Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 14:12

Nee wij zijn niet zo van de tinkers :P

Hier net een vrij lange wandeling gemaakt met ons trekpaard. Was het rondje dat we normaal onder het zadel nemen en dan is het ongeveer 1,5 uur.

Was de eerste keer dat ze alleen zo'n lange wandeling heeft gedaan en ze was super braaf. Zelfs bij de paarden wat ze de vorige keer erg spannend vond omdat die aan kwamen galopperen in de wei, was ze nu braaf.

Toch fijn zo'n koelbloedig beest.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 15:18

:( :( :(

Mijn uitje met Marinka is mislukt. Madam had besloten vandaag niet op de trailer te gaan. Pffff het lijkt even of al mijn oefenen voor niks is geweest.

Ik ben 2,5 uur bezig geweest. Wel goed kunnen eindigen met haar op de trailer, maar zonder stang.

Dit zag ik niet aankomen. De vorige keren ging het prima. Dus ga nu alles maar weer uit pakken. Het huilen staat me even heel na bij.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 15:46

:(:) kvulden wat jammer! Doe je het alleen? Vindt ze het eng?

Net wezen kijken bij endurance grollo, mijn zoontje vond het helemaal leuk. Vooral al die rollende paarden nadoen. := lekker vies geworden :j /3

Leuke tinker!

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 16:01

Hoe heb je het opgelost kvulden?

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 16:03

Ik doe het alleen inderdaad. Na mijn idee zijn we het eng gedeelte wel voorbij. Ik heb ik denk een half jaar met haar geoefend. We hebben net de eerste ritjes achter de rug. Pas voor het eerst een ritje ergens naar toe. Dat ging heel goed. Dit zou het tweede ritje ergens naar toe zijn. Erg jammer. Maak me nu wel wat ongerust over het weekendje weg. Morgen ga ik het weer proberen. In iedergeval op de trailer. En of ik dan nog weg rijd dat zie ik dan wel. Pfff voel me wel even erg zielig en teleurgesteld.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 16:05

Yontheke schreef:
Hoe heb je het opgelost kvulden?

Wel goed redelijk goed afgesloten. Ik wilde doorgaan tot ik de stang er weer achter had, maar dat is niet gelukt. Wel erin en blijven staan. Ben 2,5 uur bezig geweest.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 16:16

Ik heb dat met mijn Sjaak ook gehad, kvulden. Laden ging prima, tot hij echt ergens heen moest. Daarna was t afgelopen. Nu gaat het wel weer goed. Ik heb het toen opgelost door een maatje mee te nemen. Ik hoop dat het gewoon weer lukt, zodat je toch mee kan met het weekendje.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 16:29

Ja een maatje meenemen gaat niet. Ik heb een 1,5 paard trailer.

Ik ga er vanuit dat het straks wel weer gaat. We zijn al van ver gekomen. Maar dit was even een tegenvaller. Ik had het niet verwacht. Ik was speciaal niet te vroeg gaan laden omdat ze er de laatste keren steeds zo op ging. Het gaat wel eens in 2 of 3 x maar ik had haar er steedsmet 5 minuten in.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 16:36

Ik bedoelde hoe je haar er dan uiteindelijk opgekregen hebt?

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 16:40

Door bij de trailer te blijven en haar gewoon steeds de klep op sturen. Als ze dan bleef staan. Even wachten en dan weer terug achteruit. Een rondje stappen om er weer mooi rustig voor te staan en weer en weer en weer. 2x ben ik terug gegaan naar de bak. Is er naast en heb haar daar gelongeerd en toen weer naar de trailer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 16:51

Oei balen kvulden :(:) , ik weet hoe je je voelt. Ik ben vandaag weer met mijn merrie naar de manege geweest en zoals verwacht liep ze er zo in, ook op de terugweg geen probleem. In de manege was ze behoorlijk stout en best wel wat heftig met rijden, terwijl het steeds zo goed ging. Waarom? Geen idee. Maak me er niet zo druk om. Ga morgen gewoon weer, kijken of ze zich dan gedraagt. Thuis aangekomen was ze wel weer redelijk druk op de trailer en van mening dat ze er direct uit moest en ik heb haar gewoon een kwartier laten staan. Toen ze weer wat rustiger stond haar er pas uit gehaald.

Bij de trailerhulp die ik heb gehad, mocht ik op een bepaald moment geen rondje meer lopen of haar achteruit zetten. Gewoon steeds recht voor de klep houden en naar binnen sturen. Succes morgen! Komt wel goed hoor. Ik geloof niet dat ze het nu ineens weer eng vindt, maar eerder dat ze gewoon besloten heeft er niet in te gaan. Jij zal haar duidelijk moeten maken (en er zelf van overtuigd zijn) dat ze er gewoon in moet. Geen gezeur.(van Marinka bedoel ik)

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 16:57

Als ik haar op de klep laat staan en uiteindelijk niet terug ga blijft ze staan en verzet geen stap meer. Dan bevriest ze helemaal. Of valt bijna in slaap. Of ze besluit zelf naar achteren te gaan. Wat wel gelukt is dat ik het achteruit gaan al een groot aantal keer heb tegen kunnen houden. Maar dan gaat ze van uit die positie er niet echt weer op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 17:06

kvulden schreef:
Als ik haar op de klep laat staan en uiteindelijk niet terug ga blijft ze staan en verzet geen stap meer. Dan bevriest ze helemaal. Of valt bijna in slaap. Of ze besluit zelf naar achteren te gaan. Wat wel gelukt is dat ik het achteruit gaan al een groot aantal keer heb tegen kunnen houden. Maar dan gaat ze van uit die positie er niet echt weer op.

