Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 11:37

Selka schreef:
Nacht weg is nooit een optie. Dan zijn de honden niet blij denk ik :D

Minder dan een uur? Hoe dan. Ik ben al een uur bezig met stallen mesten (4 stuks), opstrooien, waterbakken en hooinetten vullen. Dan moet ik buiten nog beginnen.

De inloopstal veeg ik smorgens bij elkaar in een hoek, 2 minuten werk. Hooi in de netten is 30 seconden per net.
Meestal mest ik smiddags, ze lopen overal bij mij en mesten dan ook overal. Dat kost uiteraard t meeste werk. Ik ben in een half uur klaar.
Ik heb een electrisch verwarmde waterbak en vul dus echt nooit waterbakken. Ik doe hooguit een deur dicht als de wind erop staat.
Verder rubberen matten in de inloopstal, en daar strooi ik niet op.

Wat me vaak t meeste tijd kost, is als Vliegje aparte voerbakjes krijgt, hij heeft vaak diarree en heeft nu een soort paardennorit gekregen. Morgen ga ik met een gastro kuur beginnen. Hij eet t goed, maar erg langzaam. Ik hou dan bakjeswacht. Ik zet hem of apart, of blijf bij hem staan en dan weten de anderen dat ze t niet moeten proberen om te jatten. Als ik 1 stap naar achteren doe, proberen ze t wel, dus daar moet ik echt de wacht houden.

Hooi halen kost me 3 kwartier per maand. En de dag daarna uitladen, liefst met hulp, dan ben ik ook in 20 minuten klaar.

Selka

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 11:56

30 seconde per net. :wow: Hoe? Dat wil ik ook kunnen.
Ik heb grote zware netten (gaat zo'n 15 kg in) en ik haal alles uit elkaar voordat ik het in het net gooi.

Fijn hoor als het zo lekker vlot kan!

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 12:12

Azmay schreef:
Heb het nu schoongemaakt met gekookt water en een vliegenmasker om gedaan tegen de zon, ze houd het wel tot vanavond. Op de een of andere manier ben ik altijd al bang geweest dat ze blind zou worden aan 1 oog dus ben echt niet van plan risico te nemen met haar :o

Hoe was het op het spreekuur?

30 seconden per net is idd erg snel! Ik ben altijd aan het stuntelen met die dingen :')
Ik ben benieuwd hoeveel tijd ik straks per dag nodig heb!

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 12:14

Ben benieuwd hoeveel tijd ik straks kwijt ben. Op mijn werk deed ik 14 stallen, hooi en brok voeren, vegen en alvast wat paarden buiten zetten in twee uurtjes. Maar daar is alles heel functioneel ingedeeld, zijn er kruiwagens van 350L etc.

Deze hooinetten hebben wij, zijn fijn om snel te vullen, het net blijft makkelijk open door de stevige ring bovenin.

Afbeelding

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 12:15

MM, enig idee hoeveel kg in zo'n net gaat?

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 12:16

Je hebt ze in 2 maten, zou het moeten wegen. Maar als ik de grote ‘s avonds goed vol ophang dan kunnen ze daar mee tot de volgende ochtend.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 12:23

Oke en jij hebt dan 2 KWPNers die daar uit eten? Dan is het wel wat voor mijn mannen namelijk :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 12:53

Kim stond gisteravond weer helder met 2 open ogen, ben dus neit geweest.
Dacht dat ik echt een simpele klant was voor de smid, wil immers enkel de wand bijgewerkt (en de steunsels). Blijkt niet zo simpel. Vanmorgen een smid hier gehad en op het eerste gezicht leek het op zich prima. Wel bijzonder dat hij mij vroeg waarom die sporen eigenlijk groeien aan de koot toch ik vroeg of hij die ook even wilde knippen. Kijk ik net nog eens goed staan ze er schots en scheef op -O-
Beetje recht en consequent werken is toch wel het minste wat ik van een smid verwacht, maar heb 1 voorhoef naar binnen en een naar buiten staan bij Kim. Diva heeft 1 voorhoef met langere hielen dan de andere. Hoop dat ze er wel netjes op lopen als ik naar buiten wil, vrees dat ik zelf nog met de vijl bezig moet als er nog wand is om mee te werken.

Deze komt dus echt niet meer terug, was niet eens zo goedkoop maar is dan ook een uur bezig geweest met 2 paarden..

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 13:04

Fijn dat de ogen weer goed zijn Azmay. Maar wat een gedoe met de smid zeg...

Selka schreef:
Oke en jij hebt dan 2 KWPNers die daar uit eten? Dan is het wel wat voor mijn mannen namelijk :)

Ja idd KWPN’ers :)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 13:06

Selka schreef:
30 seconde per net. :wow: Hoe? Dat wil ik ook kunnen.
Ik heb grote zware netten (gaat zo'n 15 kg in) en ik haal alles uit elkaar voordat ik het in het net gooi.

Fijn hoor als het zo lekker vlot kan!

Envelopsluitingen :) Dus de haak losmaken, flapje terugslaan.
Hooi pakken, neerleggen en per net 2 dikke plakken erin. Als alles erin zit, lopen de paarden nog even heen en weer, want Andor wil zeker weten dat hij t beste net heeft en stuurt de rest terug. Dan flapjes over t net heen en de haken dichtdoen. Goed gladde haken nemen, scheelt gefriemel.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 13:40

Ik heb een hooinetstandaard gemaakt om ze in te vullen. Gaat ook snel, maar 30 sec is wel eg snel :D . Maar ik vul echt vreselijk veel netten, dus ook veel werk. Alles wordt afgemeten. Scheelt veel in tijd.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 13:44

Zo snel kan ik het ook niet, maar ik weeg het hooi. Voer niet per plak omdat die plakken soms gigantisch verschillen bij mij :)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 14:20

Ik ben er vandaag eens op gaan letten, maar ik ben ook altijd wel een beetje met de honden bezig ondertussen, nog een dingetje hier en een dingetje daar. Vandaag was ik niet zo fit, dus gaat t ook langzamer en als ik na het hooi vullen en de ochtendshift hooi hun voer geef (zit slobber bij voor Leo, dus moet dan water uit de waterkoker halen), check ik mijn telefoon nog even. Dus het kan inderdaad veel sneller. Maar ja....

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 14:43

Hihi Fabster, daar ben ik straks ook bang voor als ze bij huis staan, dan kun je zoveel tussendoor doen dat het lijkt alsof je er veel langer mee bezig bent.

Met de paarden in pension merk ik het al, de ene keer doe je alles heel snel en de andere keer is het heerlijk om lekker rustig aan te doen.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 14:49

Ik doe er ook langer over, omdat ik tussen door moet aaien en knuffelen.
Vooral Bliksem eist aandacht. Negeer ik hem dan parkeerd ie zijn hoofd in mijn kont. Reageer ik dan nog niet, dan geeft ie me een duw.
Heb de hele tijd Bliksem achter me aan lopen en kruipt het liefst in mn kont geloof ik. Wat een beest.
Sta je drollen te scheppen, draai je je om, knal je weer tegen zo’n shetlander aan.
Bliksem leidt me continue af. En als Bliksem het niet doet, dan doet Nick het wel. En als die het niet doet, heb ik ook nog een blije hond die altijd denkt dat ie aandacht te kort heeft :’)
Dus de helft van de tijd sta ik de beesten te aaien en te knuffelen :’)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 14:57

1 minuut per net.de Slowfeednetten van EJ (staan al eerder in t topic genoemd). Ik vul ze door ze in een speciekuipt te leggen en te openen om de rand. Hooi erin en dan dichttrekken. Gaat erg snel. Met stalen gegaan en erna met de shet, honden en kinderen naar buiten gegaan
Afbeelding

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 15:17

Lekker! Is het ook heel mooi weer voor.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 16:04

Heerlijk!

Ik ben koekjes aan het bakken met mn dochter. Valentijnskoekjes, spontaan idee en poging tot romantisch zijn haha.Afbeelding

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 16:07

Heerlijk knoeien met deeg :D
Zijn ze gelukt?

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 16:14

Ik hoef ook geen stallen te mesten/opstrooien, dat scheelt denk ik ook al veel. Ik heb ze 24/7 buiten met schuilstal. Die hoef ik alleen maar even af en toe uit te vegen.

Hooi doen we hier wekelijks vanaf een grote bol in plastic zakken (grote landbouwzakken). Die hoeven dan bij het voeren alleen maar in de bak gegooid te worden. Dat betekent even net los, hooi erin en net weer vast.

Mest is van twee IJslanders en een Shet goed te overzien. Water zet ik vaak tijdens het mesten al aan. Dan moet ik tussen het mesten door even weer een keer de kraan uit zetten, maar hoef zo niet te wachten en niks te doen tot de bak vol is.

En ja, ook ik word regelmatig afgeleid door de paarden die een knuffel willen :D

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 16:17

Gezellig op wandeling

Samen koekjes bakken. Leuk én Lekker!

Net terug van het Carnavalspringen.
Erg leuk.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 16:31

Karin_deB schreef:
Heerlijk!

Ik ben koekjes aan het bakken met mn dochter. Valentijnskoekjes, spontaan idee en poging tot romantisch zijn haha.[ [url=m/ZeRasa.jpg]Afbeelding[/url] ]

Komen we dadelijk de koekjes tegen in het Show je misbaksel topic?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 16:33

Whaha wat een vertrouwen Britta!

Ziet er gezellig uit Karin.

Heb je zelf ook meegedaan Anke of alleen de kinderen?

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 16:39

Ik had ze te dicht op elkaar gelegd dus het was weer versmolten tot een grote plak. Heb er een paar kunnen redden :7
Afbeelding

2e deel zit nu in de oven, verder uit elkaar gelegd haha

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 16:46

Maar zijn ze lekker?In het misbaksel topic hele koek drama's voorbij zien komen.Die van jou zien er prima uit.Je dochter zal 1 super koek ook niet erg vinden denk ik.