het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JJ4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 10:14

Even een voer vraagje, onze hooi leverancier is door zijn hooi heen, dus we moesten uitwijken naar ander hooi. We hadden bemest hooi en omdat we zo snel geen ander geschikt hooi konden vinden is er nu natuur hooi en hebben we 2 midibaaltjes voordroog laten brengen.
Nu willen ze het natuur hooi amper eten en het voordroog té graag. -O-
Wat doe jullie in zo’n situatie?
Ik heb namelijk 3 paarden met aanleg om dik te worden, hebben jullie zoiets van, ze (vr)eten het maar en anders pech? En dan af en toe wat voordroog bijvoeren?
Of toch weer op zoek naar ander hooi en tot die tijd moeten ze het maar doen met wat ze hebben?
Of hebben jullie nog andere ideeën misschien?

DubbelFun

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 10:21

Probeer eerst je oude hooi op te maken en dan overgaan op voordroog of de 2 soorten goed mengen zodat ze het niet meer uit elkaar kunnen krijgen. Het oude hooi neemt dan waarschijnlijk ook de geur van het voordroog over waardoor ze het beter gaan eten.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 10:22

JJ24, kun je het mengen? Dus deel natuurhooi en kleiner voordroog?
Ik meng hier stro door het hooi, het vertraagd het eten en ze hebben wat buikvullimg.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 10:58

Hoe zijn ze nu van gewicht?

Ik heb het ook eens gehad dat mijn paarden het hooi echt niet wilden eten. Ik gaf het aan een buurvrouw en haar paarden aten het wel. Soms zijn ze gewoon verwend.

Hier staan ze weer een uurtje op een weitje. Ik wil niet te snel opbouwen want mijn ene merrie is al zo vet en dit gras zet wel aan hoor := maar mijn andere merrie kan het wel weer goed gebruiken.

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 11:22

@dais: is een graasmasker dan geen optie??

Net weer de wekelijkse hooivoorraad aangevuld en het is heerlijk weer om buiten te zijn, maar mijn rug vond het hooi wel even genoeg |o

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 12:26

Ik heb een kast vol graasmaskers en niet 1 die geen wonden veroorzaakt of langer dan 3 dagen heel blijft, helaas.

Dus bewegen is heel belangrijk! De paddock is eindelijk aan het opdrogen dus ze kan weer aan het werk :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 12:56

Hier heb ik ze even in de 'brandgang' tussen de buren en de paddock laten grazen. Kost wel iets meer moeite om alle wolfwerende dingen even aan de kant te doen, maar het gras smaakte ze best :)

Ik had vroeger reepjes echt schapenbont aan de binnenkant van mijn graasmasker gedaan en dat werkte echt heel goed tegen schuurwondjes, maar het is wel handiger met de grastijd van nu dat dát niet meer nodig is.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 12:58

Zijn de graasmaskers niet te klein?

Mijn ervaring is als ik hier de aanbevolen maat aandoe ze wonden krijgen.
Pak ik een maat te groot. Dan niet.

Nadeel mijn paarden hebben al geen klein koppie. Dus ik ben aangewezen op de varianten voor draft horses enz.

Terwijl ik denk dat er veel meer paarden zijn met grotere maten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 13:35

Ik heb ook een Large genomen toen, maar ze kreeg alsnog schuurwondjes op de neus en onder de kaak.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 13:39

Kaak is toch meestal opdat ze daar met elke hap tegenaan botsen zeg maar als hij te klein is, anders raken ze dat niet.
Neus is idd meestal wel op te lossen met bontjes.

Dus wel bijzonder dat hij die dan nog steed had.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 14:13

Ik heb echt alle merken en maten gehad. Schapenbont heb ik ook, en ook speciaal spul uit het ziekenhuis wat ze rond gips plakken, dat heb ik ook nog geprobeerd. Dat waren meer die ronde graasmaskers zegmaar. Verder heb ik die greenguard? gehad, die was heel log en zwaar maar mijn andere merrie deed het daar heel goed op (wel slijtage van de tanden na 1 seizoen) maar zij sloopt hem gewoon direct wat haast onmogelijk is. Die thinline leek wel papier, dat scheurde ook allemaal. Dus ik heb het een beetje opgegeven.

