[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 17:35

VixillHedinn schreef:
Hoi Allemaal,

Ik heb sinds een poosje weer bokt.
In mijn oude account kan ik helaas niet meer komen, terwijl die nog wel bestaat

Hierbij mijn PP, wij hebben 3,6 hectare, 6 pony’s, hooien zelf en hergebruiken onze eigenmest

[ [url=m/2yObHw.jpg]Afbeelding[/url] ]

We hebben momenteel een schuilstal, maar een vergunning voor de tweede gekregen.
Een mooie track met poel, heuvel en boswal.

Ik doe de pro weide beheer cursus van Harmke Schrijver van horse en habitat.
Sowieso ben ik veel bezig met soorten gras, bodemleven, bomen enzo

We wonen tegen het bos aan, maar hebben het geluk dat hier nog geen wolven gehuisvest zijn.

Gossiepietjes, dat is wel heel fraai zeg!
Waar zit je in NL?

Lynn_Nikita

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 18:00

Gaaf hoor, lekkere oppervlakte heb je!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 18:11

Ir111 schreef:
Zo zeg, dat ziet er gaaf uit!

Wij zijn blij; de schuur is zover af dat ze er weer in kunnen! Eindelijk allemaal droog staan, ook mijn bolle pony die de regen het meest vervelend vindt maar niet in de tijdelijk overkapping mocht van de anderen.... :(:)

Fijn *\o/*

Hier had ik weer een gevalletje ‘WTF is hier gebeurd?’
Ik gok her zwart witte gespuis. Maar paarden hadden geen sporen, dus geen idee. Feit is wel dat er 1 de wei in en uit is gegaan en de shet was het niet, want het onderste draad zat nog op zijn plek. Echt, die knol is een gevaar voor zichzelf _-:(

Afbeelding

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 22:06

Ninx schreef:
Joepie de poepieeeeee!!!!

Volgt er tzt een fotoreportage?!

Zeker, ik wil pronken! :Y) :D

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 21:43

Daihyo schreef:
Ir111 schreef:
Zo zeg, dat ziet er gaaf uit!

Wij zijn blij; de schuur is zover af dat ze er weer in kunnen! Eindelijk allemaal droog staan, ook mijn bolle pony die de regen het meest vervelend vindt maar niet in de tijdelijk overkapping mocht van de anderen.... :(:)

Fijn *\o/*

Hier had ik weer een gevalletje ‘WTF is hier gebeurd?’
Ik gok her zwart witte gespuis. Maar paarden hadden geen sporen, dus geen idee. Feit is wel dat er 1 de wei in en uit is gegaan en de shet was het niet, want het onderste draad zat nog op zijn plek. Echt, die knol is een gevaar voor zichzelf _-:(

[ [url=m/XHz59b.jpg]Afbeelding[/url] ]

:') hoe dan.. maar gelukkig zichzelf heel gehouden!

Ir waar blijven de foto’s?

Hier ook de weidebeheer cursus van Horse & Habitat aan het doorlopen en echt leerzaam. Fijn om de theorie er achter goed te snappen.

Afgelopen week de eerste compost uitgereden over het gras, had echt lol met mijn tractortje en mijn “eigen gemaakte” compost. Verder aan het puzzelen met de omheining in het achterste deel. Alles begint nu uit te lopen en word er zelf iedere keer weer helemaal enthousiast van, zo benieuwd hoe het over een paar jaar oogt als alles groeit en bloeit.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 21:52

Ir111 schreef:
Ninx schreef:
Joepie de poepieeeeee!!!!

Volgt er tzt een fotoreportage?!

Zeker, ik wil pronken! :Y) :D

En terecht 8-)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 21:57

Foto's volgen! Maar alle laatste restjes zijn natuurlijk weer meer werk en duren langer dan ik wil. Hopelijk deze week het straatwerk bij de ingang gedaan en volgende week worden de stallen geplaatst. Schilderwerk is net af..

@Ethelate; wij willen ook uitrijden maar het is nog veel te nat hier. Jij zit in t zuiden toch?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 22:17

Hier is het ook nog niet uit te rijden vanwege de nattigheid. Ik heb 1 weitje met de hand geharkt, maar wat een klotewerk is dat :+
Normaal pak ik de zitmaaier met sleepje. Dat is toch 10x makkelijker haha.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 23:12

Ik heb afgelopen maandag ook mijn "zitmaaier" aangezwengeld om de track en wei te slepen :')

Afbeelding

Gelukkig droogt alles hier echt mega snel op dus voor de regen ff alles lekker vlak gesleept en de mest uit elkaar getrokken op de weide.
Dat kan dan deze week nog fijn inregenen en vanaf volgende week hopelijk beginnen te groeien!

