Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xXutopiaXx

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 14:26

Ahhaaa.. goed om te weten :') Superlogisch ook.. wist wel dat er 'ander' gras was, als in: minder eiwitrijk.. maar niet dat dat onderscheid ook zo duidelijk is in koeien- en paardengras. Ik sta nu nog bij een koeienboer, dus alleen maar koeiengras....

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 14:45

Hier staat vanalles door elkaar, koeien gras, paardenmengsel en een mengsel voor droge grond.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 15:18

Geen idee wat voor gras ik heb / had, ze staan nu alweer 2 weken op de weide (de hele dag), mijn merrie die ik net gekocht heb stond bij de vorige eigenaar ook al dag en nacht op het land, alleen de shet mag er niet op, alleen een half uurtje / uurtje per dag. Ik weet wel dat mijn gras gewoon nooit echt lekker hoog groeit. Een deel van mijn weide is afgelopen winter opgehoogd doordat we een groot deel hebben afgegraven voor de aanleg van de bak. Dat stuk is een week geleden helemaal omgespit en gefreesd en ingezaaid met paardengras. ik ben erg benieuwd hoe dat gaat uitpakken als ik tevreden ben ga ik de rest van het land daar ook mee inzaaien om de beurt.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 15:48

Hier verschillende soorten gras met wat ander spul erdoorheen zoals alfalfa. Vinden ze erg lekker! Helaas ook wel wat onkruid prutsmuts en daar, nog steeds, na 3 jaar actief weide onderhoud. Maar wel steeds minder!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 16:02

Azmay, fijn dat het goed gaat nu. Dan maar even zo....Jij weet wat beter voor haar is.

Utopia, hele mooie foto! Jay is heel knap en straalt precies uit waarom ik zo fan ben van quarters.

Ja, er is een mega verschil in wei en wei. Maar ik heb inmiddels ook geleerd dat wat we koeiengras noemen ook voor koeien helemaal niet goed is. Het is alleen wat we gewend zijn geraakt en waarschijnlijk veel opbrengst geeft qua melk, vlees, hooi etc.

Als je naar een echt goede paardenwei gaat kijken, moet een wei echt rusten en herstellen zonder bemesten en onkruid doodspuiten.
Wat er allemaal in je wei gaat groeien is veel gevarieerder, maar wordt qua hoe het eruit ziet nog niet helemaal geaccepteerd.
Het mooie is dat als een wei goed is voor paarden, het ook minder gevaarlijk wordt voor hb en ir paarden bijv.
Maar door het overbelasten en vele bemesten lukt het niet om zulke weilanden te creeeren.

Bij ons groeit langs de randen ook veel brandnetel. Ik vind het tussen hun tuin en onze paddock in niet zo erg, houdt de paarden extra tegen, omdat afzetting ook waardeloos is. Maar hij spuit het kapot. Vorig jaar gevraagd niet te doen, maar dan spuit hij tot dat randje.....

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 16:11

Ik ben ook bezig met opnieuw indelen van de wei.
Nu wil ik eigenlijk stroom aan de binnenkant van een perceel (wordt onderbroken door een opening van het verharde deel naar de wei).

Ik heb wel eens gelezen over ingraven, weet iemand hoe dat precies werkt?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-19 16:37

Je stript het ene uiteinde van de grondkabel verbindt dit met de draad waar stroom op staat. Graaft de kabel in. Je doet met het andere uiteinde hetzelfde aan de andere kant van de poort.

https://www.gallagher.eu/nl_nl/afraster ... leugelmoer

Ik gebruik deze en vind ze ideaal.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 16:52

Dames, even gebruik willen maken van jullie expertise. Wij hebben een stokoude shetlander van 33, maar hij maakt erge proppen van zijn hooi, tandarts is er recent bij geweest en heeft vanwege zijn leeftijd ook diastasen geconstateerd. Hier had hij geen last van, maar nu met die proppen verwacht dus wel problemen. De tandarts komt nu weer en ik hoop dat het meevalt paar maanden terug was zijn gebit nog best aardig. Hij ruikt niet uit zijn mond. Maar dan to the point: Hooi krijgt hij niet meer weg, op de weide mag hij niet teveel, maar grazen gaat goed, hij is HB gevoelig dus ik zoek een ruwvoer / brok wat hij meer mag hebben zodat hij niet teveel gaat afvallen. Hij was te dik, maar hij valt nu te snel af. Hij krijgt wel Pavo 18+ muesli, maar daar mag hij ook weer niet teveel van. In Luzerne zit weer teveel suiker. Is er een soort gehakt hooi ofzo wat ik hem als ruwvoer kan geven? Tips?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 16:56

Senior priores van Subli. Is een maaltijd ansich en zit alles in wat ze nodig hebben.
Mijn merrie met ernstige diastasen is er goed mee aangekomen

