Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 09:48

Yontheke..4 scheppen per dag? Quarter merrie, 3x per week ritje 10 kilometer, andere dagen werken aan de hand of aan de lijn of onder het zadel in de bak krijgt als ze klaar is bietenpulp met zemelen en luzerne en vit e met selenium. Vit e en selenium ben ik vorig jaar erbij gaan doen nadat ze spierbevangen is geweest. Ga voor dit jaar op oliebasis. Staat de heel winter zonder deken in paddock met uitloopstal.

Yontheke

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 12:10

4 scheppen per dag ja. Als ik dat niet doe, schiet er niet veel paard meer over. Ik heb hem al van zijn 3. Gekocht als een skelet op pootjes en heeft door die achterstand altijd al veel voer moeten hebben. Heeft ooit wel op 6 scheppen gestaan ook.

Geef mij maar paarden die veel voer nodig hebben. Vind ik veel simpeler voeren dan dieren die dik worden van lucht. Mijn Haflinger was moeilijker op gewicht te houden dan de shet die ik nu heb.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 13:59

Hou op zeg over dikke paarden..wat en hel. Vorig jr was toet nog een scharminkel. Nou dat is fijn voeren zeg! Nu is ze ongeveer een skippy op pootjes...Doe mij dat dunne maar weer hihi

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 14:49

Vorig jaar was ze obese al voor ze het land in ging, maar door voldoende beweging en geen muesli meer is ze mooi op gewicht. Zou voor het mooie nog iets af kunnen. Kregen van de DA complimenten over de 5 pony's dat ze mooi op gewicht waren. Behalve mijn shet, ietwat ruim ontwikkelde "buikspieren"......

Nog eens wat...heeft iemand het wel eens meegemaakt dat een pony de wei niet leuk vond? Heb shet vanaf oktober, hij heeft tot de wei samen met mijn merrie in een uitloopstal gestaan met paddock. Had van de winter veel gedaan met hem. In mei gingen ze de wei op, heeft hij ik denk twee weken heel depressief in een hoekje gestaan. Toen dacht ik hij vindt de kudde niet fijn en heb hem bij twee shetten gezet, maar na twee weken daar gestaan te hebben ,kroop hij onder het draad door om bij de rest te gaan staan en nu is hij een happy horse. Raar he?

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 14:59

Nog nooit meegemaakt. Mijn paarden vinden de wei fantastisch. Gelukkig maar.
Ach, soms zijn het rare dieren he.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 19:14

Heb even een vraagje.
Zijn hier vast wel bokkers die verstand hebben van hooien...

Als het goed is verhuizen wij 10 oktober naar een boerderij met 9000 m2 weide.
Moet nog stallen maken en de wei afrasteren dus her zal dan nog even duren voor m'n paard aan huis komt. ( gok begin nov)

Nou zijn we vandaag even langs de woning gereden en het gras staat heel hoog. (Woning staat leeg dus wordt nu niks aan onderhoud gedaan)

Loont het om die 9000 m nu te maaien en te laten persen tot baaltjes hooi of kan ik het gras beter laten staan?
Zo ziet het er nu uit.:
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 19:26

Ik zou het gras er in elk geval af halen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 19:27

Áls het huis al in je eigendom is en je hebt voldoende opslagruimte dan zou ik het een naburige boer laten maaien en balen en op laten slaan in een schuur. 'Gratis' hooi is nooit weg :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 19:30

Maaien zeker...als je het wilt laten persen,houd er dan rekening mee dat het weinig voedingswaarde kan bevatten.Is het al helemaal uitgebloeid of nog niet??Op zich niet erg...lekkere buikvulling :D
Net wat DD zegt...extra hooi is nooit weg.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 19:43

Het huis is nog niet ons eigendom maar ik heb al even nagevraagd of het überhaupt mag.
Opslagruimte genoeg :)

Hoe kan ik zien of het uitgebloeid is?
Het is begin juni ook gemaaid.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 20:30

Dan is het nog niet uitgebloeid...als je toestemming krijgt om te maaien en op te slaan,zou ik het niet laten :)

Als het uitgebloeid is,heeft het gras gebloeid en wordt het langzaam "stro-achtig" en wit van kleur.Als het compleet uitgebloeid is dan is het hele veld geel ipv groen.Als je tegen de bloei van het gras aanzit,krijg je mooi grof hooi voor de paarden....waardeloos voor koeien maar o zo fijn voor de paarden :D

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 21:00

Oh nee dan is het nog niet uitgebloeid.
Het is echt mooi gras dus ik vind het dan wel zonde om het te laten staan tot november.
Vandaar mijn vraag.
Dan maar snel op zoek naar een boer die kan maaien schudden en persen :)

Ik heb een paard van 168 fries/kwpn en straks een a-pony voor de Kids.
Welk formaat baal is het mooist en dan met of zonder plastic ?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 21:17

Tegenwoordig vind ik baaltjes van 15 kilo lekker te hanteren, een paar jaar terug was dat nog 20 ;) :D

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 21:37

Zonder plastic als je een beetje opslagruimte hebt, omdat je voersnelheid heel laag is en kleine, onverpakte baaltjes veel gemakkelijker zijn. Die kan je makkelijk tillen en je pony zal minder snel ontploffen. Maar dan moet je het wel heel droog zien te krijgen, anders heb je geen keuze.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 21:37

Zal eens rondvragen. Heb ook geen flauw idee hoeveel balen we er af kunnen halen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 06:18

Het ligt geheel aan je opslag en waar die is en of je machines kunt vinden die de boel op kunnen stapelen.