Ik zie dat de wei binnen de track namelijk echt slechter groeit dan de andere wei. Vraag me af of dat komt omdat die wat hoger ligt misschien. Het is hetzelfde gras, tegelijkertijd ingezaaid dus geen idee.
Zal wel goed komen! :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 23:50

Test de ph van je grond, paardenmest verzuurd de boel nogal, kan best dat er een lading kalk nodig is.

Bolletje29

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 00:40

Equisync schreef:
Ik heb afgelopen maandag ook mijn "zitmaaier" aangezwengeld om de track en wei te slepen :')

[ [url=m/DMlgwH.jpg]Afbeelding[/url] ]

Gelukkig droogt alles hier echt mega snel op dus voor de regen ff alles lekker vlak gesleept en de mest uit elkaar getrokken op de weide.
Dat kan dan deze week nog fijn inregenen en vanaf volgende week hopelijk beginnen te groeien!

Wauw, hoe leuk is dit?! Ik wil dit ook zo gaan doen! Wat hang je er juist achter? Gewooon een band? Ik heb een momenteel nog grastrack op kleigrond, dus als ze een keertje hard rennen ploegen ze alles om en blijven er zo van die lastige putten achter. En zeker als het dan eens regent, dan is het helemaal hopeloos. Maar wanneer alles dan weer opdroogt, dan blijven dit putten wel staan -O- Ik dacht er dus ook al aan om te gaan slepen maar ben er nog niet uit hoe ik dit ga aanpakken

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 02:07

Maar wil je dan slepen als het droog is of als het nat is? Want droog is te hard, nat is te glad, is mijn ervaring. Hier is de enige oplossing de track op tijd afsluiten. En zoals nu, dan lopen ze het wel stuk, maar trekt het meeste ook wel weer recht door het geleidelijk opdrogen en belopen.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 07:09

Ir111 schreef:
Foto's volgen! Maar alle laatste restjes zijn natuurlijk weer meer werk en duren langer dan ik wil. Hopelijk deze week het straatwerk bij de ingang gedaan en volgende week worden de stallen geplaatst. Schilderwerk is net af..

@Ethelate; wij willen ook uitrijden maar het is nog veel te nat hier. Jij zit in t zuiden toch?

Benieuwd naar het resultaat!

Ja Brabantse Kempen, hoog gelegen zand grond dus trekt snel weg en de track voor de mestbakken is met grindmatten.

Oh Equisync, jij hebt wel een leuke zitmaaier!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 07:24

zitmaaier en bemesting in 1

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 07:25

Geweldig :D

Ethelate: heb jij gewone grindmatten? En dan gevuld met zand?

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 08:36

Bolletje29 schreef:
Equisync schreef:

[ [url=m/DMlgwH.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wauw, hoe leuk is dit?! Ik wil dit ook zo gaan doen! Wat hang je er juist achter? Gewooon een band? Ik heb een momenteel nog grastrack op kleigrond, dus als ze een keertje hard rennen ploegen ze alles om en blijven er zo van die lastige putten achter. En zeker als het dan eens regent, dan is het helemaal hopeloos. Maar wanneer alles dan weer opdroogt, dan blijven dit putten wel staan -O- Ik dacht er dus ook al aan om te gaan slepen maar ben er nog niet uit hoe ik dit ga aanpakken

Ik heb een oude vrachtwagen band gekregen van een oud stalgenootje. Haar vader heeft er zelf een "zweng" aangemaakt die ik eenvoudig vast kan maken aan de strengen van mijn tuig!
Zal kijken of ik vandaag even een foto maak ervan.
Het werkte echt perfect. Mijn "zitmaaier" is wel gewend om voor de kar te lopen dus dat scheelt haha, maar het gestuiter van de band was wel een beetje eng in het begin.

Heb er ook even op gezeten, hilariteit alom :+

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 09:35

Wie heeft er grind op zijn track liggen?
Ik wil 1 van de slechte plekken (doorgang van voer naar water, veel belopen) aanpakken en zag een leuke aanbieding voor grind.
Deze plek is nu wat modderig door de regen en het grind gaat het sowieso steviger maar ook minder glad maken. Maar wat is handig, nu er op gooien omdat het nog wat natter is? Of juist wachten tot het droog is? Het gaat om een stukje van 5x4m overigens, niet heel groot.

