Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 20:43

_Lorette_ schreef:
Heerlijk, xXutopiaXx!

De 100 gevulde hooinetten hebben mij aan het denken gezet. :') Lijkt mij ook best praktisch om maar 2x in de week te hoeven vullen. Ik heb net uitgerekend hoeveel hooinetten ik nodig zou hebben om een halve week vooruit te kunnen en dat zou nog best een investering worden (want ze moeten wel fijnmazig zijn). :+

Wij hebben ook netten met grote mazen. Die gebruiken we onder een frame met net met fijne mazen, of we doen twee netten over elkaar.

Edit: een deel van de netten hebben we nieuw gekocht, maar een heel groot deel is ook tweedehands. Via marktplaats of de boktmarkt of bijv tweedehandsmarkt bij De Paardenkamp.

Karin_deB

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 21:23

Hier weer thuis na vakantie.
De ruin lag net heerlijk te slapen in stal (had de merries even buitengesloten.) Volgens mij genoot hij echt van de rust en droogte haha.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 21:44

Hahaha slimme ruin :D

Hier is het echt nog wel goed te doen. Bij de voer punten wel blub, en 2 plassen in de paddock. Bak is ook echt nog goed. Daar stonden vandaag de eerste plasjes in, maar kon er net prima in rijden.
Ik zag dat het ergens in de loop van komende week wel droger wordt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 22:01

Hier is in tegenstelling tot vorig jaar alleen het bovenste laagje nat en de rest loopt mooi de poel in. Missie geslaagd. Achter is het grootste deel nog mooi droog :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 22:15

@[***]: dat zijn flinke waardes, daar wordt je idd iet vrolijk van.

Hier nu ook weer een fikse band met regen, dus ik doe de merrie zo weer op stal voor een nachtje. morgen krijgt ze nog genoeg voor de kiezen.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 22:20

Hier is hun weitje inmiddels 1 grote blubberbende. De hoeven gaan er ook wel al onder lijden...

Het is echt een nadeel dat ons hele perceel momenteel opgebroken ligt. Hopelijk kunnen we dit weekend zelf iets fixen waardoor ik ze vooraan in hun paddock kan zetten met verharding en zand in plaats van alleen maar modder. Eens zien of ik een kraan kan bedienen }:)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 22:28

Zoek een stukje perceel uit waar je niets kan raken :D

Maar dat van die hoeven is ook de reden dat ik Boon af en toe op stal houd.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 22:33

Haha, in het ergste geval rijd ik in een gleuf van de drainage of stort ik de uitgegraven rijbak in :').

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 22:39

Hier valt het nog wel mee met hoe nat het is. Er liggen hier en daar wel plassen maar de grond is verder nog vrij droog.

Succes met de kraan morgen Dais!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 06:45

Hier ook alweer 1 grote blubberbende op de track. Gelukkig hebben ze een deel verhard en een deel paddock, maar t verharde stuk looen ze ook zand en dus modder op. Is bijna niet schoon te vegen. Jullie nog tips and tricks hiervoor?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 07:03

Veel plezier met het grof geschut Dais :D

Ik heb een klein stukje verhard, maar veeg het momenteel niet schoon. Cheetah staat als experiment zonder ijzers, maar hoe zachter hoe beter voor hem, dus dan maar even een vies stoepje

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 07:49

Humpiedumpie schreef:
Hier ook alweer 1 grote blubberbende op de track. Gelukkig hebben ze een deel verhard en een deel paddock, maar t verharde stuk looen ze ook zand en dus modder op. Is bijna niet schoon te vegen. Jullie nog tips and tricks hiervoor?

Met een metalen sneeuwschep schuiven mits t recht ligt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 09:10

@Humpiedumpie: ligt er aan hoe groot het is. Maar als het een flink oppervlak is zou ik het mechanisch doen en het is een kwestie van bijhouden (dus dagelijks).

Hier was de paddock ook mooi droog, dus vannacht geen regen gehad en nu zelfs fris met zon.

