Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 12:16

@joyce: ik zit het hetzelfde probleem. Met een hoog hekwerk om de paddock is het qua uitzicht net een gevangenis, dus ik hoop dat ze het voorlopig bij de herten/zwijnen op de Veluwe houden.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 12:27

Het scheelt we hebben niet ontzettend veel grond.
Afbeelding

Denk dat het rondom 175 meter is. (Blauw is wei/bak, rechts naast rood is onze tuin). Maar hierdoor kan ik ook niet echt makkelijk een dubbele omheining doen omdat we dan al snel veel meter afsnoepen. Stal is gelijk achter het huis (rood) en dan zou ik dus waarschijnlijk ook daar moeten omheinen of de hele tuin. Dan moeten de poorten die we nu hebben ook verhoogd worden. Of ik moet alleen bij de stallen hoog maken en tuin niet. Hopelijk blijft hij hier gewoon weg.... Maar zal wel niet we zitten aan de meinweg.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 13:10

Het blijft gewoon een lastig probleem.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 14:02

MarjanB schreef:
Maar waarom perse op stal zetten? Hier blijven ze wel achter een stro touwtje staan :') maar goed dat is wel heel makkelijk gedacht om zo boel op te spitsen. Wat ik zou doen en ook al eens over heb zitten denken als het ooit nodig moest zijn. Een draai wand. Gewoon wel een lage wand die dan de stal doormidden kan delen. [ [url=m/3ouCpZ.jpg]Afbeelding[/url] ] kan hier vanaf de hoge paal naar de wand er achter een tussen wand plaatsen. Heb ook twee deuren in de voorwand zodat dat mogelijk is.
Links zou dan 3 x4 worden en rechts 4 bij 3,5 ongeveer. Soms wil ik Kaatje ook wel opsluiten maar goed die is nu voor het eerst echt chill en staat gewoon het liefst buiten in weer en wind, dus dan maar inpakken.

Ik vindt jouw lage stalwanden mooi! Zoiets zou bv een idee kunnen zijn dat je 2 deuren naar elkaar toe klapt (beetje idee van die westernfilms waar je een saloon instapt: de klapdeurtjes).
Opengeklapt als je ze niet nodig hebt zonder verlies van je inloopstal, dicht als je ze een nacht wilt opsluiten.

Zou dan zijn zodat ze kunnen drogen en droog kunnen slapen, zeker niet elke nacht maar bv met weer zoals nu als het eigenlijk constant regent icm kou.

Nadeel is dat de muurkant van de inloopstal brokkelt door schuren (zijn soort gemetselde kalkstenen) dus daar kan nu niets aan opgehangen worden omdat ze afbrokkelen en die kracht niet kunnen hebben.

Zo'n paneelstal zou ook een optie zijn maar de paddock vangt best veel wind en ik weet niet of hij dat trekt.
Er staan nu 3 dode bomen in de paddock die worden afgezaagd (stam blijft staan) dus weinig bescherming tegen wind.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 14:08

Als je die 3 dode stammen op 2,5 mtr afzaagt kun je daar tussen winddoek spannen en zo al weer een stukje bescherming maken, mits de dode stammen niet dusdanig rot zijn dat een windje wind ze al omhaalt.

Had ik hier vertelt van mijn bruine IR-paneel waar ik ondertussen al 9 weken!! op zit te wachten. Die zou afgelopen vrijdag voor de 2e keer worden opgehaald bij het adres waar hij verkeerd bezorgd was (in Duitsland). Dit is wederom niet gelukt en nu gaan ze een nieuwe voor me bestellen... dat gaat dus weer 4 weken duren. Naar goed ondertussen heb ik een witte die ook warmte geeft al is het geen gezicht aan het plafond :)

Morgen bruine kliko dag dus de oprit maar van wat blad ontdaan. Het blijft 'water naar de zee dragen', maar om die dingen half leeg aan de weg te zetten is ook weer zowat :)

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 15:44

Heel veel sterkte Robijn :(:) Wat intens verdrietig en wat een vreselijke pech...