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 10:23

Daihyo schreef:
Wie heeft er grind op zijn track liggen?
Ik wil 1 van de slechte plekken (doorgang van voer naar water, veel belopen) aanpakken en zag een leuke aanbieding voor grind.
Deze plek is nu wat modderig door de regen en het grind gaat het sowieso steviger maar ook minder glad maken. Maar wat is handig, nu er op gooien omdat het nog wat natter is? Of juist wachten tot het droog is? Het gaat om een stukje van 5x4m overigens, niet heel groot.

Ik denk dat als het modderige ondergrond is, je altijd een basis moet gaan bouwen van verstevigde randen, zand en worteldoek bijvoorbeeld. Anders zakt het grind zo tussen de modder toch?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 11:04

Het is geen diepe modder. We zitten op zwarte grond en de bovenlaag wordt vooral glad. Op andere plekken hebben we zand gestort, laag van 10cm. Dat gaat prima zonder opsluiten of worteldoek gelukkig. We zitten op zandgrond met een puinlaag op 30cm, dus het water zakt snel weg. Alleen de plekken die veel belopen worden blijven wat langer glad. Vandaar het idee om op 1 plek grind te leggen.
De andere slechte plekken gaan we nog zand gooien, we hebben nog over. Maar niet genoeg om alle plekken aan te pakken, vandaar dat ik dit op 1 plek als alternatief zou willen doen. Ook goed voor de voeten om af en toe over grind te lopen :j

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 11:07

Grind is top voor de voetjes. Ik zou vooral opletten dat de korrels klein genoeg zijn om door je mestvork heen te vallen. Mest anders heel rot uit...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 11:10

Oh dat is een goeie inderdaad. Het is wel een plek waar ze mesten inderdaad :D
Ik kan aan een kuub parelgrind 4-12mm komen voor een leuk prijsje, thuisbezorgd en wel. Het stuk is 4x5 meter, maar kan het altijd smaller leggen, als een soort pad. Het gaat er voor mij vooral om dat het minder glad is.
Maar is het dan beter om het er nu op te gooien, juist zodat ze het er iets in kunnen lopen of als het helemaal droog is?

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 11:45

Ik denk beter als het wat droger is.
Volgende week mooi weer!
Dan zakt het er niet zo in en een volgende regenbui als goed is water er meer af vloeien ipv in de hoef afdrukken blijven en zo blubber maken
Zelfde waarom slepen voor regenbui goed werkt
Maar is mijn theorie, geen ervaring met grind op track
Zitten wel wat steentjes in het zand en die blijven steeds in de mest vork, irritant!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 11:51

Ik zou ook wel ergens grind willen, maar ben bang dat ze die plek gaan ontwijken dan. Ga er wel worteldoek onder doen voor als we het weg willen hebben of als we bijv eronder toch willen ophogen.

En we hebben varkens, dus geen idee of die het ontwijken of gaan wroeten :)

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 12:23

Daihyo schreef:
Geweldig :D

Ethelate: heb jij gewone grindmatten? En dan gevuld met zand?

Ja ik heb verschillende soorten (partijen via MP opgehaald) en gevuld met drainagezand. Werkt super. Zorg wel dat de ondergrond het water kwijt kan, als het al modder is, de grond verdicht is, blijft het water alsnog staan. Ik heb dat op 1 plek (waar dus een plas ontstaan, geen modder) waarvan ik twijfel of ik de matten een keer er uit haal, met grondboor gaten maken, dat het weer los is.. maar ze hebben genoeg ruimte waar ze altijd droge voeten hebben ;)

Heb achter in hetzelfde als wat jij benoemd, zo’n gladde zwarte bovenlaag. Ik wil daar lava opbrengen en kreeg vanuit Laura Knoops wel het advies om eerst worteldoek te doen, zodat het niet in de grond gelopen wordt. En dat zou dan om een laag van 10cm dik gaan, als je 1m3 op 4x5 verspreid, heb maar max 5 cm dik.
En dan is er weer een stuk track zonder gras, heb te veel gras op de track ;)

Eind april wordt de poel gegraven, heuvel gemaakt, weer een lus met matten leggen.. zo benieuwd naar het resultaat.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 12:49

Graaf je dan iets af voor je er worteldoek in doet en dan het grind er op?

Die matten zijn wel interessant. Water blijft er hier niet op staan gelukkig, maar de bovenlaag wordt wat glibberig. Met een paar uur geen regen, droogt het ook weer snel. Op de oude plek had ik van die G4 matten en daar een laag zand op rond de voerplekken. Dat werkte super. Maar grindmatten zijn financieel wat aantrekkelijker per m2 :+
Ik denk er aan om dat hier ook om de voerplekken te doen om het wat steviger te maken. Als er maar geen stukken afbreken zeg maar.