je het beste kunt doen is afhankelijk van je paarden. Hebben ze veel voeding nodig, juist heel weinig, hebben ze een slecht of oud gebit, etc etc.

Een track hoeft echt niet altijd kaal te zijn.

Edit: onze minitrekker vind lang gras echt niet fijn. Dus ik zou de paarden erop laten of het maaien, en daarna pas frezen.
Ook met het oog op rondslingerende pollen gras en iets met zandkoliek :=

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 19:59

Ze mogen geen gras, dat maakt het lastig.

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 20:01

Wie o wie kan mij inspireren???

We hebben een grote dikke stomp van een omgewaaide schietwilg (denk 1m30 x 1m30 x 1m30) maar geen idee waar ik dat ding moet laten. We hebben al zoveel!
Maar rupsje-nooit-genoeg hiero kan de verleiding toch ook weer niet weerstaan 8)7

Iemand grote stronken/stammen/stompen in gebruik en daar wat foto's van ter inspiratie? :?

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 20:46

SafeHaven schreef:

We hebben een grote dikke stomp van een omgewaaide schietwilg (denk 1m30 x 1m30 x 1m30) maar geen idee waar ik dat ding moet laten. We hebben al zoveel!
Maar rupsje-nooit-genoeg hiero kan de verleiding toch ook weer niet weerstaan 8)7

Iemand grote stronken/stammen/stompen in gebruik en daar wat foto's van ter inspiratie? :?

Dat klinkt als een heerlijk schuurblok :D

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 20:56

SafeHaven schreef:

Zoiets zoek ik! Als opstapblok, misschien een idee?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 20:58

SafeHaven schreef:

Ik wil ‘m wel komen halen hoor :))

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 21:00

Haha ja een schuurblok, precies wat ik ook in gedachten had. Onder andere. Maarja waar laat ik 'm :?

Qua gebruiksdoel geen gebrek aan ideeën (schuren /opvreten /insectenhotel /hooinet aan ophangen /zoutblokken aan hangen), maar waar oh waar....

Heb pinterest al afgespeurd maar krijg maar geen inspiratie :=

Dus ik dacht misschien zijn hier mensen met iets vergelijkbaars.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 21:13

SafeHaven schreef:

Bedoel je die onmogelijke kop van een knotwilg?
Die gaat hier op de brandstapel en is na 4 rondes nog niet weggebrand.

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 22:00

Grut wat zonde! Daar zal menig haardstoker grof geld voor betalen denk ik :=
Nee deze schietwilg was niet geknot, maar het is wel de splitsing waar alle grote stammen uit kwamen zeg maar.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 22:10

SafeHaven schreef:
Grut wat zonde! Daar zal menig haardstoker grof geld voor betalen denk ik :=
Nee deze schietwilg was niet geknot, maar het is wel de splitsing waar alle grote stammen uit kwamen zeg maar.

Bedoelen we hetzelfde?

Afbeelding
Die stukken zijn slecht te kloven en branden hier zelfs op een houtstapel van geen kanten. Zie ze ook wel eens op marktplaats en dan staan ze er lang op.

De stam daarentegen snap ik. Maar die is goed te kloven.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 01:42

SafeHaven schreef:
superpony schreef:
En we hebben hier nog steeds discussies over een leuke zoutblokken bar. Ik wil een dakje, maar mijn man vindt dat een beetje te spannend. Die is bang dat ze er toch langs gaan en zich beschadigen. Maar zonder dakje vindt hij ook niks ivm smelten.
Ik wil ze niet onder het afdak waar ze schuilen, want dan wordt het gebruikt om te schuren.

Had nieuwe blokhouders, maar misschien toch iets anders zoeken, zoals die emmertjes waar ze in rond kunnen draaien.

Wij gaan een zoutbar maken met een lap rubber half over de blokken heen. Zo blijven ze zo goed als droog maar kunnen de paarden er toch nog bij (desnoods duwen ze het rubber aan de kant).

Je zou eventueel een lage en smalle takkenwal voor de zoutbar kunnen zetten als je de blokken op shetlanderhoogte hangt, varkens hebben een iets kortere nek dan shetlanders als het goed is dus dan kunnen die er in ieder geval niet bij := ben je gelijk een paar van je takken kwijt.