DubbelFun schreef:
Als je die 3 dode stammen op 2,5 mtr afzaagt kun je daar tussen winddoek spannen en zo al weer een stukje bescherming maken, mits de dode stammen niet dusdanig rot zijn dat een windje wind ze al omhaalt.

Had ik hier vertelt van mijn bruine IR-paneel waar ik ondertussen al 9 weken!! op zit te wachten. Die zou afgelopen vrijdag voor de 2e keer worden opgehaald bij het adres waar hij verkeerd bezorgd was (in Duitsland). Dit is wederom niet gelukt en nu gaan ze een nieuwe voor me bestellen... dat gaat dus weer 4 weken duren. Naar goed ondertussen heb ik een witte die ook warmte geeft al is het geen gezicht aan het plafond :)

Morgen bruine kliko dag dus de oprit maar van wat blad ontdaan. Het blijft 'water naar de zee dragen', maar om die dingen half leeg aan de weg te zetten is ook weer zowat :)

Wat duurt dat lang zeg! Hopelijk niet nog meer vertragingen.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 16:04

Ik had dit topic schijnbaar ontstipt! Ben er weer!!

Heel veel sterkte Robijntjah!!

Leuk nieuw paard Jinte!!

Hier hebben ze paarden weer een Equine Touch behandeling gekregen. Heb ook een body reading bij Tetteke laten doen een paar weken terug en die hebben we meegenomen in de behandeling. Kwamen interessante dingen uit! Zo blijkt ze allergisch te zijn voor haver en luzerne. Scheelt dat ze hier geen haver krijgen en we hadden al door dat ze niet goed reageerde op luzerne.
Haar achterhand ziet er nu wel, interessant uit :')
Afbeelding
De tape is voor extra afvoer van afvalstoffen. Die om haar litteken heen krijgt ze na elke behandeling en die op haar been zijn ivm haar hoefzweer en omdat haar been wat dikker en warmer is geworden. Ben benieuwd naar het verschil over een weekje!

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 21:09

Hoi allemaal, hopelijk vinden jullie het niet erg dat ik even inbreek. Onze droom komt uit in 2023 kunnen we de paarden aan huis hebben. Nu ben ik erg opzoek naar de do's en dont's van wat jullie hebben gedaan. Wij hebben een hectare land en er staat al een grote schuur waar we boxen in kunnen maken. Helaas moeten de paarden avonds wel in een afgesloten stal vanwege wolven, anders was mijn voorkeur uit gegaan naar een paddock paradise.

Wij willen graag boxen plaatsten waarbij er ook een deurtje in zit, zodat de paarden veilig met hun hoofd naar de grond kunnen. We kunnen er dan voor kiezen het hooi op de grond te leggen of in een grote bak met metalen frame als een soort slowfeeder idee. Mijn ene paard gooit namelijk regelmatig het hooi door de stal en eet het dan niet meer op. Dit leek me een goed idee om verspilling tegen te gaan.

Graag hoor ik jullie do's en dont's. Indien dit niet de bedoeling is dan hoor ik het ook graag want dan maak ik een los topic.

Alvast bedankt:D

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 21:46

_Lobke_ schreef:
Hoi allemaal, hopelijk vinden jullie het niet erg dat ik even inbreek. Onze droom komt uit in 2023 kunnen we de paarden aan huis hebben. Nu ben ik erg opzoek naar de do's en dont's van wat jullie hebben gedaan. Wij hebben een hectare land en er staat al een grote schuur waar we boxen in kunnen maken. Helaas moeten de paarden avonds wel in een afgesloten stal vanwege wolven, anders was mijn voorkeur uit gegaan naar een paddock paradise.

Wij willen graag boxen plaatsten waarbij er ook een deurtje in zit, zodat de paarden veilig met hun hoofd naar de grond kunnen. We kunnen er dan voor kiezen het hooi op de grond te leggen of in een grote bak met metalen frame als een soort slowfeeder idee. Mijn ene paard gooit namelijk regelmatig het hooi door de stal en eet het dan niet meer op. Dit leek me een goed idee om verspilling tegen te gaan.

