Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 07:24

mentjuh schreef:
Misschien leuk im even een rondje te doen waar iedereen woont of vandaan komt :D

Geboren en getogen in Eindhoven
Woon nu in Boekel

Pff vandaag weer 2 uur bezig geweest met Kayne zn manen. “Even” opnieuw invlechten wat een werk!
He haar, waar ga je met dat paard heen?? (En kayne is al zo een knoest haha)

[ [url=m/IUHCe6.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh wat grappig, dan wonen wij vlak bij elkaar. Ik woon in het Brabantse Zeeland. Toevallig afgelopen weekend ook "even" de manen van mijn merrie gevlochten :D

Afbeelding

Hier staan ze sinds 2 weken 30-60 minuten per dag op het gras. Vorige week wel even geschrokken toen de buren eentje met koliek hadden staan (ook door gras waarschijnlijk). Dus heb ze weer even teruggezet op 30 minuutjes :)

mentjuh

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 07:28

O ja dat is om de hoek, daar gaan we soms pannenkoeken eten haha!
Dat zijn vergelijkbare manen :D prachtig maar wat een werk he haha!

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 07:29

mentjuh schreef:
O ja dat is om de hoek, daar gaan we soms pannenkoeken eten haha!
Dat zijn vergelijkbare manen :D prachtig maar wat een werk he haha!

Ja echt enorm :P Dat schiet er hier ook wel eens bij in moet ik zeggen hoor. Nu was het vlechten al 1.5 maand geleden denk ik, dus was nodig tijd... :+

En gezellig, je kunt hier inderdaad goed pannenkoeken eten. Al is dat wel weer een stukje van ons huis.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 07:50

Ik dacht dat die van mij al veel manen had maar die zijn nog wat voller

Wat een brave kinderpony is dat valkje, hoe oud is je dochtertje? Mijne 5 en wil het liefste ook elke dag maar helaas kan ik niet heel vaak en is het eerder 2 keer per maand. Hoop daar straks ook meer tijd voor te hebben

Ik woon wat zuidelijker dan de meeste van jullie maar niet zo zuidelijk dan Azmay.

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 07:55

Ja we hebben echt geluk met Kenny, super lieve kinderpony.
bij mij is het best een clown en kan ook wel eens een draakje zijn, n echte welsh maar zodra Marley in het zicht is is hij echt de liefste braafste welopgevoede pony, zo leuk om te zien!
Marley is pas 3

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 08:13

Leuk om te zien hoe ze reageren op de kids. Punette heeft vroeger ook heel wat kids op haar rug gehad, wij gaven altijd les met haar.

Beste berg manen SSDesign! Heeft punette hier ook, maar wij vlechten ze al jaren niet meer in. En eigenlijk blijven ze zo net zo mooi, niet minder vol of korter geworden sinds ze gewoon los hangen.

Jullie wonen allemaal in het zuiden, ik in regio Hardenberg dus een heel stuk bij jullie vandaan ;)

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 08:49

Dat is fijn!!
Kayne krijgt echt dreadlocks en gigantische klitten :(

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 08:52

Hier begint het gras ook lekker te groeien, maar het regent steeds dus ze mogen er nog even niet op! Plus dat we alles opnieuw aan het indelen zijn. Hopelijk volgende week klaar en dan kunnen ze weer lekker grazen! ( Hebben gewoon heel de winter op de wei gestaan dis komen niks te kort haha!)

Vandaag het eerste stuk al afgemaakt:
Afbeelding
Komen in totaal 5 van deze weides, voor 3 paarden. Zou moeten passen kwa gras, hoop ik!

Jeetje wat een manen hierboven! Had er zelf geloof ik gelijk een schaar ingezet :oo

En schattige pony foto, wat leuk dat ze zelf graag wil rijden! Mijn dochter is heel snel bang, iemand daar nog tips voor?

