Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 15:18

[***]...ik zou het even de tijd gunnen om te herstellen...weekje,2 weekjes.Gras maakt volgens mij net na maaien wat meer fructaan aan.Nu er straks weer water opkomt en dan weer warmer wordt,hoor je het groeien.

DubbelFun

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 15:59

Kort gras heeft meer fructaan in de punten zitten en na droofte veel regen is ook niet goed qua fructaanwaarde.
Dus idd even een paar weken laten rusten.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 16:07

Bij mij staan de paarden nu ook even 3 weekjes niet op de weide nadat ze het met deze droogte heel kort hebben afgegeten. Ik had ze strookbegrazing gegeven en dat is dus echt niet goed voor mijn weide. Dan zie je het onkruid overal opschieten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 17:18

Top!! Bedankt voor jullie antwoorden. Ik laat ze er nog even niet op.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 08:59

Jadybabe schreef:
Vorig jaar was ze obese al voor ze het land in ging, maar door voldoende beweging en geen muesli meer is ze mooi op gewicht. Zou voor het mooie nog iets af kunnen. Kregen van de DA complimenten over de 5 pony's dat ze mooi op gewicht waren. Behalve mijn shet, ietwat ruim ontwikkelde "buikspieren"......

Nog eens wat...heeft iemand het wel eens meegemaakt dat een pony de wei niet leuk vond? Heb shet vanaf oktober, hij heeft tot de wei samen met mijn merrie in een uitloopstal gestaan met paddock. Had van de winter veel gedaan met hem. In mei gingen ze de wei op, heeft hij ik denk twee weken heel depressief in een hoekje gestaan. Toen dacht ik hij vindt de kudde niet fijn en heb hem bij twee shetten gezet, maar na twee weken daar gestaan te hebben ,kroop hij onder het draad door om bij de rest te gaan staan en nu is hij een happy horse. Raar he?

:j Toen ik mijn oude paard net overgenomen had van de manege, vond hij de wei niet tof. Het gras wel he, vreten is zijn leven. Maar die gekke weidegenoten en de prikbeesten was niet z'n ding. Hij ging altijd zo ver mogelijk van de rest af staan (lees: mijn andere paard in de schuilstal en mijn oude paard in de compleet andere hoek van de weide, een hectare weiland tussen hen in :') )

Ondertussen is hij gewend en kunnen ze niet zonder elkaar. Prikbeesten is nog een issue maar hij reageert er niet meer zo idioot allergisch op als in het begin (het was echt een bobbelpaardje, van kop tot staart onder de bobbels :') )

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 10:11

Yay, gisteren gegokt en gewonnen! Op de middag stikstof gestrooid (lag al meer dan een maand te wachten, maar met die droogte...) op 1 weide en t heeft bij ons superveel geregend gisterenavond! *\o/*
Vanmorgen eens gaan kijken en geen enkel korreltje meer te zien, yes! :) .

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 10:17

Wij hadden zaterdag in de late namiddag het opkomende onkruid nog wat gespoten. Hopelijk heeft dat nog wat uitgehaald met die hoosbuien van gisterenavond.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 10:58

Ik wilde gister de klaver nog spuiten maar het waaide gewoon te hard.Even kijken wat vanmiddag doet als de boel opgedroogd is,zou in de namiddag weer gaan regenen.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 12:57

Zo de vakantie zit er weer op. Heb nog heel wat bij te lezen.

Ik was voor de vakantie met mijn paard van 21 jaar begonnen met het bijvoeren van magnesium. Het resultaat is echt verbluffend. We hadden de laatste jaren dacht ik, veel communicatie problemen die ik verweet en alles wat er was gebeurd de laatste jaren en daardoor mijn stress. Dit ga ik nu niet helemaal weg cijferen, maar ik denk toch wel 80%.

Gisteren zijn we voor het eerst in 10 jaar er samen 'alleen' op uit geweest. Langs een Rijksweg. Langs veel wuivende bomen en gewas. Over een voetgangers brug naar onze bestemming om even lekker in het water te staan. Daar aangekomen kwamen mijn man en mijn dochter toch even pols hoogte nemen :D

En mijn dochter Ilsa heeft een stukje gefilmd. Ik kon niet meer stoppen met glimlachen *\o/* Super trots op ons tweeën.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 13:56

Super leuk kvulden! Jullie zien er allebei happy uit :D
Fijne vakantie gehad?