Graag hoor ik jullie do's en dont's. Indien dit niet de bedoeling is dan hoor ik het ook graag want dan maak ik een los topic.

Gefeliciteerd en welkom! Je gaat een mooi avontuur tegemoet.
Qua tips; we zijn allemaal continu lerend, iets met vallen en opstaan of steeds uitproberen en aanpassen. Maar je zou dit hele topic en de vorige (deel 7) eens door kunnen lezen. Staat een hoop informatie in! En klets daarna gezellig mee.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 21:49

_Lobke_ schreef:

Als je de ruimte in de schuur hebt ga dan voor een royaal formaat boxen. 4 bij 4 of groter.
Ik werk met netten in de stal. Dat voorkomt gesmeer met hooi en zorgt er voor dat ze er langer mee doen. Ik snap niet zo goed wat je met een deurtje bedoeld in je box. Maar een grote bak in de stal is zonde van de ruimte.

Als je investeert in drinkbakken en leidinggeven overweeg dan zeker om het direct te verwarmen. Scheelt je een hoop gezeul met water.
Rubber matten in de stal scheelt weer bodembedekking.

Als je het kan is het fijn als ze direct uit hun stal een paddock op kunnen. Evt. Kan je stal dan direct als schuilstal dienen.

Een paddockparadise kan nog steeds ook al staan ze in de nacht op stal.
Ik heb Tracks voor in de winter, weidegang in de zomer en snachts altijd op stal.

Bedenk bij alles wat je doet hoeveel tijd het je bespaard als je het zo efficiënt mogelijk aanlegd. Paarden aan huis kost meer tijd en allerlei onhandigheden gaan vaak af van je tijd met de paarden.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 22:27

Waarom geen PP? Heb ik ook en in de avond staan ze vlak bij huis op een stuk gewone paddock en open stallen. De bedoeling is om dit nog volledig af te sluiten met hekken van 1.85 hoog en stroom. De wolf is er nog niet maar ik grens aan bos en via 2 kanten komen ze deze kant op.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 22:49

Als er hier wolven komen dan doe ik de paddock ook verhogen en de rest alleen voor overdag. Wil ze niet meer op stal hebben. Kaatje is zoveel opgeknapt nu ze buiten staat.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 23:05

@_Lobke_: ik weet niet hope groot de schuur is en hoe goed je paarden met elkaar overweg kunnen, maar je zou van (een deel van) de schuur ook een afsluitbare inloopstal kunnen maken. Dan heb je toch een minder opgesloten gevoel en kunnen ze meer bewegen dan wanneer ze in een (kleinere) stal staan.
En een pp kan ook alleen voor overdag :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 16:39

Rustig hier :)

Het was aardig weer, met de nadruk op wás. Dus ik was even aan het snoeien en hoefde het alleen nog maar klein te maken en in de wal te gooien. Maar toen ging het regenen en heb ik een natte rug, want de jas bleek ook niet meer waterdicht...

De paarden maar wat eerder hooi in de tent gegeven, hoef ik er zo niet meer uit.
Nu met een mok thee en de kachel lekker aan...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 16:48

Ja hier ook ineens flinke regen.
Kwam iemand hooi halen natuurlijk net toen de bui begon. Brrr...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 16:48

Idd niet handig. Ik mag morgen weer wat baaltjes halen, dan is de voorspelling ook wel aardig.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 16:56

Hier ook flink regen, niks aan... En heb t op mn werk ook al de hele dag ijskoud, dus straks de nodige verzorging, en verder weinig op de planning...

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 17:09

Hier was ik op tijd met de regendekens opdoen *\o/*
Dus nu blijven ze mooi op want vrijdagochtend komt de masseur en moeten ze droog zijn.
Alleen de shet heeft geen deken op bedenk ik mij net :=

Vanmorgen 5km gewandeld met de merrie :)
De ruin had ik ook nog willen doen maar dat redde ik niet meer onder schooltijd en ik ga nu ook niet in de regen longeren dus dagje vrij maar dan.

