Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mer1980

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 21:45

Dank voor de tips alvast ik ga wat proefpakketjes aanvragen.

verder eet hij zijn muesli nog prima, alleen het hooi krijgt hij niet weg zijn box ligt vol proppen en 1 plak ligt grotendeels door zijn box heen, hij krijgt het niet meer weg.

Lucerne heeft teveel suiker, Nou ja daar zit 11% in en in de muesli van Pavo 18+ 'maar' 5%. Dus daar help i hem niet mee. Ik wil dus echt iets geven waar hij lekker een tijdje doet mee is. Aan de hand van de tips hier ga ik gewoon wat dingen uitproberen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 21:50

Niet alleen naar suiker kijken hè, je moet zetmeel ook meerekenen. Bij een ouwetje wil je het eiwit- en/of vetpercentage wat hoger hebben.
Merriebrok werd mij echt afgeraden.

Mer, ik heb wel wat soorten die ik wil opsturen naar je, pb maar even.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 21:58

PB gestuurd :)

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 08:39

Grrr.... ik heb echt een pech paard!

Idaza begon het zo goed te doen onder het zadel dat ik al voorzichtig aan wedstrijden was gaan denken... helaas is ze zondag uitgegleden in haar stal en op de een of andere manier heeft ze het voor elkaar gekregen om een flinke winkelhaak voor op haar kogel te veroorzaken :(

Zag het gelukkig gebeuren, dus gelijk afgespoten (bloedde flink), ontsmet met chlorhexidine en honingzalf gesmeerd, daarna ingebandageerd en op stal rust.
Vandaag ziet het er zo uit, iemand ervaring met zo’n huid flap en hoe je kan zien of dat weer aan zal groeien? Hoop dat het niet afsterfd...Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 09:17

Bij Mo heeft het echt 3 maanden geduurd voor een vergelijkbare plek weer dicht was. had eigenlijk gehecht moeten worden maar er is toen niet goed gekeken (niet door DA maar stalhouder).

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 09:31

Oei, da's een nare wond... denk dat je goed hebt gehandeld, zou verder ook niet weten wat je nog kunt doen en zelf geen ervaring met zulke wonden. Bij mij blijven het tot nu toe meer (diepere) schaafwonden, en die helen eigenlijk altijd mooi en binnen een week..

En weer nuttige info over voer.. mijn oudje krijg ik ook steeds lastiger op gewicht, tijd om ook eens te gaan experimenteren.. zeker nu met het verharen blijft er weinig van 'm over.. -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 09:37

Ja, Modesta is in de winter ook drama om op gewicht te houden, verdenk haar stiekem ook van PSSM. Voer haar er ook al wel jaren naar en denk dat het straks scheelt als ik ze eindelijk op echt onbeperkt ruwvoer heb.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 09:54

Ja precies... ik kan ook niet wachten tot ik het voeren écht 100% zelf onder controle heb.. :+:

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 10:17

Xutopia ik heb wat speedibeet over, je mag het van me hebben om te testen?
Ik ben zondag bij Jay.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 10:45

Speedibeet heb ik nu ook een zak liggen, is Mo net sinds een week of 2/3 weer helemaal terug in vorm aan het komen _O-

Ach ja, toch maar voeren.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 11:21

Oh da's wel heel lief Claudia! En zou ik heel fijn vinden! :D Ik ben uiteraard zondag ook bij Jay, eens kijken of we elkaar kunnen treffen :)

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 11:34

Ik neem een zak mee!

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 11:40

Superfijn! :):)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 11:47

Libera, Helaas had onze merrie een keer een hele flap los hangen. Moesten vanwege hygiene en mogelijkheden naar kliniek komen en veearts had geen houvast om het weer bij elkaar te krijgen, maar goed gereinigd en met nieten toch vast gekregen. Daarna witte ab spray erop en drukverband. Wij hebben haar gewoon 24/7 rond laten lopen. Dat deed ze al en opsluiten of zonder vriendjes was geen doen. Wel een plek waar veel blubber was en natte periode.

3 Dagen later kwam veearts en zat alles nog vast. Veearts was redelijk verbaasd. Merrie was toen ook al 20+ Been was ook minder volgelopen.

We hebben om de 3 dagen drukverband gewisseld en ab spray erop gedaan. Na 3 weken heeft ze zonder drukverband gelopen en hebben we elke dag ab spray erop gedaan. Daarna zijn na ruim een week de nietjes eruit gehaald en zat alles goed vast. Wond zag er echt mooi uit, dus was boven verwachting. Maar door lopen is been niet volgelopen en dat heeft gewoon gescheeld.