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 08:58

Ik kreeg zaterdag van mijn hooiboer te horen dat hij nog ongeveer 2 - max 3 - leveringen voor mij heeft en dat het dan op is. En aangezien die vreetschuren ongeveer 20 dagen met een levering doen, ga ik dat dus echt niet redden tot de eerste snede weer gemaaid is én veilig gevoerd kan worden -O- .

Ik had genoeg geregeld tot eerste snee voor koudbloed + barokje. Maar met Savino (warmbloed en te mager weer thuis gekomen) erbij gaat het ruim 2x zo hard met het hooi :+ . Gelukkig groeit het gras ook echt wel weer wat, dus hopelijk kan ik het op die manier nog een beetje uitsmeren en links en rechts nog wat hooi bijkopen. In elk geval dit weekend al 20 extra baaltjes kunnen scoren aan het einde van de straat bij iemand met paarden die van eigen land hooien en over hielden.

Mijn Fuchs heeft overigens ook echt waterval manen! Ik weiger om in te vlechten :+ Vind dat niet mooi en ook teveel werk, dus laat het lekker los hangen! Doe wel af en toe (zo'n eens per maand) eens flink wat antiklit erin en borstel het dan even uit.

Afbeelding

Libera, met 5 van die stukken voor drie paarden moet het vast een eind komen! Wel lastig dat je dochtertje snel angstig is. Ik denk dat het dan ook een kwestie is van heeeel braaf paardje die past bij haar formaat en waar ze echt vertrouwd mee kan raken?

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 09:01

Hier gisteren onze mini ook voor het eerst met dubbele lijnen gewerkt :Y) ze vond het maar niks haha :roll: gelukkig dat blikken niet kunnen doden _O-

Onze doerakken staan inmiddels de middagen op de wei, wel apart van elkaar (mini op stuk met minimale gras, ze moet nog steeds een tikkie afvallen :roll: ). Dit gaat goed aangezien onze mini gevoelige darmen heeft en nergens last van heeft gehad. Juist toen ze op de paddock stonden, had ze een paar keer buikpijn :=

Het onkruid is helaas ook flink aan het groeien >;) ik wacht op onze loonwerker die zou alles even flink onder handen komen nemen }> (paddocks en tuin rondom huis frezen, mesthoop verdelen over tuin & gras inzaaien ed) hij zou paar weken geleden al geweest zijn maar toen regende het een week aan 1 stuk door -O-

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 09:20

Wat een manen allemaal <3 Elevada heeft ook een leuke lengte, maar die haalt het hier niet bij. Ik vlecht ook nooit, kost me te veel moeite haha en zo houdt het de vliegjes wat weg ook

En wat een schattige foto met Marley zeg <3 zo heb ik dus ook een zoontje die het liefste de hele dag met Jonique knuffelt en er iedere dag wel even op wil

Hier staan ze op een klein stukje gras nu en dat breiden we langzaam uit. Ik hou Cheetah strak in de gaten, maar ik weet niet zo goed wat ik van die bevangenheid die hij had moet denken. Hij is nu weer gewoon zijn oude zelf en heeft eigenlijk maar een paar dagen zichbaar last gehad. Zool lijkt ook weer oké... Donderdag de smid maar eens advies vragen

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 10:09

Miracle heeft trouwens ook zulke manen, maar die is wel gevoelig voor dreadlocks. In de zomermaanden staat hij met eczeemdeken, dus dan zijn de manen wel ingevlochten.

Ik zet ze hier ook alleen op het gras als ze eerst goed vol zitten van het hooi, dan schrokken ze wat minder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 10:29

JudithO schreef:
Leuk om te zien hoe ze reageren op de kids. Punette heeft vroeger ook heel wat kids op haar rug gehad, wij gaven altijd les met haar.

Beste berg manen SSDesign! Heeft punette hier ook, maar wij vlechten ze al jaren niet meer in. En eigenlijk blijven ze zo net zo mooi, niet minder vol of korter geworden sinds ze gewoon los hangen.

Jullie wonen allemaal in het zuiden, ik in regio Hardenberg dus een heel stuk bij jullie vandaan ;)

Dan komt Carmen bij jou uit de buurt vandaan haha.

