Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 19:51

Ik zie geen probleem maar goed waar moet t heen :+

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 19:52

MarjanB schreef:

Als dit als reactie op mij is, snap ik je niet helemaal denk ik :Y)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 19:55

Friesfanaat schreef:
MarjanB schreef:

Nou ik zie een prima doorgang en ik denk dat er daar prima het eea door kan

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 19:59

MarjanB schreef:
Friesfanaat schreef:

Nou ik zie een prima doorgang en ik denk dat er daar prima het eea door kan

De (ervaren) chauffeurs met groot vervoer die hier tot dusver geweest zijn durfden het allemaal niet aan vanwege de te kleine draaicirkel en ruimte om in te sturen.

Het lijkt op de foto ook ruimer dan het daadwerkelijk is, overigens. Foto vertekent best wel.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 20:03

Maar waarom zou de vrachtwagen de Dam op moeten. Die kan toch voor aan de weg blijven staan met uitladen. Palletwagen of kooiaap is er we bij als het zware producten zijn of op pallet staan.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 20:04

Ik zie ook niet meteen een issue, maar goed, wij hebben een S-bocht die echt kleiner is en daar komt nog een vrachtwagen door heen. Alleen de auto met trailer achteruit rijdend niet. Vooruit rijdend wel. Ik denk echt dat er meer opties zijn dan dat je denkt.
Welk groot vervoer precies? Want daar zit ook nog verschil in. Dingen met meesturende assen helpen ook nog wel.

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 20:22

belle_boef schreef:
Maar waarom zou de vrachtwagen de Dam op moeten. Die kan toch voor aan de weg blijven staan met uitladen. Palletwagen of kooiaap is er we bij als het zware producten zijn of op pallet staan.

Het wordt door een plaatselijke boer geleverd, op een miedema wagen. Die heeft geen palletwagen of kooiaap (bij zich)..

MarloesHJ schreef:
Ik zie ook niet meteen een issue, maar goed, wij hebben een S-bocht die echt kleiner is en daar komt nog een vrachtwagen door heen. Alleen de auto met trailer achteruit rijdend niet. Vooruit rijdend wel. Ik denk echt dat er meer opties zijn dan dat je denkt.
Welk groot vervoer precies? Want daar zit ook nog verschil in. Dingen met meesturende assen helpen ook nog wel.

Ik snap dat je dit oppert, alleen is het écht niet mogelijk hier vooruit of achteruit het erf op te rijden met een trekker + kar of een vrachtwagen(tje)..

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 20:27

Zelf een palletkar aanschaffen? Die gaat er hier ook komen, wel zo handig voor van alles en nog wat.

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 20:33

Moska schreef:
Zelf een palletkar aanschaffen? Die gaat er hier ook komen, wel zo handig voor van alles en nog wat.

Dat is wellicht nog een goede optie inderdaad. Is het nog wel hopen dat het plastic niet stuk gaat als ze van de kar af moeten :+

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 21:04

Maar hoe haal je ze van de wagen? Want als hij een trekker met voorlader heeft kan ie ook gewoon elders lossen.

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 21:49

MarjanB schreef:
Maar hoe haal je ze van de wagen? Want als hij een trekker met voorlader heeft kan ie ook gewoon elders lossen.

Dat zijn de vragen waar ik dus antwoord op zoek. Waarschijnlijk worden ze zonder voorlader gebracht dus dan zullen ze van de kar moeten vallen en vervolgens verder rollen of met de palletkar rijden.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 21:50

Dan weet je zeker dat t folie het niet houd..

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 21:58

Als je al je hooi groot of klein die 80 meter moet verplaatsen worden je hoe dan ook niet gelukkig.
Zo veel rollen geeft grote kans op beschadigen van je folie.

Kan je er wel met een auto met aanhanger komen? Dan evt. Overpakken van de boerenwagen de aanhanger oprollen en dan rijden en op plek eraf rollen.

Ik vind 10 meter met 100 kleine pakjes tillen al pokkeweek en met 2 Friezen mag je dat dus geregeld doen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 22:31

Ons hooi (grote balen) wordt geleverd op pallets op een platte wagen met trekker ervoor. Uitladen wordt gedaan met de heftruck. De hooiboer neemt lege pallets mee terug, de volgende lading hooi wordt op die pallets gezet en dan op de platte wagen. Zoiets een optie?

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 22:44

Hoe breed is het, volgens mij kunnen ze daar makkelijk lossen. En anders gewoon zelf met de aanhanger kleine baaltjes halen.

Verder veel over dekens. Bucas ligt hier op m'n hafs dramatisch.
Drukt en schuift.

Hier hele weekend gewerkt.
Flinke verstopping afvoer en een mega muizenplaag. Ze kijken je dansend aan en hebben alle zakken strokorrels aangevreten.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 22:48

Ik doe met 75 kleine (20-25kg) baaltjes hooi om en nabij 3 maanden voor een shet, d-pony en e-pony.
Die worden gewoon met auto en aanhanger gebracht.
Die moet de bocht wel kunnen maken denk ik?

Pff wat een pokkeweer zeg.
De regendekens waren echt kletsnat (paarden niet) maar toch voelden ze wel fris aan.
De merrie was al wat stijf en de ruin kan ook niet zo lekker tegen veel regen/wind dus heb de ruin maar een 100grams en de merrie een 200grams opgegooid voor de nacht bij gebrek aan een droge regendeken voor beide.
Misschien voor de merrie wat aan de warme kant maar beter dan te koud.
Morgenochtend is hopelijk de ergste nat van de regendekens af en dan wissel ik weer.

6.15 mn wekker gezet om te gaan hardlopen :=

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 23:26

Hier aten ze eerst een klein baaltje in 1,5 dag. Nu 1 a 1,5 per dag. Denk door de temperatuur.
Zijn wel eerder 15 kg baaltjes als 20/25.
Twee haflingers

Lekker optijd hardlopen. Lekker rustig.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 23:36

Hier nu 1 baaltje per dag, grote en een 1,5 jarige van zo’n nu 145. Heb nog wel aardig gras dus ze staan elke ochtend nog op het gras. Zijn 17,5 kilo baaltjes van eigen land erg arm hooi. Ben dr alleen bijna doorheen nu dus moet ook weer hooi regelen. Heb meerdere adressen waar ik kan halen of laten brengen. Enige probleem is dat de aannemer de deur niet de afgesproken 250 breed gemaakt heeft en grote baal net niet naar binnen kan in de breedte dus we zitten elke keer te klooien als de boer een grote baal komt brengen met de shovel.

Het nadeel van kleine baaltjes is dat die weer veel duurder zijn.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 00:14

Oei dat is wel echt onzettend zuur die deur. ..

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 00:37

@Marjan dat hebben wij ook dat de poort net te smal is maar bij ons als ze een grote baal komen brengen zetten ze die even neer en dan pakt hij hem van de korte kant op en doet hem op die manier naar binnen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 08:11

Ik heb rond pak en die rol ik vanuit de trailer zo de pallets op

Vandaag en morgen hebben ze alleen een stuk paddock
Ik heb alle paaltjes en draad bij het weilandje verwijderd en heb het al deels vervangen voor kunststof palen. Niet alles op tijd vervangen gekregen wel de paden al uitgezet maar ales moet nu nog op hoogte gezet worden. Dinsdag middag is mijn eerste moment dat ik eraan verder kan dus dan moeten e het even doen met wat minder ruimte. Dan uitzoeken welke struiken in elk vak gaan komen, tot wanneer kun je nu nog planten? Niet lang meer of wel?
Van de houten paaltjes die uit de grond kwamen was zo`n 50% al rot, na 3 jaar.
Dat beloofd wat voor de rest van de omheining. Kost een fortuin maar gaat niet lang mee, terwijl die geteerde palen die ik op mijn vorige plek heb laten staan 15 of 20 jaar oud waren en al 3 keer meeverhuisd en nog stevig waren.
Ik heb nu 7 cm doorsnee, dunner had ik ze ook niet moeten nemen, ze zijn iets flexibeler dan houten maar het idee dat het niet gaat rotten is fijn. Wel weer een flinke investering helaas.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 08:28

@Marjan, oooh zuur van die deur!
@Lynn, ooh zonde zo snel rot!
Paarden blijven duur he..

Hardlopen is gelukt *\o/*

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 10:18

@friesfanaat: om een hoop gedoe te voorkomen zou ik investeren in een heftruck en alles op pallets laten aanleveren of vanaf de vrachtwagen lossen op pallets.

@marjan: wat geeft de aannemer aan om dat probleem op te lossen ??

@lyn: mijn eerste ervaring met houten palen was hetzelfde ondanks dat ik het onderste stuk 3x in de oranje menie had gezet. Daarna over gegaan op kunststof of metaal en alles staat nu al 20 jaar.

Hier ook redelijk zompig al staan er bijna geen plassen, hooi maar in de tent gevoerd dus die zie ik vandaag niet meer.
Mijn voorraadje houtkrul gaat wel hard met dit soort dagen/nachten.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 11:03

Verdorie heel verhaal getypt.... maar te lang gewacht moest weer inloggen weg verhaal...

Hooi, hier met kieper op pallets met wieltjes of transportplankjes (pak rond 300kg). Kan maar 1 pak hooi 1 pak stro in de opslag doen. Haal er nu wel twee en dan eentje op de aanhanger laten en dan zo de garage in tot er weer plek is om die in hooihok te doen. Doe met een pak 2 weken.

Wat zouden jullie doen met oud en nieuw. Monty is rustig, gaat in hoekje van stal staan. Maar Guus weet ik niet. Ze heeft denk ik vuurwerk niet echt duidelijk mee gekregen waar ze stond. Was een binnenstal en stond aan de rijbak. Ze gingen daar in de middag naar binnen. Nu staat ze in een buitenstal dus meer geluid, daarbij ook dichterbij dat er wat wordt afgestoken.

Ik heb echt geen idee wat ze gaat doen, ze is bij een aantal dingen pietje paniek en waar ik bij denk dit is eng gaat ze bij slapen }:0 . Toen er een zeil tegen haar stal aan wapperde wilde ze bijna over de deur naar buiten. Dacht aan oornetje met watten erin om geluid te dempen, echter wil ik liever geen halster om gezien haar lompheid zou mij niks verbazen als ze toch ergens aan zou blijven hangen.
Ga ik het aanzien of ga ik haar op voorhand als iets van een verdovingspasta geven? Of zorgen dat ik iets in huis heb en pas geven als ik denk dat het niet goed gaat.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 11:17

Altijd moeilijk. Meestal is er vooraf al wel het nodige geknal zodat ze er iets aan kunnen wennen voor het écht los barst. En het maakt ook uit hoe dichtbij én heftig er geknald gaat worden.

Ik stel de laatste voerbeurt van 11 uur altijd uit en geef die even voor 12, dat leidt meestal wel aardig af. Verder gaan ze op stal en blijf ik er even bij staan.
Boon is meestal wel aardig rustig of ze moeten echt richting stal gaan knallen.