Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 08:12

Ik heb een paar jaar Vital vomplete gevoerd maar ben over gestapt naar Marstall.Ook gemist over de hormanale toestand bij Pavo

Goedemorgen trouwens....hier genieten van het licht worden :)

Afbeelding

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 08:26

Prachtig plaatje weer Tinky

Hier krijgen ze geen metazoa meer. Handje brok en handje muesli. Met grasmix en luzerne. Aangevuld met magnesium en lijnmeelschilvers.
Alleen het groeiende jonkie krijgt er twee keer per dag een halve emmer bietenpulp bij.
Bij de wei krijgen ze een emmer met brok en muesli en een emmer wortels.
Voor de rest véél hooi en een beetje stro.

Pavo heb ik gevoerd. En gebruik het soms, alleen voor veulens. Podogrow.

Achterom

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 09:16

@tinky: dat uitpluizen is precies het probleem; er valt niets uit te pluizen omdat ze hun ingedientenlijst niet prijs geven. Metazoa is vooral een goed verhaal :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 09:27

Wendy schreef:
@tinky: dat uitpluizen is precies het probleem; er valt niets uit te pluizen omdat ze hun ingedientenlijst niet prijs geven. Metazoa is vooral een goed verhaal :j

Dus dat lag zowaar eens niet aan mij deze keer? Dat ik de ingrediënten niet kon vinden? Er vielen er eigenlijk gelijk al een paar af daardoor.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 09:35

Ja het is idd een reclame. Zou ideaal spul zijn!

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 09:48

Wij voeren de afgelopen jaren Mineral Bricks van Eggersman. Ze lijken het er goed op te doen en andere opties hebben we eigenlijk niet aangezien kleine brokjes uit bakken voeren bijna niet te doen is. Dan krijgen we last van voerbakkendans ipv lekker op het gemakje eten. De bricks zijn zo groot als paardensnoepjes en voeren we dus uit de hand.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 09:57

Tinky wauw wat een mooie foto weer!

[***] vandaag je kipjes :D Ik kan helaas echt niet mee, mijn zus is jarig dus daar eet ik vanavond.
Mijn tante had bij ons ook 2 kippen en een (valse) haan lopen, die zijn gisteren ook naar een nieuw adres gegaan. Ik vind het wel jammer, maar er komt vast wel weer wat nieuws.

Abby gaat vandaag nou het akte passeren plaatsvinden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 10:06

Jaaaaaa vandaag kipjes! Blij voor Hetty. Die is nu zo alleen..... Zit overigens best lang binnen. Doen kippen dat vaker? Hetty ging gisteren om 14:00 al in het legnest liggen.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 10:21

Oh nee dat doen ze hier niet. Ze gaan hier het hok uit zodra het licht wordt en er met schemer weer in. Alleen tussendoor even het hok in om een eitje te leggen :D Je kant Trini vanavond even vragen of ze haar wil checken, zij heeft al zo veel ervaring met kippen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 10:34

Wendy schreef:

Ah...waarschijnlijk ben ik dat dan wel tegengekomen maar bij voel waar geen info bijstaat...scroll ik verder en wordt uit mijn "systeem"geweerd :P
Mooi verhaal is leuk voor een sprookjesboek...

Ooooo de nieuwe kipjuhs komen...wel foto's!! Misschien zit kiplief wel zo snel op stok vanwege de kou en toch alleen zijn.Kip is toch ook gezelliger met z'n allen :)

Lizy...hier hebben ze allemaal hun eigen plek met eten,de eerste de beste die een ander wegjaagt bij z'n voerbak,krijgt schop onder kont.Koste even wat tijd maar dan heb je ook wel wat.
Hier mogen ze alleen de andere bakken doorneuzen als diegene uit zichzelf is weggelopen.Kans dat er nog een kruimel inzit is dan nihiel maar je weet maar nooit :D

