Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 13:30

Claudia...eikels zijn wel degelijk giftig,vooral de onrijpe.Ze bevatten Tannine...in hogere dosis heeft dit effect op de darmwand waardoor dit koliek en diarree veroorzaakt.

Vooral met storm of grote droogte als de onrijpe eikels vallen is het verstandig om even af te zetten.

Achterom

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 13:32

In mijn ogen is dat echt zwaar overdreven. Eikels zijn licht giftig ja, maar alleen de groene onrijpe. En daar moeten ze enorme hoeveelheden van eten voordat er schade ontstaat...

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 13:38

Als ik hier de eiken moet afzetten kan ik wel stoppen met de paarden.
Ze mogen zelf bedenken dat ze het beter niet kunnen eten. Tot nu toe gaat dat prima dus maak me er niet zo'n zorgen om

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 13:40

Het is ook geen reden om de boom te verwijderen maar je moet er wel rekening mee houden.Heb hier wel een jaar gehad dat er ruim 6 volle kruiwagens uit de boom waren gewaaid.(En dat was alleen wat er bij mij was gevallen...de rest lag bij de buren :+ )

Ik heb stofzuigers en ze eten ze graag,ik zet het in die periode altijd even af...
Eikeltje kan ook geen kwaad maar moet niet teveel worden.Ook als je paard al gevoelig is,moet er niet nog eens extra gif binnen komen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 13:47

Ik denk als ze de vrije keus hebben uit voldoende gras en alleen maar eikels dat de keus snel op gras valt, maar hebben ze die keus niet dan vreten ze toch echt teveel eikels ;(

@cees: ziet er goed uit, veel veegwerk :D

Ik heb ze maat op stal gezet, daar hebben ze meer ruimte per paard als met zijn 2'en in de schuiltent waar ze geen stap verzetten.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 13:50

Ik heb hier iets meer dan één boom :') Eikels weghalen is écht onbegonnen werk, we mogen blij zijn als we het blad rondom het huis een beetje binnen de perken kunnen houden hier, in het najaar.
Op mijn eerste echte pensionstal destijds stonden ook eiken rondom alle weides en paddocks. De paarden aten daar flink van de eikels, maar nog nooit problemen gehad daardoor.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 13:58

Ik heb hier ook diverse eiken langs de PP staan. Die gaat dan ook dicht als ze vallen en pas weer open als ik ze samen met het blad allemaal heb opgeveegd.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 14:05

Dat doe ik dus ook DD...de eikel die ontsnapt is dan niet zo'n drama maar kilo's wegknagen :n hier ook zand dus geen keuze voor gras.Dat zal enorm schelen.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 14:07

Hier ook allemaal eiken hoor. Geen enkel probleem. Af en toe met de bladblazer er langs...
Idd ze moeten er geen kilo's van eten.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 14:38

Dank je wel dubbeldun , Ere komt toe aan de mannen/ jongens. Van het dagbestedingswerk van mijn man _/-\o_ , tweemaal in de week komen zij vegen en mesten "zeer aangenaam " .( daarna doen zij ook activiteit met de pony s ) :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 14:39

Dat is dus een win-win situatie :D

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 14:46

DubbelDun schreef:
Dat is dus een win-win situatie :D
. +:)+

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 15:21

Ik heb 80 eiken en van die hele grote, op mijn boswei staan.
Maar daarom ook kalkoenen lopen, die gaan niet dood van groene eikels.
Paarden gaan nu even niet op de wei, heel veel groene eikels.
Afbeelding

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 15:25

En kalkoenen eten eikels??
Nooit geweten :)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 15:41

Ja, vreten ze, erg handig, vroeger had ik nandoes maar die aten teveel takjes en dat verstopte in maag, daar gingen ze dan vroeg of laat aan dood.

Ik heb 1 x een lam gehad wat geen maat wist, vrat zich letterlijk dood aan de eikels
DA geloofde me eerst niet maar naderhand toch wel
schap met lam stonden niet op de wei maar de eikels liggen hier tot halverwege het erf

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 16:38

Pff, wat gaat het weer hard hier!

Welkom Deb en Ceesje!
Zo te lezen zit jij vlak bij mij Deb, mag ik vragen wat die mestcontainer kost en waar je die huurt (mag evt. in pb)? Ik ben ook nog op zoek naar een manier om de mest straks af te gaan voeren.
Mooie foto's Ceesje, dat ziet er goed uit!

Wauw Kirr, jullie hebben hard gewerkt zeg! Zand in je stallen is misschien niet ideaal, maar als het de bedoeling is om er over een tijdje wat anders in te leggen maakt het niet zoveel uit. Alleen: ben je niet bang voor zandkoliek? Aangezien ik zie dat je daar ook voert.

