Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 09:12

@dito: of je wel of niet wilt enten is heel erg afhankelijk van je eigen situatie; kom je met je paarden in de buurt van andere/vreemde paarden. Komen er veel paardenmensen bij jouw paarden. Hoe oud zijn je paarden. Mankeren je paarden snel iets. Staan er paarden in een aangrenzend weiland.

Hier is aardig wat gevallen en de paddock heeft nu wel zijn opnamekapaciteit bereikt en we hebben de laatste bui nog niet gehad. Dus straks de pomp weer even aan zetten.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 09:17

Ik zou sowieso enten tegen tetanus.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 09:21

Hier ent ik ook gewoon. Wil wel de mogelijkheid hebben om op pad te gaan en in aanraking te komen met andere paarden etc.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-20 09:29

Maartje_M schreef:
Ik ent ze gewoon, maar ook omdat ik wel ergens heen wil kunnen.

Wij hebben zelf betonvloer gestort en daar ook gootjes in gemaakt. Inderdaad ook roostertje er op en loopt naar een ingegraven ibc tank. Op deze foto zie je het gootje liggen. Liggen nu matten overheen
[ [url=m/BbAbVa.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zijn dat gewone steenschotten?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 09:39

Ja zijn steenschotten :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 09:41

Hier wordt ook gewoon geënt. Ik rijd graag ooit weer ritten mee enzo dus dan heb ik dat graag op orde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 09:47

Ik ent ook gewoon. Ook het oudje dat al 11 jaar niet meer van zijn plek is geweest.

Dekens zijn voor mij echt een noodzakelijk kwaad. Ik heb het idee dat mijn paarden het ook niet prettig vinden. Nu met de vele regen hebben ze 2 dagen dekens op gehad, maar als ik ze er dan af haal gaan ze meteen staan krabben, schudden, rollen en kroelen met elkaar.

Stond nog een weer een mooi stukje over dekens in de Paard&Sport...... Ik ben in ieder geval blij dat ze nu weer lekker in hun blote kont door het land lopen.

Gisteren is het gelukkig enigszins meegevallen met de regen. Vandaag wat losse buien en dat redden ze wel zonder dek. Het gaat mij echt om de dagen dat het urenlang achter elkaar plenst.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-10-20 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-20 09:52

Maartje_M schreef:

En het je die ijzer rand zelf geverfd? Of is dit iets wat zo geleverd word?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 10:13

Ik kom weer eens onder mijn meeleessteen vandaan. Hebben jullie dit al gelezen?

Citaat:
Vanaf 21 april 2021 wordt de identificatie en registratie (I&R) van paardachtigen in Nederland een stuk strenger. Dit betekent dat alle paardenhouders moeten registreren welke paarden op zijn of haar terrein worden gehouden. Dit gebeurt in een database die door de overheid wordt beheerd. Eisen rondom strengere I&R systemen zijn al vaker ter discussie gesteld, maar worden nu echt werkelijkheid.

https://www.lto.nl/strengere-ir-paarden ... anstaande/

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 10:21

Maartje_M schreef:
Ik ent ze gewoon, maar ook omdat ik wel ergens heen wil kunnen.

Wij hebben zelf betonvloer gestort en daar ook gootjes in gemaakt. Inderdaad ook roostertje er op en loopt naar een ingegraven ibc tank. Op deze foto zie je het gootje liggen. Liggen nu matten overheen
[ [url=m/BbAbVa.jpg]Afbeelding[/url] ]

Netjes zeg!! +:)+

Wij zijn nu bezig met de stallen, hebben ook een bestaand geultje (die wel iets smaller moet), maar ik weet nog niet zo goed wat ik daarmee moet doen... Ook voor de poetsplaats wil ik natuurlijk een afvoer, maar vind het lastig om te bepalen welke roosters ik moet gebruiken... welke sterk genoeg zijn om het gewicht van een paard te kunnen dragen... welke roosters hebben jullie?

