[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 19:13

Negeert rode letters...

Ik heb een houten fruitkist om hooi in te voeren, en nu gaan we een frame maken met slowfeed net.
Nu zie ik 2 opties.. een net strak in een frame, dat mee zakt, of een los net aan een frame, zodat het frame op de bodem kan liggen. Dit laatste spreekt me wel het meeste aan.

Voordelen? Nadelen? Ervaringen?

pmarena

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 19:36

Gewoon geen frame, maar een groot net dat je in zijn geheel vult en vastlegt aan de bodem van de krat :)

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 19:37

pmarena schreef:
Gewoon geen frame, maar een groot net dat je in zijn geheel vult en vastlegt aan de bodem van de krat :)

Dat doen we nu. Met 2 hooinetten.
Maar misschien is een een grotere ook een optie

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 20:03

Wij hadden een groot net dat precies over een rol hooi heen paste.
Nouja de buitenste laag moesten we er even af pellen en in de hangende netten doen.
Anders was de rol net te breed voor de kuubskist en daar moest hij wel in :)

Maar dan deden we het net over de rol. Onderkant dichtmaken. In de kist. En dan stak hij nog een stukje boven de kist uit. Dat lukt niet goed met een frame maar met net ging het prima en dan deden 2 D-ponies er een weekje mee dat je niet naar het hooi om hoefde te kijken verder +:)+

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 00:55

Olikea schreef:
Negeert rode letters...

Ik heb een houten fruitkist om hooi in te voeren, en nu gaan we een frame maken met slowfeed net.
Nu zie ik 2 opties.. een net strak in een frame, dat mee zakt, of een los net aan een frame, zodat het frame op de bodem kan liggen. Dit laatste spreekt me wel het meeste aan.

Voordelen? Nadelen? Ervaringen?

Met beide ervaringen..
Frame op bodem met groot net werkt bij mij het beste. Het net gaat veel langer mee. Ideaal om te vullen. Voor mij niets anders meer.
Frame met strak net wordt bij mij kapot getrokken. Wat voor net ik ook gebruik.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 09:19

Hebben jullie daar foto’s van hoe je dat had?

Ik moet ook nu in netten voeren,en heb ook nog een groter net liggen(1,40x1,40) en was ook al aan het bedenken hoe ik dat gebruiken kon.
Ik voer nu het hooi los in zo’n halve plastic waterbak.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 10:05

Citaat:
.....er een weekje mee dat je niet naar het hooi om hoefde te kijken verder.....
Ik neem aan dat de meesten hier niet overdekt voeren en hoe doen jullie dat dan bij stevige regen over meerdere dagen terwijl het toch al flink warm is??
De kwaliteit van het hooi zal er niet beter van worden en of het nog wel gezond is voor de paarden vraag ik me ook af ??

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 10:19

Hier hadden we de hooibak tussen 2 stallen in staan. De gemetselde schuilstal is 3x8 meter.
Dat is onderverdeeld in 2 stukken. Het stuk van 5 meter lang daar kunnen ze vrij in en uit lopen, heeft 2 deuren. Het stuk van 3 meter lang is bedoeld als een noodstal. Heeft ook een eigen staldeur. Er zit een wand met schuifdeur tussen.

We hebben de hooibak dan precies bij die schuifdeur gezet, zodat hij van beide kanten (tussen beide stallen in zeg maar) toegankelijk is. En op een gegeven moment zijn we de noodstal gaan gebruiken als hooiopslag. Toen hebben we de hooibak in dat stuk van 3x3 meter gezet, naast het voorraadhooi. Dat werkte ook prima. Door de opening van de schuifdeur konden ze dan eten en het vullen was super makkelijk met de hooiopslag er direct naast :)

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 12:23

Mijn werderhelft heeft een zwik buizen gehaald, en ik heb bij zeldenrust een groot net besteld. we gaan toch voor een los net. Ik wil de bak direct kunnen vullen. dat lijkt met toch het handigste

Ingrid111971

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 15:22

Ik heb wegens verhuizing een easy Slowfeeder te koop. Super gemakkelijk, maat M.