Bij ons is het de bedoeling dat er in de stallen rubber komt te liggen. De tegels heb ik ooit voor een mooi prijsje kunnen kopen, zijn tegels vanonder speeltoestellen vandaan, 1 bij 1 meter voor € 5,- per stuk. Ben er heel blij mee!
Verder ben ik aan het kijken voor de verharding buiten. Ik twijfel over stelconplaten. Het is de ideale manier om een grote oppervlakte te verharden, maar ben wel een beetje bang dat het glad gaat worden in de winter. Ik zou dan wel zand of een beetje zout gaan strooien en ze hebben genoeg ruimte om ergens anders een sprintje te trekken, maar ik vind het toch wel spannend.

Hier geen eiken in/rond de wei. Wel een pruimen- en appelboom. Iemand een idee van hoe giftig de pruim is?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 16:56

Die zijn naar mijn weten niet giftig, maar je paard moet wel tegen 'suiker' kunnen. Die van mij zouden van appels beide een HB-aanval krijgen.
En de pit in een pruim kán een kies kosten.

Deb100

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 17:11

Simone0308 je hebt pb

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 09:08

Ceesje en De100 welkom! Wat een sfeervol plekje Ceesje!

Spatter jouw plek is ook echt heel mooi!

Zand als bodembedekking in de stal zou ik ook niet doen. Mijn paarden hebben een plek in de bak/paddock waar ze meestal plassen en ook regelmatig mesten, dat ruik je toch echt wel als het een beetje warm weer is. De mest ruim ik 2 a 3x per dag op dus dat is het niet, het is echt de urine.

Vandaag is de zandleverancier weer terug van vakantie. Onze advocaat heeft het vriendelijke doch dringende verzoek neergelegd vandaag nog contact op te nemen om de beloofde afspraak in de plannen, deze week nog. Ben héél benieuwd.. Inmiddels al bijna 10 maanden een niet rijbare bak ;(

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 09:44

Zie zulke leuke plekjes voorbij komen.
Ceesje, dat ziet er leuk uit .
De plek van Spatter vind ik ook prachtig.

Pff....Daan s6 maar weer, dat is je hier al vele malen toegewenst, heeft nog niet echt geholpen jammer genoeg.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 09:59

Thanks!

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 19:29

Simone0308 schreef:
Pff, wat gaat het weer hard hier!

Welkom Deb en Ceesje!
Zo te lezen zit jij vlak bij mij Deb, mag ik vragen wat die mestcontainer kost en waar je die huurt (mag evt. in pb)? Ik ben ook nog op zoek naar een manier om de mest straks af te gaan voeren.
Mooie foto's Ceesje, dat ziet er goed uit!

Wauw Kirr, jullie hebben hard gewerkt zeg! Zand in je stallen is misschien niet ideaal, maar als het de bedoeling is om er over een tijdje wat anders in te leggen maakt het niet zoveel uit. Alleen: ben je niet bang voor zandkoliek? Aangezien ik zie dat je daar ook voert.

Bij ons is het de bedoeling dat er in de stallen rubber komt te liggen. De tegels heb ik ooit voor een mooi prijsje kunnen kopen, zijn tegels vanonder speeltoestellen vandaan, 1 bij 1 meter voor € 5,- per stuk. Ben er heel blij mee!
Verder ben ik aan het kijken voor de verharding buiten. Ik twijfel over stelconplaten. Het is de ideale manier om een grote oppervlakte te verharden, maar ben wel een beetje bang dat het glad gaat worden in de winter. Ik zou dan wel zand of een beetje zout gaan strooien en ze hebben genoeg ruimte om ergens anders een sprintje te trekken, maar ik vind het toch wel spannend.

Hier geen eiken in/rond de wei. Wel een pruimen- en appelboom. Iemand een idee van hoe giftig de pruim is?

Kun je. Je stelconplaten met een opruwende verf behandelen ?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 19:31

Ze worden wel eens omgekeerd neergelegd (ruwe kant boven). Dat scheelt ook in gladheid.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 19:50

Hebben de paarden ijzers onder?

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 22:11

DubbelDun schreef:
Die zijn naar mijn weten niet giftig, maar je paard moet wel tegen 'suiker' kunnen. Die van mij zouden van appels beide een HB-aanval krijgen.
En de pit in een pruim kán een kies kosten.
Ik lees her en der op internet dat hij wel giftig is, maar dat zeggen ze van appels ook. In dat geval hadden mijn paarden al lang en breed de pijp uit moeten zijn :') Suikers is idd wel iets om goed op te letten, heb o.a. een shet staan.

De paarden staan zonder ijzers, maar heb er wel 1 die een beetje (understatement) lomp is.
Opruwende verf heb ik nog niet eerder van gehoord, zou dat iets kunnen zijn?