Ik had bij Peppy in de stal ook een hoek met houtkrul gedaan en hij was er doodsbang voor :(:)
Vanochtend lag het er nog onaangeroerd bij (iig geen duidelijk ligplek) en alles nog in dezelfde hoek, al lag er wel een hoopje mest vlak op de rand.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 09:33

Sneeuwschep inderdaad, om modder van een stoepje te schuiven :j :D
Succes met de kraan, zie hem hier nu 2 dagen bezig, maar lijkt me echt te leuk om met zo'n ding te spelen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 11:29

Het is een kleine oppervlakte en elke dag bijhouden met de bezem probeer ik al maar is geen doen. Dus vandaar dat ik een andere oplossing zoek ;).
Sneeuwschep is nog wel een idee idd. Ik ging toch al op jacht op een visnet voor het mesten :') .

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 11:37

Terwijl ik zat bij te lezen wilde ik een foto maken van het zonnetje in de wei maar 5sec laten ging het regenen >;)

Heb het idee dat de ruin veel energie kwijt is aan zichzelf warm houden en hij oogt ook wat strak in zn lijf.
Heb hem nu maar even met een 100grams deken op de wei gegooid (geen beschutting, veel wind en regen). Is misschien wat warm met deze temperatuur maar een goed passende regendeken is nog onderweg.

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 11:42

@karin: met de wind is de gevoelstemperatuur ook lager, dus die 100 grams kan hij best wel hebben.

Hier een kleine lading hooi gebracht. Maar 42 want het boertje trekt het lichamelijk niet meer om met een grote kar te komen (omhoog stapelen lukt niet meer) en ik kan het niet erg vinden eerlijk gezegd. ik ben allang blij dat ik nu hopelijk de wintermaanden weer door kom zonder met sneeuw/gladheid op pad te moeten.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 12:30

Wat een fijne foto DD <3

Hier ook echt nat, maar aangezien het zonnetje scheen heb ik de paarden even op het gras gezet, vinden ze toch altijd fijn!
Afbeelding

Gelukkig is mijn paddock verhard want anders was het ook een grote blubberbende ben ik bang := andere wei staat het voorste gedeelte nog van blank!

Hier is ook de regendeken (bucas) besteld en onderweg, als je paard ‘aangeeft’ het koud te hebben gewoon lekker opleggen hoor! Die van mij heeft het niet snel koud dus die kan nog even zonder :)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 14:14

Hier is het de hele dag al mooi weer. Twee mini buitjes en dat wat het

Iemand ervaring met natuursteen bij paarden? We hebben een terras en een pad gelegd en nu hebben we best veel over. Dacht dit onder de hooinetten te leggen omdat het daar zo drassig is. Zou dat goed gaan?
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 14:30

Die van mij zou er niet blij van worden, die loopt echt niet lekker op een ongelijke ondergrond.
Hier nu wel regen en flink wat wind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 15:50

Lijkt mij ook niet fijn bij mijn paarden. Het zal uiteindelijk wel wennen denk ik.
Hier zou het al bijna een uur flink moeten plenzen, maar op wat dikke miezer na is er niets aan de hand.
Niet dat ik dat erg vind hoor.....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 15:53

Hier niks miezer maar die flinke plens :)

Qua hoeven neem ik de gok niet dat het wel zal wennen. Ze heeft dunne zolen en kan erg ongelukkig/pijnlijk lopen als ze ook buiten geen schoenen aan heeft.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-20 16:21

Afbeelding
Hier wordt de schuilstal vergroot.
Ik heb nu vaste stallen in de kas maar de bonte heeft last van het klimaat. Vochtig maar ook stoffig. Afgelopen januari flink hoesten en nu weer. Deze winter dus volledig buiten. Vlas in het achterste deel zodat ze kunnen liggen.

Verder flink veel regen vandaag. Volgens mij ook meer dan voorspeld.

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 16:37

Volgens mij heb je 2 bonten ;) en de wilgen vallen in de smaak.

Ik heb ze hier maar in de tent eten gegeven; beetje nat buiten.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 19:04

Dat is lekker snoepen zo van de wilgen BB.

Die stenen zijn sterk zat, als je ze redelijk gelijk kunt leggen en blijvend een laagje zand eroverheen zou ik het zelf wel durven proberen.

Hier ook weer natter dan nat...

Handig zo’n pomp DD, lijkt mij alleen onhandig als er geen gelijkmatige (hoge) laag water staat.