Ik ent overigens ook niet... heb Tamme volgens mij nog nooit geënt... :oo Die is nu 14... Jay heb ik wel bijgehouden, omdat ik daarmee veel op andere stallen kom. Maar eerlijk gezegd Splash niet, en daarmee heb ik ook een tijd wekelijks op een manege in een springles gereden..... en af en toe een crosstraining.... Geen idee eigenlijk waarom ik nooit ent... zit niet echt een idee achter := Blijkbaar vond ik het niet zo nodig...

Maartje1990 schreef:

Citaat:
Vanaf 21 april 2021 wordt de identificatie en registratie (I&R) van paardachtigen in Nederland een stuk strenger. Dit betekent dat alle paardenhouders moeten registreren welke paarden op zijn of haar terrein worden gehouden. Dit gebeurt in een database die door de overheid wordt beheerd. Eisen rondom strengere I&R systemen zijn al vaker ter discussie gesteld, maar worden nu echt werkelijkheid.

Ooooohhh... :oo

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 10:24

Tetanus is een hele nare ziekte en kan gewoon in de grond zitten, hoeven ze geen contact met vreemde paarden voor te hebben.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 10:35

Maartje1990 schreef:

Citaat:

Nee dat wist ik nog niet. Goed dat je het hier deelt.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 10:43

Ik heb het ook naar de nieuwsredactie gestuurd

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 10:44

Tja dat zat er aan te komen nu de APP en WNV dichterbij komen. Maar zoals ik het lees is het niet meer dan een lijstje met naam en nummer van de paarden op papier of op de pc. Ben ik snel klaar :)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-20 10:45

Maartje1990 schreef:

Citaat:

Kreeg ik vanmorgen ook te horen. Weer een extra kostenpost als het door gaat. En extra controle

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 10:50

Oh... Dilemma... Ze gaan mijn favoriete hengst castreren (omdat ze geen mogelijkheid hebben om hem als hengst te houden). Nu is dus de laatste kans om zaad van hem te kopen. Maar dan moeten we het invriezen want ik wil Roos voorlopig nog niet drachtig hebben.

Ga ik dit doen of laat ik het schieten en zoek ik over een paar jaar een andere leuke hengst voor haar uit?

https://groenequestrian.co.uk/aquilegio-akhdhar

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 11:04

Ken je de kosten van het invriezen en bewaren van sperma ??
Vriendin van me heeft er ooit eens onderzoek naar gedaan en dat was niet goedkoop.
Verder heb ik gehoord dat van langer ingevroren sperma de kwaliteit achteruit gaat én is er van hem bekend hoe hoog de spermcount is ??
En bij een levende hengst heb je misschien nog garantie op geen-dracht, bij deze hengst is het op=op.
Je merrie zit geen arabier in?? ivm SCID.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 11:11

De kosten lijken mee te vallen. Mijn merrie is ruim 60% arabier. Maar ze is getest en geen drager. Wel van LFS maar dat is hij dan weer niet.

Ik neig er naar om het niet te doen (veel regelwerk en ik heb al veel aan mijn hoofd). Maar vind het zo ontzettend jammer. Het lijkt me een super match..

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 11:43

Mooie hengst Malenka, als de kosten meevallen moet je het mischien gewoon doen zodat je geen spijt kan krijgen. Mocht het uiteindelijk toch niet door gaan kun je het buisje mischien weer door verkopen.

Maartje1990 schreef:

Citaat:

Oei, dat lijkt ook al vrij snel, zeker als er nog een hele database opgezet moet worden.
Mijn KWPNer is niet eens gechipt vanwege 'ethische bezwaren' van de 1e eigenaresse. Haar DNA profiel is vastgelegd, dus dat kan dan een duur grapje worden voor mij :')

Vooral het stukje dat je administratie van buitenritten ect bij moet gaan houden lijkt me nogal overdreven, en voor bedrijven met veel paarden niet te doen.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 11:51

belle_boef schreef:
Maartje_M schreef:

En het je die ijzer rand zelf geverfd? Of is dit iets wat zo geleverd word?

Nee inderdaad zelf geverfd. Wel alles op maat laten leveren :D

Citaat:
In het online systeem van de RVO hoef je geen tijdelijke verplaatsingen bij te houden als een paard bijvoorbeeld op buitenrit gaat, buiten de deur traint, op wedstrijd gaat of minder dan 90 dagen op een dekstation staat. Dit moet je echter wel zelf in je lokale administratie bijhouden, voor het geval er een controle komt en je moet kunnen verklaren waar alle paarden zich op dat moment bevinden. Deze administratie mag je in een systeem naar keuze bijhouden zoals een schrift, map, Word- of Excel-bestand.

Dus voor ieder buitenritjen dat we maken moet ik opschrijven dat we op buitenrit zijn? Hoe gaan grote pensionstallen dat doen dan?

Edit, zie dat ik niet de enige ben die zich dat afvraagt haha

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 11:55

Ik las het ook, kan best wel gedoe geven als je een grote stal hebt. Hier gelukkig overzichtelijk.
Ben overigens benieuwd of er op termijn nog een keer kosten komen voor de paardeneigenaar (net als je nu hondenbelasting hebt)....

Kan je bij een eventuele controle als stalhouder dan niet gewoon zeggen, dat paard x, y en z op buitenrit/vakantie zijn etc?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 11:57

Waarom is het een extra kostenpost? Zijn er kosten aan verbonden om een paard in het systeem te zetten?

Je hoeft een buitenrit niet te registreren. Maar als in jouw systeem staat dat Black Beauty bij jou op stal staat en die is nergens te vinden bij controle, dan moet je kunnen vertellen waar hij wel is. En dat mag dus alleen een korte verplaatsing zijn, anders had het wel vastgelegd moeten worden. Dan moet je dus kunnen vertellen dat Black Beauty een bosrit aan het maken is om zijn afwezigheid te verklaren.

Voor de particulier vast niet zo spannend. Grote stallen met veel verloop hebben er een grotere klus aan. Ik zou niet weten hoe je als grote pensionstal van elk moment exact moet weten waar paarden zich bevinden bij een kortdurende verplaatsing. De langdurige verplaatsingen zullen waarschijnlijk wel gemeld worden door de eigenaar van het paard.

Bij mij staan er nooit meer dan 7 en ze komen alleen van het erf af als ik er zelf mee op pad ben, dus dan staan de controleurs ook voor een dichte deur. Verder zijn trainingspaarden alleen welkom met chip, correcte enting en ik wil het paspoort hebben, dus dan zou ik alleen even snel het paard moeten aanmelden bij komst en afmelden bij vertrek. Geen wereldramp.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 12:00

Sky_Britt schreef:
Mijn KWPNer is niet eens gechipt vanwege 'ethische bezwaren' van de 1e eigenaresse. Haar DNA profiel is vastgelegd, dus dat kan dan een duur grapje worden voor mij :')
Mijn bonte is ook niet gechipt, die keus had je toentertijd nog. En is nog steeds geldig. Je hoeft dus niet alsnog te chippen.

Op stal een white/blackboard ophangen waar iedereen per dag opschrijft als ie met paard van het erf gaat moet te doen zijn.
Toen het paspoort net geïntroduceerd werd moest ook iedereen het altijd bij zich hebben. Het ding is hier de la in gegaan en er nooit meer uitgekomen :) Ook nooit iemand gehad die er naar gevraagd heeft. Behalve dan mijn discussie bij de faculteit in Utrecht toen ik daar eens met een veulen moest zijn :D

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 12:05

Jemig wat een verhaal van LTO!

Bijzonder ook: “ Elk paard moet binnen twaalf maanden na de geboorte met uitzondering van wilde paarden in het systeem worden gezet.“
—> huh? Of is dit weer een vrijbrief voor de Oostvaardersplassen?

En toch wel ritten bijhouden dus? In een systeem naar keuze? Nou... Endomondo dan maar of Equilab haha.

Maartje, dat ziet er mooi uit! En die IBC, hoe werkt dat? Met schoonmaken bijvoorbeeld? En waar zit die dan precies?

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 12:11

Ik ga geen ritten bijhouden, kom nou toch... Belachelijk gedoe. Als ik een buitenrit maak zit ik er toch op, dan weten ze toch waar dat paard is? Bij mij!

edit. Ik word zo langzamerhand schijtziek van die total control!