Prachtige manen allemaal, Modesta is ook gezegend met een volle bos, zeker voor een merrie!

Afbeelding

Hier in de vlechten, momenteel weinig foto´s van losse manen :+

Denk dat Aurelia ook wel een volle bos krijgt, haar staart is ook al echt belachelijk dik!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 10:34

Die manen :wow: Die van mij hebben ook erg lange manen, zit eigenlijk altijd in vlechten. En eigenlijk vind ik die vlechten ook niet mooi _O- Als het los hangt gaat het zo klitten en dan hebben ze steeds hun manen in hun mond :Y) Alleen mini heeft haar manen altijd los, die heeft ook niet zulke lange manen. Mijn merrie heeft een mooie lengte, helaas heeft ze 1 vlecht afgeschuurd vorig jaar, dus loopt ze met lange manen en een half kale plek _O-

Wat een lekker weertje! Vanmiddag maar eens gebruik van maken, ik moet mijn ruin nodig wassen. Hij vond het nodig om in zijn eigen mest te gaan liggen ;(

Mijn mini heeft cushing en staat nu weer bevangen, die mag dus niet op de wei. Bevangen terwijl ze arm hooi en alleen een balancer voor de vitaminen krijgt. -O- Staat niet eens op de wei... Dus nu de medicatie voorzichtig ophogen. Ze staat nu op novacam en gelukkig voelt ze zich al een stuk beter, ze rent alweer rondjes door de paddock als de anderen in de wei staan en is weer mijn heerlijke vrolijke meisje <3
De andere twee ben ik nu aan het opbouwen met weidegang, die staan nu heerlijk twee uurtjes op de wei.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 10:57

Mijn haflinger heeft ook redelijke manen (tot onder de hals) maar ik vlecht niet, geen zin in. Soms eet hij wel eens wat op, maar so be it. Ben ook van de 1x in de maand een fles antiklit erin en gaan met die banaan. :')

Hier staan ze nu iedere dag 35 minuutjes op het gras, denk dat ik morgen misschien naar 40 ga. Ik bouw het nog heel voorzichtig op, aangezien ze al een half jaar denk ik niet meer op gras gestaan hebben en het is echt heel jong en sappig gras, ze vreten er echt van. Geef ze ook eerst flink wat hooi en pas als ze daar een groot deel van op hebben mogen ze even op de wei. Tot nu toe gaat het goed, ook met mn mini. Heb hem nog maar sinds november en heb nog nooit zo'n kleine gehad dus dat is ook nog even aankijken hoeveel dat allemaal mag hebben.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 12:04

Marlies, jij woont te ver weg anders had ik wel wat pakken voor je of ben je bereid naar Limburg af te reizen
Mijn oudje zou vandaag behandeling van de osteo krijgen maar dat is helaas verzet naar donderdag. Ze loopt weer iets beter, weer van de bute af . Ze is nu zo lelijk, deels zomer en deels nog flinke wintervacht, net een kameel nu. Shet is geschoren en de pre had dekens dus valt ook mee. vanalles wat dus. Van het oudje komt nu dagelijks zoveel haar af dat ik mij afvraag waarom ze nog niet kaal is

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 12:25

Pfoeh, spannend zo op het vliegtuig.

Ik heb er ook 1 (de haflingerkruising) met een dikke bos manen (gelukkig niet superlang). Ik steek die soms wel in vlechtjes, bvb als het zonnig is nu in de verharingsperiode wanneer hij nog wel veel vacht heeft en het toch al goed warm kan zijn. Anders zweet hij er zich kapot onder. Vlechtjes vind ik ook niet zo mooi als los maarja. Meestal hangen zijn manen los en ik ga er dan regelmatig door met mijn handen.

Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 14:29

Als ik Mo haar manen los laat zit ik er op met rijden _O-
Ze komen inmiddels echt voorbij haar schouder, zo mooi!

