Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 18:13

Libera schreef:
Als er mos groeit zou je eigenlijk moeten kalken! Dat betekend zure grond :j

Ja, dat weet ik, maar er valt niet te overleggen en we hebben al van alles gedaan de laatste 2jr. Kunnen het niet meenemen, dus ze zoeken het maar uit met de volgende huurders. Onze paarden lopen niet veel op gras en staan hele jaar rond op onbeperkt hooi.

Het is hier echt zandgrond. Waar we ons pad hebben gemaakt, hebben we kaal laten eten en is daarna gewoon zand.

Ze hadden 5 stallen en stukjes wei, dus het is ontzettend zwaar belast. Het is ook echt alleen maar JKK en mos. Had het vorig jaar redelijk schoon en gezaaid, maar toen kwam de droogte.
Er wordt nu al 2jr bijna niet op gelopen, 1x kalk zelf gekocht, alle JKK er steeds uit staan halen met zo een speciale vork, maar ben er klaar mee.......Wacht wel ons eigen huis af en dan alles zoals wij het willen......

Utopia, mooie foto's!!!

Ow, slettebakken zijn het. Onze merrie ook hoor.....Is 26 en altijd overal samen met haar zoon, maar als ze wil sletten, staat ze bij haar beste vriend, mn NF. Daar loopt ze nu al langer mee dan haar zoon ''terug'' is. Zoonlief staat er dan ook echt bij van; Ik wil hier niks vanaf weten. Normaal is hij ietsjes bezitterig, maar dan vindt ie het prima allemaal.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 18:20

Hier ook allemaal lange manen.
Melle had ooit een heel mooi lang dik pak maar sinds 5 jaar schuurt hij halverwege een stuk er af.
Dus meestal knip ik de boel kort in het voorjaar.

Rocky heeft net tot onder de hals maar vrij dunne manen.

Puck ook tot net onder de hals maar die heeft zo'n enorm dik pak, dat ik nu twijfel om hem weer een boog te knippen.
Heeft hij 2 jaar terug eens gehad en stond super leuk.
Afbeelding

Sp waar ga je kijken in DL, heb je een linkje (pb?).
Ben benieuwd.

Azmay

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 18:31

Ik voel me echt een beetje dom maar wat is het stappenplan koliek?
Diva mest nog steeds, wel erg dunne mest.
Staat vooral sloom te zijn en soms te draaikonten. Geeuwt wat en eet haar eten niet. Dus er zit iets niet lekker.
Meteen dierenarts bellen of kan ik zelf nog wat proberen?

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 18:43

Bij alleen wat buikpijn en ongemak probeer ik het eerst met Colosan. Ik heb dat nu drie keer gebruikt op verschillende momenten sinds ze aan huis staan (1x had Fuchs echt wel flink last, andere keren hadden ruin en merrie alleen wat ongemak). Bij alle drie zag ik binnen 10 a 15min duidelijk verschil.

Maar als ze ook echt niet willen eten en wat apathisch zijn zou ik zelf denk ik geen risico nemen en gelijk de dierenarts bellen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 18:48

Marlies, jij hebt ze toch nog niet zo lang aan huis? Wel bijzonder dat ze alle 3 al een keer wat komiekerig zijn geweest.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 18:58

Wat gaaf zo in het water Utopia!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 19:00

Azmay schreef:
Staat vooral sloom te zijn en soms te draaikonten. Geeuwt wat en eet haar eten niet. Dus er zit iets niet lekker.

hoe dun is dun? echt waterig? Dan kan het een verstopping zijn en dan zou ik wel bellen

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 19:04

Lynn_Nikita schreef:
Azmay schreef:

hoe dun is dun? echt waterig? Dan kan het een verstopping zijn en dan zou ik wel bellen

Heb er net colesan in geduwd, had mijn baas gelukkig liggen.

Niet super waterig, het blijft nog wel wat op elkaar liggen zeg maar. Ze verdedigd het eten ook, zo is het dan wel weer.

Zometeen eens kijken of het al wat beter gaat. :(:)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 19:57

Nou het gaat dus niet. -O-
Vond haar liggend. Heb er eerst nog wat colesan bin geduwd en toen een ronde gaan wandelen (ze gedroeg zich echt vreselijk _-:( ) maar ze wil nog steeds geen hap eten en kijkt ongelukkig.
Dierenarts is onderweg..

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 20:00

belle_boef schreef:
Marlies, jij hebt ze toch nog niet zo lang aan huis? Wel bijzonder dat ze alle 3 al een keer wat komiekerig zijn geweest.