Ik heb weer een klusweekend achter de rug, de keuken is inmiddels bijna af. Erg mooi geworden :)

Nog geen bericht van de zandleverancier nav van ons bericht dat we de herstelwerkzaamheden graag door de loonwerker laten uitvoeren die de bak heeft aangelegd, gezien hij bekend is met de grond en het aanleggen van rijbakken. Hoop dat het nu toch wel een beetje vlot geregeld kan worden...

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 14:13

Ik heb een hele fijne vakantie gehad. En goede oppas voor de paarden. Vrienden van ons, maar voor de eerste keer. Maar het ging heel goed en ze vonden het erg leuk. Ook de kinderen hebben geholpen en daar een mooi zakcentje mee verdiend. Op vakantie stuurden ze steeds leuke foto's van ze naar ons toe. Dus al met al helemaal top!

Ik ben vandaag weer echt aan het werk en er staat nog een grote klus op me te wachten. Ik ben mijn trailer aan het restauren. Al het hout word vervangen.

Oh ja dat brengt me op een vraag. Ons nieuwe tinker veulen kunnen we in oktober ophalen. Nu wil de verkoper dat ik met een dichte trailer kom. Mijn trailer is boven de laadklep open. Iemand een idee hoe ik dat handig even kan oplossen. Ze wil namelijk dat ik het veulen er los in zet. En die opening dus dicht zodat ze het niet in haar hoofd krijgt er uit te klimmen.

Fijn dat je keuken af is dat is vast een groot genot. En hopen dat het met het zand dan ook gauw geregeld word.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 14:16

Je hebt dus geen zeiltje dat dicht kan? Maar waarom zou je het veulen los laten staan?

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 14:21

Jij hebt het veulen gekocht dus bepaalt toch zelf hoe je wilt vervoeren?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 14:41

Als het beestje nog nooit vast gestaan heeft, dan zou ik dat op de trailer ook niet doen.
Zou dus ook alles dichtmaken, zeiltje lijkt me voldoende, maar gewoon open boven de klep zou ik niet aandurven..

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 14:58

Simone0308 schreef:
Sorry voor de ego-post, zal morgen even wat uitgebreider reageren, maar voor nu even snel een vraag voor mensen met drainage in de bak: hoe ver liggen jullie buizen uit elkaar? En wat voor diameter hebben jullie gebruikt?

Wij hebben 5 buizen over de lengte van de bak geplaatst. Diameter is +-20/30 cm. Werkt hartstikke goed !

Mrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 15:32

ik vroeg me af of ik misschien hier de vraag mocht stellen onder welke hoek jullie de palen van jullie rijbak hebben geplaatst? Wij gaan dit deze week doen, maar vind het nog lastig te bepalen onder welke hoek we dat moeten doen.
En aangezien ik al meerdere dingen uit jullie verhalen heb gehaald (ben een stille meelezer :o ) dacht ik hier is vast wel iemand met advies hierover.
Alvast bedankt!

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 15:34

Mijn palen staan gewoon recht. Niet onder een hoek.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 15:43

Mijn palen staan ook recht. Maar ik heb een rand van stoepranden dus geen kans om met knieën klem te komen ofzo.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 16:00

Mijn staan ook recht, en tot nu toe nog nooit problemen mee gehad.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 16:05

Ik heb ze wel wat schuin staan maar zou niet weten onder welke hoek....

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 16:41

Die van ons stonden recht , maar bij de 1e storm zijn er een aantal scheef gewaait , die staan nu nog precies zo.
Wij hebben ze dus allebij _O-

Recht in de grond is makkelijker dan schuin ( denk ik). heb je ze ook makkelijker allemaal gelijk staan ipv allemaal net even schuiner / minder schuin

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 16:52

Haha foutje Marleen, geeft wel een leuk speels effect toch? ;)

Dat laatste is een kwestie van een lijntje spannen en ze daar langs de grond in slaan.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 19:20

Ego post. Andor terug mee naar kliniek. Niets meer behandeld. Zelfs zijn probleemvoet niet. Ze had hem nog nooit zo goed zien lopen. Wat een contrast met 8 weken geleden en het feit dat de afspraak voor in te slapen gemaakt stond. Ik mag hem vanaf morgen weer gewoon oppakken in training.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 19:25

Yontheke schreef:
Ego post. Andor terug mee naar kliniek. Niets meer behandeld. Zelfs zijn probleemvoet niet. Ze had hem nog nooit zo goed zien lopen. Wat een contrast met 8 weken geleden en het feit dat de afspraak voor in te slapen gemaakt stond. Ik mag hem vanaf morgen weer gewoon oppakken in training.

*\o/* *\o/* *\o/*

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 19:28

@yontheke: ongelooflijk wat een verschil. Superbericht !!