Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 15:29

karev schreef:
Ik begin nu een beetje kriebels te krijgen van dat broei...

Ik heb 35 pak liggen in een warme schuur waar di regen in geweest is en do geperst. De bovenste pakken voelen koud aan maar de onderste kan ik niet bij...

Ja ik ook.... Ik zit momenteel nog in de negeer-fase :o

Wij hebben begin juli, toen het zo gigantisch heet was, een 150-tal botjes hooi geprest. Bij het pressen leken ze mij echt poeierdroog (het brak als je de stengels plooide), maar het hooi heeft toen nog een paar weken op een wagen gestaan alvorens op de hooizolder te stapelen, en bij het stapelen leken sommigen mij verdacht warmer dan normaal.....

DubbelFun

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 15:48

Het is normaal dat hooi warmer wordt als het net gebaald is. Elk hooi fermenteert hoe droog het ook het pak in gaat. Dat begint bij 2 weken en is met 6 weken afgelopen. Pas dan kun je iets over de kwaliteit zeggen.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 15:57

Hmmmm ok. Heb mij daar nog nooit zorgen over gemaakt eigenlijk. Is nu met dat jullie erover beginnen, de eerste keer dat ik het 'wat warmer kreeg' (let op de woordspeling :D hihihi)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 16:14

Ik vind het stom dat je met een klein schuurtje nergens bent voor het opslaan van hooi. Ik zou zeker een ruimte van 7x7 nodig hebben om redelijk wat op te kunnen slaan. Of het moet meer dan 3 meter de hoogte in.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 16:16

Ik kan maximum 15 pakjes stockeren.. Eigenlijk maar 12. Dus allemaal niet klagen :Y) :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 16:17

Ik had ook graag meer ruimte gehad, maar het voordeel nu is dat ik jaarlijks wisselende partijen heb waardoor ze ook niet het hele jaar door dezelfde samenstelling hebben.
Aan de andere kant áls ik wel een jaarvoorraad zou hebben zou ik het laten testen zodat je weet wát je precies voert en ook vit/min. kunt bijgeven die ze evt te kort komen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 16:18

Ja, bovendien hoef je dan niet steeds een kleine partij te kopen en in je schuurtje zien te krijgen... Ik zou het ideaal vinden als ik voor een jaar klaar was!

Testen heeft hier ook geen enkele zin met steeds wisselend hooi.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 16:21

Ik heb de ruimte en ook jaren opgeslagen voor een heel jaar maar toen ik over ging op grote pakken ingepakt hooi ben ik er mee opgehouden.
Het kost me evenveel of ik nu een pak koop of over een half jaar en als er nu een pak niet goed blijkt krijg ik het vergoed van de loonwerker maar als ik nu tig pakken koop en er blijken er slecht te zijn na een half jaar , krijg ik die natuurlijk niet vergoed omdat het ook aan mijn eigen opslag kan liggen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 16:23

Wij kunnen niks stockeren dus we leggen alles buiten in ingepakte balen :P Geen last van broei gelukkig, soms eens een baal die op het einde wat warmer wordt maar that's it.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 16:52

Gesealde balen heb je er geen last van,als de zuurstof op is...dan is het op en dat is al vrij snel.Nadeel van gesealde balen vind ik dat je het snel op moet krijgen.Ook als er een gaatje in het pak komt is dat niet best voor de inhoud,ook is het sealen niet echt goedkoop.

Ik vind het gewoon fijn om voldoende hooi in huis te hebben,hoef ik in de winter en herfst en nat voorjaar mij niet druk te maken.Mijn grasoprit wordt dan niet aan gort gereden en het weer is ook verder dan niet van belang.

Mijn opslag is 3x3,5 en laagste punt 2,40 en hoogste is over de 3 m.De balen passen er prima in,stro is wat langer...die passen net aan in de lengte en liggen ook achterin,anders kan ik er niet meer bij.
Het hooi is korter qua lengte maar wel hoger,niet zo'n fijne maat als van de vorige pers en heb nu ook wal loze ruimet bovenin.Nou ja dan vul ik dat wel ergens anders mee op :P

Aan de lage kant van de kapschuur kunnen in principe 90 kleine balen,6 grote balen stro of 4 hooi maar ik denk dat dat maar opslag moet gaan worden voor grote gereedschap voor achter de trekker...in de toekomst.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 18:01

Hier zou wel meer in passen maar dan heb ik ruzie met mijn vader :) die klaagt nu al dat het zijn schuur niet meer is...tja dat is het risico van een dochter met paarden aan huis halen haha

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 18:31

Krijg net een telefoontje van een klant/boer dat er zaterdag zo'n 70 pakken hooi opgeladen kunnen worden vanaf het veld.
Weet van niks maar blijkbaar heeft mijn man dat geregeld met hem.

