Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kirrr

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 16:16

Ik heb het ook nog niet gewogen.. misschien toch eens doen..

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 09:12

Hier voer ik voor 5 dieren ( c pony - D pony. Tinker Arabier en e pony ) 1 grote baal per week

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 09:15

Weegding is besteld. 3 - 5 weekdagen wachten.

Ik had nu weer baaltjes die erg los zaten. Als ik dan mijn hooinetten volprop wegen ze uiteraard minder dan wanneer ik een vaster geperst baaltje gebruik. Ik heb nooit echt dezelfde balen.
Dat wordt obsessief wegen. Ik ga mezelf hier echt gek mee maken :D

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 09:37

Yontheke schreef:
Weegding is besteld. 3 - 5 weekdagen wachten.

Ik had nu weer baaltjes die erg los zaten. Als ik dan mijn hooinetten volprop wegen ze uiteraard minder dan wanneer ik een vaster geperst baaltje gebruik. Ik heb nooit echt dezelfde balen.
Dat wordt obsessief wegen. Ik ga mezelf hier echt gek mee maken :D

Gelukkig heb ik daar geen last van :+ _O-

Ik heb een mandje met touwtjes geknoopt zodat ik daar het hooi netjes in af kan wegen,van daaruit gaat het in andere manden om vervolgens gespoeld te worden.Veel extra werk maar met 2 paarden waarvan een een stofallergie heeft en de ander niet tegen schimmels kan,heb ik niet veel keuze...

Ik baal als een stekker...mijn partij prachtig hooi die ik weken geleden van mijn buurman had gekocht,ben ik een groot deel van kwijt.Door de hevige broei moest ik de berg uit elkaar trekken...van de 60 balen ben ik er minsten 40 kwijt,fijnschimmel zit erin...kan wel janken |(

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 09:42

Dat is goed balen tinky, maar helaas is dat het risico.
Heeft de buurman nog hooi liggen of moet je nu weer op Zoek?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 09:53

Ja..is dure les.Volgende keer als het zulk slecht weer is dan vraag ik of hij een deel voor mij opslaat totdat de broei eruit is.Ik heb nooit met broei te maken gehad,altijd gortdroog binnen gehad.
Kapschuur is te laag om de warmte af te kunnen voeren,er kunnen normaal 90 balen in maar in dit geval hadden er ipv 60 maar een stuk of 30/40 in gemogen.
Het is is natuurlijk zonde maar waar ik het meeste van baal is dat het zulk prachtig grof hooi is en hij heeft niet meer.

Dit was meer een buitenkansje,degene die normaal alles altijd opkoopt had nog liggen van vorig jaar.Hij heeft deel gekocht en ik de rest.

Ik haal mijn hooi normaal bij mijn andere buurman weg en daar ga ik eerdaags ook weer even langs,had al 5 grote balen besteld maar ik denk dat ik er maar 7 laat komen.Door de hevige regenval zijn veel voedingsstoffen weggespoeld en kan ik meer voeren.Ga van de week maar eens langs denk ik :)

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 10:13

Ik propte ook altijd maar de netten vol, tot een dag hij ineens moddervet werd..ik snapte er niets van...

Kan zijn dat ik ineens een veel voedzamere partij hooi had...want hij kreeg niet ineens meer en ook geen brok...

Resultaat paard op dieet in weideseizoen en dat is niet leuk..want het gras zet als een tierelier nu aan....eenmaal ooit echt te dik is steeds ook op blijven passen.. In 2 maanden tijd was hij gevaarlijk dik geworden...

Nu moet ik wegen voor een hele dag en dat verdelen..

Echt moeilijk als ik ze 3 uur moet laten wachten, op advies DA hoor, 3 uur mag en kan ook...
Hooi eten ook in hooizak gaat veel sneller dan in puur natuurlijke omgeving daar krijgen ze per etmasl relatief veel minder en minder voedzaam eten binnen...daarom eten ze ook zoveel uren per dat..l

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 10:17

Mijn probleem is ook wel een beetje dat ik niet continu 3x per dag wil rijden om gewoon hooi te voeren. Het is me altijd gelukt met 2x per dag en om ze op de weide te hebben wil ik wel extra rijden want die wei moet dan gewoon toe maar om nu 30 km (15 km enkel) nog eens extra per dag te rijden om 2 hooinetjes op te hangen vind ik wel van de zotte.