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 16:57

Mer1980 schreef:
Dames, even gebruik willen maken van jullie expertise. Wij hebben een stokoude shetlander van 33, maar hij maakt erge proppen van zijn hooi, tandarts is er recent bij geweest en heeft vanwege zijn leeftijd ook diastasen geconstateerd. Hier had hij geen last van, maar nu met die proppen verwacht dus wel problemen. De tandarts komt nu weer en ik hoop dat het meevalt paar maanden terug was zijn gebit nog best aardig. Hij ruikt niet uit zijn mond. Maar dan to the point: Hooi krijgt hij niet meer weg, op de weide mag hij niet teveel, maar grazen gaat goed, hij is HB gevoelig dus ik zoek een ruwvoer / brok wat hij meer mag hebben zodat hij niet teveel gaat afvallen. Hij was te dik, maar hij valt nu te snel af. Hij krijgt wel Pavo 18+ muesli, maar daar mag hij ook weer niet teveel van. In Luzerne zit weer teveel suiker. Is er een soort gehakt hooi ofzo wat ik hem als ruwvoer kan geven? Tips?

Compact gras?
Anders bietenpulp of grasbrok weken?

Lijkt me lastig zoiets.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 17:03

Ik ga eens kijken naar Bietenpulp. Wel even extra info: De pony is niet van mij, maar ik ben dol op dat beest ;) Ik zoek eigenlijk een vervanger van hooi waar hij de halve dag zoet mee is. Hij is nog niet mager, maar het afvallen gaat te snel. Hij mag nog wel 50 kilo kwijt, maar graag in een langzamer tempo... In dit tempo is het met een half jaar over...

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 17:07

En gras maaien en dat in een slowfeeder doen?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 17:09

belle_boef schreef:
En gras maaien en dat in een slowfeeder doen?

Mij is geleerd dat ze daar makkelijk koliek en andere ellende van krijgen.?

Dan zou ik eerder voor compact gras gaan, is gevriesdroogd en ietsje zachter dan normaal hooi en gehakseld dus ook kort. Mijn paarden eten het graag (maar wat niet) en reageren er niet op terwijl ze dat bij lucerne wel deden door te schuren etc.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 17:23

Grasmix van hartog en senieren priores. Goede ervaringen mee op mijn werk. Mijn oudje maakt ook proppen, loszittende tand dus nog te vast zit om eruit te halen en de slobber krijgt zij nu al en de grasmix geef ik zodra ik verhuisd ben

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 17:34

Citaat:
Je stript het ene uiteinde van de grondkabel verbindt dit met de draad waar stroom op staat.

ahhh je hebt daar speciale kabel voor 8)7

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 17:39

Mer1980 schreef:
Ik ga eens kijken naar Bietenpulp. Wel even extra info: De pony is niet van mij, maar ik ben dol op dat beest ;) Ik zoek eigenlijk een vervanger van hooi waar hij de halve dag zoet mee is. Hij is nog niet mager, maar het afvallen gaat te snel. Hij mag nog wel 50 kilo kwijt, maar graag in een langzamer tempo... In dit tempo is het met een half jaar over...

Speedibeet is fijn spul. Werkt mooi snel.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 17:43

ClauH schreef:
Citaat:
Je stript het ene uiteinde van de grondkabel verbindt dit met de draad waar stroom op staat.

Ja, grondkabel :D

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 17:44

ClauH schreef:
Citaat:

Wij hebben gewoon flexibele electra kabel gebruikt, 2 stuks, en deze heb ik door een pvc buis getrokken en deze ingegraven.
Aan beide uiteinden van die clips die je aan het lint of koord kan bevestigen en klaar.

Mer, ik zou ook gaan voor seniores.
Desnoods wat ouder fijn hooi voor het knabbelen en de bezigheid.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 18:15

Jay is leuk Utopia.
Welk paardengras heb je gekozen Lady Ursy? Ik neig naar bioron.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-19 19:00

Wat ClaudiaHS doet kan ook. Kanttekening, veel van deze kabel is niet langswaterdicht. Het is niet te voorspellen hoe lang dat meegaat. Grondkabel is dit wel en daarnaast uv resistent. Als je buis gaat gebruiken adviseer ik PE buis i.p.v. PVC.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 19:17

Ik heb het hier ook gedaan met grondkabel (en dan ook nog een PVC buis). Die klemmetjes van Gallagher gebruik ik hier ook veel! Heel handig. Ik heb het overigens aan beide kanten een drieweg poortanker in laten gaan. Zoals deze;
https://www.welkoop.nl/winkel/dier/erfd ... ks_1211485

Voor het oudje zou ik ook een naar Seniores Priores kijken. Voor mijn ruin die echt aan moest komen deed het overigens dan weer niks. Die heb ik nu weer op de Copra Coolstance (kokosmeel) staan en daar trekt hij zienderogen van bij! Maar jong paard wat nodig moet aankomen is natuurlijk wel heel anders dan een oudje wat niet te snel moet afvallen.