Dat wordt gauw de trailer legen,zit nog vol verhuisspullen, en plek maken in de schuur.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 18:45

Oeh...dat wordt het betere schuifwerk Spatter :+

Had jouw vader een schuur dan Karev? :P

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 20:48

Ooit...ooit

Gelukkig was mijn hooi koud, pfieuw. Heb ook wel eens zo'n 300 kg baal net open, in de broei gehad..Toen Had pa helemaal geen ruimte meer in de schuur. Wat is dat dan Veel zeg..

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 02:34

Ja,dan kom je er pas achter hoe een pers de boel in elkaar drukt :P

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 06:44

Het waardeloze, buiten het geld om, is dat je mestput zo snel vol ligt met schimmeltroep. Wat kan de temperatuur oplopen zeg in zo'n baal. Iemand een idee? Heb wel eens een baal voordroog gehad die met de hand amper uit elkaar te trekken was zo heet was die geworden.
Ik heb nu 30 kleine baaltjes hooi liggen en die vermeng ik met voordroog uit grote balen. Heb ook wisselende partijen , dus analyse gaat een dure grap worden.
Zou wel eens willen weten naar aanleiding van ruwvoer analyse ik eventueel bij zou moeten voeren.
We staan hier met 6 pony's en iedereen voert zijn eigen voer en op zijn eigen tijdstip.
In de zomer 24/7 op de wei, in de winter om 8 uur s'morgens naar buiten met voldoende hooi en in de nacht op stal met een vol net. Eigenlijk staan ze nooit zonder ruwvoer. Iedereen voert eventueel brok of muesli na werk of uitmesten. De paarden weten het en eigenlijk nooit onrust als ze apart gevoerd worden.
Wat voeren jullie nog aan een brok of mineralenmengsel?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 06:56

Er is een reden waarom ze in de fik kunnen vliegen...mijn boerman had er ook niet voor niets iemand bij om de temp van de balen te controleren.
Hij heeft mij ook wel eens verteld dat hij brand had in een stapel balen,mazzel was dat hij op dat moment met veel mensen op het erf was ivm een feestje.

Een heeft een shovel gepakt en heeft de brandende baal eruit gereden zodat de schade beperkt kon worden...die baal hebben ze met z'n allen kunnen blussen.
Verzekering was blij mee,heeft zonder blikken of blozen alles vergoed gekregen zonder eigen risico.
Normaal gesproken moet de brandweer eraan te pas komen en die hebben maar 1 missie...brand blussen.De schade was dan veel groter geweest.

Ook de reden dat ik mijn broeibalen uit af gestapeld had,werd mij te heet en wil mijn kapschuur niet kwijt.

Hier wordt niet gewerkt en ze krijgen dan ook geen krachtvoer,wel 2 theelepeltjes vitaminebrok...2x zout en ik vermeng dat met bakje zemelen en grasbrok om de boel wat volume te geven.(Verdeeld over 2 porties p/d)
Als ze geen gras krijgen,krijgen ze van mij ook vitamine E (capsules van Kruidvat :P ) maar dat is pas na 3 maanden na het persen van de baal omdat die vitamine dan rap minder wordt in hooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 07:30

Hier wordt er wel gewerkt met 1 paard, maar ze krijgen alleen hooi en gras. Een paar keer per week een handje Metazoa.

Heb een aantal jaar achter elkaar analyse laten doen, maar het is zo ontzettend moeilijk om dan een supplement te vinden dat exact aanvult.

Ik denk ook eerlijk gezegd dat het helemaal niet zo nodig is om elke dag exact het juiste aan vit/min te voeren. Ik eet ook niet elke dag exact het juiste.

Voeren is het oog van de meester, zegt mijn da altijd. Uiteraard wil je voorkomen dat er ernstige te korten optreden, maar als je een beetje gezond verstand hebt en je weet waar je ruwvoer vandaan komt, hoe het land bemest is (of niet) en hoe en wanneer het gemaaid, verpakt is, dan kom je een heel eind.

Je kunt er in Europa overigens wel van uitgaan dat over het algemeen er een tekort van Seleen in de bodem zit. Zegt onze huisboer. Dus in de winter wat aanvullen met een vit E /sel supplement is inderdaad niet verkeerd zoals Tinky al aangeeft. Het liefst op oliebasis os samen met een beetje olie, omdat zorgt voor een goede opneembaarheid.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 07:46

Broei in het hooi....... Wat een zorg om dit optijd door te hebben .
En zeker als je dan een jaarvoorraad hebt liggen .
[***] wat je aangeeft van Selenium dat is inderdaad zo . Hoe zit dit met Magnesium en Koper , hebben jullie daar ervaring mee ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 08:19

ceesje schreef:
Broei in het hooi....... Wat een zorg om dit optijd door te hebben .
En zeker als je dan een jaarvoorraad hebt liggen .
[***] wat je aangeeft van Selenium dat is inderdaad zo . Hoe zit dit met Magnesium en Koper , hebben jullie daar ervaring mee ?

