[INFO] Slowfeeders

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-25 20:35

Otti1977 schreef:
genja schreef:
Vraagje heeft iemand foto’s/filmpje hoe die een slowfeeder frame in een palletbox heeft bevestigd? Los zie ik met onze slopers niet geheel zitten .
Of staat het hier al in topic en kan ik niet zo goed zoeken?

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Zo heb ik het. Aan de ringen van het frame heb ik karabijnhaken.

Thanks duidelijke foto !
Bij ons zit het net strak ik het frame dus weet niet of het dan kan.
Onderin de ogen om vast te maken.
Mijn ijslander heeft eczeem en ben bang als de ogen bovenin zitten dat ze dat een perfecte plek vindt in de zomer om aan te jeuken

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-25 21:17

genja schreef:
Vraagje heeft iemand foto’s/filmpje hoe die een slowfeeder frame in een palletbox heeft bevestigd? Los zie ik met onze slopers niet geheel zitten .
Of staat het hier al in topic en kan ik niet zo goed zoeken?

Ik heb bij mijn slopers gewoon grote hooinetten in bakken geklikt. Diagonaal 2 ringen met musketons gemaakt waar ik het net aan vast maak.
Mijn hooinetten zijn 100x120cm en met een touw aan 1 kant dicht te trekken. Dat werkt met mijn slopers beter dan een frame en geeft minder herrie.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-25 23:50

Zo heb ik het. Aan de ringen van het frame heb ik karabijnhaken.[/quote]

Thanks duidelijke foto !
Bij ons zit het net strak ik het frame dus weet niet of het dan kan.
Onderin de ogen om vast te maken.
Mijn ijslander heeft eczeem en ben bang als de ogen bovenin zitten dat ze dat een perfecte plek vindt in de zomer om aan te jeuken[/quote]

Dan kan je een ketting ertussen doen in alle 4 de hoeken.
Had ik bij ander frame ook. Alleen als ik net strak in frame doet wordt het gesloopt.

DubbelFun

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 10:16

Met een vollere hooibak zou ik kiezen voor een systeem met aan de achterkant onder en boven een ring waaraan 2 vaste lijnen zitten die door je frame lopen en aan de voorkant een zelfde soort ringen en lijnen maar dan met 2 losse lijnen die je open kunt maken om het frame omhoog te doen om te vullen.
Het frame zakt dan mee als de bak leger wordt.

Bertvr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 11:14

Afbeelding

Heeft er iemand ervaring met deze slowfeeder? Volgens de fabrikant blijft alles strak in de baal zitten, waardoor er geen voerverspilling is en het ook een vertragende werking heeft.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 11:16

Interessant ontwerp wel. Zo te zien zakt de bovenste helft als het hooi slinkt, maar ik zie niets van een rooster/net in het bovenste stuk zitten waardoor het zou 'slowfeeden' ?

Bertvr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 11:25

DubbelFun schreef:
Interessant ontwerp wel. Zo te zien zakt de bovenste helft als het hooi slinkt, maar ik zie niets van een rooster/net in het bovenste stuk zitten waardoor het zou 'slowfeeden' ?

Er zit inderdaad geen rooster/net in, maar het blijft klem/strak in de baal zitten. Daardoor moeten ze meer moeite doen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 11:27

Ja ik kan het me wel voorstellen dat dat zou kunnen werken inderdaad :j

Vind het randje wel een beetje tricky... of ze zich daar niet aan open gaan halen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 13:48

Ik zou wel een plaatje willen zien als dat ding bijna is leeg gegeten... hoeveel er dan naast ligt :)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 13:54

Als meelezer gelooft mijn logica hier niks van. Als paarden er hooi uit trekken, ontstaat er toch ruimte? Dat los je imo niet op met een frame wat zakt. Hier wordt er al meer geknoeid als er een gaatje in het net zit…

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 15:53

Dat is dus ook mijn idee :)

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 16:01

Ziet er opzich wel uit alsof het wat hooi zal besparen dan bij een losse baal zo gevoerd, want vertrapping of op mesten/plassen is wel beperkt. Maar denk dat het wel veel efficiënter kan en bovendien geef ik zelf altijd bij een hele baal voeren voorkeur dat de baal ook droog blijft in ons natte Nederland

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 06:40

Nouja ja kan er natuurlijk zonder al teveel moeite een net omheen doen als je nog wat meer wilt slowen.

Ik heb ook wel eens een baal hooi-in-plastic gevoerd met alleen zo'n rondje er aan de bovenkant uit gesneden en ze moeten flink trekken en plukken hoor om wat er uit te krijgen :j

Alleen als hij dan op een gegeven moment wat leger raakt dan gaat de vorm er uit natuurlijk.
Dat voorkomt dit ding wel mooi.

Bertvr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 08:18

Caily schreef:
Als meelezer gelooft mijn logica hier niks van. Als paarden er hooi uit trekken, ontstaat er toch ruimte? Dat los je imo niet op met een frame wat zakt. Hier wordt er al meer geknoeid als er een gaatje in het net zit…

Tja als ik hier op stal zie hoe pensionklanten soms zitten te plukken om er beetje fatsoenlijk plukken uit te krijgen, kan ik me het wel voorstellen dat het nog lastiger gaat als de baal strak in vorm blijft ivm uit elkaar valt. :D

Maar we gaan het testen!

Galja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 09:51

pmarena schreef:
Nouja ja kan er natuurlijk zonder al teveel moeite een net omheen doen als je nog wat meer wilt slowen.

Ik heb ook wel eens een baal hooi-in-plastic gevoerd met alleen zo'n rondje er aan de bovenkant uit gesneden en ze moeten flink trekken en plukken hoor om wat er uit te krijgen :j

Alleen als hij dan op een gegeven moment wat leger raakt dan gaat de vorm er uit natuurlijk.
Dat voorkomt dit ding wel mooi
.

Nou dat idd. Ik heb ook een tijdje een heel pak ineens gevoerd, plastic eromheen, alleen de bovenkant open en touwtjes er nog omheen.
De eerste week werkt dat perfect, daarna gaat de boel toch inzakken en dondert uit elkaar.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 10:37

Maar dan zit je nog met het net dat ook nog om het hooi zit?? Zou het dood eng vinden dat ze dat mee opeten.

Bertvr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 11:13

Tancreda4 schreef:
Maar dan zit je nog met het net dat ook nog om het hooi zit?? Zou het dood eng vinden dat ze dat mee opeten.

Dat zou je eraf kunnen halen volgens mij.

Galja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 13:29

Tancreda4 schreef:

In mijn geval ging het om zo’n rechthoekig pak, zonder net, enkel met touwtjes.

De tijdlijn :')
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zijn we dus ook vrij snel mee gestopt :')

Die ronde balen met net zou ik ook spannend vinden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 14:07

Dat is idd wel zonde zeg ;(

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 14:53

Ugh. Alles versmeerd :n

Hier deden we met de rollen hooi-in-plastic gewoon het plastic er af halen.
Netje er uit halen.

Buitenste laag in de hangende slowfeeder hooinetten proppen.
En de rest van de rol in een zak van slowfeeder-net. Kunststof kuubskrat op zijn kant ernaast.
Rol in de krat. Krat weer omkantelen. Net vastzetten in de krat.

En dan bleef alles gewoon keurig in het net in de krat *\o/*