[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 09:15

@safehaven: super fijn dat je dit deelt. Ziet er best simpel uit. Heel leerzaam al heb ik het nu niet nodig. Maar een goed idee om alvast in mijn mentale archief te hebben. Dus graag een instructie. Want jij hebt nu al die kleine kneepjes gevonden die werken. Zoals die overlap. Ik snap ongeveer wat je bedoelt maar nog niet helemaal.

En dat weer..... phoe ja. Ben er echt wel klaar mee. Eind april en de paarden kunnen weer een paar dagen niet de wei in. Nog niet voorgekomen in de 10 jaar dat we hier zitten.

Wij hebben inderdaad zo'n geel veld nu. Heel mooi. En zoals altijd vraag je je dan altijd weer even af of je wel goed bezig bent. Maar ik heb gelukkig ooit al gevonden dat 30% paardenbloemen nog geen ongunstige invloed hebben op de voedingswaarde. En ik hou me maar voor dat die diepe penwortels hun functie hebben. Ben er wel achter gekomen dat je het volgende jaar weer een heel andere samenstelling kunt hebben. Dus heb inmiddels wel wat vertrouwen in onze manier van weidebeheer.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door pol013 op 25-04-23 09:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 09:20

pol013 schreef:
@safehaven: super fijn dat je dit deelt. Ziet er best simpel uit. Heel leerzaam al heb ik het nu niet nodig. Maar een goed idee om alvast in mijn mentale archief te hebben. Dus graag een instructie. Want jij hebt nu al die kleine kneepjes gevonden die werken. Zoals die overlap. Ik snap ongeveer wat je bedoelt maar nog niet helemaal.

Ik moet er nog even op kauwen, of ik dit systeem wil maar het ziet er aantrekkelijk uit dus mij maak je ook blij met een filmpje. :)

pol013 schreef:
En ik hou me maar voor dat die diepe penwortels hun functie hebben. Ben er wel achter gekomen dat je het volgende jaar weer een heel andere samenstelling kunt hebben. Dus heb inmiddels wel wat vertrouwen in onze manier van weidebeheer.

Ja, ik denk ook aan de penwortels als ik paardenbloemen zie. :D Dank u paardenbloem.

We hebben dit jaar véél meer pinksterbloemen staan dan voorgaande jaren. Ziet er mooi uit. Het weiland van de buurman die zijn land met drijfmest geinjecteerd heeft ziet paars van de Dovenetels. Totaal anders dan onze weide. De andere wei langs de onze, die weer van iemand anders is staan alleen pinksterbloemen. Interessant om de verschillen zo te zien!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 09:52

Ik kwam deze site tegen. Wel interessant.
Het draait op deze site wel om zo veel mogelijk verschralen en dat wil ik dan weer niet. Ik wel én goed gras en hooi voor de paarden (zonder te veel bijvoeren) én wat diversiteit. Een beetje van beide.
Maar evengoed veel en uitgebreide info:
https://www.ecopedia.be/pagina/grasland
Laatst bijgewerkt door pol013 op 25-04-23 09:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 09:58

Hier vooral op de oprit veel paarse dovenetels, maar weer niet in de wei. In de wei wel veel herderstasjes en veldkers. En gras, dus dat is wel weer fijn. Op de voorste weitjes weinig paardenbloem, op de achterste weer meer. Maar die is dus nog niet bemest en voor weer wel.
En overal komt dat stomme JKK weer op. Ik moet echt moed verzamelen om het eruit te gaan steken/trekken, maar niet in de regen. Dus ik hoop ergens volgende week te gaan starten.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 10:32

Leuk die link, ga ik eens voor zitten.