Ik hoop binnenkort weer een passend zadel te hebben en met een paar x in de week langs de zeedijk in galop en dan kan ze dat gras prima hebben :j

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-24 14:45

heb het gevoel vandaag tot niks te komen.. Voer is gehaald, hooi is gehaald. Begonnen om buiten onder de overkapping op te ruimen. Ondertussen heb ik in de bijkeuken het meeste gedaan.. Ow ook nog waterbak buiten gevuld. Scheelt dat het wat langer licht is buiten dat ik langer door kan gaan :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 15:49

Ik heb 3 wassen gedraaid, gedroogd en opgeborgen en verder zit ik buiten lekker te breien 8-)
Volgens mij gaven ze vanochtend 'hoge bewolking' op, maar de zon heeft er duidelijk geen probleem mee {:}

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 16:37

Ik ben buiten bezig het speenkruid inclusief bolletjes en wortel uit te roeien en wissel dat af met binnen wat lezen. Oftewel een heerlijk rustig dagje. Toegeven aan moeheid en pijn.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 16:39

Thinline graasmasker ook geprobeerd?

DF drukke dag! Hier hele dag buiten bezig geweest. Vriendlief heeft m’n trailer gewassen
Afbeelding

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 16:41

Ik ben ook echt van het Thinline graasmaker, greenguard gaf ook plekken maar de Thinline niet.
Hier nachtdienst dus de paarden hebben lekker vrij.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 16:44

Die ziet er weer uit om door een ringetje te halen :)
Ik moet mijn auto nodig doen, want daar groeit nu gras en mos in de bovenrails :o Nou ja als het maar gedaan is voor hij naar de keuring moet :)

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 21:09

Fijn een schone trailer.
DF mijn auto mag ook nog, die gaat maandag naar de garage.

Wij hebben nog gemend vanavond. Johnny gaat lekker, is erg gemotiveerd. Hij wil voorop lopen maar het touwtje is te kort en ik ben bang dat alshij voorop loopt we niks meer te vertellen hebben :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 09:31

@belker: heb je hem dan vastgebonden aan de kar of heb je hem met de hand vast ??
Zal wel een domme opmerking zijn... maar kun je hem niet inspannen er naast??

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 09:57

Hij wordt vastgehouden. Mijn man staat achterop en heeft hem vast. Inspannen durf ik niet, ik zou niet weten hoe ik hem eraan vast moet maken en ik ben bang voor ongelukken. Als het hem niet zint dan bijt hij, of de wagen en naast Fiesta, dan Fiesta.
Het is gewoon te hopen dat we hem aangespannen beleerd krijgen en dan mag hij zijn eigen rondje doen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 10:26

Klein macho-mannetje dus :)

Het is iig heerlijk weer om iets met de paarden te doen.
Jasmijn heeft net een verse baal houtkrul in de stal gekregen, kijken hoelang ze er dit keer mee doet. De laatste was van 9 maart :) Ze plast altijd netjes in het gootje achter de rubbermat, dus het is alleen mestballetjes zoeken/rapen :D

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 10:39

Belker wat een leuk filmpje!
DF waren ze hier maar zo netjes :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 10:42

Boon is op zich ook best netjes op stal; die hoopt haar olifantshopen soms tot een flat van 3-hoog :) maar de stal is heel snel nat en ik haal ook dagelijks de natte plekken er uit, dus er ligt na een paar dagen weinig houtkrul meer in. Wat dat betreft was 'buiten houden' een stuk aantrekkelijker :)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 10:44

Mooie trailer :j

En dat filmpje, die kleine met zijn korte pootjes die makkelijk voorop kan :))

Pff ondanks graasmasker hebben ze hier nu harde manenkam, Abby gaat wel maar Ryan echt te veel.
Snap er niks van heb dat nooit.
Maak dus wel zorgen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 10:51

Even niet op het gras dus. Er zit op het moment zoveel 'groei' in het gras, dat kan wel eens verkeerd uitpakken.
Soms is het even slikken, maar als het niet meer kan dan is het niet anders. Ik zou Boon ook graag meer graastijd gunnen, maar ze kan er gewoon niet meer tegen.