Wow Ir111 wat heerlijk zeg! Echt mooi geworden. Loterij gewonnen soms??
Grappig ook dat je voor ons buiten in de hagel staat te filmen terwijl je paarden onder hun geïsoleerde dak staan te schranzen _O-

Ehhh, dank je wel, maar ik had geen geduld :o

Heb nu de takken op een andere plek gestapeld en dat kan nog groeien. Ik was bang dat het daar te druk zou worden, maar valt mee.

Op een kaal stukje tussen de bak en paddock 2 palen en 1 plankje gemaakt en daar voor nu 3 zoutblokhouders aan gehangen.

Aan een rubberen mat heb ik ook zitten denken, want dat leek me ook veiliger en kan wel ergens een stuk vanaf snijden. Misschien maar gewoon proberen.

SafeHaven schreef:

Ik heb er eentje in de hoek van de bak als opstapje. Vind ik leuker staan en veiliger dan een trapje. Maar ik heb maar quarters, dus hoef niet zo hoog.

Heb verder alleen gezien wat Daihyo heeft gemaakt of geultjes erin en daar wat verstoppen. Maar ik ken ze hier en dat zal minder werken. Ze doen veel samen en zijn lief, maar zie ze niet zulke dingen goed verdelen over alle 5.

Of leg hem ergens neer en kijk wat de paarden ermee doen? Ik had ook weleens ene stammetje puur voor het kauwen en klooien.

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 08:22

superpony schreef:
Of leg hem ergens neer en kijk wat de paarden ermee doen? Ik had ook weleens ene stammetje puur voor het kauwen en klooien.

Ja dat ga ik inderdaad ook doen, maar weet dus niet waar ;)

@belle_boef nee we bedoelen echt iets anders, deze schietwilg was nooit geknot. Zoek me rot naar een foto maar natuurlijk nergens terug te vinden.

Zaterdag komt er iemand met een kraantje en die legt gelijk dat ding op z'n plek. Loeizwaar dus kan hem zelf niet verplaatsen, ook niet met de minitrekker haha
Dus even keuzestress waar ie moet komen.

Wat een luxe he, als dat een van de dingen is om je druk over te maken 8)7

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 12:30

Mss even een plattegrondje maken van je stuk. Dan kunnen we mee denken.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 19:19

Er loopt een koppeltje eenden op mijn track. Ik denk dat dat een aardige graadmeter is van hoeveel water er gevallen is de laatste tijd. :')

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 19:36

Voor goede graadmeter zouden ze zwemmen.

Maar het was inderdaad aardig soppig (dit soort momenten mis ik mijn dieren niet. Geen zorgen over bagger en hebben tijdelijke "eendenvijver" ipv track.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 21:53

Ach, zolang de eenden nog niet op je track zwemmen… :+
Ik kan me mijn bak en track vorig jaar nog herinneren, je moet maar zo denken: het kan nog erger :+
Afbeelding

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 22:19

Ja die was bijzonder Dahyo.

Hier liep vandaag een haas op de track.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 22:54

Ja bij mij lopen ze op de track (dat is ok) maar ze zwemmen in de wei... (dat is minder ok). Ik wil zo graag kalken enzo. En de paarden hebben ook zin in gras... :=

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 22:55

Wij hebben ook veel hazen. Wat een grote dieren zijn dat eigenlijk he, toen ik de pootafdrukken voor het eerst in het zand zag dacht ik even dat er een wolf op bezoek was geweest :=

Eenden hebben we ook regelmatig in de poel. En scholeksters. Ook altijd een fazantennest. Vleermuizen. Zwaluwen. Ooievaars _O- vorige zomer een buizerd die steeds terug kwam en op de omheining kwam chillen.

Zou graag nog een das en wat vosjes willen en dan heb ik ze allemaal *-:)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 23:03

Met een das wel je weiland op de kop.

Afbeelding
Hier nog een zwaluwnest opgehangen. Vorig jaar zaten ze aan de andere kant. Scheten ze de stallen en waterbakken ze met name onder. Niet zo’n succes. En hun eigen bouwwerk was niet sterk genoeg. Hopelijk komen ze in de verleiding