Wij zijn enorm bezig met Ridderzuring steken, dat staat op het weitje dat kapot gelopen was. Hebben we vorig jaar doorgezaaid/ingezaaid. Gaat al beter maar heel heel heel veel zuring. Zijn we al een tijdje mee bezig, zijn zomaar 10 volle kruiwagens uit. Maar einde komt in zicht. :D

Ik heb net een filmpje van de nieuwe schuur gemaakt. Wel 4x opnieuw omdat de paarden steeds maar in de weg liepen. :') Is nu aan het uploaden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 10:37

Bij zuring denk ik ook: fijn die aardpen.
Ik zorg er vooral voor dat het niet uitzaait. En dat vermindert ook, maar met minder werk. Ik vond alleen JKK uitsteken wel genoeg. Maar dat is ook wel echt heel veel. Vorig jaar had ik 5 volle kruiwagens, ik verwacht nog niet dat dat dit jaar veel minder is :=

Ben benieuwd naar je filmpje! Leuk!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 10:39

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 10:45

Mooi zo die boxen zeg! En die drinkbak <3
Ik moet wel vreselijk lachen om dat jonge ding. Wat een druif joh :+
En de Kolonel ziet er goed uit. Blijft toch een knap dier.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 10:50

Die druif heeft als bijnaam (hij is een beetje rossig van kleur) 'hysterica in rosso'. :') Hij is heel zoet hoor, maar een 2 jarig warmbloed hengstje is toch anders dan mijn chille Freibergers... :roll:

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 10:51

Hahaha, briljant. Het is wel echt een blij ei <3
Ik hou er van. Van een ander hoor. Niet per sé van mij. Ik ben ook meer van chill.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 10:59

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 11:04

Hahaha! We zijn mega trots op alles. :D De schuur was echt in heel slechte staat dus er móest echt wat gedaan worden. Nou ja, dat is dus gedaan. :+

Tot nu toe behelst het adoptieprogramma hier alleen afgedankte katten en honden. Maar wie weet in de toekomst... :P

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 11:04

_O-

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 11:10

Wat is het mooi geworden Irene. Gaaf

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 11:22

Erg mooi. Wat een paradijsje. Alles bij de hand onder een dak.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 11:41

Wat leuk!

Ik zoek ook nog wel een stel adoptieouders. WAW, zalige plek heb je daar!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 12:18

Ir111, dat ziet er erg netjes en heel ruim en licht uit. Ook fijn voor jezelf werken zo.

Wij hebben ze overdag even op stal om te voeren en dus helaas 's nachts. Dan gaan ze op stal, krijgen laatste ronde om 22/23 uur ( en soms later in weekend ) en dan half 7 weer en dan eruit. Nu voeren we overdag nog 1x, maar zodra ze op gras kunnen stopt dat.
Op zich lopen ze allemaal hun stal in en weer uit, dus kost me geen bergen werk. Maar het zijn er maar 5.

We hebben ook wat meer paardenbloem dit jaar en ook veel madeliefjes. Van waar we vandaan komen vind ik het niet erg.
Het stond ook vol braam, zuring, brandnetel en melde. Dat hebben we steeds gemaaid, maar met opvangbak. Dan steeds slechte plekken kalk en of mest en zaad.

We moesten een paar overleden kerstbomen vervangen in haag voor de paarden. Die man had een partij, dus mijn man kwam met een berg kerstboompjes thuis. Ik was net takken aan het opstapelen, maar had nog lang niet genoeg en zat op 60cm.

Alles maar weggehaald en op dat stuk de boompjes neergezet die dan daar de wind gaan breken.

Wil wel ergens anders mijn bewaarde en verzamelde takken kwijt.
En we hebben hier nog steeds discussies over een leuke zoutblokken bar. Ik wil een dakje, maar mijn man vindt dat een beetje te spannend. Die is bang dat ze er toch langs gaan en zich beschadigen. Maar zonder dakje vindt hij ook niks ivm smelten.
Ik wil ze niet onder het afdak waar ze schuilen, want dan wordt het gebruikt om te schuren.

Had nieuwe blokhouders, maar misschien toch iets anders zoeken, zoals die emmertjes waar ze in rond kunnen draaien.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 12:21

Wauw wat een top schuur heb je daar zo. Zeeën van ruimte (ook binnen!). Dat is echt maximaal keuzevrijheid. Complete paardenvilla.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 12:50

Ridderzuring uitsteken en later in seizoen alleen afsnijden zodat ze geen zaad kunnen krijgen werkt wel! Had hier vorig jaar ook behoorlijk wat kruiwagens te gaan en nu denk ik 1. Helaas is dat zaad zeer hardnekkig dus kan zomaar dat het volgend jaar weer meer is, maar heb nu een mooie dichte grasmat.