Ja ik lach me slap om ze :j :') :')

Ze staan sinds december aan huis. Maar dus drie keer een ander paard, en op die totaal verschillende momenten. De Fuchs als reactie op het gras (die heb ik ook pas net dus is even uitzoeken wat voor hem werkt. Mag nu dus ook pas weer op het gras als het meer uitgegroeid is).

Mijn merrie is al vanaf ik haar heb gevoelig voor reacties op voer (sober barok paard die zelf vind dat ze altijd te kort krijgt en dus nog wel eens in vreet stand gaat). En bij haar was het zeer minimaal, alleen wat ongemak, maar hey, als het met colosan niet nodig is... Als ik wat later op stal was geweest zou ik niks door hebben gehad. En mijn Westfaalse moet nog flink wat kilo's aankomen en heeft het de laatste periode zwaar gehad (iets met mensen die zich niet aan afspraken kunnen houden...). Dus dat hij even moest omschakelen nadat ik hem acuut naar huis heb gehaald vond ik ook niet heel gek. Is ook maar 1x geweest en ook alleen ongemak, niks serieus.

Azmay schreef:
Nou het gaat dus niet. -O-
Vond haar liggend. Heb er eerst nog wat colesan bin geduwd en toen een ronde gaan wandelen (ze gedroeg zich echt vreselijk _-:( ) maar ze wil nog steeds geen hap eten en kijkt ongelukkig.
Dierenarts is onderweg..

Oh bah, dat klinkt echt niet fijn! Hopelijk voelt ze zich met het ingrijpen van de dierenarts weer snel beter!

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 20:10

Succes SP, hopelijk zit er wat voor je bij!

Sterkte met Diva, hopelijk valt het mee.

Hier ook weer aan het opbouwen op het gras.
Nog wel op het aftrap weitje, de rest staat veel meer gras maar is nog te nat.

Mijn shet heeft trouwens ook zo'n bos haar, ik vind het vreselijk.... Zou het liefst de schaar erin zetten maar dat vindt haar verzorgster niet leuk...

Afbeelding

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 20:22

Kan ook zand zijn, als ze dunne mest hebben. Heel makkelijk te testen als je een schone drol in een rubber handschoen doet met beetje water kun je zo voelen of er zand in zit

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 20:55

Libera schreef:
Kan ook zand zijn, als ze dunne mest hebben. Heel makkelijk te testen als je een schone drol in een rubber handschoen doet met beetje water kun je zo voelen of er zand in zit

Vrij zeker dat het gras was maar er gaat ook meteen een zandkuur in want daar was het toch ook wel weer eens tijd voor.
Had rustiger op moeten bouwen maar ze heeft nog nooit echt gereageerd o gras.

Dierenarts heeft geluisterd, gespoten en toen heeft mijn vriend man er even 20 minuten mee gelopen. Nu eet ze weer rustig hooi dus dat is heel positief. :j

Harde tante, zo'n buikpijn en dan alsnog je eten verdedigen, stuiteren tijdens het wandelen en bokkend de paddock door :roll:

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 00:24

Ow, balen azmay. Vroeger zei iedereen; stappen. Toen werd me ooit gezegd ze met rust te laten, maar dat vind ik zelf te eng.

Heeft ze veel gras in 1keer gegeten? Kwam er ook gas uit met gek doen of bewegen?

Fijn dat je dierenarts is geweest. En super dat je manvriend ermee heeft gelopen :)

Hopelijk een rustige nacht.

ClauH, mooi plaatje zo! Ik hou alleen maar van lange manen, dus ben heel erg bevooroordeeld......

We hopen ook dat er iets bij zit. Moesten echt weer even de schouders eronder zetten om weer de zoektocht serieus op te pakken.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 07:22

succes superpony

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 07:31

Azmay hoe gaat het nu?
Zolang paarden willen is lopen goed, stimuleert de darmen, willen ze echt liggen dan met rust laten.

Libera ik denk dat het belangrijk is dat ze vertrouwen krijgt.
Hier de twee oudste op babyponey, dan hebben ze een uur les, eerst poetsen dan opzadelen daarna een half uurtje rijden en daarna naverzorgen.
Die pony's zijn zo vreselijk braaf, afgelopen zaterdag stond zelfs de jongste te poetsen (die is nog geen 1,5 jaar).
Zaterdag aan het einde deden ze anna maria koekoek, zo leuk ombte zien want de pony's weten precies wat de bedoeling is en stoppen dus vanzelf <3

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 09:28

Diva staat nog steeds rustig te eten, dus het zal wel goed komen :j

Vandaag maar niet op de wei zetten, misschien even aan de hand een paar grasjes om toch te wennen..

