Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 12:12

DubbelDun schreef:
Sky_Britt schreef:
Mijn KWPNer is niet eens gechipt vanwege 'ethische bezwaren' van de 1e eigenaresse. Haar DNA profiel is vastgelegd, dus dat kan dan een duur grapje worden voor mij :')
Mijn bonte is ook niet gechipt, die keus had je toentertijd nog. En is nog steeds geldig. Je hoeft dus niet alsnog te chippen.

Ik heb er een hele papier winkel bij gekregen, omdat het paspoort van die van mij van net na de keuzeperiode is. Er is vrijstelling aangevraagd en ipv een chip is haar DNA profiel vast gelegd. Ik ga haar nu ook niet meer laten chippen maar mochten ze haar identiteit willen verifiëren dmv DNA zijn de kosten wel voor mij.
Laatst bijgewerkt door Sky_Britt op 07-10-20 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

belle_boef

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-20 12:23

@Lorette registreren is vast niet gratis.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 12:37

Maar zijn voor bedrijven wel aftrekbaar als bedrijfskosten en hoeveel partikulieren zijn er nu die een hoop paarden hebben c.q. een groot verloop hebben.

Vandaag eindelijk Peppy met zijn nieuwe halsband op de foto gezet... Check die manen... hij was kaal toen hij hier kwam.
Afbeelding

En voor de liefhebber mijn pomp, die stond er toevallig ook op. Kun je meteen zien hoeveel er blijft staan van een plas.
Afbeelding

En de favo bezigheid van beide :) (overigens was dit met mijn oudje uitgesloten).
Afbeelding

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 12:42

Olympia96 schreef:
Maartje, dat ziet er mooi uit! En die IBC, hoe werkt dat? Met schoonmaken bijvoorbeeld? En waar zit die dan precies?

Ibc vat ligt naast de stal ingegraven. Heel eerlijk, heb hem nog nooit geleegd :o ze plassen hier niet in stal en mesten maar zelden, dus wat er in zit is hooguit regenwater. Idee was destijds hem leeg te pompen en dan over het land uit te rijden

Ritten bijhouden... ik leg wel een schriftje op stal, ook voor de verzorgster enzo. Als dat alles is...

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 13:50

Ik vind het vooral heel vaag opgeschreven. Er komt vast een duidelijkere uitleg tegen die tijd met hoe/wat en waar.

Ik ent wel, mijn IJslanders zelfs 2x per jaar vanwege de regels voor het wedstrijd rijden.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 15:23

Ik ent ook jaarlijks. De pony's komen het terrein niet af, maar ik kom zelf wel op veel andere stallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 17:02

Chasey schreef:
edit. Ik word zo langzamerhand schijtziek van die total control!

Dit idd :roll:

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 17:12

Zolang er paardeninkopers zijn die zich niet aan de maatregelen houden en alles maar invoeren met valse (of zonder) papieren uit landen die discutabel zijn is dit de enige manier om de paarden die hier zijn te beschermen.
Het andere alternatief is ruimen.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 17:41

In Belgie is al zo'n registratieplicht. Toen ik in Belgie ging wonen (en paardlief mee ging) heb ik hem daar moeten aan melden en registreren op welke stal hij stond e.d.
Maar net als dat paspoort, als ik met de trailer wegga heb ik het bij in de auto, maar op buitenrit ook nooit hoor. Weet je wat voor een groot onding dat is? :')
Toen ik op pension stond moest je het paspoort verplicht in je kastje hebben liggen, hadden allemaal op dezelfde plek een zakje om het in te stoppen. Eigenaar had een loper, dus die kon dan bij alle paspoorten in geval van controle, maar je had het altijd zelf bij de hand mocht je weg moeten. Ik vond het een handig systeem. Was je paspoort niet aanwezig bij controle was de boete voor jou.

Ik ent trouwens mijn beide paarden wel. Ik ga iedere week lessen en daar moet je paard geent zijn. En ondanks dat die kleine niet van het erf komt kan die grote natuurlijk wel iets meedragen dus daarom de kleine ook. Zeker tetanus is ook iets waarmee ik geen risico wil lopen.

@ Utopia, ik heb geen idee welke roosters ik heb, mijn vader heeft dat geregeld, die is nogal knutselachtig :+

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 19:53

oh, ik kom ook weer even meekletsen. Beetje druk geweest. verbouwen enzo...

Ik ent ook gewoon. Paarden komen erf bijna niet af, zo nu en dan wandeling door de buurt. Maar ben niet anders gewend, dus blijf het maar doen.

Mijn paddock stond ook blank vanochtend. Is nog maar 4 jaar geleden aangelegd, maar de eerste jaren hadden we geen sproeiers dus toen is best veel zand weggewaaid. En op onze kleigrond is de dunne zandlaag met de kleilaag vermengd. Dus in het natte seizoen was dat nat en glad. En het water trok echt heel slecht weg, ondanks de drainage.