Dus ik prop ze altijd goed vol maar schrokken ze dus alles ineens op dan kan het goed zijn dat ze dus 8 uur zonder staan. Ik voer om half 8 in de ochtend en om 17u. Als ze om 17u dus schrokken en om 20u alles op hebben dan staan ze dus bijna 12 uur zonder.
En aangezien ik dus in mijn ogen nu al zoveel hooi voer, ga ik er niet nog meer inproppen.

Let wel: dit probleem heb ik dus puur sinds de Arabier erbij staat. Vroeger zat er altijd nog in de hooinetten in als ik terug kwam om te voeren. Kwestie kieskeurig of geen honger meer weet ik niet maar ze hadden in ieder geval nog wel toegang tot hooi.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 10:41

Ik voer om de 3 a 4 uur en voor de nacht krijgen ze meer als overdag. Maar ook hier zeker niet onbeperkt vanwege 'dichtgroei' en ze staan dus ook regelmatig een paar uur zonder voer. Jammer dan, is voor hun eigen gezondheid.

@tinky: balen van je hooi. Reden waarom ik het nooit 'van het land' koop.
Al is het nog zo mooi droog het gaat altijd iets broeien (fermenteren). En dan zit je dus een paar weken met hooi wat je niet kunt voeren.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 10:50

Ik heb het vaker zo van het land gehaald alleen niet onder deze omstandigheden,nooit problemen gehad tot dit jaar.
Moet gewoon volgende keer dit in mijn achterhoofd houden...het wachten is ook nooit punt geweest,ik heb altijd nog wel oud liggen of vraag om een oude baal.Het laatste hooi heeft hij 2 weken geleden laten persen dus dat kan eerdaags wel komen...

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 10:58

Ik heb gelukkig zelden tot nooit problemen met hooi. Bij de eerste boer waar ik hooi haalde sloeg de broei er ook constant in. Was echt slecht hooi.

De boer waar ik nu mijn hooi haal zit bij ons om de hoek van de straat bij de paarden en die mens heeft zoveel kennis en kunde op gebied van hooi. Ik denk dat ik op de 3 jaar dat ik nu hooi bij hem afneem heb ik 1 klein baaltje weggegooid. Ik zal niet beweren dat elk pakje even smakelijk hooi is want ze komen niet alleen van zijn eigen land maar wel altijd goede kwaliteit.

Ik ben niet zo voor het hooi van hetzelfde jaar. Hij heeft nu zulk goed hooi zitten dat hij me voor gek verklaard dat ik nu nog hooi van vorig jaar verkies :)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 10:59

Zeg ik niet iets heel stom maar kan je niet gewoon eerst met een leeg hooinet op de weegschaal gaan staan en daarna met een vol?
Zo ging ik het alleszins proberen. :+

Ik heb netten besteld van 2x2 mazen. Ze zijn veel handig geworden met die van 3x3 en ik heb ook het idee dat de hooinette uitrekken. Ik wil ze niet meer voederen, wel ervoor zorgen dat ze minder lang zonder staan.

Paarden zijn nu zelfs te lui om het hooi dat op de grond ligt op te eten en laten vaak vanonder in het hooinet ook nog zitten. Dus als ze dat niet oppeuzelen dan denk ik dat het allemaal wel oké is.
Ik gok dat ze 6uur zonder staan, 3 tijdens de nacht en 3 overdag.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 11:01

Welk hooi 'goed' is is van zoveel dingen afhankelijk... niet de minste van het paard waar je het aan wilt voeren.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 11:05

De broei die ik nu in het hooi heb is puur vanwege het weer geweest...keuze..persen of nogmaals laten verregenen.Er was bij deze balen eigenlijk geen beter moment geweest dan het moment dat hij ze toen had laten persen.

