[INFO] Slowfeeders

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 08:13

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 16:35

Jets schreef:
We bedachten ons dat we nog ijzeren rekken bij een paar bakken hadden gekregen. Ondanks dat het niet ideaal is voor de tanden hebben we dit nu even geprobeerd en dat gaat eigenlijk heel goed. Nu ben ik benieuwd of iemand weet of er ook kunststof roosters zijn, die misschien gemaakt zijn voor een andere functie, maar wel geschikt zijn. Of dat iemand ervaring heeft om dit zelf te maken?

[ Afbeelding ]

Hier dacht ik ook nog aan. Ik had voor mijn netten ook metalen rekken. Werkt ook heel goed. Alleen mijn haflinger ging in de bak staan en dat ging niet goed met de rekken. Die verbogen.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 15:11

Hier ook een merrie die luchtzuigt, je hebt ook van die plastic platen waar ronde gaten in zitten. Dat zou ook kunnen werken in de ibc. Hier nog geen grote track, juist dat luchtzuigen beperkt het hele idee met bomen, overal netten etcetera. Hier gaat het hooi er los in, gek genoeg maakt die er juist geen rommeltje van terwijl die ander (zit een draadje tussen helaas) met z’n bak echt een net moet omdat anders het hooi overal ligt binnen een half uur :+

_Dora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 12:08

Hoi allemaal,

Even een vraag. Mijn paard staat in de winter overdag de hele dag buiten. Nu geef ik hem meerdere keren op een dag hooi. Zodra hij onbeperkt hooi krijgt, stopt hij niet met eten en wordt hij echt te dik. Daarom doseer ik het. Maar nu dacht ik, omdat het praktisch soms best een puzzel is, dat voeren. Dat een slowfeeder een oplossing zou kunnen zijn. Dan kan ik die helemaal vullen als hij smorgens naar buiten gaat, dan heeft hij de hele dag wat te eten. Maar niks is minder waar. Binnen een uur heeft hij het hele hooinet leeg. Hij heeft een net met 3x3 mazen waar 2 voerbeurten hooi in zat.
Iemand hier ervaring mee?

DubbelFun

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 12:20

Sommige paarden kunnen heel snel hun slowfeedernet leeg krijgen :) Is ook afhankelijk of je grof hooi hebt of juist heel fijn.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 13:34

Hoe lekkerder het hooi hoe meer ze doorvreten, en als ze iets tekort komen stoppen ze ook niet. Kijk naar de rest van het rantsoen en geef anders iets als gerstestro bij voor knabbelbehoefte zonder omzet naar spekjes.

_Dora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 15:23

DubbelFun schreef:
Sommige paarden kunnen heel snel hun slowfeedernet leeg krijgen :) Is ook afhankelijk of je grof hooi hebt of juist heel fijn.

Ja, die van mij hoort daar dus blijkbaar bij :D

Het hooi zit er een beetje tussenin, want als het te grof is, eet hij het helaas niet.
Als ik een baal heb met wat grovere stukken, laat hij het liggen. Gerstestro laat hij helaas ook staan.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 15:45

Ik zou lekker het gerst stro erbij geven.
Eet hij het niet heeft hij pech.
Ik zou het niet mengen maar een net met hooi en een net met stro.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 17:38

@dora: wat je nog kunt proberen is om 2 netten over elkaar heen te doen van verschillende maas en dan hopen op een paard met genoeg geduld om het er ook uit te krijgen en niet zoiets als ik heb lopen die zo boos werd dat alles in de buurt het moest ontgelden (de shetlander, ik en het net).....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 18:12

Tja een beetje handig paard / pony vreet zo moeiteloos hele plukken uit een 30mm net.... hier ging het met 25mm weer een poosje goed maar uiteindelijk naar 20mm gegaan omdat ze daar ook weer moeiteloos hele plukken uit trokken en het amper nog 'slowend' werkte....

Vlak overigens ook het effect niet uit van paarden die gewend zijn dat hooi opraakt, die willen ook vaak blijven doorvreten tot het op is, omdat ze dat zo gewend zijn.

De meeste paarden (maar helaas niet allemaal) stoppen echt wel een keer als ze doorkrijgen dat het niet op gaat.

Kleinere maas. Desnoods dubbel net. Stro of graszaadhooi er doorheen mengen of netje apart stro.

_Dora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 18:20

Bedankt voor jullie tips! Heel fijn dat jullie zo mee denken!

Ik ga eens kijken wat hij doet met 2 netten. En anders inderdaad toch nog een kleinere maas halen. Ach en als het allemaal niet werkt, dat doe ik gewoon, zoals ik het altijd gedaan heb. Maar dacht misschien kan ik het mezelf makkelijker maken op deze manier :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 21:12

En hele andere optie: hoeveel eiwit zit er in het hooi? Met te weinig eiwit raken ze niet verzadigd en blijven ze ook dooreten. Kan nog wel eens helpen om eiwit bij te voeren.

_Dora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 12:46

Daihyo bedankt voor de tip. Er zit weinig eiwit in het hooi, maar dat krijgt hij al bijgevoerd inderdaad.

Vandaag begon hij weer heel enthousiast, maar heeft nog een kwart over tot nu toe. Dus misschien is er toch nog hoop :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 13:31

Vooral nooit op laten gaan de komende weken, dan kan je het 'vreten tot het op is' gedrag nog doorbreken met een beetje geluk :j
Tenminste als dat je doel is, dat er altijd wat te knabbelen aanwezig is.

Er zijn natuurlijk ook zat mensen die wel voerbeurten aan willen houden maar gewoon willen dat de knollies er wat langer mee doen / dat ze minder lang zonder staan.