Hier ook heel veel paardenbloemen, prachtig en zie ze als waardeplant. En met al die regen groeit het gras mega.
Helaas wel de poel graven weer een week vooruit geschoven.

Daihyo, Jkk is een 2 jarige plant, dus dit jaar nog ff alle moed verzamelen, volgend jaar is het hopelijk echt een stuk minder.

Dat verschralen van grasland is mooi voor de natuur, maar als je er dieren op wil laten grazen (er dus productie vanaf neemt) moet je wel iets toevoegen, wil je voorkomen dat je hele mineralen balans in de bodem scheef trekt.
En ook dan kan je heel gevaarlijk gras krijgen.
Al dat “mooi schraal kruidenhooi uit onbemest natuurgebied” is vaak heel suikerrijk. En dan snappen mensen niet waar hun paard zo dik van wordt.

Tof filmpje Irene! En erg mooi geworden, lekker ruim. Heerlijk zo alles onder 1 dak. En dat naambordje is geniaal :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 12:57

De zaden van JKK kunnen ook jaren in de grond zitten voor ze gaan ontkiemen. Dus ik hou me er maar aan vast dat het ieder jaar minder wordt ofzo :+
Ik denk dat de mooiste fase voor onze paarden fase 3 is. Dan heb je gras/kruidenland, met nog steeds voedingswaarde.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 13:03

Door het afmaaien met opvangbak zijn we compleet van de zuring af. Ik vind dat echt erger om uit te steken dan JKK.

We waren van JKK af, maar de buurman stond vol en nu hebben we her en der weer rozetten.

Het is nu even mooi en droog, hopelijk blijft het even zo.

Ze worden hier trouwens wel chagrijnig van regen. Dan gaan ze staan schuilen en bewegen te weinig. Bij mooi weer hebben ze dan wel een vrolijke bui.
Hondjes net zo. Het teefje krijg ik met regen amper mee naar buiten, maar vorige week met de mooie dagen heeft ze zich suf lopen rennen.

Aife

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 13:16

superpony schreef:
En we hebben hier nog steeds discussies over een leuke zoutblokken bar. Ik wil een dakje, maar mijn man vindt dat een beetje te spannend. Die is bang dat ze er toch langs gaan en zich beschadigen. Maar zonder dakje vindt hij ook niks ivm smelten.
Ik wil ze niet onder het afdak waar ze schuilen, want dan wordt het gebruikt om te schuren.

Had nieuwe blokhouders, maar misschien toch iets anders zoeken, zoals die emmertjes waar ze in rond kunnen draaien.

Ik heb de likstenen in de schuilstaan staan maar wel op de grond. Dus geen geschuur er tegen en ze blijven nu toch al 2 jaar lang mooi op hun plek staan (maar wel gebruikt)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 14:28

Ja, dat is een ander dingetje. De varkens mogen niet aan de zoutblokken likken, dus ze moeten iets van de grond af, maar niet te hoog voor de shetten.

En als ik ze laag hang heb ik nog steeds een hele schattige druiloor jaarling die overal in en op gaat staan. Hij staat in de ibc vaten die dus lager zijn vanwege de shetten. Wel zonder ijzer.
Maar hij mest ook netjes in de blauwe ton die wat hoger is afgesneden en we gebruiken om tijdelijk hooi te geven onder het afdak bij regen........

Ik dacht meer aan richtingwijzers. Bordje wc, bordje eten, bordje slapen etc. :p

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 16:28

_O-

Ik heb een paar weken geleden de wei shetproof gemaakt. Om hem buiten te houden. Gaat heel goed.
Ik zie nu net pas dat het bij de ingang niet helemaal goed is gegaan :+
Afbeelding

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 16:34

Ach. Dat is zodat je blijft opletten. :')