Vanwege het hoge fructaangehalte in het gras,krijgen ze bij mij nu bijna geen wortel.Straks weer als het lager wordt krijgen ze weer een paar versnipperd door hun hapje.Doe vaak een maand met zo'n 25kg zak...soms zelfs langer :=

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 10:37

Als we er tussen blijven staan gaat het wel aardig maar er lopen er altijd een paar weg bij hun eigen bak om vast te gaan staan wachten op de bak van de ander. En aangezien ze we wel graag willen dat ze allemaal te eten krijgen doen we het nu gewoon zo.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 10:41

Tinky12 schreef:
Vanwege het hoge fructaangehalte in het gras,krijgen ze bij mij nu bijna geen wortel.Straks weer als het lager wordt krijgen ze weer een paar versnipperd door hun hapje.
Waarom voer je geen wortels als er veel fructaan in het gras zit ???

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 10:42

Weer zo'n mooie foto Tinky, schitterend. Vind die track ook zo gaaf. Hier in de winter paddock en de bak, te weinig ruimte om er wat anders van te maken, helaas geen land. In de zomer dan 24/7 wel weer op het land.
Leuk [***], s6 met de nieuwe kipjes. Hoop dat ze elkaar meteen leuk vinden.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 10:55

Er is ooit wel wat bekend geweest over metazoa want het zat boordevol toegevoegd ijzer. Iets wat je paard echt niet nodig is..

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 11:04

We hebben ze in het begin wel even uit bakken gevoerd maar dan stonden de 2 ruinen vaak uit 1 bak te eten, de schimmel had een eigen bak en het jonge ding wist niet wat ze nou met dat spul aan moest dus ging bij de rest kijken of in de bak staan klauwen.

Uit de hand voeren is nu het makkelijkst en tevens hebben we dan even een momentje om ze even snel te bekijken of er geen rare dingen zijn.
De rest van de dag kunnen we ze wel vanuit het raam zien maar dan zie je wondjes enzo toch minder snel.

Ooit als ze wat meer gaan doen dan zullen ze wel wat meer krijgen voor een beetje energie, maar dat is nu een beetje onzin ;)

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 11:06

Ik ben ook gestopt met Metazoa vanwege het hoge ijzer gehalte,schrok daar toch wel van.Bij ons is het ijzer gehalte in het water al hoog genoeg.
De bricks van eggerman heb ik zelfs nog staan en gebruik het nu af en toe .Ik had het gekocht voor mijn Ir paard maar die blieft het niet,en ik had overenthouisast een grote zak gekocht.

Momenteel voer ik het simpelste en het goedkoopste wat er is,maar naar uren turen op voervergelijk kwam dit voer voor mijn paard er het beste uit en dat is de sport mix zero,al vind ze die ook niet lekker dus die meng ik met de all in soup een soort slobber allebei te koop bij de aveve om de hoek.
Ze doet het er goed op ,dus ze doet het er maar mee eet ze niet ook goed ze heeft vetpakjes genoeg.Wel word er onder haar dikke haar uit gegluurd of ze niet aan het voer van haar buur kan :-).

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 11:08

goede morgen

Mensen lief wat is het koud, vingers vriezen er in de handschoenen nog af :brr:

Tinky prachtige foto maar ik heb liever wat graden warmer.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 11:56

Sorry sorry sorry, ik heb jullie alweer verwaarloosd...
Mijn schoonouders zijn dus op vakantie naar Nieuw-Zeeland, en nu heeft afgelopen weekend de man van mijn schoonmoeders beste vriendin (die woont twee huizen verderop) zelfmoord gepleegd. Wij kenden hem natuurlijk ook, dus was wel even heftig. Veel politie erbij, forensisch onderzoek... En dan kun je je schoonouders bellen met het nieuws... Viel als klap op de vuurpijl de verbinding weg.
En zondag was mijn opa jarig, dat was super gezellig en feestelijk. Het was voor ons dan ook een raar weekend...

Tinky, prachtige foto!

Ik voer zelf muesli van Mijten, de Quattro variant. Speciaal voor sobere rassen, dus ideaal voor mijn IJslanders en Shet. Ik wissel dat af met Pavo IJslanderliga. De reden dat ik afwissel is eigenlijk voornamelijk de verkrijgbaarheid. Voor beiden moet ik bijna een kwartier rijden, dus dan ligt het er een beetje aan waar ik toevallig langskom of wat ze verder nog verkopen.
Ze doen het hier prima op. Ik vind de muesli zelf net iets fijner, zitten iets minder suikers in. Het voordeel van de IJslanderliga is dat het brokken zijn, dus dan kunnen ze niet gaan zitten 'zoeken'. (de shet heeft daar nog wel eens de neiging toe)

Pfft, die hypotheker zou je toch wat Abby! -:(-

Vanochtend de dames nog even op de wei gelaten, konden ze even de benen strekken. Op de natte paddock doen ze dat toch minder.
En dan krijg je dit soort taferelen :=
Afbeelding

Om vervolgens na vijf minuten zo te staan:
Afbeelding

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 11:57

Even tussen de bedrijven door een snelle update. Als alles goed is gaat het vanmiddag om 16.00 gebeuren. Voorzichtig optimist de kar al ingepakt.... durf bijna niet meer blij te zijn.

Afbeelding

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 11:58

Och ja AB gaat tekenen vandaag. Ik duim dat alles gewoon goed gaat en we vanavond een update krijgen vanuit jullie nieuwe huisje +:)+

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 11:59

O ik duim voor je mee dat het helemaal goed gaat Abby!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 12:00

DubbelDun schreef:
Tinky12 schreef:
Vanwege het hoge fructaangehalte in het gras,krijgen ze bij mij nu bijna geen wortel.Straks weer als het lager wordt krijgen ze weer een paar versnipperd door hun hapje.
Waarom voer je geen wortels als er veel fructaan in het gras zit ???

Fructaan = suiker,winterpeen bevat 3,9% suiker...zit er veel fructaan in het gras dan krijgen ze niet nog hun "normale"portie wortel erbij maar een stukje of niets.

Paarden kun je ook voeren met een emmer om hun neus...gaat ook prima.Handvat eraf en vervangen door een touw,om de oren hangen en klaar :)
Maar altijd doen wat het meest prettig is voor de situatie,voor mij werkt dit het fijnst met losse voerbakken.

Metazoa extra ijzer toegevoegt?Dat is lekker handig :P iets wat je juist niet wil in een voer/vitamine

Thanks...was zo.n mooi plaatje vanmorgen :) Track is ook heel fijn,maar straks 24/7 gras is ook heerlijk.Voor mij niet mogelijk.Zou ze kunnen rollen dan...paar uur p/d is echt de max.

Spatter...het is idd bere koud :brr: ik had nog wat dingetjes in de planning maar ik heb gekozen voor de kachel...de bank,dekbed en een warme kop thee :D

Afgelopen dagen toch al veels te veel gedaan....stapje terug,gelukkig dooit het nu iets zodat ik het hooi even nat kon maken,staat nu uit te druppen.

Heftig Bernadette...sterkte voor alle betrokkenen :(:)

Hier gingen ze ook zo de wei op :D of vervolgens snel in de ankers te gaan in de graasstand.Totdat ik die wreed kwam verstoren toen ik ze er an bonjourde :P

Abby....ik zit al in je juigstand...geef maar een seintje wanneer het kan...SPA-NN-END!! :wow:

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 12:00

Wat heftig Bernedette, wil je eigenlijk niet bij nadenken maar het gebeurt toch regelmatig :(:)
Wel enorm leuke foto's van heel knappe paardjes <3

En fijn dat je toch over kan AbbeyBlues, hopen dat de ellende over is *\o/*

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 12:05

S6 Abby, vanavond ben je echt blij!!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 12:07

Heel heftige Bernedette, zo triest zulke dingen...

Abby dat moet nu toch goed komen! Succes, probeer er toch van te genieten!!