Vandaag heeft de looonwerker de bovenste laag weggeschraapt en twee ladingen nieuw zand gestort. Ziet er weer top uit. Is nu natuurlijk veel te mul voor de paarden, dus hoop dat het snel inklinkt en vooral dat het nu beetje droog blijft... Zullen de paarden erg blij mee zijn... Hoop dat ik er nu langer dan 4 jaar mee toe kan.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 20:33

@DD, ze lijken goed te gedijen samen, leuk plaatje :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 21:15

@karin: dank je. Ik ben er ook blij mee :)

Ik denk dat ik ook weer eens wat zand er bij moet hebben, er komen kuilen op plekken waar ik ze niet hebben wil (vooral bij de voerplekken).
Alleen kunnen ze het hier niet in de paddock storten en moet het dus in bigbags en dan zelf kruien.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 22:07

Oehhh da's toevallig, ze komen morgen bij ons ook weer een deel van de paddocks/bak keren! :):) Even kijken hoe ver ze komen... maar sowieso beginnen bij Dije, die heeft geen droog stukje meer in z'n paddock.. :(:) En nog geen stallen natuurlijk, dus de afgelopen week alleen maar in de modder gestaan, vreselijk... ;( Wat zal die blij zijn als hij morgen weer z'n blije bokkesprongen kan maken en lekker kan liggen en rollen :+: En wat ga ik blij zijn als ik eindelijk een goeie bodem in de bak heb! :oo Kan ik weer lekker rijden/trainen :D Als ik ooit energie overheb :')

Vandaag compost op de wei uitgereden +:)+ Altijd wat te doen hier :') :=

tempura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 22:27

Zijn er mensen met voorbeelden van een track om een bak? Ik lees het vaak in topics, maar heb het nog nooit gezien.

Btw; Ik bedoel hier niet paarden mee die dan alleen in die bak + track eromheen leven. Ik neem aan dat daarnaast de track verder doorloopt en er nog grotere paddocks/weides aan vast zitten.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 03:09

Wel een track, geen bak, telt dat ook? Heb er de ruimte zeker wel hoor, maar maak weinig gebruik van en bovendien is het land huur dus mag het ook heus niet zomaar.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 07:50

Ik ent ook, doe met de paarden wel eens weekendjes weg, trainingsweek op locatie, etc.. toen mijn merrie drachtig was, ook voor de zekerheid extra geënt. Better safe than sorry :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 09:07

Vanochtend de paarden maar op stal eten gegeven ; de bonte met de deur dicht (daar hangt het hooinet aan) en de kleine kan er wel gewoon uit. Het is zó smerig buiten ;(

Mijn track loopt alleen om de wei heen en is nu dicht vanwege nootjes/bladval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 09:10

Hier komt vanmiddag de zadelmaker. Ben heel benieuwd.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 09:20

Hopelijk is het dan wat droger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 09:24

Hier is het droog :D

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 09:40

@DD, wij hebben laatst 5 kuub zand los gestort laten leveren.
Goedkoper dan big bags en makkelijker te scheppen.
Wij hebben het laten storten op een dag dat we het gelijk geschept hebben zodat het niet in de weg ligt.

@Robijntjah, welke zadelmaker komt bij jou?
Ik wacht al 2 weken op een belletje om uberhaupt een afspraak te krijgen.
Zit nu maar te kijken om een boomlooszadel te huren voor een x aantal weken zodat ik iig wel kan rijden in de tussentijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 09:43

http://zadel-logisch.nl/

Nou moet ik eerlijk bekennen dat ik zelf nog helemaal geen ervaring heb met haar maar ik moest ondertussen wel iets en zij komt bij mijn klanten.
Dus dan gaan we maar eens mee. De persoon waar ik zelf altijd naartoe ging zit nu gewoon erg ver weg en doet niet in nieuwe zadels (voor mijn jonge paard).

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 09:59

Raisa komt ook hier :j ik ken haar al heel lang, maar had nooit echt bedacht dat ik haar ook voor mijn zadel kon laten komen :+ Ze moet hier binnenkort ook nog een keer terug komen, op jacht naar een nieuw zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 10:00

Ik ben benieuwd of ik vanmiddag een nieuw zadel heb (au in de portomonnee).

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 10:05

Hier zijn ze nu bezig met het isoleren van het staldak en echt alles is uit de stal. Maar hier is het weer niet slecht, net een beetje miezer en het is wat grijs buiten en het waait wat maar verder best oke.

Vandaag of morgen de mestkar maar gaan legen want er kwam veel meer uit dan verwacht dus het is een beste berg weer op de kar.

Succes met het zadel passen vandaag, altijd spannend!