Ik ben ondertussen ook begonnen met oriënteren hoe ik het precies wil gaan doen qua bemesten/weidebeheer/doorzaaien. Ik neig nu ook naar de mengsels van BioRon. Maar wil dit jaar eerst maar eens zien wat er nu gebeurd. Er is tot dusver elk jaar mest geïnjecteerd.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 19:38

Vers gemaaid gras kan wel maar geen gemaaid gazon. Wat wel kan is gewoon lang gras, kwa lengte ongeveer wat ze zouden hooien. Op die manier moeten de paarden toch nog zelf kauwen (wat bij een gemaaid gazon niet meer hoeft omdat dat veel te fijn is) .

Voor een paard dat lastig eet geeft dat dus niet heel veel voordelen tegenover voordroog ( echt droog grof stengelig hooi is wel wat meer werk om weg te krijgen)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 20:09

Als het beestje nog wel graag wil eten en je toch iets voor de hele dag moet verzinnen, zou ik wat verschillende producten gaan testen.

Hartog Grasmix doen veel oudjes het goed op.
SP, maar moet weken en kan in de zomer niet lang staan
Wiesencobs kan droog, maar geweekt zal makkelijker zijn. Weekt super snel en vinden ze bij ons erg lekker. Meerdere merken hebben dat. Marstall, Pavo nu, Agrobs Dodson and Horrel.
Speedibeet of de fibrebeet. Weken snel, maar moet je ook niet hele dag laten staan.

Evt compact gras in de speciale bak ophangen voor het paardje? Het is vrij grof, maar als het nog lukt, kan je de tijd laten doden tussen de maaltijden die je moet aanbieden.

Bij ons zijn de diastasen trouwens opgevuld. Bij mn merrie vind ik het geen uitkomst (26) Maar bij haar zoon lijkt het geen probleem te zijn ( 20 )

Ik had mn merrie een tijdje 18+ gegeven ondanks dat ik het qua samenstelling echt niks vind, maar ze laat het ook uit haar mond vallen en dat doet ze echt met niks anders. Is wel geen granen gewend te eten.....

Elke brok of muesli kan je nat voeren in principe. Als biks lang weekt, wordt het ook een papje. Mocht het paardje een voorkeur hebben.......
Sommigen zetten hun paard op merrie brok als ze echt gaan invallen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 20:12

Mer, mijn merrie mag geen SP ivm hb bij PPID. Haar rantsoenadvies vanuit Utrecht is:
4,5 kg hooi
1 kg speedibeet
1,5 kg luzernebrok
100 gram Marstall force.

De luzernebrok krijgt ze niet weg, dus daar gooien we water bij zodat het zacht wordt. Hooi kan ze nog eten, maar als dat minder wordt, ga je idd naar grasbrok, compact gras, havens digest, Pavo heeft ook zo’n product, etc. Ook een mooie optie: Marstall wiesen fasern. Is bijna poeder, maar eigenlijk gewoon gedroogd gras en heel fijn gehakseld.

Merriebrok zou ik met een hb’er niet doen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 20:19

Ik had gemist even dat ie hb gevoelig is. Als hij te snel hard gaat afvallen moet je daar net zo hard opletten. HB komt niet alleen door te dik.

SP vind ik zelf niet geweldig, maar veel doen het er goed op en veel mensen vinden het makkelijk ipv zelf samen stellen.

Speedibeet wordt hier zo niet goed gegeten.

Maar het is lastig. Ik weet mensen die veel lucerne geven, maar dan met zemelen bijv. Dat heeft niet mijn voorkeur, maar zie dat ze het er goed op doen daar en ze eten het.

Dit is het begin van het ouder worden en kan je selectief zijn, ga je testen etc. Je wil niet dat ie te snel afvalt nu.
Wanneer het echt lastig wordt, ga je steeds meer water bij de wijn doen om hem eten te geven en op gewicht te houden etc. Ik heb nu ook de 18+ getest, ook al gaat dat tegen al mijn theorie in. Zie er geen grote voordelen van nog.

Wij voeren rond zomer/warmte ook wat schaarser. Dan hoeven ze zich niet warm te houden, staan al op onbeperkt hooi etc. Maar in najaar begin ik vroeg met opbouwen, omdat ze wat ouder zijn. Echt rond September.

Merriebrok wordt vooral gegeven voor de extra eiwitten. Ook aan hb gevoelige paarden. Maar even per merk vergelijken hoe en wat.