Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Martje80

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 08:30

Ik verlang eind zomer altijd weer naar de winter. Het echte zorgen voor, paar x per dag voeren, mesten enz.

En dan eind vd winter verlang ik weer naar het gemak vd zomer. Paarden op de wei. Niet op tijd staan..heerlijk

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 09:10

Oh echt verlang je naar de winter?
Heb ik echt nooit. Voorjaar-zomer-najaar.
Zolang er droge grond is en ze lekker op wei kunnen.
Thuis is het altijd hetzelfde. Echter de jonkies staan nu in een paddock met inloopstal. Heb ze liever lekker op wei lopen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 09:19

Hier is het hele hele jaar hetzelfde. Staan altijd op de paddock. Maar een uurtje per dag op de wei. Maar het leven is wel een stuk makkelijker als het droog is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 09:24

Ik heb maar 1 seizoen, dat ik oprecht geniet van de paarden: de lente. Is het droog , lekker weer, voor mij een werkbare temperatuur.
Zomer kan ik slecht tegen met hart en met 2 zwarte dieren ik vermoed zij ook niet echt, met de hitte en die vreselijke dazen.
Herfst is te nat om nog wat leuks te doen, of ze op wei te zetten zonder die gelijk te slopen en de winter is tegenwoordig voor mij toch snel te koud en kan je door de ijs en sneeuw eigenlijk ook weer weinig doen met de dieren ... Hoezo een echte Hollander? ;)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 09:33

Haha! De zomer hoeft voor mij ook niet hoor. Ik heb geen hartkwaal, maar mij te heet. Ik kom van oorsprong uit Noord Holland. Daar zijn de zomers prima. Nu woon ik in Brabant. Véél te heet! Dat scheelt zo 5 graden en hier geen zeewind. Bovendien kun je hier dan niks vanwege de dazen.

Heb trouwens vorige week een oude regendeken (die niet meer waterdicht was) ingespoten met waterdichtspul voor schoenen. Nou, dat werkt dus echt fantastisch! Het water loopt er zo vanaf! Ik had al een nieuwe deken besteld, want degene die nog wel waterdicht was, had mijn Belg even gesloopt tijdens het spelen. Maar ik twijfel nu of ik hem niet terug ga sturen.

Eerst maar eens passen, als het droog is.
Laatst bijgewerkt door Fabster op 02-03-16 09:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 09:35

Hahahahah. Eigenlijk hebben we het dus heel slecht met z'n allen :+

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 09:51

Nee, we hebben last van de winterblues ;)
Hier momenteel ook veel last van de lasten :+ Maar straks met het goede weer, de paarden weer voornamelijk (of 24/7) op het land en gewoon 's avonds nog lekker een buitenrit kunnen maken, uitzicht op de veulentjes in de wei... dan weet ik weer waar ik in de winter zo voor buffel :D

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 09:51

Abby gefeliciteerd!! *\o/* *\o/*

Fabster jeetje dat is heftig. Ze heeft vast ook niet een leeftijd waarop je zoiets zou verwachten...

[***] haha leuk namen :D Zijn de kipjes leuk zo op het eerste gezicht?

Ohjaa eind van de maand zomertijd, had ik nog niet aan gedacht :D

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 09:55

Fabster schreef:
Spreek ik 2 maanden mijn vriendin niet. Net weer even appje gestuurd, over griep en blauwe billen enzo, heeft ze in de tussentijd een hersenbloeding gehad! Mijn god! Wordt het leven wel weer even in perspectief gezet!

Maar nu kan ze niet meer paardrijden. Iemand geinteresseerd in een kwpn springgefokte merrie? Braaf, verkeersmak, 9 jaar. Goede afstamming, maar daar heb ik echt geen versyand van. Ik heb karrepaarden.

Wat erg zeg! Beterschap voor haar :(:)

Proficiat AB *\o/*

Azmay: ik zou ook twee draden doen. Gewoon voor de zekerheid. Het is niet zo'n groot stuk toch? Dan gaan ze al sneller eens op onderzoek uit en rottigheid uithalen is hier de ervaring :')

Hier regent het echt als een gek, net als ik een dagje vrij heb -O- daar gaat mijn ritje.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 10:00

Oooo...nieuwe kipjuhs...FOTOOOOO'S O:)

Ik ben blij met BR,ik kijk 's morgens altijd eerst even om te zien waar de jongens gaan ontbijten.Zag dat er net een gat tussen de buien zat als ik even eerder zou beginnen.
Dus ontbijt gegeven...snel hoopjes weggehaald,verse stronetten in de bakken en onder afdak vegen...hooi spoelen en toen begon het te plenzen.Net optijd klaar met de buitenwerkzaamheden :D

Nu stuk op de bank maar wel droog...lekker met eigen ontbijt onder dekbed op de bank met warme kop thee :)

Ik vind het voorjaar en de nazomer erg fijn,temperatuur is goed en lijf werkt dan wat mee.
Voor mij in de winter wat minder werk omdat de jongens lekker bij de buren kunnen grazen en scharrelen.

Zomer vind ik echt waardeloos,die hoge temperaturen kosten enorm veel energie en dan dat vliegverkeer :n

Verlang wel naar wat droger weer...nou ja komt wel weer.Kunnen we eerdaags weer klagen dat het "zo stuift" :P

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 10:06

Nou ik verlang niet naar het seizoen winter. Net als herfst en zomer niet overigens.
Lenthe is ook lastig met dat gras. ..
Maat qua intensief zorgen voor zo tussen nov-april. Daar verlang ik dan naar zo eind okt. Als het al weer vroeg donker wordt. Het s'ochtends weer fris is dan komt dat gevoel weer op.