Ik had er bij na moeten denken dat er broei in zou komen en mijn maatregelen moeten nemen.Meer ventilatie en minder balen in de kapschuur.
Voorgaande jaren is het echt heet geweest met maaien en drogen,dat heeft de tijd kunnen krijgen om echt goed te drogen.Daar was dit jaar gewoon geen kans voor.

Bij mijn boerman ook...nooit broei in de balen gehad bij hem maar nadat hij mij vrijdags had gebeld en ik woensdag kwam kijken,was er net iemand geweest om de temp in de balen te meten.Die balen gaf hij ook niet mee,eerst de broei eruit en dan bekijken hoe de binnenkant eruit zit.
Gewoon pech gehad met het weer dit jaar...dat is overigens wel een ander verhaal dan wanneer iemand standaard broei in de balen heeft omdat er niet voldoende gekeerd en gedroogd word en te snel gebaald.

Ik wil ook best hooi van vorig jaar,als maar stof/schimmel-vrij is :)

Kirr...als je allemaal hetzelfde type hooinet gebruikt,kun je ook je weegschaal op het gewicht van je hooinet instellen.
Ik gebruik een wasmand om mijn netten te vullen...lekker makkelijk...en dan evt even aan de weegschaal hangen.

Maar ben een zeikerd dus ik weeg eerst af,dan spoelen en dan pas in net :+

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 12:11

Kirrr, dat gevoel heb ik ook. Ze eten super handig en de hooinetten rekken uit. Wat wel helpt is ze ineen kookwasje in de wasmachine gooien :)
Ik heb echt een massa hooinetten. Zelfs nog inde verpakking. Als ik nu bij mijn man aankom van ik wil alle hooinetten gaan vervangen dan doet ie me iets denk ik :)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 12:28

Ik heb een hekel aan hooinetten, heb er 2 voor in de trailer, verder gebruik ik ze nooit.
Geef het hooi gewoon in een band of los op de vloer.

Tinky balen van die broei!

Paarden denken heel anders over hooi als wij.
Mijn Rakker liep vroeger vanuit zijn stal de voorraadschuur in als ik aan het voeren was en pikte hele andere baaltjes uit die hij lekker vond als ik zou verwachten.
Prachtige lekker ruikende baaltjes liep hij vaak voorbij om voor een wazig bruinig baaltje te stoppen en er grote happen van te nemen.
Van hem heb ik wel geleerd dat ik er zelf geen kijk op heb.

Ik voer ze normaal 3 x per dag hooi maar nu voert mijn dochter 2 x per dag.
Zal blij zijn als ik het weer zelf kan.

Het erf is op het moment een grote kuikenfarm, overal komen kippen met kuikens vandaan.
Helaas vangt mijn favoriete kat iedere dag wel een kuiken.
Heb nu zeker 7 hennen met kuikens en 2 zitten nog te broeden, waarvan ik het weet.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 12:30

Sinds ik een trailer met zadelkamer heb, geef ik dan weer geen hooi meer in de trailer. Andor wordt dan vervelend omdat hij vooraan blijkbaar niet genoeg plaats heeft met zijn hoofd. Het hooinet hangt dan natuurlijk op het stuk wat zadelkamer is. Dus die krijgt tegenwoordig geen hooi meer op de trailer.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 12:35

Hier geen broei, maar wel een paar pakken verloren aan lekkage. -O- Had bij de laatste keer hooien een dag later nog even snel 40 resterende pakken die niet op de wagen pasten in de achterste stal gepakt. Maar door ziekte van mijn vader is er geen onderhoud aan de stallen uitgevoerd, en blijkt de stal enorm te lekken... Kon vier pakken zo weggooien, van vier andere moet ik nog even afwachten wat ik er nog van kan gebruiken. Verrekte zonde :(

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 13:16

spatter schreef:
Paarden denken heel anders over hooi als wij.
Mijn Rakker liep vroeger vanuit zijn stal de voorraadschuur in als ik aan het voeren was en pikte hele andere baaltjes uit die hij lekker vond als ik zou verwachten.
Prachtige lekker ruikende baaltjes liep hij vaak voorbij om voor een wazig bruinig baaltje te stoppen en er grote happen van te nemen.
Van hem heb ik wel geleerd dat ik er zelf geen kijk op heb..