Kleine "normale"baaltjes zijn fijn te hanteren en de vervoeren over afstand,makkelijk te stapelen maar dat is wel wat meer werk.
Hoef je niet met de balen te zeulen en kan de boer je helpen met opslaan...en de ruimte is er,zijn grote balen handiger.Mijn boerman zet mijn balen in de kapschuur en de voer-opslag zit direct aan de stal.Ik hoef niet te zeulen verder :D

Wat Lorette al zegt...als je de juiste opslag hebt is onverpakt het fijnst en goedkoopst maar het is afhankelijk van het weer.
Als het goed kan drogen onverpakt...zijn er problemen met het weer...verpakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 12:31

Even tussendoor een vraag:

Afgelopen donderdag is er een groot stuk land bij ons voor de 2e keer gemaaid en gisteren ingepakt. Op dit grote stuk hebben mijn paarden nog niet gelopen. Kan iemand mij vertellen hoe het met het gras zit dat er nu nog staat? Veel of weinig voeding, zo net na het maaien? Kan ik ze er met een gerust hart op laten lopen of zit er veel fructaan in?

Mijn paarden staan al vanaf april 24/7 op het gras en ik doe aan strookbegrazing.

Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee...... Help!

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 12:51

De opslag (schuur) is gelijk naast de wei. Er zit een grote deur in dus het zou geen probleem zijn om grote ronde verpakte balen naar binnen te krijgen.

ik heb dus nog geen verstand van weide en weide onderhoud. Maar wat gebeurt er als ik het gras laat staan tot nov en m'n paard er dan op zet? }:0

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 12:54

ClaudiaHS schreef:
De opslag (schuur) is gelijk naast de wei. Er zit een grote deur in dus het zou geen probleem zijn om grote ronde verpakte balen naar binnen te krijgen.

ik heb dus nog geen verstand van weide en weide onderhoud. Maar wat gebeurt er als ik het gras laat staan tot nov en m'n paard er dan op zet? }:0

Hallo Claudia, welkom! Ik denk dat je paard het best lekker vindt om in dat hoge gras te staan, maar rond november zal het uitgebloeid en waarschijnlijk geel zijn. Ik vraag me af of je paard het dan nog wel eet.

Mijne in ieder geval niet.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 12:56

Oke duidelijk. Het moet er dus hoe dan ook af.
Dinsdag gaan we naar de woning. Ik ga het dan even overleggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 12:57

Ik denk dat dat wel het beste is. Ik ben ook nog geen gevorderde hoor. Heb sinds januari mijn paarden aan huis, maar krijg gelukkig veel advies hier in het topic en van onze huisboer.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 13:01

Ik zou het ook laten maaien en gewoon droog hooi van maken..hopelijk geven ze nog een tijdje droog weer {:} Als je het laat staan tot november, heb je ook kans dat het gras onderaan gewoon rot wordt, afhankelijk van hoe vochtig het weer wordt uiteraard. En idd zoals al gezegd, wat extra hooi is nooit verloren :D

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 13:04

Ik heb dus ook 0.0 verstand van weide haha.
Heb me nu een beetje verdiept in mesten en kalken. (Ook uit dit topic)
Ik ga de 9000 m2 straks opdelen in 4 stukken en een rijbaan aanleggen.
Hopen dat het genoeg is voor 1 paard en 1 pony.
Het weiland ligt er nu echt supermooi bij.
Enkel langs de rand wat brandnetels en distels.
Het is dus altijd wel netjes onderhouden.

Pandora.ik zit het weer van volgende week al nauwlettend in de gaten te houden :P
Vanaf donderdag is er 1-6% kans op regen. Dus hopelijk dan een aantal dagen droog.

Edit: ik zie dat het al weer veranderd is naar 60% kans -O-

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 13:50

Ik heb wel eens teveel gereserveerd als grasland ipv hooiland en dat dooie gras werd alleen plat gelopen, niet gegeten. Toen kon ik het zelf maaien en duurde het even voordat er weer smakelijk gras op stond. Achteraf gewoon stom dat ik het niet had laten maaien. Kon het beter hebben als hooi toen het nog goed was. Maar ja, ik had niet verwacht dat ik nog zo'n stuk over zou houden. Bij extreme droogte heeft de kleigrond het ook zwaar en kan je ineens door je gras heen zijn.
Maar in jouw geval zou ik het er nu af laten halen. Staat straks weer genoeg op!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 14:11

[***] schreef:
Even tussendoor een vraag:

Afgelopen donderdag is er een groot stuk land bij ons voor de 2e keer gemaaid en gisteren ingepakt. Op dit grote stuk hebben mijn paarden nog niet gelopen. Kan iemand mij vertellen hoe het met het gras zit dat er nu nog staat? Veel of weinig voeding, zo net na het maaien? Kan ik ze er met een gerust hart op laten lopen of zit er veel fructaan in?

Mijn paarden staan al vanaf april 24/7 op het gras en ik doe aan strookbegrazing.

Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee...... Help!

Ik quote mezelf even. Iemand een antwoord op mijn vraag?