Zomers is het wei schoon maken en thats it.

In de winter 5 x daags voeren, mesten, stro/hooi halen.

Maar dat is ook weer weg hoor dat gevoel, zo rond nu haha

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 10:10

Haha karev, dat vind 'k juist zo leuk aan de zomer, dan komt het er nog eens van mijn paarden echt te rijden, ipv alleen maar te zorgen :P (maar zorgen is ook al fijn hoor)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 10:12

De winter vind ik weinig aan qua paarden. We willen de boel nog anders indelen, zodat het minder werk is, maar zo lang dat gedoe met het huis nog niet rond is, kan dat eigenlijk nog niet.
Wat me wel opvalt is dat de wei een stuk mooier blijft dan vorig jaar, terwijl ze minstens zoveel uur buiten staan. Heeft dat onderhoud toch wat goed gedaan!
In de lente gaan ze weer 24/7 naar buiten tot november, dat is voor zowel mij als de paarden toch het meest relaxed :j
Het regent en waait hier, bah.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 10:17

Ik heb eigenlijk alleen sommige dagen dat ik er moeite mee heb. En dat is niet echt seizoensafhankelijk maar meer hoe de dagen lopen.

Gisteren was zo'n dag bijvoorbeeld. Wekker 5.15 in de auto 5.45, op het werk 7.30, thuis 18.00 uur, wei, paddock uitmesten en waterbakken vullen 18.30, eten koken en eten 19.30, paarden zandweg geven, hooinetten en kliko's vullen 20.30, douchen en 21.30 naar bed...
Gelukkig doet manlief in de ochtend de stal uitmesten :o

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 10:21

Winter en herfst heeft niet perse mijn voorkeur maar ik vind het ook niet heel erg. Jammer alleen dat ik in de wintertijd door alles rond de verzorging minder tijd heb voor de paarden zelf. Maar zo beetje eind van de winter verlang ik ook echt wel weer naar warme lange dagen met veel zon :D

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 10:30

Misschien dat hier iemand ervaring heeft met het volgende.
Het dichtmaken van roosters (in koeienstal) kan dat op een makkelijkere manier dan de hele mestput volstorten?

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 10:32

Wij hebben er een vloer overheen gestort. Dus de mestput is gewoon nog in tact.

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 10:36

karev schreef:
Ik verlang eind zomer altijd weer naar de winter. Het echte zorgen voor, paar x per dag voeren, mesten enz.

En dan eind vd winter verlang ik weer naar het gemak vd zomer. Paarden op de wei. Niet op tijd staan..heerlijk

De zomer heeft vele voordelen :D Mahja dan is het weer te warm of regent het te lang.
Er is altijd wel iets :o
Voor mijn exzemer is de winter top, geen jeuk en lekker buiten zonder te schuren.

Ik kijk dan altijd maar in het belang van de paarden.
Al moet ik eerlijk bekennen dat als ze in de zomer op de wei staan je wel makkelijker weg kunt enz.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 10:36

Voor mij maken de seizoenen wat werk betreft niet veel verschil. Ze gaan evengoed elke nacht op stal. Enige verschil is dat er een extra plek bij komt om mest uit te halen, de wei straks.
Ik vind elk seizoen wel wat hebben. Maar na deze natte winter verlang ik wel meer naar het betere weer dan anders.
Had gisteren mijn zus aan de telefoon en zei tegen me dat ze het koud hadden waar ze nu wonen, zaten met een trui of vest aan, toen ik vroeg naar de temperatuur zei ze heel leuk dat het koud was daar met 22 graden....

Wat een naar nieuws van je vriendin Fabster, hopelijk zijn er nog steeds verbetering in haar situatie!
Abby eindelijk goed nieuws, super!
[***] heeft gezinsuitbreiding, grappige namen voor de dames!
Kirrr zijn de kieren niet op de een of andere manier dicht te kitten/spuiten?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 10:40

Kirrr schreef:
Het dichtmaken van roosters (in koeienstal) kan dat op een makkelijkere manier dan de hele mestput volstorten?

wij hebben dara wel voor gekozen, ik ben als de dood dat ze er een keer doorzakken.

wij hadden puin genoeg van de verbouwing, dat er allemaal ingegooid, aan laten trillen, metalen rooster erop en met beton vol laten spuiten.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 10:46

Kirrr schreef:

Ik zou er een laagje beton overheen storten. Waarom moet het dicht? Het is voor de pis van de paarden wel makkelijk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 10:47

Sterker nog ik zou de roosters intact laten maar wel zorgen dat ze veilig zijn voor paarden en dan rubber-doorlatende matten er over.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 10:49

water-doorlatende rubber matten bedoel je ? :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 10:49

Ja, uiteraard... nog geen koffie op :D

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 10:50

Sure lee, weet je nog hoe jullie dat concreet gedaan hebben? Met plastiek en betonnetten of anders?

meggie, fokfanaat, het gaat om heel veel roosters met daaronder ook een héél grote put (lees 500m², 1 meter diep). Vandaar dat ik benieuwd was of er andere oplossingen zijn.

Palousa, omdat het geen stallen zouden worden, maar wel een piste.