Logisch... als je kinderen voor een restaurant zet wat oud-hollandse maaltijden serveert terwijl er naast een pannenkoekrestaurant of friettent zit zullen ze die ook kiezen :)

Bruin hooi is zoet hooi, maar dat maakt het niet altijd gezonder ;)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 14:08

Ik heb nu 230 droge, onverpakte baaltjes opgeslagen in de containerstal. 3 maanden voer, dus nog niet genoeg… Maar het is iets! Het waren er 240, maar tien balen werden apart gehouden door de loonwerker. Die hadden op een schaduwplek gelegen en waren nog te nat. Niet te tillen zo zwaar! Na twee dagen voelde ik warmte van de baaltjes afkomen, dus ik heb ze bij de aanhangwagen gezet om af te voeren. Helaas….

Ik wilde de container verkopen, omdat ‘ie in mijn uitzicht staat en overbodig is. Maar dat overbodige bleek discutabel te zijn. Er is verder geen opslagruimte en ik wilde zo graag kleine, onverpakte baaltjes voeren. Dus die heb ik in de containerstal gegooid. Daarnaast is de luifel (met zijwanden) van 4 x 10 meter ideaal om te gebruiken als schuilstal. Hij staat tegenover de paddock en bij de doorgang van de wei, dus met de vreselijk natte dagen van laatst hebben de paarden er al dankbaar gebruik van gemaakt. Dus toen heb ik maar besloten om hem te houden. :)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 14:59

Ik hield op de hooizolder vaak in elke partij wel een gaatje waardoor ik wat naar beneden kon om te voelen of er broei in zat.
Maar meestal weet je het wel van tevoren als de balen van de vrachtwagen komen, dan voel je gewoon aan net hooi zelf (het gewicht, de vochtigheid en de geur) of het zal gaan broeien of niet.
Het was dan niet zo erg, maar dan moet je er met stapelen wel rekening mee houden.

Het voordeel van de zolder was wel dat de wind langs de pannen zo naar binnen kwam en er dus altijd wel "koeling" en afvoer van warmte was.
Nadeel was dan wel dat die wind ook weleens wat vocht mee nam, maar dat kostte dan misschien per jaar 10 baaltjes, dat merk je niet op een zolder vol.

Hier thuis ben ik eigenlijk wel fan van het onbeperkt hooi voeren in de wei. Baal in de ruif en de paarden eten wat ze willen.
Tussen het hooi door eten ze dan nog wat gras zo lang als dat dat kan.

En ook de zolder is erg fijn. Er kunnen ongeveer 22 ronde balen ( van ongeveer 300 kilo) op, daar kom ik een heel eind mee in de winter. Als ik te kort kom dan koop ik weer 20 nieuwe en heb ik weer een zolder vol.
Ze liggen niet in de weg en kan ze met de trekker zo pakken. Je trekker moet alleen niet te groot zijn, anders kom je niet binnen ivm het draaien in de "achtertuin" en de grootte van de opening in de muur.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 15:13

Zo zie je maar Lorette...komt je container toch nog van pas.Geen vocht binnen?
Zonde van die 10 balen...

Zo'n grote zolder is fijn Palousa,ik ben ook erg blij met mijn opslag,ik kan er bijna een heel jaar ruwvoer in opslaan :)
Gelukkig is mijn boerman niet ver weg en als ik wat nodig heb dan hoef ik hem maar te bellen en hij staat met z'n shovel klaar.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 15:17

Ik begin nu een beetje kriebels te krijgen van dat broei...

Ik heb 35 pak liggen in een warme schuur waar di regen in geweest is en do geperst. De bovenste pakken voelen koud aan maar de onderste kan ik niet bij...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 15:23

Ik vraag me idd af of een enkelwandige container niet veel last van condens gaat krijgen ??

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 15:27

Valt mee door de extra daklaag die erop zit (onder de luifel wel sterke condensvorming). Maar voor de zekerheid is het hooi afgedekt. Gaat het mis, dan is het een wijze les. :P