Moet alleen wel nog hardlopen :=

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 17:19

Ja het hoost opeens. Jammer.
Ik heb vanmorgen Aafje gereden en die gaat best lekker. Vanavond les met Fiesta. En ons jonkie staat weer op stal. Ook daar werd het te nat.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 17:20

Karin_deB schreef:
Moet alleen wel nog hardlopen :=

Daar is het wel eens lekkerder weer voor geweest :brr:

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 17:59

Ik wilde vandaag nog rijden, na alle klusjes en het huis poetsen, alles klaar en ineens stortregen en het is niet meer gestopt met regenen.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 18:21

Ik moest helaas extra werken want ik liep mega achter door een storing in mijn softwarepakket. En mensen geen salaris overmaken is gewoon geen optie.. dus ik mocht flink aan de bak. Maar het is gelukt.

Alleen de paddock moet nog wel uitgemest worden, maar met dit weer wil ik niet naar buiten |(

Hebben jullie trouwens tips voor een vloer in de gang? Als in een soort van mudroom idee? Ik banjer altijd binnen met mijn laarzen en de droogloopmat is altijd doorweekt van de hoeveelheid modder in deze periode van het jaar. Er ligt nu zeil dus dat is zo schoongemaakt, maar er komt een nieuwe vloer + vloerverwarming. Wat zouden jullie doen qua vloer?

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 18:24

Wij hebben een troffel loer. Door het hele huis aaneengesloten, geen overgangen. Robuste vloer, kan wat hebben en met vloerverwarming. Evht heel fijn en mooi.
Afbeelding

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 18:31

Dais_ schreef:
Ik moest helaas extra werken want ik liep mega achter door een storing in mijn softwarepakket. En mensen geen salaris overmaken is gewoon geen optie.. dus ik mocht flink aan de bak. Maar het is gelukt.

Mijn vorige werkgevers hadden daar geen moeite mee hoor, maar fijn om te lezen dat anderen er net zo over denken als ik :o

Ik overweeg, mede dankzij dit topic en een andere, om een uitloop te gaan maken die deels verhard en deels met paddockplaten bedekt is. En dan het stukje voor de beoogde plek van de stallen, een luifel zodat er altijd een droog plekje is. En natuurlijk de stallen open overdag naar de paddock toe. En voor de dagen dat het dan droog genoeg is, een (hopelijk gedraineerde) zandpaddock van 10x40. Dan hebben ze denk ik wel voldoende ruimte om de benen te strekken.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 18:38

Moska schreef:
Dais_ schreef:

Mijn vorige werkgevers hadden daar geen moeite mee hoor, maar fijn om te lezen dat anderen er net zo over denken als ik :o

Ik overweeg, mede dankzij dit topic en een andere, om een uitloop te gaan maken die deels verhard en deels met paddockplaten bedekt is. En dan het stukje voor de beoogde plek van de stallen, een luifel zodat er altijd een droog plekje is. En natuurlijk de stallen open overdag naar de paddock toe. En voor de dagen dat het dan droog genoeg is, een (hopelijk gedraineerde) zandpaddock van 10x40. Dan hebben ze denk ik wel voldoende ruimte om de benen te strekken.

Ik ben daar heel stipt in. Ik werk dan letterlijk dag en nacht om het af te krijgen, maar onder mijn verantwoordelijkheid geen salarissen die te laat zijn :n.

Leuk idee van de uitloop. Zoiets heb ik hier nu ook al ongeveer, alleen stukje verharding is te klein hier en een overkapping/luifel bij de ingang wil ik nog hebben op termijn. Als je toch aan de gang gaat en je hebt ergens plek voor een bergje/heuveltje, zeker doen. Mijn paarden staan heel graag op zo'n heuveltje. Dit heuveltje gaat wel weg, maar ga hem ergens anders laten leggen want ze staan graag wat hoger :D