Goedemorgen ceesje en ook nog welkom van mij(had ik nog niet gezegd :o ) Geen ervaring met magnesium. Was altijd goed.

Uit de analyses die ik heb laten maken, bleek altijd dat het selenium gehalte laag was. Verder zaten er soms wat verschillen in koper, zink, mangaan.

Verder blijkt bij mijn hooi dat het jodium gehalte hoog is. Misschien omdat ik vlakbij zee woon?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-08-15 08:44, in het totaal 1 keer bewerkt

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 08:36

Ja, de balen kunnen echt gloeiend heet worden. Brand lijkt me verschrikkelijk. Hoop het nooit mee te hoeven maken.

Ik heb havens, cavalor en pavo. Voer al snel twee kg sportbrok en mueali per dag en als ze iets meer doen dan komt daar wat bij. Grote paarden mogen er sowieso wat bij. De jonkies die niet zadelmak zijn krijgen voer dat gemaakt is voor jonge paarden. In de winter voer ik wortelen bij. Voor mijn atactische paard heb ik magnesium en vitamine e en selenium als supplement. Ee ligt standaard psyllium bij het voer om af en toe een kuurtje te doen. Ze hebben een liksteen in de stal, maar doen daar weinig mee.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 08:43

Mijn rijpaard krijgt 2 x 3/4 schep Westernmix van Cavalor en als hij echt in het werk staat in de winter kan dit oplopen naar 4 scheppen per dag. Hij krijgt qua supplementen 2 koffielepels gelatinepoeder bij en 2 scheppen glucosamine+MSM van Pharmahorse. Af en toe ook wel eens een schepje slobber.
De Shetlander krijgt nog geen handje per dag van de Westernmix omdat ik voor hem geen ander voer ga kopen en een vitaminesupplement blieft ie niet :)
De arabierhengst krijgt per dag anderhalve schep Juniorix van Cavalor en anderhalve schep Fiberforce van Cavalor.

Mijn rijpaard is ook wel een geval apart. Als hij goed op gewicht is neigt hij soms wel eens naar wat te dik worden maar vanaf je hem wat minder gaat voeren dan valt hij ontzettend snel in, zeker als hij in het werk staat. Hij moet eigenlijk in de winter om goed te zijn wel op voordroog ipv hooi maar als ik dat doe ontploft de Shetlander denk ik.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 08:51

Dat is hier ook nog wel een aandachtspuntje. De volwassen paarden moeten op hooi. Die heb ik snel te dik. Maar de tweejarigen die zonder deken de winter door gaan en nog een groeispurt krijgen... Die houd ik echt perfect op gewicht met onbeperkt voordroog en krachtvoer. Ik heb nu geen voordroog gekocht, maar het kan zijn dat ik er van de winter toch aan moet geloven.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 09:00

Te dik en te dun is ook maar relatief.

Toen wij onze paarden lieten enten net na de winter, zei de dierenarts dat ze er nog zo goed uit zagen zo net na de winter, terwijl wij ze wat aan de schrale kant vonden. Maar schijnbaar kwam hij paarden tegen die nog veel schraler waren.

Het werk staat hier kwa paarden echt dramatisch stil. Afgelopen jaar net 2 keer gereden, dus krachtvoer is hier niet echt nodig. Wel krijgen ze wat vitaminebrokken om idd de tekorten wat aan te vullen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 09:40

Ik heb hier trouwens standaard een himalayaliksteen in de stal,wordt toch wel vaak wat aan gelebberd,denk dat ik er 3/4 per jaar verslijt.Ze houden van hartig denk ik :Y)

Psyllium heb ik ook standaard in huis en ik geef ze regelmatig een kuurtje omdat ze nu eenmaal veel op het zand staan.Goed dat jullie over hebben...zal morgen weer eens beginnen met kuurtje.

Wat analyse betreft...ik heb het 1 jaar gedaan omdat ik samen met vriendin een grote voorraad had ingeslagen...wat waren we toen blij dat we dat hadden laten doen.Er zat werkelijk niets meer in het hooi op een snufje Natrium na.Alles was eruit gespoeld door de vele regen en het was al arm hooi.
Bergen bij moeten voeren,kilo's lijnzaadschroot,vitaminen en mineralen.Veel van geleerd...veel regen...veel uitspoelen...kun je meer voeren,beetje vitamine bij en wat ander ruwvoer :)