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-19 09:53

Spannend Libera, je paardenkind zo op het vliegtuig moeten zetten. Wat fijn dat hij goed is aangekomen de nieuwe baas blij met hem is.
Mooi strak hekwerk zijn jullie aan het plaatsen.
ClauH, wat een leuk propje!
ClaudiaHS, alles netjes ingezaaid? Jij bent regendansjes aan het doen? :D
Geen idee om ipv hooi voordroog te voeren? Is vaak wat minder stoffig.
Wat fijn Maartje lief dier.
Judith, nee belachelijk maar een half uur. Dat is shet-onwaardig.. :D
Wat een schattige pony Mentjuh! Leuk dat je dochter zo enthousiast is.
SSdesign, mooi hoor maar wat een horror die manen. Ik heb bij de Shire laatst nog alles afgeknipt. :+
Jitskee, wat sneu voor de mini. Beterschap.
Fijn dat het met Diva weer wat beter gaat Azmay. Die van mij hebben nog nooit koliek gehad (AFKLOPPEN) en dat wil ik graag zo houden. Lijkt mij helemaal niet leuk.
Jes, ja leuk is dat als de pony’s actief meedenken. Dan is het voor die kleintjes ook extra leuk rijden.

Dit weekend hadden Will en ik cursus. Was hartstikke leuk en ik heb er meteen een nieuwe instructeur aan overgehouden. Helaas zit hij al aardig vol wat zadelmak maken betreft maar als ie een gaatje heeft kan ik Gent brengen. Hopelijk dit jaar 2 onder het zadel. Will ga ik zelf doen.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 11:36

Dank voor alle leuke reacties op m'n foto's :+:

Puck is ook zo leuk <3

Wat rot Azmay... -O- Hoe gaat 't nu?

Leuk, zo'n weekendje cursus Selka! :D

Hier de beloofde foto's van Jay <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 12:00

Knappe Jay <3

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 12:52

superpony schreef:
Ow, balen azmay. Vroeger zei iedereen; stappen. Toen werd me ooit gezegd ze met rust te laten, maar dat vind ik zelf te eng.

Heeft ze veel gras in 1keer gegeten? Kwam er ook gas uit met gek doen of bewegen?

Fijn dat je dierenarts is geweest. En super dat je manvriend ermee heeft gelopen :)

Hopelijk een rustige nacht.

Ja idd, stappen stappen en nog 's stappen. Onze mini heeft een paar keer last van gaskoliek gehad. Eerst een hele tijd gestapt zonder verbetering. Ze wilde steeds gaan liggen. Da zei zolang ze rustig ligt ze te laten liggen. Zolang ze maar niet gaat rollen. De rust bleek haar goed te doen.
Fijn Azmay dat ze inmiddels rustig staat te eten, is goed teken.

Oooohh die Jay :~

LadyUrsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 12:59

Whow, Jay is knap <3 . Ook al zulke mooie manen, net als veel anderen hier <3 . Bij ons hebben ze allemaal sportcoupe, best lekker makkelijk.

De paarden pikken hier de jonge grasjes mee, maar staat nog maar heel weinig. We gaan een flink stuk opnieuw inzaaien, van "koeiengras" naar "paardengras". Ze moeten het daarom even met een kleiner stuk weiland doen. Ze krijgen lekker hooi bij gevoerd, dus ze overleven het nog wel een tijdje :-). Over een paar maanden weer lekker gras genoeg.

Azmay, hoop dat ze snel opknapt, sterkte!!

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 13:21

Wat leuk om te horen dat Jay zo knap gevonden wordt <3 Ben ook echt gek op 'm, tis zo'n lieverd :+: De rust die ie uitstraalt, zo is ie ook echt :+:

Is er ook serieus nog weer een verschil tussen koeien- en paardengras?! :oo :')

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 13:54

xXutopiaXx schreef:
Wat leuk om te horen dat Jay zo knap gevonden wordt <3 Ben ook echt gek op 'm, tis zo'n lieverd :+: De rust die ie uitstraalt, zo is ie ook echt :+:

Is er ook serieus nog weer een verschil tussen koeien- en paardengras?! :oo :')

ja echt wel, eiwitrijk vettig gras en wat armer paardengras

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 14:01

Diva heeft vandaag 2x 10 minuten de rand bij de weg mogen afgrazen, ze vond het wel echt te kort :+

Hier staat alleen koeiengras, dus dat helpt ook echt niet..