Heb me een stevige dag op het werk... Af en toe de auto in en dan loop ik door het zonnetje en denk ik.....
hmmmm, lekker weer om bij de paardjes te zijn haha!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 15:16

Manen waren heilig, maar eigenlijk is het zo veel handiger :+

Vandaag voor het eerst op het weitje van de buren, ze vonden het heerlijk <3
Afbeelding

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 15:30

Azmay, ik zou op internet niet schrijven dat je ook nog een vriend hebt, hahahahaha

Volgens mij was je dame gewoon beledigd. Nu lijkt het iig of ze heel boos naar het plaatje kijkt.

Lynn, hopelijk is het met verhuizen en verbouwen een mooie, droge periode. Dan scheelt het toch als je bezig bent. tenzij het weer bloedje heet wordt natuurlijk.

Wat een manen komen er voorbij. Onze new forest en shet hebben ook dikke lange manen, maar hangen nog los. Ga ze vd week wel vlechten met de warmte.
de quarters hebben amper wat.
Onze quarter hengst die ingeslapen is had wel mega lange manen.

Vorig jaar ons weitje ingezaaid en kwam mooi op tot de droogte. Toen wel veel gesproeid, maar we zijn er niet lang genoeg om het goed door en door overal nat te krijgen.
Nu ga ik niks meer doen. JJK komt alweer keihard omhoog en het zit vol mos. Heb er al zoveel werk aan gehad, maar is jaren niks aan gedaan, er zijn geen machines aanwezig, dus laat maar....

We gaan vrijdag 2 huizen bekijken en hoop heel erg dat eentje wat is. Eentje trek me erg, maar de andere is goedkoper en blijft er meer over om het naar eigen wens te maken. 1 in Nederland en 1 in Duitsland.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 15:46

Als er mos groeit zou je eigenlijk moeten kalken! Dat betekend zure grond :j

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 15:47

superpony schreef:
Azmay, ik zou op internet niet schrijven dat je ook nog een vriend hebt, hahahahaha

Volgens mij was je dame gewoon beledigd. Nu lijkt het iig of ze heel boos naar het plaatje kijkt.

Lynn, hopelijk is het met verhuizen en verbouwen een mooie, droge periode. Dan scheelt het toch als je bezig bent. tenzij het weer bloedje heet wordt natuurlijk.

Wat een manen komen er voorbij. Onze new forest en shet hebben ook dikke lange manen, maar hangen nog los. Ga ze vd week wel vlechten met de warmte.
de quarters hebben amper wat.
Onze quarter hengst die ingeslapen is had wel mega lange manen.

Vorig jaar ons weitje ingezaaid en kwam mooi op tot de droogte. Toen wel veel gesproeid, maar we zijn er niet lang genoeg om het goed door en door overal nat te krijgen.
Nu ga ik niks meer doen. JJK komt alweer keihard omhoog en het zit vol mos. Heb er al zoveel werk aan gehad, maar is jaren niks aan gedaan, er zijn geen machines aanwezig, dus laat maar....

We gaan vrijdag 2 huizen bekijken en hoop heel erg dat eentje wat is. Eentje trek me erg, maar de andere is goedkoper en blijft er meer over om het naar eigen wens te maken. 1 in Nederland en 1 in Duitsland.

Mijn man zou mij er best nog een vriend ernaast toestaan :')

de paardjes hebben het warm, benauwd vandaag..

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 16:47

Wat leuk om te lezen waar iedereen vandaan komt! Ik woon al m'n hele leven in hetzelfde huis in Spijkenisse :P Maar ben nu met mijn vriend aan het kijken voor een boerderij, in Brabant, maar wel op max. een uur rijden afstand van R'dam, i.v.m. ons werk.. -O-

En wat een manen komen er voorbij zeg! Toevallig ben ik daar van 't weekend ook mee bezig geweest! Zou 't in de lucht hebben gezeten haha.. M'n Quarter heeft best flink lange manen, maar niet zo heel erg dik.. dus dat zit snel in de klit en sleept over de grond met rijden/eten.. dus dan maar in de vlecht! Gister foto's van 'm gemaakt, maar met m'n goeie camera, dus die moet ik nog even bewerken :D
En we zijn met m'n kleine doerak bezig geweest:

Afbeelding

Die moest mee naar de kliniek waar ik werk, dus moesten we er even op zijn Paasbest uit laten zien! Foto is van voor de make-over _O-

Ik vind Kenny zo fantastisch mentjuh.. als je die ooit kwijt moet.... <<)

Hier staan ze alweer ff op het gras.. m'n Barock Pinto, die vorige week is gecastreerd staat er zelfs al hele dagen op! Zoveel mogelijk lekker bewegen :):) Gaat allemaal super gelukkig! Alleen m'n Quarter en Shet doen we wat voorzichtiger opbouwen, de rest gaat allemaal top altijd!

Afbeelding

Heerlijk ook dat iedereen het er zo van genomen heeft om van het lekkere weer te genieten! Wij zijn gistermiddag nog even naar het strand gereden met Tamme <3 Heel lang niet in de trailer gehad, of alleen hele kleine stukjes, met een ander paard samen.. maar nu voor het eerst een rit van 30minuten enkele reis, helemaal alleen op de trailer gedaan... spannend! Maar het ging goed!! Hij is namelijk 2x over de borststang heen gekropen, waarbij hij 1x ook weer is teruggekomen, maar de andere keer is hij via het serviceluikje eruit gegleden... langs de snelweg... dus dat heeft in ieder geval bij mij wel een trauma opgeleverd :') Maar gisteren hebben we heerlijk genoten.. want wat vindt hij dat leuk zeg, lekker spelen in het water! 5 seconden en je bent verzopen haha, lekker stampen en springen _O-

Afbeelding

Afbeelding

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 16:57

Lynn_Nikita schreef:
Marlies, jij woont te ver weg anders had ik wel wat pakken voor je of ben je bereid naar Limburg af te reizen
Mijn oudje zou vandaag behandeling van de osteo krijgen maar dat is helaas verzet naar donderdag. Ze loopt weer iets beter, weer van de bute af . Ze is nu zo lelijk, deels zomer en deels nog flinke wintervacht, net een kameel nu. Shet is geschoren en de pre had dekens dus valt ook mee. vanalles wat dus. Van het oudje komt nu dagelijks zoveel haar af dat ik mij afvraag waarom ze nog niet kaal is

Limburg is inderdaad wel heel ver, dat moest vast dichterbij lukken :D
Maar wel heel erg bedankt voor het aanbod!

Mooie foto met die steiger in het water xXutopiaXx! Maar na zo'n ervaring op de trailer kan ik me voorstellen dat je dat toch even wat minder licht opnieuw doet...

Vlechten omdat het anders te warm wordt kan ik me ook nog wel voorstellen dat ik dat doe ja. Die van mij heeft ook best wel een dik pak. Bij mijn merrie overweeg ik de schaar er weer in te zetten en weer voor een mooie boog te gaan. Als haar manen wat langer worden, wordt het heel snel heel dun. En een boog staat haar zo stoer! <3

Merrie is overigens zó enorm hengstig dat ze mijn ruin zo ongeveer aan het verkrachten is :+ Als ze geen reactie krijgt maar happen in zijn schoft/flank (alsof zij de hengst is), steeds zichzelf parkeren... Toen hij er net was, werd ze uiteraard ook gelijk hengstig en is hij er wel een paar keer op gesprongen. Waarschijnlijk is ze nu boos en gefrustreerd dat hij het niet meer doet (waar ik dan wel weer heel blij mee ben....).

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 17:02

Hahaha merrie's :')
Bij m'n Shet wil ik z'n manen idd ook nog wel 's vlechten als het heel warm is, dan is het daaronder ook niet meer uit te houden!

Dankjewel! :D Tamme kan steigeren op commando, maar dit deed hij geheel uit eigen beweging, omdat ie zo druk aan het spelen/stampen was in het water _O- Lekkerding is 't :+: