[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pol013

Berichten: 9040
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 13:26

Volgens de 'bio fylosofie' klopt dit wel ongeveer. Je grond zou dan jaren nodig hebben om te herstellen. Maar de belofte is dat je dan daarna een betere en vooral weerbaardere grond hebt.

Ik kan je geen gebruikerservaring geven of het echt zo werkt. Wel heel interessant om te volgen zo.

Maar voor ons dus de reden om voor een tussenweg te gaan. Geen bestrijdingsmiddelen, zo veel mogelijk via compost maar daarnaast dus ook nog drijfmest.

Ninx

Berichten: 14574
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 13:53

pol013 schreef:
Volgens de 'bio fylosofie' klopt dit wel ongeveer. Je grond zou dan jaren nodig hebben om te herstellen. Maar de belofte is dat je dan daarna een betere en vooral weerbaardere grond hebt.

Ik kan je geen gebruikerservaring geven of het echt zo werkt. Wel heel interessant om te volgen zo.

Maar voor ons dus de reden om voor een tussenweg te gaan. Geen bestrijdingsmiddelen, zo veel mogelijk via compost maar daarnaast dus ook nog drijfmest.


Op zich denk ik wel dat het zo werkt... althans: ik zie bij anderen die dat traject zijn ingegaan wel goede resultaten.
Maar ik ben er eigenlijk niet echt mee 'begonnen' als in: bemonsterd en daarna een bewust traject ingezet.
Ik heb eigenlijk gewoon alleen geen drijfmest gebruikt.... en liever doe ik dat ook niet, maar het oogt nu wel wat dramatisch, dus ik begon em een beetje te knijpen.

Ninx

Berichten: 14574
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 13:55

superpony schreef:
Ik zou even afwachten. Ons gras was echt 10x niks 4jr terug. WE hebben gemaaid, kalk gestrooid, gezaaid en 1x wel kunstmest gebruikt omdat het echt een ramp was.

Vorig jaar een knappe grasmat en nu nog beter, zonder dat we iets hebben gedaan. Niet te kort de winter in gegaan, altijd mest eruit en na grazen maaien.

Het zit tussen beide foto's in. Is iets langer en groener dan links, maar korter dan rechts en veel meer verschillende soorten gras.

Ik laat ze er nog niet op lopen en wacht tot het langer is. Als je nu nog laat injecteren, zou ik ook nog wachten tot ze erop kunnen.


Op mijn vorige plek werd ook nooit bemest.... prachtige wei, maar wel iets minder gortdroog.
Deze droogte is nieuw, ik moet nog gaan ervaren hoe ik dat slim aanpak.

Ik laat ze er altijd pas op in juni. En dan ook niet heel veel..... Ik ben nog een beetje zoekende omdat ik de voedzaamheid van deze wei nog niet goed ken.

belle_boef

Berichten: 10782
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 14:40

Je buren gaan voor de snelle aanpak en jij voor de lange termijn. Dus verschil is begrijpelijk

Ninx

Berichten: 14574
Geregistreerd: 19-07-05

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 15:43

Toch nog even doorgevraagd en aangegeven dat het me niet gaat om de opbrengst van het land en dat het ook niet snel hoeft te gaan, toen adviseerde hij dit:

"Dan had ik er nu niks aan gedaan en vd zomer nog een keer vaste mest erop rijden
Even een keer slepen
Trek je het onkruid eruit en de grond iets los
En de vaste mest erdoorheen"

M.a.w.: ik ga maar even niet panieken en even kijken hoe het groeit wanneer het iets warmer wordt....

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 16:21

Onze wei was 1 en al braam, brandnetel en zuring. Na ploegen vooral veel melde en ook zuring nog. Alleen aan de zijkanten nog brandnetel.

Vooral omdat we het niet intensief gebruiken en alle mest eruit halen is het denk ik mooi en snel hersteld. Natuurlijk hebben de kalk en eenmalig kunstmest wel geholpen, maar pal naast ons ligt wei en dat is echt zoveel slechter.
Daar wordt geen mest verwijdert en intensief en echt kaler dan kaal begraasd. Tussendoor wel gemaaid wat blijft staan, maar het krijgt geen kans om weer op te komen.
Stond ook vol JKK. Groeit amper nog gras.

We zaten hiervoor op zandgrond en dat was wel een stuk lastiger vond ik. Waar werd gelopen groeide maar moeizaam gras terug.

Daihyo

Berichten: 88153
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 16:28

Mocht je echt twijfelen zou je advies kunnen vragen aan bijvoorbeeld Horse en Habitat. Dat is wel een meerjarenplan, maar in jouw geval denk ik best interessant.

Over JKK gesproken, ik moet binnenkort echt weer gaan uitsteken. Overal poppen rozetten op :\

Ik heb bij wijze van proef een kleine rondleiding op video gemaakt. Proef als in: dat moet nog een keer een filmpje worden met camera en drone gecombineerd als het veel meer af is: Berg zand weg, mesthoop weg, houten palen ipv prikpaaltjes, overal bruin draad. Maar ik wilde het bewerkingsprogramma uitproberen. Best grappig. En te leuk om niet te laten zien.

Maar…. Het was een spontane actie, dus niet uitgemest. En het deel met het witte draad is tijdelijk. Zodra de heuvel wat steviger is, komen er permanente palen, overal isolatoren en bruin draad en loopt de track over de heuvel heen. Dat filmpje komt later nog wel een keer :D

Blaze1994
Berichten: 625
Geregistreerd: 01-10-20

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 19:33

Mooi plekje heb je gecreëerd @daihyo!

Ben wel benieuwd of jullie letten op de boomstronken van welk soort hout het is. Alleen waarvan paarden ook mogen knagen of gewoon elke boomsoort? Ik wil er graag van marktplaats ophalen bijvoorbeeld maar soms kan je de boom dan al niet meer herkennen...Ik heb wel een beverxpaard kruising namelijk :D

Blaze1994
Berichten: 625
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 19:37

Jinte schreef:
Wij hebben ons mengsel zelf samengesteld en laten mengen bij een zadenhandel. Was veel goedkoper dan een kant en klaar mengsel bestellen en zonder raaigras

|

Bij welke zedenhandel heb je dit gedaan. Ben heel benieuwd, nog nooit van gehoord

jitskenienke

Berichten: 381
Geregistreerd: 23-10-13

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 20:03

Wat een leuk filmpje en een mooie plek zeg! @daihyo

Ethelate

Berichten: 21126
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 20:07

Leuk filmpje Daihyo! Geeft een mooie rondleiding. Alleen de tekst was soms te klein/kort in beeld, maar op telefoon gekeken, misschien valt het op computer mee.

Ninx, advies sessie door Horse & Habitat kan ik zeker aanraden. Hier had ik boterbloem en iedereen roept dan meteen kalk er op, maar uit grond monster bleek juist geen kalk er op, maar gips en graszout om de mineralen weer stabiel te krijgen. Als je de advies sessie nu te prijzig vind , ze heeft een online cursus, begint bij €40 geloof ik voor een basis en die inleg krijg je weer als korting mocht je het vervolg willen doen. Wordt het heel duidelijk uitgelegd.

Ik had 9 april op deze wei compost uitgereden en 15 april was het meeste al goed opgenomen.

Afbeelding

Afbeelding
Op andere weides lag het en der nog een hoop die ik nog moet uitharken, de rest is goed opgenomen en wei groeit goed.
Had dit jaar nog niet voldoende compost om alles te doen dus gekozen om het in banen over de weides te verdelen.

Daihyo

Berichten: 88153
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 20:15

Blaze1994 schreef:
Mooi plekje heb je gecreëerd @daihyo!

Ben wel benieuwd of jullie letten op de boomstronken van welk soort hout het is. Alleen waarvan paarden ook mogen knagen of gewoon elke boomsoort? Ik wil er graag van marktplaats ophalen bijvoorbeeld maar soms kan je de boom dan al niet meer herkennen...Ik heb wel een beverxpaard kruising namelijk :D

Ik heb douglas hout. Daar moet je inderdaad wel op letten. Deze man gaat binnenkort berken kloven en houdt dan ook weer wat mooie stammetjes apart.

En bedankt! Het is nog zeker niet af, maar het wordt steeds mooier <3

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 21:52

Even het voeren omhoog schoppen (ben nu aan het bijlezen maar wou deze tip toch nog even delen), ik heb stukjes afgezet met palen en daar een hek in gezet met een veer. Die duwen ze zelf open als ze klaar zijn en het klapt ook weer achter ze dicht zodat een ander niet kan gaan snoepen mochten ze toch iets niet opgegeten hebben. Zo hoef ik er niet continue bij te blijven, scheelt enorm!
Onze paarden hebben allemaal andere voerbehoeften en sommigen hebben weleens medicijnen of supplementen die een ander weer niet mag. Ook 1 paardje met voernijd. Dit is echt een uitkomst!

En de hokken zijn ook erg handig als de bekapper, tandarts, of dierenarts komt..

Bolletje29
Berichten: 67
Geregistreerd: 03-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 18:03

SafeHaven schreef:
Even het voeren omhoog schoppen (ben nu aan het bijlezen maar wou deze tip toch nog even delen), ik heb stukjes afgezet met palen en daar een hek in gezet met een veer. Die duwen ze zelf open als ze klaar zijn en het klapt ook weer achter ze dicht zodat een ander niet kan gaan snoepen mochten ze toch iets niet opgegeten hebben. Zo hoef ik er niet continue bij te blijven, scheelt enorm!
Onze paarden hebben allemaal andere voerbehoeften en sommigen hebben weleens medicijnen of supplementen die een ander weer niet mag. Ook 1 paardje met voernijd. Dit is echt een uitkomst!

En de hokken zijn ook erg handig als de bekapper, tandarts, of dierenarts komt..

Wow, dat vind ik wel echt een super goed idee! Ze kunnen dus enkel buiten maar niet zelf naar binnen? Lijkt me echt heel handig. Had het nu geprobeerd met een draadje ertussen maar dan lopen ze soms heel de track rond en dan komen ze langs de andere kant bij de andere uit, tijdelijk plan dus maar :( En dan moet ik er inderdaad dus ook continu bij blijven...
Hier ook eentje met voernijd dus ik hou ze liever apart, zodat ze wat rustiger kunnen eten

Heb je hier toevallig een foto van? Ik kan me er wel iets bij voorstellen maar een voorbeeldje is altijd leuk! :D

Ir111

Berichten: 12016
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 18:27

SafeHaven schreef:
Even het voeren omhoog schoppen (ben nu aan het bijlezen maar wou deze tip toch nog even delen), ik heb stukjes afgezet met palen en daar een hek in gezet met een veer. Die duwen ze zelf open als ze klaar zijn en het klapt ook weer achter ze dicht zodat een ander niet kan gaan snoepen mochten ze toch iets niet opgegeten hebben. Zo hoef ik er niet continue bij te blijven, scheelt enorm!
Onze paarden hebben allemaal andere voerbehoeften en sommigen hebben weleens medicijnen of supplementen die een ander weer niet mag. Ook 1 paardje met voernijd. Dit is echt een uitkomst!

En de hokken zijn ook erg handig als de bekapper, tandarts, of dierenarts komt..

Wij hebben ondertussen weer stallen dus daar heb ik dit handige idee niet voor nodig. Maarrrr ik vraag mij af of dit ook zou werken met een weidehek? We hebben er 4 lopen, 2 mogen weinig gras en haal ik na een half uur/uur eraf. De andere twee mogen zoveel ze willen, het zou superhandig zijn als ze er zelf afkunnen!

Ethelate

Berichten: 21126
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 19:40

Ja zo’n idee van zelf de wei af kunnen, zonder dat er een mini de wei op sneakt, dat zoek ik ook nog :D en liefst verplaatsbaar dat het per wei kan ;)
En het moet ook paniekproof zijn, aangezien Arabier soms ineens bedenkt dat hij er NU af wil.

MarliesR

Berichten: 3299
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 19:44

Volgens mij zijn er binnen HitActief daar wel oplossingen voor. Maar dat zal vast niet goedkoop zijn en ook niet per wei te verplaatsen :+ . Maar als je als basis een niet al te grote klapdeur gebruikt (al dan niet met van dat trailerstangrubber er omheen als extra demping) in een bepaalde hoek zodat hij snel weer dichtklapt kom je denk ik een heel eind.

Ik had hier al een tijdje de rijbak tijdelijk afgesloten omdat ik de omheining moest aanpassen vanwege het plaatsen van de haagbeuk hagen aan de lange zijden. Gisteren kon die weer open. Vond mijn jonkie helemaal geslaagd :')

Afbeelding

Hilary

Berichten: 9207
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 20:22

HIT Actief heeft inderdaad hekjes met een veer waardoor paarden zelf uit de wei kunnen komen. Ze kunnen dan uiteraard niet meer terug. Daar hebben ze ook hekjes voor, maar die hebben dan ook een computer nodig voor de aansturing en elk paard een (halsband met een) chip.

Ir111

Berichten: 12016
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 21:26

Die oplossingen klinken een beetje boven budget, dan toch maar zelf ze eraf laten na een x aantal uur. :D

Daihyo

Berichten: 88153
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 22:28

Die van de HIT werken een beetje zoals in een winkel, je kan er wel in, maar niet uit. Handig systeem op zich. Geen idee of je zoiets los kunt kopen. Wel interessant.

Pffff, ik ben de regen echt zo zat. Het was zo lekker vorige week. Alles droog. Nu 2 dagen regen en alles weer glad en vies. Bah.

En positief dingetje: zaterdag kan ik mijn nieuwe hooibak met dakje ophalen *\o/*

Ir111

Berichten: 12016
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 23:15

Kwam een leuk stukje tegen op FB. Ik ben duidelijk geen oudere boer, ik heb geen actieve herinnering aan 1983... :Y)

Eerbeek groen IVN

Het is voor de meeste mensen lang geleden dat het voorjaar zo koud/nat verliep. De parallel met 1983 wordt inmiddels steeds vaker getrokken door ervaren (oudere) boeren. Ook aardappeltelers hebben 1983 in het geheugen gegrift staan. Om het feit dat veel aardappelen pas in juni werden gepoot.
Precies veertig jaar geleden sprak het KNMI over een moesson die van midden maart tot eind mei duurde. Het werd de natste en somberste lente van de twintigste eeuw.

Qua neerslag verliep vooral de meimaand veertig jaar geleden kletsnat, met 125 millimeter regen tegenover 50 millimeter gemiddeld.
Dit jaar staat de teller van het KNMI inmiddels op 312 millimeter neerslag. Daarmee is 2023 het natste jaar sinds 1901. Het totaal voor april komt op zo'n 80 tot 90 millimeter uit, waar 45 millimeter normaal is.

Wat wel opvalt in onze omgeving is de explosieve bloei van de paardenbloemen. Hele weilanden kleuren geel. De meeste weilanden zijn tegenwoordig productieweilanden. Ze worden intensief bewerkt en bemest. Het gras is snelgroeiend en heeft een hoge voedingswaarde. Als er bloemen in voorkomen dan is dat meestal één soort zoals paardenbloemen of boterbloemen.

Door de grond van bermen en weilanden te verschralen komen de bloemen en daarmee ook de insecten, vlinders en vogels terug.

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 06:42

Ik heb hier een foto maar die is van afgelopen winter dus let niet op de viezigheid :=

Afbeelding

We hebben voor EUR 0.50 per paal een partij oude fruitboompalen opgehaald en daar de hokken van gemaakt. De hekken hadden we geluk mee, die waren een paar jaar terug nog 85,- per stuk en zijn uitschuifbaar dus passen al snel <3

De veer zit hier (hier hangt ie los):
Afbeelding
Let er op dat je een paar keer test, als ie te strak zit en ze zwaaien hem open dan blijft ie open staan _O-

Wat ook belangrijk is, is dat je zorgt dat ie aan de kant waar het hek openzwaait overlapt en een beetje wordt opgesloten. Anders kan een vernuftige shetlander hem zo open pulken :roll:
Afbeelding

Dit principe is absoluut toe te passen bij elke weide. Je zou er wel nog een ketting oid om kunnen doen als je het niet gebruikt zodat je zeker weet dat ze het in de nacht oid niet open krijgen :=

Het werkt echt fantastisch en is super goedkoop. De veren zijn ook maar een paar euro.

Ik kan vd week ook nog wel een keer een instructiefilmpje maken als het nodig is

Daihyo

Berichten: 88153
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 07:58

Ziet er heel handig uit zeg!

Die paardenbloemen hebben wij ook veel. En dat land is niet bijzonder veel bemest in het verleden :+

Merken jullie ook aan je paarden dat ze het zat zijn? Jim keert veel meer in zichzelf met dit weer. Noura kan wat narrig zijn. Ze staan ook weer veel in de stal, dat doen ze alleen met regen. En zodra het droog is met een zonnetje ploffen ze languit in de zon neer of rennen heel de track rond.
Het hoeft van mij echt niet heel warm te zijn ofzo. Maar geen regen zou al heel fijn zijn. Of in ieder geval minder regen.
Afbeelding

Zelfs mijn grond is verzadigd. Dit was gister.
Afbeelding

Afbeelding

Het hoge droge deel houdt zich gelukkig wel aardig. Daar zakt het ook snel weg.
Afbeelding

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 08:15

Hier valt het mee. Het is vooral gestaag gemiezer. Perfect voor de zaadjes, die gaan als een malle nu.
De paarden lijken geen tot weinig last ervan te hebben:
Afbeelding

Behalve dan dat er meer muggen zijn als het zo klam is in de avond. Voor de vacht is het wel lekker, er blijft veel meer plakken tijdens het rollen en schuren :=

Ir111

Berichten: 12016
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 09:12

Hier zijn ze het ook zat volgens mij (en anders is het vette projectie van mijn kant :') ). Toen het gisteravond droog werd waren ze niet houden! Rennen, spelen en alles superruig. Mijn jonge Freiberger ontploft zowat, inclusief hoge gilletjes als hij bokt en springt *\%/* *\%/* . Heel mannelijk :+