Het is niet te zien waar de flap heeft losgehangen.

Helaas een andere kleinere wond is minder goed genezen. Die is ontstaan op de wei en had ze al toen we aankwamen. Goed schoongemaakt, maar waarschijnlijk iets te laat. Is wat wildvlees. Zo zonde.....Ze loopt er niet rot mee gelukkig. En achter heeft ze al oude littekens van vliegreis van USA naar Nederland.

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 12:39

Zo vervelend zeg zo een wond!
Hopelijk geneest het snel.
Ze lijken het er soms om te doen he, als je net vooruit durft te denken...

Ik ben na de winter stop kayne weer wat gaan rijden, ik dacht ik maak eens een topic voor m!
[WN-ITP] Vriendelijke reus met Heel veel haar!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 14:29

Daar had Diva ook een wondje, ietsje minder diep maar is weken bezig geweest met genezen maar heb er niets aan gedaan.

Het is mooi weer, lente, bloesem *\%/*

Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 14:32

Wat een coole hond ook <3

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 14:33

Mooie foto's zeg!! <3 <3 Bloesem is zo gaaf voor foto's :+:

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 14:58

Ik vind de hond ook geweldig <3

Van Jay ook wat foto's laten maken, gaat volgende maand de verkoop in:

Afbeelding

Afbeelding
Ik ga hem nog missen, hij is echt wel de gangmaker <3

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 15:03

Mooie foto's ook :+: Had ik moeten weten.. ik heb zondag foto's staan maken van mijn Jay, hadden we net zo goed jouwe ook even kunnen pakken haha :D Hij is ook wel echt heel erg lief hoor <3 Als ik aankom staat ie gelijk met z'n koppie buiten voor een kroel <3

Afbeelding

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 15:08

Ja hij is echt zo ontzettend lief en vriendelijk!!!
Foto's zijn door kennis gemaakt hoor, dus was ook goed ;-)

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 15:24

Jaa :+: Ohh dan is 't idd ook goed :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 15:53

Azmay, mooie foto's. Het is dus gelukt om de witte poedel verder te scheren nog :)

ClauH, oei dat zijn moeilijke dingen. Was je dat al van plan of pas besloten? Hoe oud is hij??

Pff, we hebben weer gezeur met de eigenaar van onze plek. Hoop echt dat er vrijdag wat bij zit qua huis........ Zal je net zien, is d eoplevering een half jaar :(

Kregen de hondjes ook nog ruzie op stal. Is echt jaren terug voor het laatst gebeurt, maar teefje had iets te pakken en dan gaat het wat hard. Ik wil alleen echt niet weten wat ze had, gadverdamme......Haalde ze uit elkaar en ze liet los en dan is het ook wel weer snel oke. Maar het was echt vies en vreemd, dus maar op mesthoop en niet meer aan denken.

Dieren zijn sowieso leuk. Onze zoon en zijn beste vriend passen op een huis samen, maar wasmachine is even stuk. Ik was dus.... Haalt de kat een werkblousje uit de mand en gaat er helemaal mee liggen vrijen en doen.
Heeft ie dan echt van de rooie overgenomen. Kan geen kleding of iets van paarden laten slingeren, dan gaan ze er helemaal raar in liggen doen.
Moeten we dus even opnieuw wassen.

Ow, oeps, hond valt van bankleuning. raam staat open en hij ligt in zonnetje op leuning. Heeft nu maar zijn achterkant de andere kant op gelegd en slaapt weer verder.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 16:03

Citaat:
ClauH, oei dat zijn moeilijke dingen. Was je dat al van plan of pas besloten? Hoe oud is hij??

Uitstel :+
Zelf gefokt omdat het ons goed leek voor de merrie. Dat was ook zo.
Veulen was lief en liep niet in de weg. Is echt het maatje van vriendlief.
Hij is nu 3 en wil wat doen, maar ik heb echt geen tijd voor 2 rijpaarden.

Merrie heeft een lange gebruiksaanwijzing en deze niet, dus Jay mag naar een nieuw huisje. Wordt wel brullen maar we wisten waar we aan begonnen van te voren -O-

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 16:09

Ja, het is ook moeilijk.

Wat is zijn afstamming??