Lastig is dat. Ik had dat ook in het begin. Mijn trailer juf bleef volhouden tot ze er op ging. Ook als ze helemaal niets meer deed.

Zooooo moeilijk.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 17:12

[***] schreef:
kvulden schreef:

Lastig is dat. Ik had dat ook in het begin. Mijn trailer juf bleef volhouden tot ze er op ging. Ook als ze helemaal niets meer deed.

Zooooo moeilijk.

Ik heb dat ook al gedaan. Maar als ze op de klep blijft staan vergeet het dan maar. Ik heb zo met haar al meer als een uur gestaan. En als ze dan uitgerust is stap ze naar achter en niet naar voor. Ook als ze wel aan het eind blijft staan gaat ze niet zo de trailer weer op. Terwijl nog een paar stappen terug ze dat wel doet. Laatst ging ze wel 20* de trailer in achter elkaar. Toen wilde ze zelfs in draf er in. Haha. Maar goed ik hoop er van uit te gaan dat ze dit nu een keertje heeft gedaan en er morgen wel weer op gaat. En anders heeft ze pech deze week, want dan gaat ze er elke dag op. Ik zal met het weekendje mee. Ik heb dit al een half jaar voor zitten bereiden. Maar een foefje als dit weer gebeurd zal wel handig zijn.

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 17:13

Wat nog weleens wil helpen is het paard te leren 'jo-jo-en'. Op jouw verzoek stapje naar voren, stilstaan, braaf,snoepje erin. Op jouw commando (stem en hand tegen borst) één stapje terug, stilstaan, belonen. Weer stapje vooruit, stil en belonen. Twee stapjes terug, stil en belonen. Aantal keren achter elkaar, maar letterlijk en figuurlijk kleine stapjes. Bij echte klepstakers en terugrenners is deze manier redelijk succesvol.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 17:15

Balen kvulden, heb zo snel even geen tips op afstand. Ben er dan graag bij om te zien hoe het paard reageerd..

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 17:53

Niet boktproof maar bij mij krijgen ze dan echt wel een schup onder hun hol hoor! Zeker als ze er ooit al zonder problemen op gegaan zijn. Bij mijn grote hang ik er gewoon de longeerlijn er achter, heus hem er een keer op en die weet de volgende keer direct dat dat spelletje niet gaat lukken..

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 18:41

Balen Kvulden!
Bij paard van vriendin van mij pakken we het ook zo aan. Op de klep of in ieder geval voor de trailer, longeerlijn erachter en druk houden op de longeerlijn. Verder helemaal niks doen of zeggen. Eerste keren duurde het ff, maar nu is het binnen een paar minuten gepiept!

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 18:41

Balen kvulden :(:) morgen gaat het vast beter! Het blijft tenslotte een merrie. Weekendje gaat helemaal goed komen!

(behalve misschien met twix. Die is momenteel zo braaf dat ik er al een beetje van uit ga dat ze precies dan drie verschrikkelijke draakdagen heeft)

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 18:47

Ik had er ook de zweep wel bij. Ze krijgt normaal een klein tikje voor ondersteuning om voorwaarts te blijven gaan. Dat kleine tikje was nu ook best steviger, maar geen resultaat. Behalve nog harder achteruit. Ik ben echt geen watje met mijn paard. Maar wel hulp middel dan ook geeft haar veel meer stress en dan stormt ze er zeker uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 19:38

Mijne gaat op een tik ook achteruit of op haar achterpootjes staan.

Ik zou het zo ook niet weten als ik eerlijk ben..... Heb zelf ook professionele hulp in moeten roepen.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 20:36

Kvulden, niet rottig bedoeld, maar zou het aan je rijstijl kunnen liggen? Vooral de terugweg, heb je toen een keer te hard moeten remmen of te snel opgetrokken, net iets te streng de bocht ingestuurd?
Je hebt zolang geoefend en het zo rustig opgebouwd. Ik kan mij zo voorstellen dat er juist iets is gebeurd op de terugweg waardoor het paard het vertrouwen weer even kwijt is. Nu gewoon weer rustig oefenen en dan komt het vast weer goed.

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 20:45

Ik heb niet alle berichten gelezen want dan ben ik nog wel even bezig :Y)

Maar, is er ook iemand die een tip heeft voor een stal ? Een container stal had ik al in gedachte maar zijn er meer (goedkope) mogelijkheden ?

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 20:51

Hoemaakikeenschuilstal.nl
Schuilstal.com

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 21:31

Balen Kvulden... volgens mij woon je ver weg bij mij.... anders had ik je graag geholpen.